Quaife dif - Altijd sper ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
René130i

Quaife dif - Altijd sper ?

Bericht door René130i » 17 mei 2011, 11:27

Weet iemand hier of een quaife differentieel altijd hoort te sperren?

Gister hadden we de achterkant omhoog en konden we de achterwielen los van elkaar draaien (in tegengestelde richting). Daardoor ontstond het idee dat het diff stuk zou zijn, maar het is een variabel sper, dus wellicht is dat normaal?

Ik twijfel ook doordat ik kort een binnenwiel voelde spinnen vanmorgen.

Bert ///M3

Re: Quaife dif - Altijd sper ?

Bericht door Bert ///M3 » 17 mei 2011, 11:33

Met 2 wielen los heb je geen sper met quaife volgens mij.

Torque biassing differentielen werken alleen als je aan 1 kant maar iets van grip hebt.

Marius

Bericht door Marius » 17 mei 2011, 11:38

En alleen als je aandrijft dacht ik?

Rupie

Bericht door Rupie » 17 mei 2011, 12:10

Dat is het verhaal wat ik ook ken, maar kan het niet bevestigen.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mei 2011, 12:30

heb je ook gekeken als je aan 1 wiel draait wat dit soort LSD dan doet?
gaat de Quaife met beide wielen in de lucht ook beide wielen dezelfde kant op roteren als je aan 1 draait?
of werkt het dan als een open diff en draait het 1ne wiel zeg rechtsom en de andere kant tegengesteld...

René130i

Bericht door René130i » 17 mei 2011, 13:24

Thanks for the replies.

Ja dat hebben we ook geprobeerd Rene. Andere wiel bleef stil.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mei 2011, 13:49

René130i schreef:Thanks for the replies.

Ja dat hebben we ook geprobeerd Rene. Andere wiel bleef stil.
ow...das best apart....als ie nog heel is dan kunnen ze zo dus controleren of je bij die bmw cup capri(nogwat) een quaife diff of soortgelijk ingebouwd hebt :D
immers een open diff draait dan tegengesteld.
toch best vreemd immers bij Quaife zeggen ze dat als 1 wiel op zwart ijs staat of in de lucht dan werkt ie als een open diff :hmmm: dan zou je in theorie moeten zeggen dat het andere wiel ook moet draaien toch?

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 17 mei 2011, 15:53

Marius schreef:En alleen als je aandrijft dacht ik?
Yep (is een single way sper, geen 1.5 en al helemaal geen 2 weg). Daarom is een quaife geen handig diff om in je auto te hebben als je een circuit hebt met veel curbs/chicanes waar je auto te veel lift als het droog is. (Op Zolder heb je dat ook bij de scherpe links/rechts voor het start/finish stuk). Op het nat werkt het juist weer wel goed...

Marius

Bericht door Marius » 17 mei 2011, 16:43

Stuurt wel erg fijn in, zo'n diff dat open gaat als er geen aandrijfkracht op staat.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 17 mei 2011, 16:50

Marius schreef:Stuurt wel erg fijn in, zo'n diff dat open gaat als er geen aandrijfkracht op staat.
Zeker weten :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mei 2011, 17:37

ben wel benieuwd wat sneller rond zou gaan op bv een standaard 130i

--het standaard diff
--het Quaife diff
--een Drexler
--een 40% sper

ik denk voor een niet echt ervaren coureur dat je met de Quaife zeker me kan komen en of zelfs wat voordeel kan hebben ivm "meesturen" ipv onderstuur.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 17 mei 2011, 17:40

GTRene schreef:ben wel benieuwd wat sneller rond zou gaan op bv een standaard 130i

--het standaard diff
--het Quaife diff
--een Drexler
--een 40% sper

ik denk voor een niet echt ervaren coureur dat je met de Quaife zeker me kan komen en of zelfs wat voordeel kan hebben ivm "meesturen" ipv onderstuur.
In het nat de Quaife, op droog asfalt de Drexler

Kogando

Bericht door Kogando » 19 mei 2011, 11:14

Dat je wielen tegengesteld kan draaien is normaal bij een Quaife vanwege het gebruikte spersysteem. Er is een minimale hoeveelheid koppel op het ene wiel nodig om het andere wiel te laten sperren. Bij een platensper heb je preload waardoor je altijd sper hebt.

