Porsche Boxster vraagjes

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Nicodepico

Porsche Boxster vraagjes

Bericht door Nicodepico » 28 feb 2011, 00:27

Ik kreeg vandaag te horen dat de schoonvader van mijn zus van zijn donkerblauwe Porsche Boxster af wil. Het is een gewone, dus zonder S, met handbak, heeft ongeveer 100.000 gelopen, komt uit 2000 en is in prima staat.

Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd, maar wil er wel het een en ander van weten voordat ik me in dat avontuur stort.

Hij wil er ongeveer 17.500 voor hebben. Ik ken de beste man, ik kan er best nog wel 2500 aflullen, hij geeft niet zoveel om geld, zegt 'ie. Is dat een goede prijs? Nogmaals, de auto is in prima staat, of er groot onderhoud aan zit te komen weet ik niet, maar hem kennende is 'ie goed onderhouden. Er staan namelijk vrij weinig vergelijkbare Boxsters op internet, heb me er nog nooit in verdiept en weet dus echt niet wat ze normaal waard zijn.

Ik wil de auto gaan gebruiken als tweede auto, echt als mooi weer wagen. Mijn vriendin zou er ook in gaan rijden, maar die rijdt hooguit een ker per week van Amsterdam naar haar moeder in Hoofddorp. Wat zouden de jaarlijkse kosten dan ongeveer worden? Is er een verzekering waarvoor je minder betaalt omdat je ook erg weinig rijdt? (max 5000 km per jaar)

Hoe zit het met de algehele betrouwbaarjheid van de Boxster? Zijn er puntjes waar ik op moet letten als ik er een rondje in ga rijden? Als er dingen stuk zijn, wat betaal je voor reparaties? En voor gewoon onderhoud.

Is het een beetje leuk om te rijden? Ik weet dat het geen enorme scheurmonsters zijn, maar daar koop ik hem ook niet voor. Maar af en toe een beetje trappen moet natuurlijk wel kunnen.

En als laatste, kunnen ze ertegen om buiten te staan, of moet ik mijn eigen BMW in de regen parkeren en de fragiele cabrio lekker binnen zetten?

Nou goed, dat zijn een beetje de vragen die in me opkwamen, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt.

Nicolas

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Re: Porsche Boxster vraagjes

Bericht door Mark Nauta » 28 feb 2011, 00:55

Je zou eens rond moeten gaan kijken op het PorscheForum. Daar zijn veel van je vragen al eens beantwoord. Mocht dat niet zo zijn, dan kunnen zij daar vast meer vertellen. Zijn ook veel Boxster rijders daar.

markk

Re: Porsche Boxster vraagjes

Bericht door markk » 28 feb 2011, 07:43

- Prijs is geheel afhankelijk van staat / onderhoud. Op basis van wat je noemt vind ik 17,5k geen slechte prijs maar ze zijn er zeker goedkoper.
- MY2000, kortom ik ga ervanuit dat het een 2.7 is en geen 2.5
- Letten op olie lekkage tussen bak en blok. Dit gebeurt nogal regelmatig en dan is je achterste krukas keering (RMS - Rear Main Sail) en/of de keering van de IMS (InterMediate Shaft / tussenas) lek.
- Andere bekende problemen:
- draagarmen voor
- IMS failure (bye, bye blok)
- lekkage / scheuren van reservoir van koelstofreservoir
- lekkage van vulleiding van olie (van opening in kofferbak naar blok)
- MAF sensor die het begeeft (zeker bij deze leeftijd / km stand)
- AOS (Air Oil Separator) die het begeeft
- De mijne staat al 10 jaar buiten, geen probleem. Ik parkeer 'em overigens wel altijd met hardtop.
- Gewicht van zo'n ding is vrij laag (1200-1300kg). Houderschapsbelasting is goed te doen
- Verzekering is ook goed te doen. Ik heb goede ervaringen met dit soort auto's bij CB
- Onderhoud hangt er erg vanaf wat je krijgt en of je zelf wat kan doen. Voorbeeldje: MAF sensor + arbeid is bij Porsche snel 500-600 euro. Ding bestellen bij Bosch via de states op Internet + half uurtje zelf knutselen is minder dan de helft. Remmen, banden, jaarlijks oliebeurtje idem. Groot onderhoud (incl. bougies e.d.) idem in het kwadraat.
- Bij die km stand ben je mogelijk wel toe aan MAF, nieuwe koppeling + vliegwiel, nieuwe AOS en een groot beurtje. Allemaal niet spannend maar als het tegenvalt en je moet ook nog je remmen rondom en banden rondom vervangen heb je aan die 2,5k die je wint bij de onderhandeling waarschijnlijk te weinig
- Laat een aankoopkeuring doen
- Het rijdt m.i. fantastisch. Agiel / licht, zeer strak, voldoende power (220 pk op 1250kg ofzo) etc. Meer een bergweg / binnendoor auto dan snelweg auto overigens.

Mark.

Plaats reactie