Na BMW koos ik er twee maanden geleden voor om maar eens over te stappen op een Audi... Een prachtige Audi A4 2.0TFSI quattro uit 2009 met alles erop en eraan. Dik ding om te zien maar een VRESELIJKE auto om mee te rijden. Zo slecht om er na twee maanden alweer afscheid van te nemen.
Hierbij nog even een korte samenvatting van wat mij niet is bevallen aan de Aldi:
- Trillingen in de wielen en daardoor in de stoelen en het stuur. Ook na montage van nieuwe banden. Een echte Aldi kwaal, niet puur deze auto
- Hoog olieverbruik, ook een 2.0tfsi kwaal van deze serie
- Geen soepele motor, bij half gas pakte de auto niet soepel op. Motor liep niet vloeiend, ging gepaard met een aantal dips
- Besturing doodser dan doods, ook mede door servotronic
- Veel te lange 2e versnelling waardoor je er niet lekker mee in de stad kan rijden
Een aantal dingen wist ik al tijdens de proefrit (bijvoorbeeld de wat saaiere besturing), maar had wel verwacht dat de auto dan comfort kon bieden en als dat ook al niet lukt kan ik geen bestaansrecht voor deze auto verzinnen. Heb destijds eigenlijk besloten de Audi te nemen omdat deze t.o.v. de 3-touring iets ruimer was, een mooier interieur heeft en zeker vergeleken met de pre-facelift E91 ook een frisser exterieur heeft. Nu weet ik dat deze dingen ondergeschikt zijn aan het rijplezier.
Uiteindelijk toch maar eens om mij heen gaan kijken of ik nog een redelijk goede deal kon maken en de Aldi of zelf kon verkopen of in kon ruilen bij een BMW dealer voor een E91. Had een aantal vereisten voor de opvolger:
- 6-cylinder benzine motor (voorkeur 330i of 335i)
- Handgeschakeld
- M-pakket
- Navigatie
- Xenon
Met dit eisenpakket was het al snel duidelijk dat het aanbod beperkt was en dat het zou gaan om een model van voor de facelift. Het grootste probleem is om een mooi exemplaar te vinden die handgeschakeld is, verreweg de meeste modellen zijn geleverd met automaat. Dat was voor mij geen optie.
Uiteindelijk een 335i gevonden die te koop stond bij een BMW dealer in Assen. Na een aantal telefoontjes waren we het eens over de prijs en ben er toen samen met mijn vriendin heen gereden. Voorgevoel was dat het geen nette auto zou zijn, maar mijn voorgevoel bleek niet te kloppen.
Aangekomen bij de dealer stond de 335i al buiten klaar voor een proefrit. Auto is 3 jaar oud en ziet er nog top uit. Omdat de auto zwart is was ik erg bang voor veel steenslag, maar dat valt alles mee. De Audi en de 335i stonden nu naast elkaar geparkeerd en toen viel wel op dat de Audi een stukje groter is, hoop dus dat straks alle spullen van de twins in de E91 gaan passen...
Maargoed, de proefrit. Vanaf het moment dat ik in de 335i was gestapt voelde in me weer 'thuis'. Interieur is lang niet zo mooi als in de Aldi, maar het voelde weer zo vertrouwd na de 130i. Het feest begon helemaal bij het starten van de motor, wat een sound. Lekker dik maar toch bescheiden. Bij het wegrijden valt het zware sturen op, heerlijk! Half uurtje met de auto gereden, maar na 3 minuten wist ik het al. Dit wordt de opvolger van de Aldi.
Die dag de deal gesloten en afgesproken dat ik een week later langs kwam om de auto op te halen. Aantal puntjes moesten voor de premium selectie nog aangepakt worden (nieuwe achterbanden, nieuwe achter schijven + blokken, poetsen, etc.). Uiteindelijk de auto afgelopen vrijdag opgehaald en nu de eerste tank leeg gereden. Na een aantal dagen kan ik een mooi vergelijk maken tussen op papier twee concurrenten, de Aldi A4 en de BMW E91
Motorisch
Misschien geen eerlijk vergelijk, een 335i vergelijken met een 2.0tfsi, maar de meeste verschillen gaan ook op voor een 325i. De 2.0tfsi die in mijn GTI had is mij prima bevallen, maar die in de Audi niet. Motor was totaal niet soepel, geluid was erg tegenvallend en de 2e versnelling was veel te lang. Hierdoor kon ik met de Aldi in de stad niet lekker rijden, je moest te vaak terug naar de 1e versnelling. Verder was er bijna niet normaal mee te schakelen als de motor koud was, je kon dan amper de 1ste en de 2e versnelling selecteren tijdens het rijden.
De BMW motor is een juweeltje. Het geluid, het vermogen en vooral de soeplesse. Van 1.300rpm tot 7.000rpm kracht beschikbaar. In de stad prima rustig mee te rijden.
Verbruik van de BMW tot nu toe (over eerste tank, helft snelweg helft stad) 1:8,8. Met de Aldi was dit denk ik 1:9,5 of misschien wel 1:10.
Stuurgedrag
Geen vergelijk, bij de Aldi was geen sportiviteit te bekennen. Misschien mede door de servotronic, maar de auto voelde doods en saai. De BMW voelt nog behoorlijk sportief. Natuurlijk is hij zwaar, dat voel je vooral in korte bochten en op rotondes, maar hij stuurt wel erg scherp in.
Comfort
Beide auto's zijn niet bepaald comfortabel te noemen met een sportonderstel en grote wielen (19 inch voor de Aldi en 18 inch voor de BMW). De BMW voelt door de run-flats misschien nog iets harder, zeker op korte hobbels. De Aldi is ook stug, maar het grootste probleem zat in de trillingen. Trillingen die komen vanuit het onderstel en die worden enorm doorgegeven aan het stuur en in de hele auto. Hierdoor werd de auto voor mij totaal onbruikbaar en was er dus geen comfort meer te bekennen.
Interieur
Dit is het enige punt waar de Aldi de BMW makkelijk voorbij streeft. Kwaliteit van het dashboard, de nieuwere navigatie, de betere audio installatie, allemaal beter in de Audi. Zitpositie vond ik in beide auto's prima.
Kortom, ik ben erg blij met de 335i en zal nooit meer een Aldi kopen.
Nog even kort wat foto's die door de garage gemaakt zijn, mooie foto's volgens over een paar weekjes.