Er gaat niets boven (de koopkracht van) Groningen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Er gaat niets boven (de koopkracht van) Groningen

Bericht door RVV » 24 feb 2011, 21:50

Koopkracht Groningers in top vijf Europa

AMSTERDAM - De koopkracht van inwoners van de stad Groningen behoort tot de hoogste binnen Europa. Groningers komen op de vierde plaats in een lijst van het Europese statistiekbureau Eurostat, die gebaseerd is op de zogenoemde ‘koopkrachtstandaard’ in 2008.

De koopkracht in Groningen bedraagt 198 procent van het Europees gemiddelde. De koopkrachtstandaard, ook wel levensstandaard genoemd, is het bruto binnenlands product per inwoner, waarbij rekening gehouden wordt met de hoogte van de prijzen in de betreffende regio.

Het centrum van Londen voert met 343 procent de lijst aan, gevolgd door Luxemburg en Brussel. Hamburg en Praag staan op de vijfde en zesde positie. In de top 20 zijn verder de Nederlandse regio's Utrecht en Noord-Holland te vinden.

Bulgarije

De laagste koopkracht is te vinden in regio's in Bulgarije en Roemenië. In het Bulgaarse Severozapaden blijft de levensstandaard steken op 28 procent van het Europees gemiddelde. In totaal komen 64 gebieden niet boven de 75 procent van het gemiddelde uit.

Van de 40 regio's of provincies die boven de 125 procent van het gemiddelde uitkomen, zijn er tien te vinden in Duitsland, vijf in Nederland en vier in zowel Oostenrijk als het Verenigd Koninkrijk. De grootstedelijke gebieden scoren het best.

Het statistiekbureau tekent wel aan dat de levensstandaard in sommige regio's wordt beïnvloed door forensen. Hierdoor wordt de productie opgevoerd tot een niveau dat niet door de inwoners alleen kan worden bereikt.

© NUzakelijk/Marijke Verhaar

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Re: Er gaat niets boven (de koopkracht van) Groningen

Bericht door Richardt. » 24 feb 2011, 21:52

Met dank aan al die studenten die elke maand het maximale aan lening krijgen van de IB-Groep :D

dvh

Bericht door dvh » 24 feb 2011, 21:53

Toch maar naar het noorden verhuizen dus....
Hier in oeteldonk word de koopkracht opgespaard voor bier...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 feb 2011, 21:57

Wie kent niet de koiboiserie 'Nors & Saus' met wijlen Patrick Swayze, nou de Noordelijken wonnen ook at the end of the day. :D

Maar wel bijzonder, zal ook wel met Haren te maken hebben :hmmm:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 24 feb 2011, 22:08

Tja...wij denken er serieus best eens over na om (weer) terug te gaan naar Groningen. Amsterdam is allemaal leuk en aardig, maar een volgend huis met een beetje ruimte en garage gaat toch wel erg in de papieren lopen...

Nu nog een knappe baan vinden voor GF en mijzelf :roll:

Xave30

Bericht door Xave30 » 24 feb 2011, 22:12

Richardt. schreef:Met dank aan al die studenten die elke maand het maximale aan lening krijgen van de IB-Groep :D
:lol:

en collegekrediet gok ik...

Tom

Bericht door Tom » 24 feb 2011, 22:23

dvh schreef: Hier in oeteldonk word de koopkracht opgespaard voor bier...
:lol: :drinking:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 feb 2011, 22:26

Ik ben blij dat onze inzet om de economie weer op gang te helpen heeft geholpen :mrgreen:

*haalt creditcard van mw. Niels uit haar portomoNEE*

Verder vind ik het tamelijk verbazingwekkende cijfers aangezien er toch niet zo erg veel goedbetalende bedrijven zijn hier in het hoge Noorden :hmmm: Gisteren was ik nog bij Hofman in Leek, verbazingwekkend hoe die met zoveel zooi tegen hoge prijzen de tent draaiende houden. Als ik de fiscus was zou ik eens gaan wroeten in deze regio :lol:

@Erik: ik kan me het voorstellen alleen valt het meestal niet mee om een goed betalende werkgever te vinden hier en jouw branche is nogal geslonken hier qua vestigingen en dus ook ongetwijfeld in aantallen mensen :wink: Of voor jezelf beginnen als financieel adviseur o.i.d. zou dat niet een optie zijn?

Fernando

Bericht door Fernando » 24 feb 2011, 23:06

De gemiddelde Nederlander beschikt dit jaar over 15.409 euro. In de provincie Utrecht zit men daar met gemiddeld 16.759 euro bijna 9 procent boven.
Bewoners van de provincie Groningen zitten 11 procent onder het gemiddelde, met een vermogen van 13.682 euro per persoon.

De verschillen in koopkracht zijn door marktonderzoeksbureau GfK in kaart gebracht en gepubliceerd. Op de speciale kaart van Nederland die het bureau heeft ontwikkeld, worden de netto-inkomsten van de bevolking weergegeven. Hierbij wordt wel rekening gehouden met kinderbijslag en sociale uitkeringen, maar er wordt niet gekeken naar de verschillen in kosten voor levensonderhoud in de diverse regio's. Uitgaven aan verzekeringen, huur, gas en stroom zijn in de berekening niet meegenomen.

Niet alleen regionaal zijn de verschillen groot, ook op korte afstanden is grote diversiteit waarneembaar. Wordt er gekeken naar de koopkracht per postcodegebied, dan blijken de rijkste inwoners in Wassenaar te wonen. Zij hebben gemiddeld 168% meer koopkracht dan het landelijk gemiddeld. In buurgemeente Den Haag moeten bewoners het doen met minder dan twee derde van het landelijk gemiddelde.
geld.nl
KOOPKRACHT VERSCHILT PER PROVINCIE
De koopkracht verschilt in ons land per provincie. Gemiddeld hebben we per jaar netto 15.400 euro te besteden. Maar bewoners in de provincie Utrecht houden 1400 euro extra over en die in de provincie Groningen 1700 euro minder.
Foto

Marktonderzoekbureau GfK heeft een kaart van Nederland gemaakt. Daarop staan de netto-inkomsten van de bevolking. Er wordt rekening gehouden met uitkeringen en kinderbijslag, maar niet met de kosten per regio.
De rijkste mensen wonen in Wassenaar. Hun koopkracht is gemiddeld 168% hoger dan het landelijk gemiddelde.
© ANP

Kan snel gaan dus.... :hmmm:

RVV

Bericht door RVV » 24 feb 2011, 23:17

Heej pannekoek, het gaat over de stad Groningen, niet over de provincie Groningen :wink:

dvh

Bericht door dvh » 24 feb 2011, 23:21

Ik heb zelfs nog gewoont in Groningen city.
Daarnaast ook nog eens in de uithoek kloosterburen.. Daar kon je pas goedkoop huisjes kopen ! :lol:

Niels

Bericht door Niels » 24 feb 2011, 23:24

Tegenwoordig kun je daar een huis krijgen :mrgreen:

Fernando

Bericht door Fernando » 24 feb 2011, 23:27

RVV schreef:Heej pannekoek, het gaat over de stad Groningen, niet over de provincie Groningen :wink:
Wel apart een straatarme provincie met het welvaartsniveau van een gemiddeld ontwikkelingsland maar wel met een rijke stad.Chapeau!!! :wink:

RVV

Bericht door RVV » 24 feb 2011, 23:35

Ja, ik woon zelf in een zo'n Provinciale sloppenwijk :bag:

dvh

Bericht door dvh » 24 feb 2011, 23:37

En dan vind je het gek dat mensen beginnen over die dure auto's voor de deur ?....
Mensen sterven van de honger, hebben geen werk , geen toekomst , en dan zo'n jetsetter in de buurt.. :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 24 feb 2011, 23:47

Oost Groningen is gewoon dramatisch qua welvaart. Hoge werkeloosheid, leegstand etc. Grote fabrieken die de provincie (daar) rijk was zijn of verdwenen of gigantisch ingekrompen. Er was enig hoop op ontwikkeling van de Eemshaven maar ook dat lijkt te mislukken.

Dus mocht je nog een vakantie huisje ergens zoeken voor weinig...... (Nee niet in de blauwe stad :lol: )

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 25 feb 2011, 08:10

Ik heb een tijd geleden eens wat promotiewerk gedaan in winkelcentrum Paddepoel, daar in Groningen, maar tering jantje wat een treurnis was dat zeg. Vergelijkbaar met Nieuwegein of Den Helder, maar dan nog een trapje erger. De binnenstad zal vast en zeker anders zijn, maar sinds dien ben ik 1 keer terug in Groningen geweest, om mn broertje te helpen terug verhuizen naar Amsterdam :bag:

Was trouwens werk voor de conculega's van Perry als ik het me goed herinner.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 25 feb 2011, 08:15

RVV schreef:Koopkracht Groningers in top vijf Europa

De koopkrachtstandaard, ook wel levensstandaard genoemd, is het bruto binnenlands product per inwoner, waarbij rekening gehouden wordt met de hoogte van de prijzen in de betreffende regio.
Lees deze zin nou eens nog een keer...........

Dus als het gros van de inwoners geen nagel heeft om mee aan zijn reet te krabben, en de markt van vraag en aanbod is daar op ingesteld, ( lage prijzen ) dan kun je inderdaad een hoge levenstandaard creeeren.

Is het niet eerlijker om een landelijk gemiddelde te maken en daar de provincies/steden mee te vergelijken.
( boven/onder landelijk gemiddelde ) in plaats van een europees gemiddelde......

Of heb ik het dan niet goed begrepen......... :?:

Niels

Bericht door Niels » 25 feb 2011, 08:55

Hugo Bos schreef:Ik heb een tijd geleden eens wat promotiewerk gedaan in winkelcentrum Paddepoel, daar in Groningen, maar tering jantje wat een treurnis was dat zeg. Vergelijkbaar met Nieuwegein of Den Helder, maar dan nog een trapje erger. De binnenstad zal vast en zeker anders zijn, maar sinds dien ben ik 1 keer terug in Groningen geweest, om mn broertje te helpen terug verhuizen naar Amsterdam :bag:

Paddepoel met al z'n Benidorm bastards uit Paddepoel, Vinkhuizen en Selwerd. Nee das ook niet bepaald de niche van Groningen met al z'n hoogbouw (in Bijlmer stijl = Vinkhuizen) :lol:

ADV

Bericht door ADV » 25 feb 2011, 08:58

Hugo Bos schreef:Ik heb een tijd geleden eens wat promotiewerk gedaan in winkelcentrum Paddepoel, daar in Groningen, maar tering jantje wat een treurnis was dat zeg. Vergelijkbaar met Nieuwegein of Den Helder, maar dan nog een trapje erger. De binnenstad zal vast en zeker anders zijn, maar sinds dien ben ik 1 keer terug in Groningen geweest, om mn broertje te helpen terug verhuizen naar Amsterdam :bag:

Jonge.. ik woon in paddepoel :D...

Erik dB

Bericht door Erik dB » 25 feb 2011, 10:22

Die Einser moet ergens vandaan komen he :angel: .

Ik heb tijdens mijn studententijd veel bij een administratiekantoor gewerkt en had o.a. de Paddepoelbar als klant. Als ik daar 1x per maand langsging om de schoenendoos met bonnetjes op te halen, kwam de lucht van gehaktballen en bier me tegemoet. Ook uit die schoenendoos :mrgreen: .

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 feb 2011, 10:22

Da's een beetje als een dagje flyeren in de Bijlmer en dan zeggen dat je Amsterdam niks aan vindt... :P

Macboy

Bericht door Macboy » 25 feb 2011, 13:26

Comedy Factory schreef:Non non paddepoel .... champignon

Riceaux

Bericht door Riceaux » 25 feb 2011, 19:03

Gisteren was ik nog bij Hofman in Leek, verbazingwekkend hoe die met zoveel zooi tegen hoge prijzen de tent draaiende houden.
Tsja lukt ze ook niet dankzij die meuk die ze verkopen.

Plaats reactie