Wagenpark in Nederland

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Wagenpark in Nederland

Bericht door Tom » 01 mar 2011, 20:42

Tot een paar jaar geleden was men met leaseauto's nog aan het opscheppen over chippen, rode T's, D's en i's en wilde elke jonge vent een dikke auto. Nu zijn gechipte diesels niet het meest spannend maar leaserijders gaven nog iets om auto's en waren ermee bezig. Hetzelfde voor jongeren, dat plastic tuninggebeuren is ruk maar ze waren wel met die auto bezig. Dat lijkt tegenwoordig wel helemaal weg te zijn. Leaseauto's die niet in de 14% bijtelling vallen zijn gelijk afgeschreven (stel je voor dat je auto meer kost) en ook jongeren lijken de prioriteiten ook anders te leggen. Sta je in de file is het een en al treurnis met die grijze muizen bakken. Ik had vroeger net als iedereen hier posters van supercars aan de muur hangen (macboy nog steeds :mrgreen: )... Waar houd bijna elke vent van: lekkere wijven, auto's en explosies. Of kunnen we auto's over een paar jaar uit dat rijtje schrappen?

Elmar

Re: Wagenpark in Nederland

Bericht door Elmar » 01 mar 2011, 20:49

Ik zou me eigen kapot schamen om überhaupt nog over auto's te praten. :bag:

Rupie

Bericht door Rupie » 01 mar 2011, 21:24

Volgens mij was er laatst ergens een mooi geschreven stukje te vinden. Ik herken het gevoel wel dat de huidige jeugd er weinig om geeft. Kijk mijn auto valt altijd in goede aarde :mrgreen: maar je merkt dat het een ander soort enthousiasme is. :thnx:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 01 mar 2011, 21:41

Waarom denk je dat we op zo'n forum zitten met z'n allen? :mrgreen:

Anyway, ben het wel met je eens.

RVV

Bericht door RVV » 01 mar 2011, 22:15

Ruben schreef:Volgens mij was er laatst ergens een mooi geschreven stukje te vinden. Ik herken het gevoel wel dat de huidige jeugd er weinig om geeft. Kijk mijn auto valt altijd in goede aarde :mrgreen: maar je merkt dat het een ander soort enthousiasme is. :thnx:
Ik denk dat het komt omdat de jeugd nu veel meer dan vroeger/jaren terug hun eigen sociale statussymbolen heeft. Ik zie het als de iPhone generatie. Gadgets en tech zijn veel bereikbaarder dan bv auto's. Daarbij kun je er bijna van alles mee. Een auto wordt vooral als een vervoermiddel gezien. Daarbij werkt de hele tendens naar alles zo groen mogelijk ook niet echt mee. De jeugd ziet de saaie auto van hun ouders nou niet als iets om naar uit te kijken als ze 18 zijn. Een Ipad/iPhone is zoveel cooler naar je vrienden toe. Omdat deze speeltjes ideaal zijn om je sociale netwerken te onderhouden kun je je er ook heel goed mee presenteren. Maar je moet er wel vet en cool uitzien. Dus een groot deel van het besteedbaar inkomen van de jeugd gaat naar persoonlijke styling en uiterlijk vertoon. Modetrends en hoe men daar als jeugd in staat is ongelovelijk belangrijk geworden. De rol van de auto speelt daarin een minimale rol. En echt leuk zijn auto's ook niet meer. Een hele generatie groeit op met Aygo's en Polo Blue motions. En het anti auto klimaat werkt dit alleen nog maar in de hand.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 01 mar 2011, 22:32

Hmm ik val volgens mij nog in de jongeren groep. Maar in mijn vriendengroep wordt toch nog wel veel om auto's gegeven hoor en we zijn er ook constant mee bezig. Maar de meeste jongeren hebben gewoon simpel weg het geld niet om een auto te kopen en te onderhouden en/of tunen. Autorijden is gewoon te duur aan het worden voor jongeren. Helemaal als je veel rijdt, wat ik doe. Ik heb dan het voordeel dat ik gebruik mag maken van een autogarage waar al het gereedschap voor handen ligt en onderdelen tegen handelsprijs kan krijgen. Anders was het voor mij ook niet te betalen. In ieder geval niet 2 auto's.

dvh

Bericht door dvh » 01 mar 2011, 23:06

In Veen rijden alle 18 jarige in een oude S400 of E200......
Echt veel sportiefs komt er hier niet voorbij... De ster is wat de klok slaat.

Overigens moet ik zeggen dat de Iphonecultuur meer vanuit de grote steden komt.
Jongeren daar zijn vaak gewend om gewoon de tram, de bus of de trein te pakken.. niet automobiel ingesteld ivm drukke stadcentra's die onbereikbaar ( en onbetaalbaar ) worden voor automobilisten.

Buiten de stad, in de kleinere dorpjes , vind je toch vaak nog behoorlijk wat autoliefde.
Waar jongeren nog in Vw golfjes gti rondcrossen , of in oude Corrado's de weg onveilig maken en er soms nog een oude E30 met loshangende uitlaat de bocht door komt gestormt...

markk

Bericht door markk » 01 mar 2011, 23:14

ik merk het niet:

- M'n dochter wil een 350z
- Of een mooie Swift (pappa vult in ah, een sport dus ;)
- vriendje heeft nu Polo maar wil een dikke a3
- vriend van vriendje heeft onlang impreza gt t gekocht en is dik aan het tunen
- buurjongen van me rijdt een dikke golf 4 gti special edition
- ...

Volgens mij is de jeugd er juist wel mee bezig maar heeft de modale grijze muis leaserijder het opgegeven omdat het niet meer te combineren is met 2 opgroeiende kinders, een tophypotheek, en de steeds slechter wordende leaseregelingen en bijtelingen. 14% bijtelling dus voor een zo groot mogelijke burgerbak voor het gezin dat net binnen het leasebudget valt dus zonder prive bijdrage (naast de fiscale bijtelling)

anekdote:
- jaartje of 10 geleden. Markk komt bij een Achmea owned broker (EDG) en het parkeerterrein staat vol dikke auto's. Prive (merc sl v12), lease (slk 230c), etc.
- vandaag. Collega van me zegt tegen mij omtrent een bezoeker van Logica "zo die heeft een dikke auto". Ik kijken, kijken, maar niets vinden op het parkeerterrein. Dus ik "waar dan". Wijst ie naar een een of ander zwart Koreaans lease SUV-hok. Dus ik "die ?". Ik dacht dikke auto dus ik was aan het zoeken naar Audi (R)S'en, 535d's, dikke Landrovers, X5, Q7's, etc.

Pffff...

Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 01 mar 2011, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 01 mar 2011, 23:14

RVV schreef:De jeugd ziet de saaie auto van hun ouders nou niet als iets om naar uit te kijken als ze 18 zijn. Een Ipad/iPhone is zoveel cooler naar je vrienden toe. Omdat deze speeltjes ideaal zijn om je sociale netwerken te onderhouden kun je je er ook heel goed mee presenteren.
Volgens mij is er nog geen app voor een wip op de achterbank van je eerste eigen barrel.
Onbetaalbaar. :D

Riceaux

Bericht door Riceaux » 01 mar 2011, 23:18

dvh schreef:In Veen rijden alle 18 jarige in een oude S400 of E200......
Echt veel sportiefs komt er hier niet voorbij... De ster is wat de klok slaat.

Overigens moet ik zeggen dat de Iphonecultuur meer vanuit de grote steden komt.
Jongeren daar zijn vaak gewend om gewoon de tram, de bus of de trein te pakken.. niet automobiel ingesteld ivm drukke stadcentra's die onbereikbaar ( en onbetaalbaar ) worden voor automobilisten.

Buiten de stad, in de kleinere dorpjes , vind je toch vaak nog behoorlijk wat autoliefde.
Waar jongeren nog in Vw golfjes gti rondcrossen , of in oude Corrado's de weg onveilig maken en er soms nog een oude E30 met loshangende uitlaat de bocht door komt gestormt...
Denk dat je daar inderdaad wel een belangrijk punt te pakken hebt wat betreft steden vs dorpen. Jongeren die in steden wonen, wonen voornamelijk op kamers. In de meeste binnensteden is parkeren een ramp en is het meestal sneller en makkelijker om gewoon het OV te pakken of de fiets.
Jongeren die in dorpen wonen, wonen meestal nog bij hun ouders en houden dus meer geld over. En dan is het natuurlijk leuk om een auto te kopen. Ik denk dat in het noorden ook meer jongeren zijn met een auto dan in het westen.
Grappig voorbeeld over jongeren die rondcrossen in VW Golf GTi'tjes, ik heb namelijk ook zo'n ding voor erbij. (Wel in cabrio vorm, maar toch een GTi. :mrgreen: ) Zodra dat ding weer de weg op mag ga ik 'm ook alleen gebruiken voor de plezierritjes over de leuke, bochtige wegen waar de provincie Groningen rijk aan is. :clap:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 01 mar 2011, 23:20

smiley schreef:
RVV schreef:De jeugd ziet de saaie auto van hun ouders nou niet als iets om naar uit te kijken als ze 18 zijn. Een Ipad/iPhone is zoveel cooler naar je vrienden toe. Omdat deze speeltjes ideaal zijn om je sociale netwerken te onderhouden kun je je er ook heel goed mee presenteren.
Volgens mij is er nog geen app voor een wip op de achterbank van je eerste eigen barrel.
Je hebt toch een iPhone nodig om het te filmen he. Chantage-materiaal. :mrgreen:

Sytze

Bericht door Sytze » 01 mar 2011, 23:20

Ik val ook onder die jeugd.
Ik heb op mijn 17e mijn C36 gekocht.

Ze zijn er dus nog wel :banaan:

Snipe

Bericht door Snipe » 01 mar 2011, 23:23

smiley schreef:Volgens mij is er nog geen app voor een wip op de achterbank van je eerste eigen barrel.
De jongeren zullen dat omdraaien. "Al die drukdoenerij over die stukken blik en volgens mij is er nog geen enkele auto waar je iets zinnigs mee kunt. De eerste keer webcamsex via de krakende webcam van die tweedehands Macbook. Onbetaalbaar."

Laurens

Bericht door Laurens » 01 mar 2011, 23:25

Tja ik rij ook in een zilvergrijze sedan dus kan er weinig van zeggen :roll:

Andre

Bericht door Andre » 01 mar 2011, 23:35

Overheid heeft auto prijzen zo duur gemaakt. Dat je alleen nog maar grijze muizen auto s kan kopen in dit anti autoland.

Als ik om me heen kijk en iets sportiefs leuk zie op de weg is het echt een uitzondering geworden.

Overheid is goed bezig. Zelfs autoliefhebbers gooien de kop in de nek.

Emiel

Bericht door Emiel » 01 mar 2011, 23:39

Draai het eens om, is auto rijden eigenlijk uberhaupt nog wel leuk in Nederland ? Is het dan gek dat de jeugd het aan zich voorbij laat gaan ?

Auto rijden en motor rijden is enkel nog leuk buiten Nederland. Waar er ruimte is, minder flitskasten, betere stuur wegen en waar de mentaliteit van de mede weg gebruikers beter is.

Het auto rijden word ontmoedigd als plezier maar meer neer gezet als een noodzakelijk kwaad, en zo zal het uiteindelijk voor vele zijn.
Laatst gewijzigd door Emiel op 02 mar 2011, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 01 mar 2011, 23:55

dvh schreef:
Ik woon ook in een dorp en zie die auto's ook nog wel, maar heb het idee dat het veel minder is als vroeger en jongeren vaker een auto kopen als vervoermiddel en er verder weinig om geven. Aanpassen blijft dan beperkt tot een setje velgen en een vlaggetje van de favoriete voetbalclub. Een paar jaar terug was de auto toch specialer, ze staken meer geld erin en stonden elke zaterdag bij de wasstraat te pronken. Net als leaserijders die zich nu meer lijken te interesseren voor de bijtelling dan in chippen (wat elke leaserijder vroeger deed, de auto's werden erop uitgezocht).

Snipe

Bericht door Snipe » 02 mar 2011, 00:11

Overigens heb ik vanmiddag een Opel Manta GSi gezien. En ja, dat was in een dorp.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 02 mar 2011, 00:20

Snipe schreef:Overigens heb ik vanmiddag een Opel Manta GSi gezien. En ja, dat was in een dorp.
Staan hier ook 2 in het dorp. Waarvan 1 hier in de straat. Een felgroene, best tof.

Jorik

Bericht door Jorik » 02 mar 2011, 01:43

Ik ben het wel eens met wat er hierboven al gezegd is; dat het tegenwoordig al snel hufterig duur wordt om een leuke auto te rijden. Soms lijkt het zelfs alsof ze het je onmogelijk proberen te maken. Leuk voorbeeldje was de verzekering van mn auto. In Amerika heeft niemand zich dr ook maar ooit over druk gemaakt bij StateFarm of Geico... Kom je in Nederland, wordt je bij elke maatschappij keihard geweigerd... Of ik moest even een kleine 700 euro per maand op gaan hoesten! :shock:

Gelukkig toch via een assurantiekantoor, waar ik destijds ook m'n 325i had verzekerd en dus een "historie" had, kunnen verzekeren voor een enigszins normale prijs. Het maakt alleen toch wel weer pijnlijk duidelijk dat het voor iemand van <25 jaar behoorlijk lastig wordt om een leuke auto te kunnen rijden. Als je dan ook nog de benzineprijzen meeneemt, afschrijving, onderhoud e.d. dan kom je al snel op een redelijk bedrag uit wat een student of een starter niet zomaar kan missen.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 02 mar 2011, 05:33

Ik heb op mijn 19e een Austin Healey gekocht!

Maarja dat was 20 jaar geleden :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 mar 2011, 08:13

a) autorijden is duur,
b) grote bedrijven houden er een policy op na om hun werknemers in <20% bijtelling te stoppen.....

Geen wonder dat je je nek breekt over de C1's en Aygo etc. En om eerlijk te zijn, als een auto als vervoersmiddel ziet waarom zou je het laten?

RutgerK

Bericht door RutgerK » 02 mar 2011, 09:32

Vroeger werd er nogal wat 'overwaarde' op het huis gebruikt voor de snelle aanschaf van een dikke auto. Iemand van begin 30 heeft zelden € 50.000,- spaargeld klaar liggen in een recentelijk aangeschaft huis. Toch zag je dat een jaar of 7-8 geleden veelvuldig in het straatbeeld.

Die tijd is gewoon voorbij. De fiscus biedt nu de mogelijkheid om te besparen op je vervoerskosten om zo wat meer geld te hebben voor de hypotheek en dus kiest men in grote getale voor de leaseauto met de laagste bijtelling.

Zonder twijfels dat het aanbod van interessante auto op petrolhead de laatste 5 jaar sterk is gestegen. ;-)

michaelvg

Bericht door michaelvg » 02 mar 2011, 10:34

Helaas is dat echt wat ik hier hoor, en dan is het hier toch niet echt een dorp.
Het merendeel vind de OV wel rot als vervoer maar een auto kost te veel.

Gelukkig heb ik dat zelf ook mee gemaakt met het verzekeren van me eigen auto, maar daar heeft ''de jeugd'' (kansloze test piloten) toch ook echt zelf aan mee gewerkt helaas is het dan wel zo dat er ook nog een hoop zijn die niet zo rijden maar toch over de zelfde kam worden geschoren.

Zelf was ik er al vroeg bij een scooter hoefde niet ik wou liever 4 wielen hebben en niet saai in een trein zitten, dan nog liever me tijd weggooien in een file :wink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 mar 2011, 11:17

Dat helpt idd ook niet mee.
Niels schreef:a) autorijden is duur,
b) grote bedrijven houden er een policy op na om hun werknemers in <20% bijtelling te stoppen.....

Geen wonder dat je je nek breekt over de C1's en Aygo etc. En om eerlijk te zijn, als een auto als vervoersmiddel ziet waarom zou je het laten?

Plaats reactie