Welke laptimer???
- Joost
Welke laptimer???
Ik ben van plan binnekort een laptimer te gaan aanschaffen voor in de auto op circuitdagen.
Nu zijn er redelijk wat verschillende systemen te koop.
Afgelopen dinsdag op Assen veel mensen met een performance box van race logic zien rijden, maar zijn er meer goede betaalbare systemen?
Iemand ervaring met dit systeem?
http://www.race-shop.nl/index.php/lapti ... alth-gps-3" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu zijn er redelijk wat verschillende systemen te koop.
Afgelopen dinsdag op Assen veel mensen met een performance box van race logic zien rijden, maar zijn er meer goede betaalbare systemen?
Iemand ervaring met dit systeem?
http://www.race-shop.nl/index.php/lapti ... alth-gps-3" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Johanes
Re: Welke laptimer???
Die laptimer heb ik al een tijdje. Ik kan je echt aanraden, heel fijn ding en best uitgebreid.
Deze laptimer is normaal gesproken gebruikt bij de motorrijders op circuit echter je kunt ook in de auto plakken, je moet wel er een aansluitingskabel kopen en dan trekken naar je accu bijv.
Je kunt er 16 circuits opslaan en coordinaten kun je gewoon via googlemaps ophalen. Als je getimed heb, kun ook de gegevens naar de PC uploaden via de bluetooth. Met het bijgeleverde programma kun je echt een beetje van alles doen. Soort van "datalog", zegmaar. Daarmee kun je je gereden sessies/ronden bestuderen.
Foto's van afgelopen Time Attack op Assen.

Deze laptimer is normaal gesproken gebruikt bij de motorrijders op circuit echter je kunt ook in de auto plakken, je moet wel er een aansluitingskabel kopen en dan trekken naar je accu bijv.
Je kunt er 16 circuits opslaan en coordinaten kun je gewoon via googlemaps ophalen. Als je getimed heb, kun ook de gegevens naar de PC uploaden via de bluetooth. Met het bijgeleverde programma kun je echt een beetje van alles doen. Soort van "datalog", zegmaar. Daarmee kun je je gereden sessies/ronden bestuderen.
Foto's van afgelopen Time Attack op Assen.
- RJay
heb zelf de q-starz btq1000ex of hoe dat ding ook precies heet.
Ben 'k ook wel redelijk tevreden over wat je krijgt voor je 140 euro.
http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Pr ... EXQR-F.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben 'k ook wel redelijk tevreden over wat je krijgt voor je 140 euro.
http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Pr ... EXQR-F.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hielke
Die laatste mag dan niet duur zijn, real time laptimes tijdens het rijden toont ie al niet. Dat hoort toch een minimum te zijn lijkt me.
Die andere voor 359 euro is gevoelsmatig grafisch voor de achterafanalyse minder dan de grafische software voor de PerformanceBox.
Grote voordeel van de PerformanceBox is dat omdat het tijdens trackdays de norm is geworden, data makkelijk met data van andere rijders te vergelijken is. Je hoeft elkaar alleen de files toe te sturen en dan is mergen in een grafiekje kinderspel.
Hoeveel wil je uitgeven Joost? Heb gisteravond vanuit een Apriscocup auto videobeelden van een AIM laptimer gezien. Behalve voor de analyse achteraf toont de display tijdens het rijden ook de "predictive time". Hij berekent continue welke rondetijd je op basis van de verzamelde gegevens van de snelste ronde tot dan toe gaat rijden. Probeersels mbt aanremmen, insturen, een hogere of lagere versnelling, en lijnen rijden worden dan direkt op het display qua effectiviteit getoond. Ik zal Andre eens vragen wat zoiets kost. Factor 3 wat een PerformanceBox kost schat ik in.
http://www.aimsports.com/auto/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Die andere voor 359 euro is gevoelsmatig grafisch voor de achterafanalyse minder dan de grafische software voor de PerformanceBox.
Grote voordeel van de PerformanceBox is dat omdat het tijdens trackdays de norm is geworden, data makkelijk met data van andere rijders te vergelijken is. Je hoeft elkaar alleen de files toe te sturen en dan is mergen in een grafiekje kinderspel.
Hoeveel wil je uitgeven Joost? Heb gisteravond vanuit een Apriscocup auto videobeelden van een AIM laptimer gezien. Behalve voor de analyse achteraf toont de display tijdens het rijden ook de "predictive time". Hij berekent continue welke rondetijd je op basis van de verzamelde gegevens van de snelste ronde tot dan toe gaat rijden. Probeersels mbt aanremmen, insturen, een hogere of lagere versnelling, en lijnen rijden worden dan direkt op het display qua effectiviteit getoond. Ik zal Andre eens vragen wat zoiets kost. Factor 3 wat een PerformanceBox kost schat ik in.
http://www.aimsports.com/auto/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- @iko
voor de AIM moet je ook een baken neerzetten. Niet echt handig. In Assen hoorde ik van 2 mensen dat ze geen rondetijden zagen (gingen ervan uit dat er wel een baken zou zijn).
Of voor veel geld kun je er een GPS ontvanger bijkopen.
De performance box krijgt binnenkort ook een update waarmee je predictive rondetijden kan zien.
Ik vind de performance box een toppertje (in de prijsklasse)
Of voor veel geld kun je er een GPS ontvanger bijkopen.
De performance box krijgt binnenkort ook een update waarmee je predictive rondetijden kan zien.
Ik vind de performance box een toppertje (in de prijsklasse)
- Hielke
PerformanceBox krijgt ook predictive timing?
Super!
Super!
- Luco
Bij een aim hoef je geen baken te hebben mits het circuit met een trackday de lus aan zet, de apparatuur dus, dan doet een aim het gewoon zonder baken.
Ja een aim is duurder maar daar kan je ook van alles op aansluiten, zoals volt, olietemp, watertemp, allerlei sensoren enz enz enz, dus een investering in de toekomst als je evt steeds meer wilt.
Ja een aim is duurder maar daar kan je ook van alles op aansluiten, zoals volt, olietemp, watertemp, allerlei sensoren enz enz enz, dus een investering in de toekomst als je evt steeds meer wilt.
- Luco
Ik zou hier ff kijken
http://www.albi-engineering.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
aim heeft ook eenvoudigere timers, maar is wel gewoon goed spul.
http://www.albi-engineering.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
aim heeft ook eenvoudigere timers, maar is wel gewoon goed spul.
- Hielke
En een AIM heeft een superieur display.
Voor predictive timing moet er natuurlijk altijd GPS ontvangst zijn.
Voor predictive timing moet er natuurlijk altijd GPS ontvangst zijn.
- RJay
Je kan 'm aan windows mobile hangen, dan doet ie dat wel.Hielke schreef:Die laatste mag dan niet duur zijn, real time laptimes tijdens het rijden toont ie al niet. Dat hoort toch een minimum te zijn lijkt me.
Zal ze eens prikken of ze dat ook voor android kunnen maken
Heb trouwens Berry gesproken over zijn AIM systeem, dat was 2500 eurootjes...... Dan maar geen real time display en wat centen in de pocket houden imo.
- Luco
RJ, voor die 2500 krijg je wel meer dan alleen rondetijden hoor, heb je ooit de data wel eens bekeken die er uit zon systeem komt?
- RJay
Ja, da's wel ziek veel idd. Hele baan opgedeeld in 20 sectoren ofzo zodat je per halve bocht je progressie kan meten?Pennucciracing Luco schreef:RJ, voor die 2500 krijg je wel meer dan alleen rondetijden hoor, heb je ooit de data wel eens bekeken die er uit zon systeem komt?
Maar om nou te zeggen dat ik er het geld voor over heb
Voor mijn budget is zo'n simpel 140 euro dingetje zat.
- @iko
De AIM doet ook predictive timing zonder GPS (op basis van gereden meters, aangezien hij aangesloten is op de kilometerteller).Hielke schreef: Voor predictive timing moet er natuurlijk altijd GPS ontvangst zijn.
In mijn ervaring is de AIM niet erg nauwkeurig met predictive tijden (of hebben mensen betere ervaringen?).
Ben benieuwd wat de performance box straks doet.
- Joost
Bedankt voor jullie info.
De AIM gaat voor mij iets te ver, gaat mij voornamelijk om de rondetijden en de GPS functie. Ik heb weinig zin om zelf bakens te moeten plaatsen of afhankelijk te zijn van een lus van een circuit die wel/niet functioneert.
Het zal dus of een performance box worden of de laptimer van Starlane.
Ik heb de performance box tot nu toe alleen in buitenlandse shops gevonden, is deze ook in Nederland verkrijgbaar?
De AIM gaat voor mij iets te ver, gaat mij voornamelijk om de rondetijden en de GPS functie. Ik heb weinig zin om zelf bakens te moeten plaatsen of afhankelijk te zijn van een lus van een circuit die wel/niet functioneert.
Het zal dus of een performance box worden of de laptimer van Starlane.
Ik heb de performance box tot nu toe alleen in buitenlandse shops gevonden, is deze ook in Nederland verkrijgbaar?
- Hielke
Denk dat je het best en voordeligst bij de bron in Engeland kunt kopen.
Om je alvast even lekker voor de PerformanceBox te maken Joost. Data van je Clio RS met jou als bestuurder en mij als passagier tijdens een snelle ronde van afgelopen dinsdag op Assen. De grijze lijn zijn je remkrachten in G's.
Vooral de afbeelding van de G-circle heb ik als zeer waardevol leren kennen. Het analyseert vooral je remgedrag op een koele en nietsontziende manier.

Om je alvast even lekker voor de PerformanceBox te maken Joost. Data van je Clio RS met jou als bestuurder en mij als passagier tijdens een snelle ronde van afgelopen dinsdag op Assen. De grijze lijn zijn je remkrachten in G's.
Vooral de afbeelding van de G-circle heb ik als zeer waardevol leren kennen. Het analyseert vooral je remgedrag op een koele en nietsontziende manier.
- Luco
Ja daar haal je heel v eel uit, je moet een tangaslip hebben, dat is goed.
Omabroek is fout
Je zit er tussenin zo te zien.
Omabroek is fout
- Hielke
Nope, je moet juist een omabroek hebben. String of tanga zijn in het geval van G-circle fout. Hoe minder rode stippen in het centrum van de figuur hoe beter. G-circles prefer MILF's. GILF's eigenlijkPennucciracing Luco schreef:Ja daar haal je heel v eel uit, je moet een tangaslip hebben, dat is goed.
Omabroek is fout![]()
- Luco
Ik begreep het juist andersom?
- Hielke
Geloof mij nu maar, dan begrijp je het goed 8)Pennucciracing Luco schreef:Ik begreep het juist andersom?
Iedere rode stip is een momentopname van de krachten die op je voertuig werken. Dat gebeurt geloof ik 2 of 5 keer per seconde. Hangt van het aantal Hertz af waarmee je analyse box werkt. Je wilt tijdens een snelle ronde altijd met maximale krachten werken. Maximale acceleratie (daar zijn de meeste rode stippen van te vinden in het bovenste horizontale vlak), maximale vertraging (de stippen helemaal onderaan) en maximale bochtsnelheden (de stippen aan de zijkanten). Vind je stippen in het midden dan ben je iets halfslachtig aan het doen geweest.
Ik heb G-circles van mijn 3 runs van 2 jaar geleden in de Koopman 325i's gemaakt. Je ziet daarbij duidelijk dat ik tijdens de eerste run nog helemaal in de groove moest komen en dat me dit in de laatste run aardig gelukt was. Ik liet omgerekend nog steeds 1,6 seconde op Andre in dezelfde auto liggen, maar dat vergeten we dan maar even
Ik zal ze even opzoeken en dan hier plaatsen.
- Luco
ok, ik zit ook te zoeken maar kan het niet vinden in de aim haha veel te ingewikkeld, moet een dataanalist hebben 
- Hielke
Ik doe het nog veel gemakkelijker. Hieronder staat de snelste ronde in de Punto Evo. Zoals jullie weten, mijn ego kan het hebben

Bij de uitleg ben ik niet kompleet geweest. In de bovenste horizontale rode balk worden ook aan de zijkanten ook de G-krachten in de bochten NA de aanremfase geregistreerd.
Bij de uitleg ben ik niet kompleet geweest. In de bovenste horizontale rode balk worden ook aan de zijkanten ook de G-krachten in de bochten NA de aanremfase geregistreerd.
- Bert ///M3
Nee Hielke je uitleg klopt.
Het is in feite de tractiecirkel, stel je band kan 1G hebben dan zou je of met 1G moeten remmen, of 1G in bochten. Zit je er tussenin dus remmen en sturen tegelijk dan krijg je een combi van die 2. Alleen is de top altijd afgeplat omdat een normale toerwagen op een circuit niet het acceleratievermogen heeft om die 1G voorwaards te halen. Dus daarom krijg je de omabroek ipv cirkel.
Heb je een string dan rij je te voorzichtig, je remt dan en je komt te langzaam een bocht in. Wat veel mensen doen is dan te langzaam insturen en nog wat gas bij geven.
Inremmen van bochten hoeft niet persee om een omabroek in de grafiek te krijgen, omdat je auto nog steeds afremt op zijwaardse grip als je instuurt.
Het is in feite de tractiecirkel, stel je band kan 1G hebben dan zou je of met 1G moeten remmen, of 1G in bochten. Zit je er tussenin dus remmen en sturen tegelijk dan krijg je een combi van die 2. Alleen is de top altijd afgeplat omdat een normale toerwagen op een circuit niet het acceleratievermogen heeft om die 1G voorwaards te halen. Dus daarom krijg je de omabroek ipv cirkel.
Heb je een string dan rij je te voorzichtig, je remt dan en je komt te langzaam een bocht in. Wat veel mensen doen is dan te langzaam insturen en nog wat gas bij geven.
Inremmen van bochten hoeft niet persee om een omabroek in de grafiek te krijgen, omdat je auto nog steeds afremt op zijwaardse grip als je instuurt.
- Hielke
Mooi, dat hoor ik graag. Want ik heb het bestaan en de werking van die G-circle van jou uitgelegd gekregenBert ///M3 schreef:Nee Hielke je uitleg klopt.
- Ralph Wolf
off topic
mijn aim deed het wel hoor op assen,
dat standaard baken stond uit verwacht ik want mijn eerste ronde's deden het ook niet, toen maar mijn baken neergezet :banaan:
ralph
mijn aim deed het wel hoor op assen,
dat standaard baken stond uit verwacht ik want mijn eerste ronde's deden het ook niet, toen maar mijn baken neergezet :banaan:
ralph
- Hielke
Er staat op de "news" site van Racelogic dat de nieuwe firmware voor de PerformanceBox vanaf 11 januari 2011 beschikbaar moet zijn. Het update proces is volledig gericht op Windows XP (ik heb 7) en de alternatieve methode geeft alleen firmware voor de Vbox.
Doe ik iets fout of bestaat die nieuwe firmware met predictive timing nog niet? Ik heb de firmware versie 01.00
Doe ik iets fout of bestaat die nieuwe firmware met predictive timing nog niet? Ik heb de firmware versie 01.00