ik ben nu een klein halfjaar gelukkig eigenaar van een mr2 turbo bouwjaar 1991 (met geswapte turbo motor erin)
het enige probleem is het verbruik van de auto
ik red gemiddeld zo'n 1:7.5km (na veel onderzoek blijkt dat dit in elk geval 1:12 kan zijn)
de 1:7.5 is zonder nou bijzonder veel te boosten (tuurlijk elk stoplicht is mijn vriend geworden) maar verder weinig gekke dingen.
Ook rook ik al een hele tijd onverbrande benzine dacht ik.
ben toen langs de garage gegaan om te kijken of die hier wat mee konden, na het doorgemeten te hebben zeiden ze dat het helemaal niet rijk stond en dat ze er verder weinig mee konden.
Sindsdien heb ik een air fuel meter geinstalleerd die ik bij de aankoop van de auto had gekregen. daar blijkt het volgende uit:
stationair \ gas los: de meter geeft lean aan en dus een minimaal verbruik (corresponderend met wat de garage dus zei)
cruise snelheid \ gas houden: nu geeft de meter optimaal aan
acceleratie (van een kwartgas tot volgas): blaast de meter uit naar rich.
de eerste vraag is of tijdens het acceleren de verbranding ook niet 'optimal' moet zijn. en of dit een van de redenen is dat ik zo'n crappy verbruik heb
ik krijg namelijk over het algemeen de indruk dat het mengel VEELVEELVEEL te rijk staat en daardoor het hoge verbruik.
een aantal (relevante) mods die ik weet dat de vorige eigenaar heeft gedaan:
-andere downpipe
-koudere bougies
-nieuwe brandstofpomp
-grotere intercooler dan de standaard turbo intercooler
-vorige eigenaar had de druk op 1.15 staan dit staat nu op 0.95
in mijn beperkte inzicht lijkt het erop dat het mengels (de brandstof) dus te rijk staat, maar hoe is dit aan te passen ?
ohjah en hier nog foto van de wagen in kwestie