Wat betreft de rondetijden ben je naar mijn bescheiden mening het beste af met een 1.5 –way onder je 130i of nog beter een custom setup zoals 80/20. En ‘een Drexler’ is niet echt een omschrijving van het type differentieel aangezien Drexlers in veel verschillende configuraties gemaakt worden, dit in tegenstelling tot een Quaife.

En Quaifes sturen zeker fijn, net zoals een open diff. Een 2-way vergt wat meer stuurmanskunst, maar een 1.5-way of andere setup met veel sper op accel en weinig op decel rijdt ook super.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mei 2011, 11:23

das juist het "vreemde"

een Quaife stuurt fijn net als een open diff, doch het is een groot verschil een standaard open diff of en Quaife diff. :mrgreen:

tenminste als ik de mensen zo hoor die van een open diff naar een Quaife diff zijn gegaan...
het heeft dus kenmerken van een open diff maar ook kenmerken van een LSD diff...best apart.

Ik denk voor de not zo driving gods, en ABS drivers :angel: de Quaife een goede investering is, helemaal als je een standaard open diff had.

Kogando

Bericht door Kogando » 19 mei 2011, 11:38

Ja, zo apart is dat ook weer niet want een Quaife is ook half open. Een kennis van me heeft toevallig een 130i met een Quaife maar wil er nu een platensper onder, omdat hij naar eigen zeggen soms op rotondes nog net het gevoel heeft met een open diff te rijden.

Ik denk dat het ideaal is als je het een beetje comfortabel en veilig wilt houden, en wil je meer met je auto spelen of naar race spec dan moet je geen Quaife onder je 130i schroeven.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mei 2011, 11:56

is er ook zo'n diff met tandwielen? zonder platen die wel in meer situaties blijft werken?

Kogando

Bericht door Kogando » 19 mei 2011, 12:12

Niet dat ik weet, je hebt dan toch platen nodig of visco maar dat zijn feitelijk ook platen. Wat wel kan is een 1-way platensper. Dus dan heb je geen sper met decel, en dus geen onderstuur nadeel en wel de pre-load en dus altijd sper met acceleratie.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2011, 12:48

Op het moment dat je preload gaat zetten op een platensper heb je altijd sperwerking in 2 richtingen.

Je kan wel een 1way bouwen maar dan zit je zonder preload, alleen met hoekstukken die 1 vlakke hoek hebben. Dan heb je dynamische sperwerking 1 kant op.

Die hele benamingen 1way-1,5way 2 way etc is volgens mij sowieso iets wat uit de japanse aftermarket komt volgens mij, klinkt leuk maar in de praktijk heb je er niks aan vind ik. Stel ik kom bij jou een sper kopen en je zegt 1,5way, waar moet ik dan aan denken, 20/10%?? 40/20%?? 80/40%?? etc :)

De wat meer professionele bedrijven hebben het vaak over percentages of geven de hoeken aan, en preload getal. Of laten de klant het zelf selecteren. Bijvoorbeeld BMW Motorsport rijd met Drexler platensperren onder hun WTCC auto's en die hebben gewoon een heel voorraadje hoekstukken, willen ze het anders hebben trekken ze gewoon de cluster uit het diff en veranderen het. Ik denk alleen dat die mannen die over 1,5way etc beginnen het daar maar bij houden omdat de gemiddelde afnemer toch niet snapt waar ze het over hebben als er naar percentages etc gevraagd word.

Soms is het ook heel specifiek. Bijvoorbeeld bij een RWD auto met motor voorin heb je baat bij sperren onder deceleratie zodat je achterwielen onder aanremmen minder blokkeren, zeker als je een hele lichte achterkant hebt. Heb je een FWD dan is dat niet zo'n issue doordat het gewicht toch naar voren verplaatst en heeft tegensperren weer minder nut. Heb je weinig zijwaardse grip dan kan een Quaiffe uitkomst bieden immers je verplaatst ook minder gewicht, zou je met 2 wielen los rijden op slicks dan doet zo'n ding het niet. Echter als het regent en je weinig grip hebt dan kan een platendiff weer lastig zijn, bij hoge sperpercentages is het heel makkelijk om het buitenste wiel ook door zijn maximale tractie te drukken (vooral met veel power) en dan ga je. Je binnenwiel wil spinnen, diff gaat locken en klap je gaat. Quaife is dan weer meer progressief en laat je toe wat eerder op het gas te gaan.

Allemaal overwegingen. Wat voor soort sper je neemt is dus vooral afhankelijk van wat je wilt doen.

Luco

Bericht door Luco » 19 mei 2011, 12:52

Heb nu een sper liggen waarvan het huis gescheurd is, Andre van Sadev heeft me de werking laten zien, heb nu een nieuw sper voor de 5 waarbij je inderdaad de acceleratiehoek en deacceleratiehoek kan kiezen, dit is overigens een quiafe. werkt inderdaad met wieltjes en platen.
Oude sper werkte net iets anders, zal wel eens foto's plaatsen van alle onderdelen die erin zitten.

Kogando

Bericht door Kogando » 19 mei 2011, 13:05

De benaming 1.5-way slaat gewoon op het feit dat je bijvoorbeeld 40-20 hebt. Ofwel, met deceleratie is het de helft van de sperwerking die je hebt met acceleratie. Wat dat betreft krijg je bij mij dan hetzelfde als bij Drexler, met het verschil dat het van 0-100 variabel is. Iets wat ze bij Drexler vooralsnog niet kunnen. Het is zeker geen japanse aftermarket lulkoek, we verkopen het aan veel klanten in de racerij en zelfs voor de Le Mans series. Ons 80/20 sperdiff, wat je ook 1.2 way kunt noemen, is daarom ook populair.

Het is zeker dat zo het het voor iedere type auto anders is welk diff je het best kunt nemen. ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mei 2011, 13:19

dus als je veel curbs rijd met zo'n snelheid dat je aangedreven wiel vrij komt, en je wil tractie behouden op het andere wiel, kan een platensper in het voordeel zijn...
echter hoe veel komt dat voor als je geen wedstrijden doet en gewoon nette lijnen rijd zeg maar en dus je wielen aan de grond houd.
daarbij is die tijd dat je wiel in de lucht hangt zo kort dat het niet veel uit hoeft te maken qua tijd lijkt me, mede doordat in bepaalde andere gevallen een diff als een Quaife weer in het voordeel is of kan zijn :hmmm:

het zal dus inderdaad zo zijn, welke omstandigheden en type auto, en of wat verwacht je er van?

Kogando

Bericht door Kogando » 19 mei 2011, 16:54

Nog even ter verduidelijking.

1.5-way staat voor: one way and a half way. Ofwel heel gesperd en half gesperd. Dit kan dus 20/10 zijn, 40/20, etc. Hiervoor moet inderdaad de hoek aangepast worden. Dit kan een goeie diffbouwer op maat frezen met CNC. De preload kan ook geleverd worden naar wens. Dus door de ramps en de preload bepaal je de eigenschappen van het diff. Met de preload bepaal je ook het break-away koppel, ofwel het aantal Nm wat het vergt om het diff door de sper heen te draaien. En dit alles samen wordt dan een 1-way of 2-way.. of iets tussenin. En die namen zijn inderdaad deels marketing, maar eigenlijk ook gewoon een goeie benaming voor wat je krijgt. Het is niet stiekem iets anders bedoel ik, want 1.5-way betekent ook echt dat je acceleratie heel is en je deceleratie half.

Daarbij kun je dan kiezen voor progressive of non-progressive ramps. Dit betekent geleidelijk of niet-geleidelijke sperwerking. Progressive laat zich beter rijden omdat het opbouwt naarmate je meer kracht op het diff zet ofwel meer gas geeft. Het is dus ook een misverstand dat platensperdiffs niet variabel kunnen zijn. Met progressive ramps kun je dit laten opbouwen tot een bepaald sperpercentage.

Drexler kan geloof ik vanaf 20, wij kunnen van 0 tot 100 de sperwerking instellen. :thumbup:

Plaats reactie