paar algemene opmerkingen:
- stationair draaiend moet een EFi motor lambda=1 draaien d.w.z. 14,7:1 lucht/benzine verhouding.
te arm is alles hoger dan 14,7. dus15:1 OF 17:1.
- ook tijdens cruise meestal tot ongeveer 130km/h moet de auto die 14,7:1 aanhouden.
- tijdens acceleratie moet het mengsel rijker worden: 13:1
- bij volgas/volboost moet het mengsel extra rijk zijn, bij turbo benzine motoren wel tot 12:1 toe.
- Direct na een koude start is het mengsel ook altijd erg rijk, ook stationair, ook tijdens rustig rijden. Anders blijft de motor niet draaien. De ECU regelt het koudstart/koudloop mengsel d.m.v. een sensor ergens in de cilinderkop, Deze sensor meet de koelvloeistof temperatuur. Koud? >> koudstartmengsel, warm? >> normale draaimengsels.
Benzine ruiken is nooit OK. Check het volgende maar eens bij draaiende motor:
- trek het dunne vacuumslangetje eens van de branbdstofdrukregelaar af, als daar benzine uit lekt (druppelen) heb je de fout gevonden, deze benzine lekt via de vacuumslang ongecontroleerd het spruitstuk in. Dat wil je niet, je wil dat de ECU met behulp van de injectoren de exacte hoeveelheid benzine inspuit.
Oplossing: brandstofdrukregelaar vervangen.
- een andere mogelijke oorzaak van hoog benzineverbruik is een kapotte koelwater temperatuur sensor.
Dat moet te controleren zijn door een vakmonteur. Als een ECU verkeerde input krijgt (bv. te koud) worden er ook verkeerde hoeveelheden benzine ingespoten. Gevolg: te rijk draaien= onnodig hoog verbruik.
- ook een luie versleten lambda sensor kan de oorzaak zijn van verkeerde mengsels tijdens het draaien van de motor
diagnose EFi
-
- Berichten: 6766
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: diagnose EFi
Volgens mij moest dit topic een reactie IN een topic zijn ipv. een nieuw topic, heb ik zo het idee 

- Oscar29
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
- Locatie: Bolton, UK
Re: diagnose EFi
Stationair en tijdens cruise kan je behoorlijk armer dan 14,7:1 draaien. Lambda 1 is niet heilig.
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
Re: diagnose EFi
Waarschijnlijk wel jaRichardt. schreef:Volgens mij moest dit topic een reactie IN een topic zijn ipv. een nieuw topic, heb ik zo het idee

- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
Re: diagnose EFi
Dat klopt maar om je APK emissies te halen zal je toch lambda = 1 moeten nastreven anders komen er vreemde metingen te voorschijn.Oscar29 schreef:Stationair en tijdens cruise kan je behoorlijk armer dan 14,7:1 draaien. Lambda 1 is niet heilig.
En rijdend is het ook niet jofel want de drivebility gaat achteruit als het mengsel armer wordt dan lambda =1
En een arm mengsel verbrandt heter waardoor ook je kleppen en klepzittingen harder slijten (net als op LPG)
De uitzondering zijn misschien de lean-burn motoren maar die zijn er dan ook echt op ontworpen.
- Oscar29
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 25 mar 2009, 18:22
- Locatie: Bolton, UK
Re: diagnose EFi
Daar heb ik (en een heleboel anderen met mij) toch heel andere ervaringen mee. De richtlijn die ik voor mijn auto in cruise heb aangehouden is het mengsel armer maken tot er misfires komen, daarna .5-1 punt AFR rijker zetten. Zelfde geldt voor de stationairloop (als de motor op bedrijfstemperatuur is tenminste). Als je je acceleratieverrijking goed heb afsteld, heb je ook geen probleem met lean spikes als je vanuit cruise of stationair ineens op het gas gaat (lean tip-in). Mijn targets voor die gebieden heb ik nu rond de 15-15,5:1 AFR staan. Driveability is minstens net zo goed als met de standaard ECU en dit scheelt op de snelweg echt een sloot benzine.
Dat je EGTs stijgen klopt, maar dit is echt niet zodanig dat je na iedere snelwegrit een zootje kleppen en klepzittingen moet vervangen bij wijze van spreken
Zeker met een beetje spark advance is dit prima in toom te houden.
Ik heb dit wel gedaan met een programmeerbaar motormanagementsysteem en een Wideband O2 sensor Dat heeft het zeker probleemloos 10.000km gedaan, zowel op straat als op het circuit.
APK weet ik niet meer, al jaren niet geweest
Dat je EGTs stijgen klopt, maar dit is echt niet zodanig dat je na iedere snelwegrit een zootje kleppen en klepzittingen moet vervangen bij wijze van spreken

Ik heb dit wel gedaan met een programmeerbaar motormanagementsysteem en een Wideband O2 sensor Dat heeft het zeker probleemloos 10.000km gedaan, zowel op straat als op het circuit.

APK weet ik niet meer, al jaren niet geweest

-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 07 okt 2009, 22:15
- Auto: VW luchtgekoeld
- Locatie: Geldermalsen
Re: diagnose EFi
Goeie post! 100% mee eens. Niet veel die dit zo hanteren trouwens.Oscar29 schreef:Daar heb ik (en een heleboel anderen met mij) toch heel andere ervaringen mee. De richtlijn die ik voor mijn auto in cruise heb aangehouden is het mengsel armer maken tot er misfires komen, daarna .5-1 punt AFR rijker zetten. Zelfde geldt voor de stationairloop (als de motor op bedrijfstemperatuur is tenminste). Als je je acceleratieverrijking goed heb afsteld, heb je ook geen probleem met lean spikes als je vanuit cruise of stationair ineens op het gas gaat (lean tip-in). Mijn targets voor die gebieden heb ik nu rond de 15-15,5:1 AFR staan. Driveability is minstens net zo goed als met de standaard ECU en dit scheelt op de snelweg echt een sloot benzine.
Dat je EGTs stijgen klopt, maar dit is echt niet zodanig dat je na iedere snelwegrit een zootje kleppen en klepzittingen moet vervangen bij wijze van sprekenZeker met een beetje spark advance is dit prima in toom te houden.
Ik heb dit wel gedaan met een programmeerbaar motormanagementsysteem en een Wideband O2 sensor Dat heeft het zeker probleemloos 10.000km gedaan, zowel op straat als op het circuit.![]()
APK weet ik niet meer, al jaren niet geweest
Breedband lambda sensor FTW

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten