Olie peilen bij warme of koude motor
- jaydee
Olie peilen bij warme of koude motor
In het boekje van zowel mijn Yeti (1.8 TSI) als Speedster (2.2) staat dat voor het peilen van de olie de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn. En dat je moet wachten met peilen tot een paar minuten na het afzetten van de motor.
Nou snap ik dat je een paar minuten moet wachten, zodat de olie terugzakt naar het carter, maar waarom peilen bij warme motor? Als-ie koud is zit toch ook gewoon alle olie in het carter?
Thanks,
Jelle
Nou snap ik dat je een paar minuten moet wachten, zodat de olie terugzakt naar het carter, maar waarom peilen bij warme motor? Als-ie koud is zit toch ook gewoon alle olie in het carter?
Thanks,
Jelle
- GTRene
Re: Olie peilen bij warme of koude motor
ik peil ook hoofdzakelijk bij koude motor als ie al vlak staat bv in de garage.
maar bij "warme" en een paar minuten zakken kan ook.
denk dat het voort komt uit bv, stel je laat alle oude olie eraf incl oliefilter en bv oliekoeler, dan is het veiliger dat je hem eerst warm laat draaien zodat alle zaken weer gevuld raken als oliefilter en oliekoeler bv, en dan 5min zakken en dan peilen, zodat het altijd klopt voor de doe het zelfers bescherming denk ik
maar bij "warme" en een paar minuten zakken kan ook.
denk dat het voort komt uit bv, stel je laat alle oude olie eraf incl oliefilter en bv oliekoeler, dan is het veiliger dat je hem eerst warm laat draaien zodat alle zaken weer gevuld raken als oliefilter en oliekoeler bv, en dan 5min zakken en dan peilen, zodat het altijd klopt voor de doe het zelfers bescherming denk ik
- wjn
Dat zullen wel motoren met hydro-stoters e.d. zijn. Als een auto lang stil staat, loopt die olie ook je carter in, dus kan het zijn dat je met koude motor net genoeg hebt, maar met warme motor net te weinig.
- Kasteel
Nooit zo over nagedacht, maar heb het eigenlijk altijd met een motor op bedrijftemperatuur gemeten
.

- Arjan S.
- Auto: G31 540i xDrive
Volgens mij kun je veel moderne BMWs ook (via de boordcomputer) alleen peilen als de motor warm is. Bij mijn 1 serie is dat i.i.g. zo, zit geen peilstok in...
-
Dat zal ook een andere techniek zijn neem ik aan?Arjan S. schreef:Volgens mij kun je veel moderne BMWs ook (via de boordcomputer) alleen peilen als de motor warm is. Bij mijn 1 serie is dat i.i.g. zo, zit geen peilstok in...
Ik probeer tegenwoordig ook met warme motor te checken. Begrijp alleen nog steeds niet waarom, maar ja, het staat in het boekje. Zou het daadwerkelijk zoveel uitmaken?
- Remmie
Als je met warme motor meet, dan zie je hoeveel olie erin zit op het moment dat je het nodig hebt.
Staat ie met warme motor te laag, dan heb je dus een probleem.
Als de motor koud is zit alles beneden en zal de peilstok hoogstwaarschijnlijk een mooi niveau aangeven.
Maar als de olie met rijden omhoog gepompt wordt moet er onderin alsnog voldoende inzitten om
omhoog gewerkt te worden. Zeker in een bocht zou met te weinig olie de aanzuiging dan droog
kunnen te komen staan.
Als de motor koud is zit alles beneden en zal de peilstok hoogstwaarschijnlijk een mooi niveau aangeven.
Maar als de olie met rijden omhoog gepompt wordt moet er onderin alsnog voldoende inzitten om
omhoog gewerkt te worden. Zeker in een bocht zou met te weinig olie de aanzuiging dan droog
kunnen te komen staan.
- jaydee
Wjn's aanname van hydraulische klepstoters klopt voor beide motoren.
Maar als dit in de paar minuten die je moet wachten alvorens te peilen niet terugloopt naar het carter, hoe wordt de olie hierin 'vastgehouden' dan? En hoe lang zou het duren voordat de klepstoters dan leeg zijn?
Maar als dit in de paar minuten die je moet wachten alvorens te peilen niet terugloopt naar het carter, hoe wordt de olie hierin 'vastgehouden' dan? En hoe lang zou het duren voordat de klepstoters dan leeg zijn?
- jaydee
De hoeveelheid olie die hiermee gemoeid is lijkt me niet zo groot dat je met koude motor een correct(*) oliepeil zult meten dat bij warme motor te laag zal blijken

(* laag, maar niet te laag)
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Ik doe het ook altijd met koude motor. Maar dit is een volkomen logisch verhaal, dus vanaf nu maar met een warme motor doen.Remmie schreef:Als je met warme motor meet, dan zie je hoeveel olie erin zit op het moment dat je het nodig hebt.
kunnen te komen staan.

- Knot
Ik pijl ook altijd koud maar had ook geen idee van het klepstorter verhaal.
Zet alle 3 de auto's eigenlijk wel net boven max, dus 110 a 120%.
Zet alle 3 de auto's eigenlijk wel net boven max, dus 110 a 120%.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Dat doe ik dus nooit. Heb namelijk altijd gehoord dat teveel olie nog schadelijker is dan te weinig olieZet alle 3 de auto's eigenlijk wel net boven max, dus 110 a 120%.

Die van mij staat altijd op max of er een fractie onder.
- Knot
Bij E36 en E39 komt dat niet zo krap volgens mij, zijn ook mensen die in hun E36 een halve (of zelfs hele) liter erbij gooien!
- wjn
Zal wel per auto afhangen, en van de dikte van de olie etc.jaydee schreef:Wjn's aanname van hydraulische klepstoters klopt voor beide motoren.
In mijn auto zitten 30 van die dingen, stel 10cc per stuk, heb je het over 0,3l. Dat zie je wel.
- Knot
Mijn M52 heeft er 24.. dus kan helemaal geen kwaad dat ik m op 120% zet koud, dat is precies 200cc.
- Knot
En dit soort verhalen dan?
"Checked my 325tds E36 warm yesterday and it was low (figured it would be as i had an oil leak) so i put some oil in, and i mean quite a bit.
Then went to check it thismorning before I set off on a 3hour journey and it was WELL over the max line on the dipstick! So i was a bit concerened about starting it but went for it anyway, gave it a 20min drive round and checked again and it was about half way down between the min and max lines!
I checked it at every service station i passed on my journey! Every time with varying results and it could only have been getting warmer...after about an hour driving it went to the middle line...next services to nearer the bottom....about 2hrs into the journey it was back at the max line!
haha so I ave no idea how much is in it now!"
http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?p=762843" onclick="window.open(this.href);return false;
"Checked my 325tds E36 warm yesterday and it was low (figured it would be as i had an oil leak) so i put some oil in, and i mean quite a bit.
Then went to check it thismorning before I set off on a 3hour journey and it was WELL over the max line on the dipstick! So i was a bit concerened about starting it but went for it anyway, gave it a 20min drive round and checked again and it was about half way down between the min and max lines!
I checked it at every service station i passed on my journey! Every time with varying results and it could only have been getting warmer...after about an hour driving it went to the middle line...next services to nearer the bottom....about 2hrs into the journey it was back at the max line!
haha so I ave no idea how much is in it now!"
http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?p=762843" onclick="window.open(this.href);return false;
- jaydee
120% van vijf liter is toch een hele liter extra, Knot...Knot schreef:Mijn M52 heeft er 24.. dus kan helemaal geen kwaad dat ik m op 120% zet koud, dat is precies 200cc.
- Mari Oh Oh!
Volgens mij bedoelt Knot 20% boven max waarbij 100% de afstand min-->max is(peil exact op min betekent niet dat je geen olie meer hebtjaydee schreef:120% van vijf liter is toch een hele liter extra, Knot...Knot schreef:Mijn M52 heeft er 24.. dus kan helemaal geen kwaad dat ik m op 120% zet koud, dat is precies 200cc.

- Knot
Bedoel natuurlijk 120% van de pijlstok, en dat is ook weer relatief, niet afleesbaar.
Pijlstok op max, ga ervan uit dat dat 1 liter is en dan gooi ik er nog 200cc bij.
Best kans dat van min naar max 1 liter is en de volgende 3mm op de stok er een halve liter bij moet omdat het meetstukje een bepaalde breedte heeft en het carter daarboven wellicht anders loopt.
Pijlstok op max, ga ervan uit dat dat 1 liter is en dan gooi ik er nog 200cc bij.
Best kans dat van min naar max 1 liter is en de volgende 3mm op de stok er een halve liter bij moet omdat het meetstukje een bepaalde breedte heeft en het carter daarboven wellicht anders loopt.
- Knot
In het boekje van de M5 staat bij warme motor de auto 1min stationair laten draaien, uitzetten en dan na ca 1 min meten. Deed ik net dan is het 250ml boven min dus zou er 750ml bij moeten. Zal straks eens kijken als ie een uur gestaan heeft hoe ie dan op de stok staat.
-
Bij de boswachter heb ik een extra streep voor als de motor warm is. Die ligt een stuk hoger dan het peilniveau als het blok koud is.
- Knot
Zou toch juist andersom moeten zijn? Bij warm blok lager olienivo?
- Knot
Net bijgevuld, helemaal koud stond ie 100ml hoger, dus gewoon 750 erbij gedaan, staat ie koud 100ml boven max maar zo hoort het blijkbaar.