Mr2 turbo Superwhite a/f ratio en verbruik

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Bzerker

Mr2 turbo Superwhite a/f ratio en verbruik

Bericht door Bzerker » 15 feb 2011, 12:44

hoi allemaal!

ik ben nu een klein halfjaar gelukkig eigenaar van een mr2 turbo bouwjaar 1991 (met geswapte turbo motor erin)
het enige probleem is het verbruik van de auto
ik red gemiddeld zo'n 1:7.5km (na veel onderzoek blijkt dat dit in elk geval 1:12 kan zijn)
de 1:7.5 is zonder nou bijzonder veel te boosten (tuurlijk elk stoplicht is mijn vriend geworden) maar verder weinig gekke dingen.

Ook rook ik al een hele tijd onverbrande benzine dacht ik.
ben toen langs de garage gegaan om te kijken of die hier wat mee konden, na het doorgemeten te hebben zeiden ze dat het helemaal niet rijk stond en dat ze er verder weinig mee konden.

Sindsdien heb ik een air fuel meter geinstalleerd die ik bij de aankoop van de auto had gekregen. daar blijkt het volgende uit:
stationair \ gas los: de meter geeft lean aan en dus een minimaal verbruik (corresponderend met wat de garage dus zei)

cruise snelheid \ gas houden: nu geeft de meter optimaal aan

acceleratie (van een kwartgas tot volgas): blaast de meter uit naar rich.

de eerste vraag is of tijdens het acceleren de verbranding ook niet 'optimal' moet zijn. en of dit een van de redenen is dat ik zo'n crappy verbruik heb

ik krijg namelijk over het algemeen de indruk dat het mengel VEELVEELVEEL te rijk staat en daardoor het hoge verbruik.

een aantal (relevante) mods die ik weet dat de vorige eigenaar heeft gedaan:

-andere downpipe
-koudere bougies
-nieuwe brandstofpomp
-grotere intercooler dan de standaard turbo intercooler
-vorige eigenaar had de druk op 1.15 staan dit staat nu op 0.95

in mijn beperkte inzicht lijkt het erop dat het mengels (de brandstof) dus te rijk staat, maar hoe is dit aan te passen ?

ohjah en hier nog foto van de wagen in kwestie

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bzerker op 15 feb 2011, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Re: Mr2 turbo Superwhite a/f ratio en verbruik

Bericht door Nutkees » 15 feb 2011, 12:51

Heb je een wideband of alleen een meter aangesloten op je standaard lambda?

Dat de meter "lean"aangeeft bij gas los is altijd zo, dus geen probleem
Dat de meter "stoich" aangeeft bij normaal cruizen is ook goed
Dat de meter "rich" aangeeft bij vollast is ook niet gek, al zou deze niet helemaal "rich" moeten staan. Net iets in "rich" is goed.

Als je een wideband zou hebben kan je ook meer gegevens achterhalen.

Als je echt twijfelt, laat de auto dan eens op een testbank staan en vanuit daar verder kijken.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 15 feb 2011, 12:52

Heb je trouwens last van backfires? dat zou namelijk wel kunnen duiden op het hoge verbruik en kan ook weer meerdere oorzaken hebben.

Bzerker

Bericht door Bzerker » 15 feb 2011, 12:59

Nutkees schreef:Heb je trouwens last van backfires? dat zou namelijk wel kunnen duiden op het hoge verbruik en kan ook weer meerdere oorzaken hebben.
naar mijn weten heb ik geen vlammen in mn uitlaat (hoor geen kleine explosies ofzo)

ik het een mogelijkheid dat door verlaagde turbodruk het mengel nu te rijk is voor backfires,
de vorige eigenaar had er met 1.15 bar namelijk wel last (? haha) van
Laatst gewijzigd door Bzerker op 15 feb 2011, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Bzerker

Bericht door Bzerker » 15 feb 2011, 13:01

Nutkees schreef:Heb je een wideband of alleen een meter aangesloten op je standaard lambda?

Dat de meter "lean"aangeeft bij gas los is altijd zo, dus geen probleem
Dat de meter "stoich" aangeeft bij normaal cruizen is ook goed
Dat de meter "rich" aangeeft bij vollast is ook niet gek, al zou deze niet helemaal "rich" moeten staan. Net iets in "rich" is goed.

Als je een wideband zou hebben kan je ook meer gegevens achterhalen.

Als je echt twijfelt, laat de auto dan eens op een testbank staan en vanuit daar verder kijken.

naar mijn weten is het gewoon de narrowband sensor, heb hem in de ecu aangetapt.

nou het slaat echt extreem uit, wanneer het apparaatje er bereik voor had zou die naar mijn gevoel in elk geval nog een halve draai na het metertje uitslaan.

maar is het mogelijk bij de testbank dat ze daar dan ook meteen het mengels aanpassen? (kan er namelijk op internet bijzonder weinig over vinden) en ook niet waar ze een (turbo deskundige) testbank in twente of in de buurt ervan hebben

had trouwens ook 2 toyota garages gebeld en die wisten er geen raad mee en hadden er geen verstand van haha
*UPDATE* inmiddels ook wat chiptuning zaken gebeld, die zeggen dat ze niks met die ecu kunnen (3s-gte ecu)

ga in elk geval als ik dit weekend thuis ben de tank volgooien en dan hele weekend niet boosten en de a\f meter maximaal in optimaal proberen te houden.
in theorie zou ik dan zo'n 1:15 moeten halen als dit t geval is weet ik in elk geval zeker dat t aan het mengel ligt

en trouwens bedankt voor de snelle reactie :)

N!co
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Bericht door N!co » 15 feb 2011, 14:05

Ik haalde met een MR2 2.0 NA met moeite op lange afstanden 1:12. Binnendoor in de spits reed ik ook gewoon 1:8. Dus afhankelijk van je gebruik lijkt het misschien nog niet zo heel slecht.

Bzerker

Bericht door Bzerker » 15 feb 2011, 14:24

N!co schreef:Ik haalde met een MR2 2.0 NA met moeite op lange afstanden 1:12. Binnendoor in de spits reed ik ook gewoon 1:8. Dus afhankelijk van je gebruik lijkt het misschien nog niet zo heel slecht.
heb hiervoor ook een na gehad en haalde daar zo'n 1:13\14 mee

gebruik deze mr2 ongeveer op dezelfde manier dus dat maakt 1:7.5 behoorlijk crappy :P

tevens op het mr2 forum heb ik gelezen dat vrijwel alle turbo gebruikers daar toch wel 1:11 halen in elk geval

Bzerker

Bericht door Bzerker » 15 feb 2011, 15:39

na zo'n 5 andere garages\tuning bedrijven te hebben gebeld kreeg ik eindelijk een goed adres

net een goede 10 minuten met Boy Huijzer aan de lijn gezeten (schaamteloze spam voor deze man:
http://www.boyhuijzermotorsports.com/" onclick="window.open(this.href);return false;)

heeft me BEHOORLIJK wat tips gegeven waar het nu aan kan liggen

de twee die mij het meest logisch in de oren klonken in mijn geval waren:

de ecu komt misschien uit een andere bijbehorende motor met grotere injectoren waarop de ecu is afgesteld, waardoor die rijker loopt
---> wil dus graag een andere 3s-gte ecu proberen als toevallig een van de leden er hier een heeft, is het mogelijk het een weekend te lenen ?

ten tweede kwam hij met het verhaal dat doordat ik nu een downpipe heb ipv een katalysator de co2 waardes misschien na de downpipe (waar voorheen de kat zat) worden gemeten en daardoor de ecu in een 'noodloop' komt en daardoor een erg veilig\rijk mengsel pakt.
een oplossing hiervoor is als er 2 aansluiting zijn van de meter\sonde ze er dan ook beide op aan te sluiten. heb geen FLAUW idee waar\hoe dit bij mij zit

enige wat wel vervelend is, is dat van alle garages die ik nu gebeld heb de ene garage doet alsof ik gek ben en dat het ding toch wel minimaal 1:8 ofzo verbruikt, dus dat het zo wel normaal is
en de andere garage doet alsof ik t HEEL snel moet laten afstellen omdat doordat die zo rijk staat ik mn blok verk(*$%.
het word er zo niet duidelijk op haha

Harrie D

Bericht door Harrie D » 15 feb 2011, 16:11

Even los van de rest van het verhaal, maar probeer alsjeblieft niet om een auto, zeker een turbo, op vollast af te stellen met een narrowband lambdasonde, want als je dat probeert loop je het risico dat je straks een zuiger of wat met een gat hebt.

Je weet van een narrowband nl nooit zeker wat ie met rijk bedoelt, het kan een AFR van 13,5 zijn, maar het kan ook opeens 10 zijn, het uitgangssignaal is niet bepaald lineair.
En een AFR van 13,5 is weliswaar rijk, maar toch behoorlijk aan de arme kant voor een turbo onder vollast.

