E46 328i probleempjes

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

E46 328i probleempjes

Bericht door Niels » 02 mar 2011, 15:02

Deze week krijg ik een kijker voor de 320D en dus ben ik een beetje aan het rondkijken naar wat anders. In de buurt staat een 328i te koop die er op het oog netjes uit ziet. De eigenaar is verder ook erg eerlijk en meldt twee problemen:

1) De stationairsteller (nog nooit van gehoord..) is defect waardoor de motor stationair schommelt (kost volgens de verkoper 200,- ex. montage)
2) Vliegwiel is defect wat bij bepaalde toerentallen een trilling geeft.

Omdat er gezien deze problemen ruimte is voor onderhandeling wil ik weten waar ik financieel aan toe ben. V.w.b. het vliegwiel heb ik wel een schatting mits er weer een dual mass voor moet terug komen maar ik ben ook wel eens een kit tegengekomen voor de 320D die dit vervangt door een conventioneel vliegwiel. Is iemand hier bekend mee en waar te halen?

De stationairsteller? Iemand een idee hoe dat werkt en wat de opties zijn b.v. reinigen?

Grofweg moet er zo'n 1250,- af van de vraagprijs gezien de huidige prijs markt conform is lijkt mij:

Stationair steller 200,-
Vliegwiel 500,-
Koppeling 300,-
Uurtje of 5 arbeid (niet dealer)

Bert kom d'r maar in :wink:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door MartijnGizmo » 02 mar 2011, 15:13

Meteen een lichter vliegwiel erin, GTRene heeft vast wel linkjes voor je... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door Arthur » 02 mar 2011, 15:13

:clap:
Niels schreef:Bert kom d'r maar in :wink:

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door Mari Oh Oh! » 02 mar 2011, 15:16

Niels schreef:De stationairsteller? Iemand een idee hoe dat werkt en wat de opties zijn b.v. reinigen?
Die regelt het stationair toerental d.m.v vacuüm(regelt een soort draaiende klep). Ding heet ook wel stationair stelmotor, maar met ICV(idle control valve) zul je meer hits krijgen. Kans is groot dat hij gewoon vies is. In dat geval kan je hem gewoon even uit de auto halen en schoonmaken met remmenreiniger o.i.d. Overigens gaven die dingen al problemen in het E30 tijdperk. :-) Ik moet hem bij mijn E46 325i ook maar eens loshalen, want stationair wordt soms bij mij ook niet helemaal lekker opgevangen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40243
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door Knot » 02 mar 2011, 15:16

Standaard koppeling is toch maar 140 euro ofzo? Neem je een sinterbrons (of hoe die dingen ook heten) dan ga je naar de 300 dacht ik maar neem aan dat je niet persé wilt gaan opschakelen van 1 naar 2 tijdens burnouts etc?

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door N!co » 02 mar 2011, 15:25

Af en toe schommelen bij stationair als hij koud is doet mijn 328i ook. Het hang er een beetje vanaf hoe die dat doet maar ik denk dat het bij mij de vanos seals zijn. 50 dollar en een uurtje of 3 werk als je een beetje handig bent. Het zou natuurlijk bij jouw wel de stappenmotor kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door Reind » 02 mar 2011, 15:25

Niels schreef:Deze week krijg ik een kijker voor de 320D en dus ben ik een beetje aan het rondkijken naar wat anders. In de buurt staat een 328i te koop die er op het oog netjes uit ziet. De eigenaar is verder ook erg eerlijk en meldt twee problemen:

1) De stationairsteller (nog nooit van gehoord..) is defect waardoor de motor stationair schommelt (kost volgens de verkoper 200,- ex. montage)
2) Vliegwiel is defect wat bij bepaalde toerentallen een trilling geeft.

Omdat er gezien deze problemen ruimte is voor onderhandeling wil ik weten waar ik financieel aan toe ben. V.w.b. het vliegwiel heb ik wel een schatting mits er weer een dual mass voor moet terug komen maar ik ben ook wel eens een kit tegengekomen voor de 320D die dit vervangt door een conventioneel vliegwiel. Is iemand hier bekend mee en waar te halen?

De stationairsteller? Iemand een idee hoe dat werkt en wat de opties zijn b.v. reinigen?

Grofweg moet er zo'n 1250,- af van de vraagprijs gezien de huidige prijs markt conform is lijkt mij:

Stationair steller 200,-
Vliegwiel 500,-
Koppeling 300,-
Uurtje of 5 arbeid (niet dealer)

Bert kom d'r maar in :wink:
De stationairsteller (ookwel stappen motor) kun je reinigen. Anders bij een sloop ophalen voor minder dan de helft van nieuw. Die trillingen kunnen ook van je hardy schijf komen a €110. Is het defect door een specialist geconstateert? Ik denk dat er gewoon een normaal vliegwiel in zit. Dual mass is specifiek voor veel NM's. Kan waarschijnlijk gewoon een vliegwiel op van m50 serie. Die kosten niet veel meer.

Maar voor de onderhandeling zou ik toch wel voor een reparatie van 2k gaan :D

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door Martin van der Zwaard » 02 mar 2011, 15:44

Stappenmotor schoonmaken is alleen maar uitstellen van het probleem.
Heb dat bij mijn 318i E36 ook gehad. Steeds schoonmaken en dan ging het weer ff. Maar het probleem blijft terug komen. Toen maar lekker een nieuwe gehaald bij de BMW en probleem was meteen weg. 180,- armer maar wel een auto die normaal bleef lopen.

Op de sloop kan, maar ik zou dit soort dingen lekker nieuw halen.

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door Jeroen E21 » 02 mar 2011, 17:21

Als de auto een ietwat zingend geluid maakt bij 2500-3000 toeren kan het ook een olieafscheider zijn die aan vervanging toe is meen ik. En even goed opletten of de auto niet op 5 pitten loopt vanwege een haperende bobine (of erger).

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door Niels » 02 mar 2011, 17:30

De auto is in onderhoud bij Buursema in Leek dus ik denk dat die geconstateerd hebben wat de problemen zijn. De trilling zou ontstaan bij stevig doortrekken maar ik moet nog proefrijden. Bij mijn 320D werd de trilling veroorzaakt door een versleten cardan as maar dan heb je het over vergelijkbaar geld als een defect vliegwiel dus dat is om het even.....

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door Laurens » 02 mar 2011, 19:10

N!co schreef:Af en toe schommelen bij stationair als hij koud is doet mijn 328i ook. Het hang er een beetje vanaf hoe die dat doet maar ik denk dat het bij mij de vanos seals zijn. 50 dollar en een uurtje of 3 werk als je een beetje handig bent. Het zou natuurlijk bij jouw wel de stappenmotor kunnen zijn.
Volgens mij doen ze dat allemaal want dat heb ik dus ook...

Verder radiateur en reservoir gaan na 10 jaar ongeveer stuk. En de waterpomp gaat ook wel eens stuk. Verder vrij probleemloze auto's

Koppeling zit geen 2-massa vliegwiel in dus kan me niet voorstellen dat het vliegwiel stuk is. Zoals Reind al ze misschien de hardy schijf ??

En heel soms kan de ophanging van het diff uitscheuren. Is wel iets waar je even naar moet kijken op de brug / krik.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door steve smith » 02 mar 2011, 19:13

Laurens schreef:zit geen 2-massa vliegwiel in
Huh? Hoe kom je daar bij dan?

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... _flywheel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Standaard zit daar absoluut een twee-massa vliegwiel in.....

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door Laurens » 02 mar 2011, 19:17

Ah ok weer wat geleerd... :thumbup:

Heb de bak er bij mij gelukkig nog nooit af hoeven halen :)

Gebruikersavatar
Ampair
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
Locatie: Breda

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door Ampair » 02 mar 2011, 19:31

Reind schreef:
De stationairsteller (ookwel stappen motor) kun je reinigen. Anders bij een sloop ophalen voor minder dan de helft van nieuw. Die trillingen kunnen ook van je hardy schijf komen a €110. Is het defect door een specialist geconstateert? Ik denk dat er gewoon een normaal vliegwiel in zit. Dual mass is specifiek voor veel NM's. Kan waarschijnlijk gewoon een vliegwiel op van m50 serie. Die kosten niet veel meer.

Maar voor de onderhandeling zou ik toch wel voor een reparatie van 2k gaan :D

dat is dus dikke onzin dat dual massa vliegwiel specifiek voor veel NM's is
Mijn E36 316i van 1998 heeft ook een dual massa vliegwiel en mijn E46 323i ook.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E46 328i probleempjes

Bericht door Reind » 02 mar 2011, 19:52

Ampair schreef:
Reind schreef:
De stationairsteller (ookwel stappen motor) kun je reinigen. Anders bij een sloop ophalen voor minder dan de helft van nieuw. Die trillingen kunnen ook van je hardy schijf komen a €110. Is het defect door een specialist geconstateert? Ik denk dat er gewoon een normaal vliegwiel in zit. Dual mass is specifiek voor veel NM's. Kan waarschijnlijk gewoon een vliegwiel op van m50 serie. Die kosten niet veel meer.

Maar voor de onderhandeling zou ik toch wel voor een reparatie van 2k gaan :D

dat is dus dikke onzin dat dual massa vliegwiel specifiek voor veel NM's is
Mijn E36 316i van 1998 heeft ook een dual massa vliegwiel en mijn E46 323i ook.
Helemaal onzin is dat niet. Het dual vliegwiel heeft als functie trillingen te absoberen, en deze zijn heftiger bij hogere NM's. Dus bij dergelijke motoren is het een must!!. Dat is de theorie.

Dat BMW het al een lange tijd op al hun motoren toepast wist ik niet. Onderstreept toch maar weer eens de kwalitiet van het merk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten