Olie peilen bij warme of koude motor

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door jaydee » 28 apr 2011, 22:39

In het boekje van zowel mijn Yeti (1.8 TSI) als Speedster (2.2) staat dat voor het peilen van de olie de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn. En dat je moet wachten met peilen tot een paar minuten na het afzetten van de motor.
Nou snap ik dat je een paar minuten moet wachten, zodat de olie terugzakt naar het carter, maar waarom peilen bij warme motor? Als-ie koud is zit toch ook gewoon alle olie in het carter?

Thanks,
Jelle

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door GTRene » 28 apr 2011, 22:47

ik peil ook hoofdzakelijk bij koude motor als ie al vlak staat bv in de garage.
maar bij "warme" en een paar minuten zakken kan ook.

denk dat het voort komt uit bv, stel je laat alle oude olie eraf incl oliefilter en bv oliekoeler, dan is het veiliger dat je hem eerst warm laat draaien zodat alle zaken weer gevuld raken als oliefilter en oliekoeler bv, en dan 5min zakken en dan peilen, zodat het altijd klopt voor de doe het zelfers bescherming denk ik :nerd:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door wjn » 29 apr 2011, 09:48

Dat zullen wel motoren met hydro-stoters e.d. zijn. Als een auto lang stil staat, loopt die olie ook je carter in, dus kan het zijn dat je met koude motor net genoeg hebt, maar met warme motor net te weinig.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5443
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Kasteel » 29 apr 2011, 10:39

Nooit zo over nagedacht, maar heb het eigenlijk altijd met een motor op bedrijftemperatuur gemeten :).

Gebruikersavatar
Arjan S.
Berichten: 240
Lid geworden op: 04 apr 2010, 23:57
Auto: G31 540i xDrive

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Arjan S. » 29 apr 2011, 11:24

Volgens mij kun je veel moderne BMWs ook (via de boordcomputer) alleen peilen als de motor warm is. Bij mijn 1 serie is dat i.i.g. zo, zit geen peilstok in...

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Rupie » 29 apr 2011, 11:51

Arjan S. schreef:Volgens mij kun je veel moderne BMWs ook (via de boordcomputer) alleen peilen als de motor warm is. Bij mijn 1 serie is dat i.i.g. zo, zit geen peilstok in...
Dat zal ook een andere techniek zijn neem ik aan?

Ik probeer tegenwoordig ook met warme motor te checken. Begrijp alleen nog steeds niet waarom, maar ja, het staat in het boekje. Zou het daadwerkelijk zoveel uitmaken?

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Remmie » 29 apr 2011, 12:55

Als je met warme motor meet, dan zie je hoeveel olie erin zit op het moment dat je het nodig hebt.
Staat ie met warme motor te laag, dan heb je dus een probleem.

Als de motor koud is zit alles beneden en zal de peilstok hoogstwaarschijnlijk een mooi niveau aangeven.
Maar als de olie met rijden omhoog gepompt wordt moet er onderin alsnog voldoende inzitten om
omhoog gewerkt te worden. Zeker in een bocht zou met te weinig olie de aanzuiging dan droog
kunnen te komen staan.

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door jaydee » 29 apr 2011, 13:05

Wjn's aanname van hydraulische klepstoters klopt voor beide motoren.
Maar als dit in de paar minuten die je moet wachten alvorens te peilen niet terugloopt naar het carter, hoe wordt de olie hierin 'vastgehouden' dan? En hoe lang zou het duren voordat de klepstoters dan leeg zijn?

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door jaydee » 29 apr 2011, 13:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De hoeveelheid olie die hiermee gemoeid is lijkt me niet zo groot dat je met koude motor een correct(*) oliepeil zult meten dat bij warme motor te laag zal blijken :hmmm:

(* laag, maar niet te laag)

Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Richardt. » 29 apr 2011, 13:22

Remmie schreef:Als je met warme motor meet, dan zie je hoeveel olie erin zit op het moment dat je het nodig hebt.
Staat ie met warme motor te laag, dan heb je dus een probleem.

Als de motor koud is zit alles beneden en zal de peilstok hoogstwaarschijnlijk een mooi niveau aangeven.
Maar als de olie met rijden omhoog gepompt wordt moet er onderin alsnog voldoende inzitten om
omhoog gewerkt te worden. Zeker in een bocht zou met te weinig olie de aanzuiging dan droog
kunnen te komen staan.
Ik doe het ook altijd met koude motor. Maar dit is een volkomen logisch verhaal, dus vanaf nu maar met een warme motor doen. :hmmm:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Knot » 29 apr 2011, 14:57

Ik pijl ook altijd koud maar had ook geen idee van het klepstorter verhaal.

Zet alle 3 de auto's eigenlijk wel net boven max, dus 110 a 120%.

Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Richardt. » 29 apr 2011, 15:00

Zet alle 3 de auto's eigenlijk wel net boven max, dus 110 a 120%.
Dat doe ik dus nooit. Heb namelijk altijd gehoord dat teveel olie nog schadelijker is dan te weinig olie :roll:

Die van mij staat altijd op max of er een fractie onder.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Knot » 29 apr 2011, 15:01

Bij E36 en E39 komt dat niet zo krap volgens mij, zijn ook mensen die in hun E36 een halve (of zelfs hele) liter erbij gooien!

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door wjn » 29 apr 2011, 15:30

jaydee schreef:Wjn's aanname van hydraulische klepstoters klopt voor beide motoren.
Maar als dit in de paar minuten die je moet wachten alvorens te peilen niet terugloopt naar het carter, hoe wordt de olie hierin 'vastgehouden' dan? En hoe lang zou het duren voordat de klepstoters dan leeg zijn?
Zal wel per auto afhangen, en van de dikte van de olie etc.

In mijn auto zitten 30 van die dingen, stel 10cc per stuk, heb je het over 0,3l. Dat zie je wel.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Knot » 29 apr 2011, 15:40

Mijn M52 heeft er 24.. dus kan helemaal geen kwaad dat ik m op 120% zet koud, dat is precies 200cc.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Knot » 29 apr 2011, 15:46

En dit soort verhalen dan?

"Checked my 325tds E36 warm yesterday and it was low (figured it would be as i had an oil leak) so i put some oil in, and i mean quite a bit.
Then went to check it thismorning before I set off on a 3hour journey and it was WELL over the max line on the dipstick! So i was a bit concerened about starting it but went for it anyway, gave it a 20min drive round and checked again and it was about half way down between the min and max lines!

I checked it at every service station i passed on my journey! Every time with varying results and it could only have been getting warmer...after about an hour driving it went to the middle line...next services to nearer the bottom....about 2hrs into the journey it was back at the max line!

haha so I ave no idea how much is in it now!"

http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?p=762843" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door jaydee » 29 apr 2011, 15:46

Knot schreef:Mijn M52 heeft er 24.. dus kan helemaal geen kwaad dat ik m op 120% zet koud, dat is precies 200cc.
120% van vijf liter is toch een hele liter extra, Knot...

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Mari Oh Oh! » 29 apr 2011, 15:57

jaydee schreef:
Knot schreef:Mijn M52 heeft er 24.. dus kan helemaal geen kwaad dat ik m op 120% zet koud, dat is precies 200cc.
120% van vijf liter is toch een hele liter extra, Knot...
Volgens mij bedoelt Knot 20% boven max waarbij 100% de afstand min-->max is(peil exact op min betekent niet dat je geen olie meer hebt ;-)). Meestal is dat ongeveer één liter, dus 20% extra is dan 200cc.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Knot » 29 apr 2011, 15:58

Bedoel natuurlijk 120% van de pijlstok, en dat is ook weer relatief, niet afleesbaar.

Pijlstok op max, ga ervan uit dat dat 1 liter is en dan gooi ik er nog 200cc bij.

Best kans dat van min naar max 1 liter is en de volgende 3mm op de stok er een halve liter bij moet omdat het meetstukje een bepaalde breedte heeft en het carter daarboven wellicht anders loopt.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Knot » 06 mei 2011, 17:33

In het boekje van de M5 staat bij warme motor de auto 1min stationair laten draaien, uitzetten en dan na ca 1 min meten. Deed ik net dan is het 250ml boven min dus zou er 750ml bij moeten. Zal straks eens kijken als ie een uur gestaan heeft hoe ie dan op de stok staat.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door allen » 06 mei 2011, 17:53

Bij de boswachter heb ik een extra streep voor als de motor warm is. Die ligt een stuk hoger dan het peilniveau als het blok koud is.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Knot » 06 mei 2011, 17:59

Zou toch juist andersom moeten zijn? Bij warm blok lager olienivo?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Olie peilen bij warme of koude motor

Bericht door Knot » 06 mei 2011, 21:53

Net bijgevuld, helemaal koud stond ie 100ml hoger, dus gewoon 750 erbij gedaan, staat ie koud 100ml boven max maar zo hoort het blijkbaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten