De Lijst van Hielke

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hielke

De Lijst van Hielke

Bericht door Hielke » 16 mei 2011, 14:42

Zo kort voordat de gebruikerservaringen van DF-ers met de 1M loskomen prop ik dit topic alvast wat peper in de reet met een ranglijst. Een ranglijst die voortkomt uit de ervaringen van slechts één gebruiker van sportieve of vermeend sportieve auto's zoals gereden op de openbare weg. Die gebruiker, dat is mijn altijd bescheiden persoontje :lol: . De prijs van de verschillende auto's heb ik in mijn "thrill" factor niet laten meewegen. Bij een gelijk cijfer is de belevingsfactor als rijmachine even groot.

Een 10 is voor de ultieme beleving. Is het cijfer een 5 of lager dan spelen er elementen mee die de beleving negatief maken.

9 Porsche 996 GT3 Mk1 (er moet wat ruimte naar boven vrijblijven)
8,5 Porsche 997 GT3 Mk2
8 Nissan 350Z
7 BMW 135i
7 Ford Sierra Cosworth 2wd
7 Subaru Impreza GTT
7 Subaru Impreza WRX STI
7 Smart Roadster 60Kw
6,5 BMW 130i
6,5 Seat Leon TFSI met 270 pk chip
6 BMW E92 335i
5,5 BMW E90 M3
5 Honda Civic Type R (2002)
4,5 Mitsubishi EVO 6
4,5 BMW E46 M3 CSL
3,5 BMW E46 M3
3,5 Mini Cooper S John Cooper Works

Velen zullen niks met deze lijst kunnen. Hun voorkeuren zijn niet de mijne en andersom.

Voor de mensen die zich er wel aardig in kunnen vinden zal het op termijn makkelijk zijn mijn 'eventuele' review en puntentotaal van Ferdi's 135i Schnitzer en de 1M te begrijpen.

Sperdy

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 16 mei 2011, 15:58

Hielke schreef:Zo kort voordat de gebruikerservaringen van DF-ers met de 1M loskomen prop ik dit topic alvast wat peper in de reet met een ranglijst. Een ranglijst die voortkomt uit de ervaringen van slechts één gebruiker van sportieve of vermeend sportieve auto's zoals gereden op de openbare weg. Die gebruiker, dat is mijn altijd bescheiden persoontje :lol: . De prijs van de verschillende auto's heb ik in mijn "thrill" factor niet laten meewegen. Bij een gelijk cijfer is de belevingsfactor als rijmachine even groot.

Een 10 is voor de ultieme beleving. Is het cijfer een 5 of lager dan spelen er elementen mee die de beleving negatief maken.

9 Porsche 996 GT3 Mk1 (er moet wat ruimte naar boven vrijblijven)
8,5 Porsche 997 GT3 Mk2
8 Nissan 350Z
7 BMW 135i
7 Ford Sierra Cosworth 2wd
7 Subaru Impreza GTT
7 Subaru Impreza WRX STI
7 Smart Roadster 60Kw
6,5 BMW 130i
6,5 Seat Leon TFSI met 270 pk chip
6 BMW E92 335i
5,5 BMW E90 M3
5 Honda Civic Type R (2002)
4,5 Mitsubishi EVO 6
4,5 BMW E46 M3 CSL
3,5 BMW E46 M3
3,5 Mini Cooper S John Cooper Works

Velen zullen niks met deze lijst kunnen. Hun voorkeuren zijn niet de mijne en andersom.

Voor de mensen die zich er wel aardig in kunnen vinden zal het op termijn makkelijk zijn mijn 'eventuele' review en puntentotaal van Ferdi's 135i Schnitzer en de 1M te begrijpen.
Fiat Puncto .... ?

jeust
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI

Bericht door jeust » 16 mei 2011, 16:03

Leuk zo'n lijstje. Maar ben toch wel benieuwd naar je redenering er achter.

Bij beleving zal bij 9 van de 10 mensen een atmo toeren motor hoger scoren dan een turbo motor. Dus ben erg benieuwd waarom een 135i, 335i zoveel hoger scoren dan bijvoorbeeld de E90 M3 en vooral de E46 M3 CSL?

Wat beïnvloed de rijbeleving van een CSL negatief?

Hielke

Bericht door Hielke » 16 mei 2011, 16:04

De Punto? :D

Er moet voor de lijst wel een ondergrens vwb het label 'sportiviteit' zijn. De Punto haalt die grens niet :lol:

steve smith

Bericht door steve smith » 16 mei 2011, 16:07

Jaja. Je neemt de factor prijs niet mee in je lijstje. Dus als je voor 100eu een dag RWD kunt rijden en je kunt kiezen tussen een Sierra en een CSL neem jij de Sierra.

Tja.

Dan hoef ik je vrouw niet te ontmoeten. :bag:

Hielke

Bericht door Hielke » 16 mei 2011, 16:15

jeust schreef:Leuk zo'n lijstje. Maar ben toch wel benieuwd naar je redenering er achter.

Bij beleving zal bij 9 van de 10 mensen een atmo toeren motor hoger scoren dan een turbo motor. Dus ben erg benieuwd waarom een 135i, 335i zoveel hoger scoren dan bijvoorbeeld de E90 M3 en vooral de E46 M3 CSL?

Wat beïnvloed de rijbeleving van een CSL negatief?
Niet dat ik bij iedere auto een verklaring voor mijn puntentotaal wil geven, en let wel, het is puur persoonlijk, maar om mijn keuze vwb het heilige huisje op DF nader te verklaren:

1. Net als bij de normale E46 M3, val een paar bochten aan en je wordt vanaf dat moment alleen nog maar op variaties van onderstuur getrakteerd.
2. Geheel van besturing, vering en demping geeft te weinig feedback.
3. Auto blijft als een grote logge auto aanvoelen (oorzaak: waarschijnlijk de lange wielbasis)
4. Het aanzuiggeluid van de motor. Hard en lelijk. Eventjes leuk als ie voorbij komt, in de auto irriteert het me bovenmatig.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 mei 2011, 16:31

Vage redenering.

CSL is IMHO een auto die heel veel feedback geeft en ook een enorm vertrouwen. Er is alleen 1 maar en dat is dat ik denk dat ze eigenlijk op Michelin PSC moeten staan anders klopt het niet. Op PSC's valt het op zijn plaats zeg maar.

Hielke

Bericht door Hielke » 16 mei 2011, 16:53

Bert ///M3 schreef:Vage redenering.

CSL is IMHO een auto die heel veel feedback geeft en ook een enorm vertrouwen. Er is alleen 1 maar en dat is dat ik denk dat ze eigenlijk op Michelin PSC moeten staan anders klopt het niet. Op PSC's valt het op zijn plaats zeg maar.
Is geen redenering, het is mijn ondervinding, hoe ik het beleef. Ik weet dat veel mensen dat mitrailleur geluid van die auto ook fantastisch vinden. Ik vind het verschrikkelijk. Best klinkende BMW is de 130i. Uitlaatgeluid tussen 6000 en 7000 is erg mooi. Niet zo mooi als een 6 cylinder Alfa en lang niet zo mooi als een GT3, maar wel mooi.

Bert, je hebt toch wel een serieus stukje in een CSL gestuurd neem ik aan?

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 16 mei 2011, 16:57

steve smith schreef:
Hij woont toch nog bij zijn moeder?! 8)

Hielke

Bericht door Hielke » 16 mei 2011, 17:32

indobesar schreef:
steve smith schreef:
Hij woont toch nog bij zijn moeder?! 8)
En daar hoeft ie, net als met de rest van de familie, ook geen kennis mee te maken :mrgreen:

Eventjes ter geruststelling Steve, mijn mening over E46 M3's stamt al uit 2004 of 2005. Jullie blinde liefde voor die auto's icm met het Ringrijden heeft daar niks mee te maken.

Harrie

Bericht door Harrie » 16 mei 2011, 17:43

Oei oei....Hielke die een aftandse Sierra boven de meeste BMW's zet, dat had je op dit forum beter met hele kleine letters neer kunnen zetten. :mrgreen:

Ik ben benieuwd of ze je nu nog wel serieus nemen, als dat al zo zou zijn. :bag:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 mei 2011, 17:47

Hielke schreef:
Bert ///M3 schreef:Vage redenering.

Is geen redenering, het is mijn ondervinding, hoe ik het beleef. Ik weet dat veel mensen dat mitrailleur geluid van die auto ook fantastisch vinden. Ik vind het verschrikkelijk. Best klinkende BMW is de 130i. Uitlaatgeluid tussen 6000 en 7000 is erg mooi. Niet zo mooi als een 6 cylinder Alfa en lang niet zo mooi als een GT3, maar wel mooi.

Bert, je hebt toch wel een serieus stukje in een CSL gestuurd neem ik aan?
Niet serieus hard mee gereden maar wel eens een stukje in gereden. (zou ik niet doen met spullen van anderen) Maar dan pik je wel meteen op hoe die auto zijn feedback geeft etc. Ik dacht altijd dat een serieus overpriced M3 was maar ik was aangenaam verrast. Die auto's zijn zo ontzettend goed met een paar aanpassingen. Kan je heel snel heel hard mee als je wilt. Als het puur om driving fun gaat dan vind ik het wereldauto's.

Het is maar net hoe je er naar kijkt.

Sommigen vinden het allemaal maar niks omdat het te gemakkelijk gaat. Maar de keerzijde hiervan is dat gebruikers van auto's ala een CSL meestal geen professioneel coureur zijn en voor de hobby moet het wel een beetje leuk blijven.

Dat is ook hetzelfde verhaal als ik weer eens een post tegen kom dat iemand met een 106 of iets dergelijks een 420 PK M3 of een Corvette bij kan houden. Leuk voor je ego denk ik dan maar ga het maar eens omdraaien, met die vermogens onderweg zijn is allemaal niet zo gemakkelijk. Het is makkelijker bij wijze van spreken om op Assen 2.10 te rijden in een 106 op R888 als beneden de 2.00 in een Corvette op R888.

Kijk ik dus op zo'n manier naar een CSL dan vind ik dat BMW een heel goed product heeft neergezet.

Als je persoonlijk een 400 PK RWD sierra leuker vind vanwege de moeilijkheidsgraad dat moet iedereen natuurlijk weer voor zichzelf weten.

Hielke

Bericht door Hielke » 16 mei 2011, 18:17

Bert, je weet net zo goed als ik dat je geen mening over de (vermeende) sportieve eigenschappen van een auto kunt vormen zonder die auto serieus aangepakt te hebben.

Ik heb meerdere 260 pk Cosworths gereden. Auto's met een goed onderstel, RWD, sper en net over de 1200 kg. De cosworth uit het filmpje op De Ring had fietspompen als schokbrekers. Met frisse spullen is het een heerlijke rijmachine. En ook absoluut niet moeilijk om op tempo te rijden.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 mei 2011, 18:27

cosworths hadden en enorm turbo-gat :D
I can tell I had one :df:
lompe boot :wink:

neem dan een RS2000 (1976<>1980 model) dat was/is fun voor weinig :D

Laurens

Bericht door Laurens » 16 mei 2011, 18:30

Staan hier nog 2 van die rs2000 die we aan het restauteren zijn, kan niet wachten tot ik erin kan rijden :df:

Hielke

Bericht door Hielke » 16 mei 2011, 18:39

GTRene schreef:cosworths hadden en enorm turbo-gat :D
I can tell I had one :df:
lompe boot :wink:

neem dan een RS2000 (1976<>1980 model) dat was/is fun voor weinig :D
Een gigantisch turbogat. Met een moderne turbo zou die auto nog weer een klap beter worden.

Focus RS moet volgens de kenners een top entertainer zijn.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 mei 2011, 18:40

Laurens schreef:Staan hier nog 2 van die rs2000 die we aan het restauteren zijn, kan niet wachten tot ik erin kan rijden :df:
ja? gaaf, ik heb er totaal 4 of 5 gehad door de jaren destijds, ze gaan zo makkelijk dwars :D
echter waren best gevoelig voor roest als ze niet meteen behandeld waren vanuit de fabriek/aflevering zeg maar.
zo simpel en eerlijk die auto's, heb er super tijden mee gehad, hoe een goede strakke RS2000 me nu zou bevallen weet ik niet, maar las laatst weer dat artikel en dan krijg je zo weer zin om er 1 te kopen bijwijze van.
die dingen wegen ook niet veel en leuke recaro's er in, sporty stuurtje e.d. ja dat was destijds een toppertje.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 16 mei 2011, 18:52

Voorop gesteld dat smaken inderdaad verschillen: ik vind een Sierra een waardeloze stuurmansauto, al is het maar omdat ze de stijfheid van een natte doos hebben. Als je een beetje stevig aan de slag gaat springen je spontaan de barsten in de voorruit: zo erg tordeert de koets. Daarnaast schakelt de bak als een Scania uit vroeg jaren '70: lomp. Ik vind het 3x, wat zeg ik, 10x niks.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 mei 2011, 19:28

FreudeamFahren schreef:Voorop gesteld dat smaken inderdaad verschillen: ik vind een Sierra een waardeloze stuurmansauto, al is het maar omdat ze de stijfheid van een natte doos hebben. Als je een beetje stevig aan de slag gaat springen je spontaan de barsten in de voorruit: zo erg tordeert de koets. Daarnaast schakelt de bak als een Scania uit vroeg jaren '70: lomp. Ik vind het 3x, wat zeg ik, 10x niks.

Stijfheid en een natte doos hoeven niet perse te conflicteren........................ :hmmm: :wink: :roflol:

steve smith

Bericht door steve smith » 16 mei 2011, 19:57

romo schreef:
FreudeamFahren schreef: stijfheid van een natte doos

Stijfheid en een natte doos hoeven niet perse te conflicteren........................ :hmmm: :wink: :roflol:
:thumbup: :clap:

RVV

Re: Hielke zijn lijst

Bericht door RVV » 16 mei 2011, 20:01

Dit gaat zo 1M offtopic dat het maar even opgesplitst heb.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 mei 2011, 20:06

steve smith schreef:
romo schreef:
FreudeamFahren schreef: stijfheid van een natte doos

:thumbup: :clap:

Hoewel Strauss Kahn daar wellicht nu een andere mening over heeft............................. :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 16 mei 2011, 20:09

Gooi 'm dan maar weg aub. Als ik een apart topic over mijn lijst zou willen openen (wat ik niet wil), dan zou ik dat wel doen. Nu wordt zelfs de titel voor me bepaald. Dat kan niet de bedoeling zijn.

En daarbij komt nog dat de DF community nog helemaal niet toe is aan een ranglijst waarin de E46 M's niet bovenaan staan :lol:

Alvast bedankt voor het weggooien.

romo

Bericht door romo » 16 mei 2011, 20:17

Dit wordt het draadje uiteraard.....................

Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 16 mei 2011, 20:29

Hielke schreef:Gooi 'm dan maar weg aub. Als ik een apart topic over mijn lijst zou willen openen (wat ik niet wil), dan zou ik dat wel doen. Nu wordt zelfs de titel voor me bepaald. Dat kan niet de bedoeling zijn.

En daarbij komt nog dat de DF community nog helemaal niet toe is aan een ranglijst waarin de E46 M's niet bovenaan staan :lol:

Alvast bedankt voor het weggooien.

Nee hoor,zoals het Federal draadje niet werd weggegooid wordt deze al helemaal niet weggegooid. (ook al is die niet als oorspronkelijke draad geplaatst) Buitendat is het een interessant en pittig lijstje. Mooi stof voor discussie :angel:

Plaats reactie