Gezinsuitbreiding - Fun en ruimte combineren?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
k33z

Gezinsuitbreiding - Fun en ruimte combineren?

Bericht door k33z » 12 mei 2011, 15:23

Mijn vriendin en ik zijn (na een veel te vroege geboorte) op 19 maart de trotse ouders geworden van een jongen en een meisje (tweeling dus). Dat betekent nogal wat voor het autorijden. De 130i had ik al verkocht en toen moest er dus wat anders komen.

Na BMW koos ik er twee maanden geleden voor om maar eens over te stappen op een Audi... Een prachtige Audi A4 2.0TFSI quattro uit 2009 met alles erop en eraan. Dik ding om te zien maar een VRESELIJKE auto om mee te rijden. Zo slecht om er na twee maanden alweer afscheid van te nemen.

Hierbij nog even een korte samenvatting van wat mij niet is bevallen aan de Aldi:

- Trillingen in de wielen en daardoor in de stoelen en het stuur. Ook na montage van nieuwe banden. Een echte Aldi kwaal, niet puur deze auto
- Hoog olieverbruik, ook een 2.0tfsi kwaal van deze serie
- Geen soepele motor, bij half gas pakte de auto niet soepel op. Motor liep niet vloeiend, ging gepaard met een aantal dips
- Besturing doodser dan doods, ook mede door servotronic
- Veel te lange 2e versnelling waardoor je er niet lekker mee in de stad kan rijden

Een aantal dingen wist ik al tijdens de proefrit (bijvoorbeeld de wat saaiere besturing), maar had wel verwacht dat de auto dan comfort kon bieden en als dat ook al niet lukt kan ik geen bestaansrecht voor deze auto verzinnen. Heb destijds eigenlijk besloten de Audi te nemen omdat deze t.o.v. de 3-touring iets ruimer was, een mooier interieur heeft en zeker vergeleken met de pre-facelift E91 ook een frisser exterieur heeft. Nu weet ik dat deze dingen ondergeschikt zijn aan het rijplezier.

Uiteindelijk toch maar eens om mij heen gaan kijken of ik nog een redelijk goede deal kon maken en de Aldi of zelf kon verkopen of in kon ruilen bij een BMW dealer voor een E91. Had een aantal vereisten voor de opvolger:

- 6-cylinder benzine motor (voorkeur 330i of 335i)
- Handgeschakeld
- M-pakket
- Navigatie
- Xenon

Met dit eisenpakket was het al snel duidelijk dat het aanbod beperkt was en dat het zou gaan om een model van voor de facelift. Het grootste probleem is om een mooi exemplaar te vinden die handgeschakeld is, verreweg de meeste modellen zijn geleverd met automaat. Dat was voor mij geen optie.

Uiteindelijk een 335i gevonden die te koop stond bij een BMW dealer in Assen. Na een aantal telefoontjes waren we het eens over de prijs en ben er toen samen met mijn vriendin heen gereden. Voorgevoel was dat het geen nette auto zou zijn, maar mijn voorgevoel bleek niet te kloppen.

Aangekomen bij de dealer stond de 335i al buiten klaar voor een proefrit. Auto is 3 jaar oud en ziet er nog top uit. Omdat de auto zwart is was ik erg bang voor veel steenslag, maar dat valt alles mee. De Audi en de 335i stonden nu naast elkaar geparkeerd en toen viel wel op dat de Audi een stukje groter is, hoop dus dat straks alle spullen van de twins in de E91 gaan passen...

Maargoed, de proefrit. Vanaf het moment dat ik in de 335i was gestapt voelde in me weer 'thuis'. Interieur is lang niet zo mooi als in de Aldi, maar het voelde weer zo vertrouwd na de 130i. Het feest begon helemaal bij het starten van de motor, wat een sound. Lekker dik maar toch bescheiden. Bij het wegrijden valt het zware sturen op, heerlijk! Half uurtje met de auto gereden, maar na 3 minuten wist ik het al. Dit wordt de opvolger van de Aldi.

Die dag de deal gesloten en afgesproken dat ik een week later langs kwam om de auto op te halen. Aantal puntjes moesten voor de premium selectie nog aangepakt worden (nieuwe achterbanden, nieuwe achter schijven + blokken, poetsen, etc.). Uiteindelijk de auto afgelopen vrijdag opgehaald en nu de eerste tank leeg gereden. Na een aantal dagen kan ik een mooi vergelijk maken tussen op papier twee concurrenten, de Aldi A4 en de BMW E91

Motorisch
Misschien geen eerlijk vergelijk, een 335i vergelijken met een 2.0tfsi, maar de meeste verschillen gaan ook op voor een 325i. De 2.0tfsi die in mijn GTI had is mij prima bevallen, maar die in de Audi niet. Motor was totaal niet soepel, geluid was erg tegenvallend en de 2e versnelling was veel te lang. Hierdoor kon ik met de Aldi in de stad niet lekker rijden, je moest te vaak terug naar de 1e versnelling. Verder was er bijna niet normaal mee te schakelen als de motor koud was, je kon dan amper de 1ste en de 2e versnelling selecteren tijdens het rijden.
De BMW motor is een juweeltje. Het geluid, het vermogen en vooral de soeplesse. Van 1.300rpm tot 7.000rpm kracht beschikbaar. In de stad prima rustig mee te rijden.

Verbruik van de BMW tot nu toe (over eerste tank, helft snelweg helft stad) 1:8,8. Met de Aldi was dit denk ik 1:9,5 of misschien wel 1:10.

Stuurgedrag
Geen vergelijk, bij de Aldi was geen sportiviteit te bekennen. Misschien mede door de servotronic, maar de auto voelde doods en saai. De BMW voelt nog behoorlijk sportief. Natuurlijk is hij zwaar, dat voel je vooral in korte bochten en op rotondes, maar hij stuurt wel erg scherp in.

Comfort
Beide auto's zijn niet bepaald comfortabel te noemen met een sportonderstel en grote wielen (19 inch voor de Aldi en 18 inch voor de BMW). De BMW voelt door de run-flats misschien nog iets harder, zeker op korte hobbels. De Aldi is ook stug, maar het grootste probleem zat in de trillingen. Trillingen die komen vanuit het onderstel en die worden enorm doorgegeven aan het stuur en in de hele auto. Hierdoor werd de auto voor mij totaal onbruikbaar en was er dus geen comfort meer te bekennen.

Interieur
Dit is het enige punt waar de Aldi de BMW makkelijk voorbij streeft. Kwaliteit van het dashboard, de nieuwere navigatie, de betere audio installatie, allemaal beter in de Audi. Zitpositie vond ik in beide auto's prima.

Kortom, ik ben erg blij met de 335i en zal nooit meer een Aldi kopen.

Nog even kort wat foto's die door de garage gemaakt zijn, mooie foto's volgens over een paar weekjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Robin Hartog

Re: Gezinsuitbreiding - Fun en ruimte combineren?

Bericht door Robin Hartog » 12 mei 2011, 15:27

Wauw, gaaf ding hoor!

Misschien als ik een nadeel zou moeten noemen; zou het de kleurencombinatie zijn; wat saai in mijn ogen. Maar verder; erg nice zeg!

Gefeliciteerd!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 mei 2011, 15:31

hele mooie dikke 335i :thumbup:

en ik kan je mening alleen maar onderstrepen 8) :df:

Xave30

Bericht door Xave30 » 12 mei 2011, 15:33

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie tweeling Kees. Mooie 3er ook nog. Veel rijplezier toegewenst.

Tristan

Bericht door Tristan » 12 mei 2011, 15:36

Nogmaals, dikke kar! Nog nooit met een x35i motor gereden maar lijkt me een heerlijke powerhouse.

Tot snel een keer.

Michel P

Bericht door Michel P » 12 mei 2011, 15:38

Dat je nog voor een Audi bent gegaan na de 130i begreep ik al niet, maar dat is nu recht gezet. Prachtige touring, mooie specs, en prima kleur.

Michel

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 12 mei 2011, 15:39

Dat de auto niet echt comfortabel is komt inderdaad grotendeels door de runflats. De E9x van ons rijd op 18"Michelins PS2's. In vergelijk met de andere E9x's waar ik mee heb gereden is het echt een comfortabele auto. Buiten dat vind ik persoonlijk de rechtuitstabiliteit van de non-runflat E9x een heel stuk rustiger en dus prettiger.

Maargoed, in elk geval een 335i met pook is echt een top combinatie! :thumbup:

Luca

Bericht door Luca » 12 mei 2011, 15:48

Dubbel gefeliciteerd!!!!

Mooie BMW!

KoenM

Bericht door KoenM » 12 mei 2011, 16:00

Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding :)

Mooie auto zo, heeft hij al black-line achterlichten?
Dat vind ik zelf wel een must-have.

k33z

Bericht door k33z » 12 mei 2011, 16:09

Nope, nog geen blackline achterlichten. Staat inderdaad een stuk frisser op een pre-facelift auto, misschien nog eens doen.

RVV

Bericht door RVV » 12 mei 2011, 16:14

Kees, gefeliciteerd ermee, mooie dikke uitvoering, zo zou ik hem ook willen hebben. Stukje afleiding doet ook altijd goed :wink:

Maar die blacknogwatachterlichten niet doen.. beetje sjonnie :wink:

Verder een prima adres Vriesendijk in Assen.

k33z

Bericht door k33z » 12 mei 2011, 16:16

Ik vind die blacklines niet misstaan, maar grote kans dat het blijft zoals het is. Meestal koop ik een auto zoals hij is, rij er lekker in en verander er niet meer zoveel aan.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 mei 2011, 16:45

Ik had hetzelfde van de stap van de 130i naar de A3 SB 2.0TFSI quattro. Die was ook erg snel weer weg. Vorig jaar heb ik staan twijfelen om bij Autoborg Groningen zo'n 335i touring te kopen. Was toen 3 jaar oud voor 36,5k met 55kkm. Heeft er erg lang gestaan... Maar heb hem niet echt nodig vanwege de leasewagen. Dat was een automaat. Wel helemaal vol, incl M-pakket. Die auto was donkergrijs van kleur en had wel die blacklines erin, achter. Vond het eigenlijk best staan.
Nog nooit gereden die .35i motor maar dat moet gewoon een erg fijne motor zijn. Veel plezier iig, erg mooie kar/uitvoering :thumbup:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 12 mei 2011, 17:14

Proficiat met de twins Kees.
E90 heeft voldoende bagageruimte imho, touring is nog veelzijdiger. Leuke, vlotte gezinsauto. :thumbup:

Marc R

Bericht door Marc R » 12 mei 2011, 17:20

Mooie Beemer Kees,alleen hoe kan je nou in godsnaam een A4 2.0TFSI kopen??

Wat n hok man,dat WEET je toch van te voren?....ik ben betere wagens van je gewend.

Gelukkig is dat op geen enkele manier te vergelijk met mijn wagen..

WJ

Bericht door WJ » 12 mei 2011, 17:53

Gefeliciteerd met de twins!
En mooie wagen!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 12 mei 2011, 18:03

Gefeliciteerd met de twins Kees :D

Die A4 klinkt als een maandagmorgen auto. Een TFSI die niet soepel is en stroef schakelen zijn niet de dingen die ik van Audi/VAG verwacht danwel gewend ben :hmmm: Desalniettemin zou ik na 3 jaartjes E46 320D ervaring ook altijd de voorkeur voor de 3-serie hebben. Ze zijn niet erg ruim maar het zijn super fijne wagens om te rijden imho. 335i is natuurlijk helemaal geweldig :df:

@Arthur: volgens mij is die 335i naar de Beier gegaan en inmiddels verkocht.

Ik werk vlakbij Vriesendijk en kom er wel eens (meestal magazijn) maar volgens mij een prima toko.

Luc B

Bericht door Luc B » 12 mei 2011, 18:36

335 station is echt een leuke auto. Redelijk wat ruimte, maar qua rijgedrag super ! Liggen fantastisch en trekken als een gek. Top !

Tim R

Bericht door Tim R » 12 mei 2011, 20:34

Mooie auto met perfecte motor. Niet verkeerd om zo de papa koerier te moeten spelen als je het mij vraagt...

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 12 mei 2011, 21:13

Mooie 335i, de kleur combi vind ik top :thumbup:

Thijs-v-d-H

Bericht door Thijs-v-d-H » 12 mei 2011, 21:20

Nogmaals gefeliciteerd met je twins.

En een handgeschakelde 335i touring is echt super! We hadden erop mijn werk ooit een als demo en dat blijf ik een van de leukste auto´s ooit vinden.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 12 mei 2011, 23:54

Gefeliciteerd met de kids!
En ook met de auto pracht wagen!

///Martin

Bericht door ///Martin » 13 mei 2011, 00:31

Gefeliciteerd met de tweeling, super.

Daarnaast een fraaie opvolger voor de 1. Wij zijn ook van 1 naar 3 touring gegaan met twee kleintjes. Inmiddels al 80.000 super kilometers met de auto. Erg vergelijkbaar ook met M-pakket, alcantara etc. Geen seconde spijt ook van de bewust gekozen handbak...

k33z

Bericht door k33z » 13 mei 2011, 08:13

Dank voor de reacties en de felicitaties met betrekking tot de kids.

@Marc, wist inderdaad dat een A4 2.0tfsi niet sportief was. Maar had dan wel verwacht dat het een auto met comfort zou zijn. Als het dan nog rijdt als een krant door trillingen (geen maandagmorgen exemplaar, dit is een structureel probleem bij veel moderne Audi's), dan ben je er snel klaar mee.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 mei 2011, 09:17

van hartge gefeliciteerd met jullie Twins, wat een verandering ineens :D
en gaaf van beide 1 8)

eneuh, ja prachtige BMW om te zien :thumbup:

en dat verschil tussen een BMW en of wat anders is vaak groter dan je denkt.

destijds moest ik ff een auto voor tijdelijk, dus ik dacht voor een paar duizend haal ik een zuinig goedkoop ding waar ik zo weer van af kom als ik mijn nwe aanwinst heb gevonden...
dus ik in een stuk of 5 verschillende kleine auto's rijden...
ik dacht WTF wat ga ik dan qua rijden ver terug :lol:
Toen maar een goedkope BMW Compact 116i gekocht, en ook al was het een goedkoop ding, it felt like coming home, de deuren het algemene gevoel het sturen en rijden enz enz daar kan maar weinig tegen op, en ik ben helemaal geen BMW man, ook al heb ik vele BMW's gehad (vele kleinere M modellen e.d.)
maja als ze qua rijdgedrag en gevoel zo goed bevallen ga je niet snel iets "minders" kopen als je daar gevoelig voor bent. :df:

Plaats reactie