Garage bouwen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tim R

Garage bouwen

Bericht door Tim R » 03 mei 2011, 15:58

Ik heb een tijdje geleden een huis gekocht en krijg vrijdag de sleutel. Uiteraard heeft het huis een garage, maar ik wil meer. In het verlengde van ons huis staan vier garages, allen grenzen aan onze tuin. Achter de garages hebben wij nog een stukje grond en daar wil ik onze garage naartoe uitbouwen. De situatie is als volgt:

Afbeelding

Onze garage is dus de tweede van links en het stuk dat ik wil aanbouwen is het blauwe gedeelte op het plaatje. Hiertoe zou de RODE muur uitgebroken moeten worden.
Het gaat mij er nu om wat de minimale maat moet zijn van het stuk waarin de A en B as zijn getekend. Dus hoeveel cm lang zou de A as moeten zijn om met een doorsnee auto (zeg Audi A3) te kunnen manouvreren om zo om de hoek rechts in het blauwe gedeelte te komen?

Weet iemand hier een antwoord op?

Alvast bedankt! :?:

Martijn_bmw

Re: Garage bouwen

Bericht door Martijn_bmw » 03 mei 2011, 16:11

de vraag is ook, hoe vaak heen en weer?

kortom moet het makkelijk in 1 draai kunnen of wil je heen en weer steken met een oldtimer die bijv. 1x per jaar buiten komt...

dat scheelt nogal in de ruimte die je nodig hebt ;)

voor in een keer er in draaien denk ik toch snel 1/4 van de draaicirkel.
dus zo'n 2,5-3 meter voor A

Tim R

Bericht door Tim R » 03 mei 2011, 17:15

@ Martijn: het moet vaker = regelmatig kunnen.

Ik zou zelf ook zeggen 1/4 van de draaicirkel, maar dit is niet echt ergens op gebaseerd voor mij?

Elise

Bericht door Elise » 03 mei 2011, 17:44

Mooie parkeerplaats opzoeken, spullen mee om de situatie goed uit te zetten en dan proberen (met verschillende auto's) wat handig is!

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 03 mei 2011, 18:29

Ligt natuurlijk ook aan de breedte van je garage. Wij hebben in onze vorige stalling iets vergelijkbaars gehad maar met 2,5 tot 3 meter voor A gaat je het regelmatig soepel in- en uitdraaien echt niet lukken. Met een vergelijkbare wagen (306) was het met 4 meter al niet aan de ruime kant. Sowieso is haaks de hoek om niet echt ideaal om regelmatig te doen.....

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 03 mei 2011, 19:09

Is een meter tuin inleveren om je aanbouw rechthoekig te maken zodat je twee auto's achter elkaar kwijt kunt te simpel gedacht?
Houd je nog optimale klusruimte over ook.

Wiebe GT

Bericht door Wiebe GT » 03 mei 2011, 20:53

om royaal in te kunnen rijden heb je minimaal 1,5 x de lengte van de auto nodig,

De inrit moet in ieder geval geen belemmering vormen voor het doel van de aanbouw.
M.a.w. maak 'm ruim genoeg, misschien wil je later wel een grotere auto kunnen plaatsen.

Kun je die andere garageboxen niet kopen? Wordt het nog mooier van.

Hans

Bericht door Hans » 03 mei 2011, 21:58

Is zo'n ding niet handig?

http://www.eltemetaal.nl/items.php?group=AUTODRAAI" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie