Vering achteras aanpassen: krachtenberekening?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Koen Bongers

Vering achteras aanpassen: krachtenberekening?

Bericht door Koen Bongers » 01 apr 2011, 11:09

Hallo,

Mijn E30 gaat niet laag genoeg (naar mijn zin ;)) zonder dat ik aan de achterkant op de bumpstops kom te liggen. De auto staat op een schroefset van H&R wat me eigenlijk prima bevalt op het feit dat de dempers te lang zijn na.

Nu had ik me er eigenlijk bij neergelegt en besloten om gewoon op een hogere rijhoogte te blijven rijden om zo de demper in iedergeval z'n werk te laten blijven doen maar tijdens wat rondsurfen kwam ik een grappige constructie tegen welke eigenlijk vrij eenvoudig te maken is welke m'n probleem volledig oplost.

Het wordt een cantilever ophanging genoemd en je ziet het bv. veel op kit-cars en spul.

Hier zie je een voorbeeld welke op een Civic is gebouwt gebruik makend van veren+dempers van een motor. Daar wordt vaak standaard adjustable spul op geleverd wat je voor weinig kan kopen. Maar aangezien de valving van die dingen niet echt optimaal is voor een auto wil ik gewoon de H&R dempers blijven gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik zo'n soortgelijke constructie vrij eenvoudig in een BMW E30 gebouwt krijg.

Afbeelding

Dat zou dan zoiets moeten worden. Het mooie van een E30 is dat de ophanging zo ongeavanceerd is dat de demper geen invloed heeft op de wielstand en in principe ook alleen maar opwaardse krachten te verwerken krijgt. Hierdoor wordt het relatief eenvoudig om zoiets in te passen. Het ontwerp is nog niet helemaal geperfectioneerd aangezien ik nog met de rolmaat in de auto aan het meten moet. Het kan zijn dat ik de dempers bv verder naar onder moet monteren omdat ze een stuk langer zijn dan de motorfiets dingen.

Ik twijfel nog of ik de originele veren laat zitten (als ik de stelbus daarop weghaal, zakt de auto 3cm en heb ik ongeveer de verlaging die ik wil) of dat ik de dempers ombouw naar niet hoogteverstelbare coilovers met een paar veren van bv Intrax/Merwede oid. Het mooie van die laatste oplossing is dat wanneer ik de verhouding in de driehoek (donker grijs) aanpas door wat extra gaten te boren, mijn ophanging verstelbaar wordt qua hardheid.

Nu is dit natuurlijk wel allemaal leuk bedacht en waarschijnlijk ook leuk te realiseren maar ik vind het wel belangrijk als het ook veilig is...

Om die reden ben ik dan ook benieuwd of iemand kan bepalen welke krachten er op de rode stang komen te staan (welke tussen de draagarm en de driehoek komt te zitten, waar nu de normale demper op zit) en welke dikte en materiaalkeus ik hier voor zou moeten nemen. Wanneer ik naar de standaard opstelling kijk dan zit de demper maar met een M12 bout vast in de draagarm en de zuigerstang is nou ook niet bepaald dik. Houdt dit in dat de krachten die hierop staan maar minimaal zijn en ik dus met relatief dun materiaal die rode buizen kan maken? het eenvoudigst voor mij zou nl. zijn om gewoon 2 uniballs te nemen, een stuk dikwandige buis met binnendiameter 12mm waar ik een paar moeren op las. Onder draai ik er een uniball in en boven een stuk draadeind met daar een uniball op waardoor het hele spul nog hoogteverstelbaar wordt ook.

Is er iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? hoe zit dat met buigen en breken? en wat is veilig? kan ik gewoon RVS daarvoor gebruiken? of zelfs Aluminium? Want hoe lichter hoe beter natuurlijk aangezien het allemaal onafgeveerde massa is. M'n E30 weegt btw 1080kg en ik hoop hem 50/50 te krijgen qua balans (318iS blok voorin)

Verder wat me ook nog te binnenschoot. Wanneer ik zou kiezen voor de coilover variant, dan komen de krachten toch te staan op de dwarsbalk tussen de veerpoten? zou dit inhouden dat ik de veerpoten zelf dus niet hoef te versterken? aangezien de krachten nu anders verdeelt liggen? want bij standaard coilovers moeten er platen op gelast worden, anders scheurt de hele bedoeling af.

En tenslotte, wie kan me vertellen wat voor veerweg ik minimaal moet hebben om veilig op straat rond te rijden? is 10cm inveren en een cm of 5 uitveren daarvoor al genoeg?

Bedankt alvast!

Damir Vukovic

Re: Vering achteras aanpassen: krachtenberekening?

Bericht door Damir Vukovic » 01 apr 2011, 13:51

Misschien een domme of irritante opmerking maareh..

Zou je het niet eerst een proberen met wat kortere dempers en ingekorte bumpstops? Je kan met de std layout het apparaat prima op zn chassisrails parkeren.. hoeft geen grote verbouwing voor gedaan te worden.

Koen Bongers

Bericht door Koen Bongers » 01 apr 2011, 17:28

Dat is geen domme of irritante opmerking. Uiteraard heb ik daar ook gaan gedacht. De E30 van een vriend van me staat op KW var 1 waar gele Koni's bij horen en die kan wel laag genoeg. Alleen kosten 2 gele Koni's meer dan het dubbele van zo'n constructie waarbij ik ook nog eens niet zeker ben dat de balans in orde blijft en het lijkt me leuk om te maken :) De werkplaats hier thuis is vrij uitgebreid dus ik kan eigenlijk alles zelf maken. Dan kost het al niet veel meer om zoiets te bouwen :)

HSR

Bericht door HSR » 01 apr 2011, 17:31

April fool, toch?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 apr 2011, 18:33

Het lijkt gaaf maar ik zie de winst niet echt. Je wilt deze constructie gebruiken met de huidige dempers om lager te kunnen? Op zich stel je jezelf de goede vragen qua constructie sterkte maar wil je het goed doen dan moet je wel aan het rekenen imho.

Die Civic rijdt voor geen meter met een stel motorfiets schokdempers. Ik heb een recente Yamaha R1 shock gebruikt voor een eerste generatie Suzuki GSXR met daarbij een veer die afgestemd is voor de GSXR omdat het link systeem, achterbrug lengte en het gewicht van de R1 totaal anders is. Nu de shock eronder zit vraag ik me af of het wel rijdbaar is. Het is echt mega stug gevoelsmatig als ik het indruk veel stugger dan van mijn nieuwe Triumph en die vind ik in de praktijk al vrij stug :hmmm: Je moet dus aardig snappen waar je mee bezig bent wil je het goed krijgen. Gewone auto shocks lijken me wat groot voor in de kofferbak. Iig is de racy look er dan al snel af :wink:

Koen Bongers

Bericht door Koen Bongers » 01 apr 2011, 19:03

HSR schreef:April fool, toch?
Waarom?
Niels schreef:Het lijkt gaaf maar ik zie de winst niet echt. Je wilt deze constructie gebruiken met de huidige dempers om lager te kunnen? Op zich stel je jezelf de goede vragen qua constructie sterkte maar wil je het goed doen dan moet je wel aan het rekenen imho.

Die Civic rijdt voor geen meter met een stel motorfiets schokdempers. Ik heb een recente Yamaha R1 shock gebruikt voor een eerste generatie Suzuki GSXR met daarbij een veer die afgestemd is voor de GSXR omdat het link systeem, achterbrug lengte en het gewicht van de R1 totaal anders is. Nu de shock eronder zit vraag ik me af of het wel rijdbaar is. Het is echt mega stug gevoelsmatig als ik het indruk veel stugger dan van mijn nieuwe Triumph en die vind ik in de praktijk al vrij stug :hmmm: Je moet dus aardig snappen waar je mee bezig bent wil je het goed krijgen. Gewone auto shocks lijken me wat groot voor in de kofferbak. Iig is de racy look er dan al snel af :wink:
Winst is er ook niet echt behalve dan dat ik het zwaartepunt van de auto kan verlagen (door hem verder te laten zakken) maar dat is eigenlijk puur voor looks en de onafgeveerde massa neemt wat af wat goed zou zijn voor de wegligging. Totale gewicht van het spul gaat uiteraard omhoog dus ik denk niet dat ik er veel mee win maar toch :) Dat er aan gerekend moet worden lijkt me niet meer dan logisch. Ik heb na m'n middelbare school echter voor een Economische studie gekozen dus ik heb helaas geen enkel verstand van krachtenleer en hoe je materialen kunt belasten...vandaar ook mijn vraag natuurlijk.

Die constructie op de Civic is wel op meer punten verkeerd...er worden nergens lagers/uniballs gebruikt op draaiende delen dus ik denk niet dat die auto lang rijd zonder mega speling te ontwikkelen op die ophanging. Verder gebruikt ie schokbrekers/dempers van een CBR600RR. Ik heb geen idee hoe sterk die dingen zijn, maar op een CBR600F2 zitten iig 150nm sterke veren wat nogal overdreven is voor de achterkant van een auto. Je ziet ook dat hij de slag van de wielen 1:1 doorgeeft aan de coilovers dus hij gebruikt ook de volle kracht van die dingen. Je kunt er nl. voor kiezen om bv een 2:1 verhouding daarin te maken (door de vorm van de driehoek te veranderen) en op die manier je opstelling dus effectief softer te maken. Daar zou het beter van moeten worden. Maar dat zal gewoon proberen zijn. In de kitcarwereld kom je ze iig wel tegen die motorfiets schokbrekers. Maar dat zijn ook veel lichtere voertuigen dus ik betwijfel of dat vergelijkbaar is...Verder denk ik ook dat de levensduur van die dingen wat lager ligt dan van personenwagen spul en het grootste "nadeel" is nog wel dat ze een veerweg van 4cm hebben. Ook dat vind ik wat aan de krappe kant.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 01 apr 2011, 20:49

Om je wegligging te verbeteren zou ik eerst gaan kijken naar je rolcentrum en de verhouding tussen de hoogte van het rolcentrum en je zwaartepunt.
lager is niet altijd beter, op het moment dat je een onafhankelijke wielophanging te ver naar beneden drukt komt je rolcentrum onder het wegdek te liggen en gaat het alleen maar tegenwerken in je weggedrag.

E.e.a. is wel afhankelijk van het type wielophanging, ik ken een e30 niet goed genoeg om er iets specifieks over te kunnen zeggen.

Harrie D

Bericht door Harrie D » 02 apr 2011, 00:44

Kun je de sporing van je achteras eigenlijk verstellen ?
Ik weet dat het origineel niet kan, maar is dat al aangepast op het subframe ?
Daar zou ik sowieso eens mee aan de gang gaan als je een E30 gaat verlagen, die wielen staan dr dan gewoon achterlijk onder.

Als je trouwens kortere dempers wil, vaak vallen ze ook wel in te korten en anders kun je eens kijken of er iets met het spul van een 2002 te maken is, die zijn achter iets korter.

Plaats reactie