Roadtrip Munchen/Brenner/Brenzone

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Knot

Roadtrip Munchen/Brenner/Brenzone

Bericht door Knot » 03 mei 2011, 22:41

Plan is om op vrij korte termijn toch de roadtrip te gaan doen door europa waarbij ik graag wat advies wil welke wegen te nemen, welke omgevingen mooi zijn, welke hotels/appartementen aanraders zijn etc.

Deze week even nieuwe voorbanden op de M5 laten draaien, is nu maar 2,5mm en da's niet super vertrouwd als je een paar duizend km gaat sturen, zeker niet als ze ook nog eens uit 2003 komen.

Plan is grofweg zoiets wat ik deze dagen uit wil gaan werken, in de middag weg en daarna steeds aan het eind van de ochtend rijden.

Zuidholland -- > Eifel (Stadtkyll had ik in gedachte als omgeving (4 uur/ 300km)

Eifel --> Stuttgart (4 uur snelweg of 6 uur binnendoor / 350km)

* Heeft het zin om dit binnendoor te rijden of beter snelweg naar Stuttgart en wat van de stad zien?

Stuttgart --> Ingolstadt binnendoor (4 uur / 240km) Porsche en/of Mercedes museum bekijken en dan door naar Ingolstadt

Ingolstadt --> Munchen binnendoor (2 uur / 100km) Audi museum bekijken en dan door naar Munchen, hotel aan de stadgrens denk ik

Munchen --> Nauders binnendoor (4 uur / 220km) BMW museum bekijken en dan door naar Nauders ergens een hotel zoeken, skigebied lijke me daar wel een mooie omgeving

* of moet ik hier juist de westkant (feldafing etc) van de starnberger see rijden?

Nauders --> Gardameer via Gavia (5 uur / 250km)

* Nu heb ik in het stelvio topic gelezen dat je de SS249 en de SS45bis niet moet nemen maar is dat nu ook al een drama dan? Leek me juist leuk, dicht langs het water.
* Nog even kijken waar je nou het beste kunt zitten aan het Gardameer, moet je nou in Brenzone zitten, in Desenzano of juist zuidwest rond Portese?

Morgen weer verder puzzelen en wat hotelsuggesties opzoeken. Doorreis doen we simpel, toch puur slapen, douchen en eten buiten de deur. Alleen rond Gardameer even een paar dagen een luxe hotel uitzoeken.

Dagje naar Verona en een dagje naar Venetie is volgens mij leuk om (met de trein) mee te pakken.

Terugweg via Bormio en Livigno naar Davos, (5 uur / 350km) beste denkik dan pas om 14:00 weg en voordat je de bergen in gaat wat eten zodat het rustiger is op deavos route.

Met wat extra rondrijden etc denk ik dat in Davos de teller op 2000km staat, zal totaal zo'n ruime 3000km worden.

M5 : 3000 / 8 = 375 liter * 1,75 = € 656
Aygo : 3000 / 17 = 176 liter * 1,65 = € 290

Brandstofkosten zijn het probleem niet eens zo zeer als je dan lekker veel power, comfort, kofferbakruimte, geluidsinstallatie en schuifdak meeneemt.

Videotje van een E39 M5 onroute, galmt lekker daarzo tegen die bergwanden :)

Laatst gewijzigd door Knot op 11 mei 2011, 22:34, 12 keer totaal gewijzigd.

SteV6

Re: Roadtrip midden europa - advies gevraagd

Bericht door SteV6 » 03 mei 2011, 23:10

Knot, je hebt mail. Om ze te bekijken even http://www.tyre.tk" onclick="window.open(this.href);return false; downloaden.

Hoteltips zitten in de route. Maar voor de volledigheid tip ik het hotel midden in de Dolomieten toch even hier apart: http://www.hotel-lagorai.com" onclick="window.open(this.href);return false;

In Untermieming zit het hotel van Johan (Nederlander en Speedsterbezitter) Neuwirt. Untermieming ligt aan het einde van de Fernpass, http://www.neuwirt.at/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr. Stephan

Edit: Hotellinkjes toegevoegd
Laatst gewijzigd door SteV6 op 03 mei 2011, 23:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Knot

Re: Roadtrip midden europa - advies gevraagd

Bericht door Knot » 03 mei 2011, 23:22

Bedankt, ga ik morgen mee aan de slag!

Untermieming of Nauders ligt idd dicht bij elkaar.

Jeroen E21

Re: Roadtrip Stuttgart/Stelvio/Garda - advies/tips gevraagd

Bericht door Jeroen E21 » 04 mei 2011, 22:31

Het gaat me te ver om eea heel gedetailleerd uit te werken maar wat ik doorgaans zelf doe is zsm Duitsland door, dan de snelweg af en van daaruit lekker bergpasjes gaan rijden. Alleen de hoogste passen zijn voorlopig nog wel even dicht, w.o. Stelvio en Gavia. Voor de Gavia geven ze zelfs pas een openingsdatum van 1 juli aan al zal dat in de praktijk wel wat eerder zijn. Daarom gaan wij met de BMW's ook pas half juni weer de Alpen in.

Nuttige site om te kijken of passen al open zijn:
http://www.alpen-journal.de/alpenpaesse.html" onclick="window.open(this.href);return false;

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 mei 2011, 23:40

Vorig jaar mei ook een dergelijke rit gemaakt, echter naar Lago Iseo, ligt niet zo ver van het Gardameer.
Omdat de Stelvio etc nog gesloten waren in Mei het volgende besloten.
Vanuit München gewoon op de Tom Tom Lago Iseo ingetikt, met de optie snelwegen mijden.
Schitterende route door Oostenrijk/Zwitserland en Noord Italië.

Knot

Bericht door Knot » 05 mei 2011, 08:40

Hmmz.. ik denk zal inmiddels wel geregeld zijn, bedankt voor die site!

Zat je een beetje buiten Munchen in een hotel Marcel?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 mei 2011, 09:10

We zaten in Landsberg Am Lech, half uurtje rijden naar Munchen.
Het hotel was niet zo bijzonder, wel netjes, goed ontbijt en makkelijk te bereiken.
Leuk stadje en ook nog eens aan de Romantische Strasse, een hele bekende toeristische route door Duitsland.

http://www.weekendjeweg.nl/hotels/de/ho ... sberg.html

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 05 mei 2011, 09:37

Even een "terugvindpost", ik wil ook een vergelijkbare roadtrip maken maar dan door naar Z-Frankrijk, helaas heb ik er op dit moment nog niet de gewenste auto voor... :(

sammie

Bericht door sammie » 05 mei 2011, 19:33

Misschien dat je deze ook nog in je route in kunt plannen silvretta hochalpenstrasse.
Licht in oostenrijk en is vergelijkbaar met de stelvio alleen dan toll weg €11,50 en een stuk minder druk.
Heeft ook in autoweek gestaan nr. 49 2010 met een test van de opel astra 1.4 turbo.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OdbJb44L ... re=related[/youtube]

Als je route klaar is zou je hem dan ook hier kunnen posten wil met mijn 106 rallye van de zomer misschien nog wel een roadtrip doen.

HJ2

Bericht door HJ2 » 05 mei 2011, 19:37

Misschien staat het l ergens, maar ik ben te lui om alles te lezen :bag:
Tussen het gardameer (vanuit riva rechtsom) kun je doorsteken naar het Idro meer. Dat is echt een stuurmansweg puur sang en zeker een aanrader!

Dan verder naar Lago 'd Iseo, mijn favoriet in die regio :-)

Verder zou ik Garda, zeker overdag zoveel mogelijk mijden omdat het zo idioot druk is :(

Have fun!

Uit de steentijd van de digitale fotografie: (1.3 megapixel, whooow!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luc B

Bericht door Luc B » 05 mei 2011, 22:45

Op speedhunters staat ook al een tijdje een stelvio roadtrip :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ga ook even door livigno ! Ben ik zelf ook geweest. Heerlijk even oude tijden herleven: Nog V-power tanken voor 97 cent.

Afbeelding

Let wel op , de stelvio zelf vond ik persoonlijk niet zo heel veel aan. Korte tussensprints met steeds een scherpe bocht. Terwijl bovenaan aangekomen raad ik je zeer aan via de umbrial naar beneden te gaan, deze is als een soort circuit tussen de bergen gedrapeerd. Fantastisch overzichtelijk en constant mooie bochten . De brul van de m5 zal echt wel galmen tegen de bergen , dat hadden wij zelfs al.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 mei 2011, 22:58

Rondom het Gardameer kun je zo briljant mooi rijden. Een jaar of 10 terug met de motor wezen rijden, jaartje of wat terug nog met de Z3 geweest. Wij zaten in Brenzone zo ongeveer maar dan wel op de camping.

Voorbeeldje qua weggetjes :banaan:

http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s ... =UTF8&z=11" onclick="window.open(this.href);return false;

HJ2

Bericht door HJ2 » 05 mei 2011, 23:06

Oh, Stuttgart is nu niet echt de mooiste stad in de regio om te verblijven, maar wel goed om te shoppen

Knot

Bericht door Knot » 06 mei 2011, 14:02

Vervelend dat Stelvio en Gavia nog dicht zijn maar heb het nu anders gedaan.

- Hösbach
- Andechs (dan via Munchen naar via BMW Welt)
- Trins (overnachten en volgende ochtend brenner en jaufenpass)
- Brenzone paar nachten en met auto naar o.a. Verona/ Sirmione en trein naar Venetie
- terug via Lonato del Garda en langs Idro naar Livigno (ff checken of dat wel allemaal open is!)

Dat mooie stuk op die foto's is dat Valdidentro naar Livigno?

De Flüela Pass naar Davos is iig nog dicht dus rondom Livigno wordt ook een probleem wellicht.. :(

Knot

Re: Roadtrip Munchen/Brenner/Brenzone

Bericht door Knot » 11 mei 2011, 22:42

Inmiddels al een stukje onderweg, gewoon gereden en soms de geplande route gevolgd en soms ook op gevoel. Eerst stuk naar Hosbach snelweg gepakt met 1 op 8,5 gemiddeld met wat tussensprints. Van Hosbach naar Andechs gereden en vooral rond Andechs zijn het mooie weggetjes langs de Ammersee, waren meer uitdaging dan de delen romantische strasse die we een stuk van Wurzburg naar het zuiden hebben gereden. Paar dorpjes is leuk maar dan ben ik die klinkers, drukte en stoplichten wel weer zat, stukje meepakken dus en daarna je eigen weg gaan.

Andechs naar Munchen is het eerste stuk gaaf binnendoor, iets noordelijkere route pakken dan de navigatie (met snelwegen vermijden optie) aangeeft. Munchen is drama, BMW museum als liefhebber zeker de moeite waard, dan snel weer munchen uit en het eerste stuk binnendoor is ook ruk, de 11 wordt na 40km ofzo wel leuk dus eventueel een plan B voor het eerste stuk bedenken. Richting Oostenrijk wordt het prachtig langs Kochel en inmiddels zitten we in Trins met uitzicht op besneeuwde bergtoppen. Morgen richting Italie, de oude brenner (de niet snelweg dus) en de Jaufenpass eens bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Die 400pk kan je hier wel gebruiken hoor, niet te weinig maar had ook niet de helft moeten zijn wil je nog een beetje vaart maken bergop en normaal in kunnen halen. Prachtig die combinatie van comfy M onderstel, hobbelige wegen en dan als je een tractor en 2 campers in wil halen dat de DSC er ff in schiet door teveel verschil in veerweg :)

Top is wel het schuifdak, had niet zonder op pad willen zijn, staat de hele dag open!

Matthijs

Bericht door Matthijs » 11 mei 2011, 23:08

Gave foto! :df:

Nog veel plezier Knot

SteV6

Bericht door SteV6 » 11 mei 2011, 23:12

Goede reis Rody! Brenner onderlangs is leuk, maar verwacht totaal geen spectakel daar. Wel een mega (drift)parkeerterrein op de grensovergang! En de Jaufenpas ga je van smullen, gegarandeerd.

Stephan

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 11 mei 2011, 23:31

Veel plezier daar :) En vergeet niet: a drift or powerslide per day, keeps the doctor away :df:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 12 mei 2011, 09:31

Wat een mooi ding blijft die M5 toch he. :D

Veel plezier!

k33z

Bericht door k33z » 12 mei 2011, 09:40

Wat een heerlijke dagen moeten dat zijn. Krijg nu ook zin om een tas te pakken, wat kleren erin te gooien en een aantal dagen lekker te gaan toeren.

Have fun!

Knot

Bericht door Knot » 15 mei 2011, 21:33

Moet wel zeggen de wegen hier naartoe zijn prachtig alleen rondom het Gardameer is het niet veel soeps hoor, snelheid is idioot, soms 90 met straatjes links/rechts en als het overzichtelijk is mag je maar 50! Wel een paar bergweggetjes genomen hier, soms prima maar soms kom je ook vast te zitten met bussen als het niet breed genoeg is of de M5 is net te breed zodat je achteruit weer terug een helling op moet.. ideaal dan die parkeerstand van de rechterbuitenspiegel... NOT!

De rondweg om het meer is nog vrij rustig nu maar heb ze al zien laseren voor 50 dus mak aan, en de italianen boeken je dan gewoon over verdrijvingsvlakken etc, zitten gekken bij zeg maar op een circuit pakken ze er allemaal niks van, dat is vrijwel zeker.

Morgen eens in Venetie kijken, met de auto naar Peschiera en dan lekker anderhalf uur in de trein.

Benzine is hier ook apart, diesel is onwijs duur en 98 is bijna niet te vinden, soms 1,74 bij Agip maar vandaag zomaar op de snelweg A22 een pomp gevonden waar het bediend was en voor superplus maar 1,64 dus het kan wel. Het was echt hoge nood dus die vent kwam al kijken toen ie bij 45 liter was en stond daarna wel ff gek te kijken toen ie door stond te klokken tot 70 liter :)

Knot

Bericht door Knot » 15 mei 2011, 21:33

Hellingen hier zijn best grof soms... en de handrem van de E39 is best k*t soms :D

Afbeelding

Fabian

Bericht door Fabian » 15 mei 2011, 21:53

Ah jullie zijn al onderweg, veel fun, geniet ervan!

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 15 mei 2011, 22:32

Lol @ laatste foto. leuke rit zo met de V8 door de bergjes :thumbup:

Plaats reactie