oliedrukmeter zinvol?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Jelmer Staal

oliedrukmeter zinvol?

Bericht door Jelmer Staal » 08 mei 2011, 22:39

Ik hou graag goed bij of er voldoende olie in de motor (BMW M50B25) van mijn auto (E30) zit. Regelmatig peil ik dus, maar dat voelt niet altijd even nauwkeurig (omdat ook dat gedeelte niet meer echt origineel is). Helpt een oliedrukmeter hierbij? Of is er een andere methode die kan helpen?

De meningen die ik tot nu toe gelezen heb lopen uiteen. De een acht het zinvol, een goede aanvulling op peilen. De ander meent dat als je wat kunt zien op de meter het al te laat is. Hoe hou ik het oliepeil goed bij? Wat vinden jullie?

Niels
Auto: Prius+

Re: oliedrukmeter zinvol?

Bericht door Niels » 08 mei 2011, 22:43

Olie niveau zegt niet alles over druk en andersom. Olie temperatuur is ook niet onbelangrijk maar zonder al die indicaties kan een blok prima oud worden. Dus de vraag is waar je je auto voor gebruikt en welke informatie je wilt. Gaat het om het olie niveau dan zou ik geen druk meter hoeven, een pijl stok is dan meer dan voldoende.

Laurens

Bericht door Laurens » 08 mei 2011, 22:46

Een meter is leuk, maar ik neem aan dat je niet van plan bent constant naar de meter te gaan kijken. Meestal doe je dat pas als je denkt iets te horen etc.
In raceauto's maak ik altijd een grote rode lamp die al wat sneller gaat branden dan het originele lampje wat pas brand als het al te laat is. Die lamp gaat bij de E36 racer al branden als de motor stationair loopt en valt direct op. Weet niet wat je met de E30 doet maar op straat is het wat minder als ie bij elk stoplicht gaat branden, leuke is wel rode stoplicht uit is ook oliedruk lamp uit :mrgreen:

Jelmer Staal

Bericht door Jelmer Staal » 08 mei 2011, 23:52

De auto gebruik ik om gewoon wat rond te rijden, en in de toekomst een keer een trackday mee te pakken. Niets ernstigs, dus. Aan een olietemperatuurmeter denk ik sowieso, dat vind ik wel prettig. Hou nu altijd een ruime marge aan voordat ik gas geef, maar meten is weten nietwaar? Ben voorzichtig. De informatie ik wil is "gaat alles nog goed of moet er iets aangevuld of aangepast worden" en "kan ik al gas geven". Hopelijk geeft dit wat meer informatie.

Voor de motorwissel gaf de motor via check-control weer hoe veel olie er was. Dat werkt niet meer. Weet iemand of dat met een E34 carter werkend te maken is?

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 09 mei 2011, 13:03

Heb nog 2 metertjes van vdo liggen, oliedruk en olietemperatuur. Mocht je interesse hebben dan hoor ik het wel :)

Plaats reactie