Dus of zoek een testbank met een wideband sonde die je aan kan sluiten, of koop zelf een set met meter en gebruik die, meestal zit er ook een narrowband uitgang om naar de ecu te sturen.

Bzerker

Bericht door Bzerker » 15 feb 2011, 16:17

Harrie Spoor schreef:Even los van de rest van het verhaal, maar probeer alsjeblieft niet om een auto, zeker een turbo, op vollast af te stellen met een narrowband lambdasonde, want als je dat probeert loop je het risico dat je straks een zuiger of wat met een gat hebt.

Je weet van een narrowband nl nooit zeker wat ie met rijk bedoelt, het kan een AFR van 13,5 zijn, maar het kan ook opeens 10 zijn, het uitgangssignaal is niet bepaald lineair.
En een AFR van 13,5 is weliswaar rijk, maar toch behoorlijk aan de arme kant voor een turbo onder vollast.

Dus of zoek een testbank met een wideband sonde die je aan kan sluiten, of koop zelf een set met meter en gebruik die, meestal zit er ook een narrowband uitgang om naar de ecu te sturen.

ik ben sowieso niet van plan met alleen een narrowband t te gaan afstellen, het bevestigde alleen inderdaad dat het erg rijk staat.
voor de afstelling moet ik toch naar een garage die dat voor me in kan stellen

wil alleen eerst het graag met een andere ecu proberen, als die hetzelfde doet weet ik dat t daar niet aan ligt :)

Paul

Bericht door Paul » 15 feb 2011, 16:47

Gewoon opnieuw laten mappen.... geen gedonder met moeilijk zoeken etc, de ene mapper is de andere niet dat is wel duidelijk

Harrie D

Bericht door Harrie D » 15 feb 2011, 19:28

Bzerker schreef:ik ben sowieso niet van plan met alleen een narrowband t te gaan afstellen, het bevestigde alleen inderdaad dat het erg rijk staat.
Nee, dat bevestigd ie niet, dat is de pest juist.
Het enige wat je 100% zeker weet is dat ie rijk staat, maar hoe rijk ie staat kun je niet weten omdat een narrowband buiten het bijzonder krappe gebied rond lambda 1 zo onnauwkeurig als de pest is.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 15 feb 2011, 19:36

Opnieuw laten mappen van wat? Std ECU gaat niet werken.

Verder staat dat ding imho niet rijk. Stoich rond cruise is netjes..kan ietsjes armer evt. Pisrijk in boost is ook normaal. Wil je geen benzine verbruiken dan moet de naald toch altijd op vacuum blijven staan. Wideband erin is de enige betaalbare optie. Experts met rollenbanken en widebands wordt een duur gebed zonder eind.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 15 feb 2011, 19:38

Ohja, uitlezen van de errorcodes is ook een goedkope optie die je zelf kan uitvoeren. Even op googlen of een garage 75E/uur betalen om te googlen.

Emiel

Bericht door Emiel » 15 feb 2011, 20:12

Een turbo rijden en dan klagen over brandstof verbruik.

Maargoed, onder vollast mag die best rond de 12,5 zitten of misschien wel 11,8 AFR
Maar met een rich/lean meter heb je niks. Wideband met accurate meter is al wat handiger.

Maar ipv een heel topic eraan wijden, waarom ga je hem niet op een dyno bank zetten en laat je het meten ? Dan weet je direct alles. Meten is weten.

Bzerker

Bericht door Bzerker » 15 feb 2011, 20:43

Emiel schreef:Een turbo rijden en dan klagen over brandstof verbruik.

Maargoed, onder vollast mag die best rond de 12,5 zitten of misschien wel 11,8 AFR
Maar met een rich/lean meter heb je niks. Wideband met accurate meter is al wat handiger.

Maar ipv een heel topic eraan wijden, waarom ga je hem niet op een dyno bank zetten en laat je het meten ? Dan weet je direct alles. Meten is weten.
turborijden en klagen over brandstofverbruik, als blijkt dat ik ong. 30% meer kan rijden voor hetzelfde geld vind ik dat geen onzin, maar dat terzijde haha

verder ben ik een absolute leek op het vlak van ecu's dus dan is t soms wel nodig iets kennis via forums en google op te doen haha

verder over de widebandsensor, ik hoorde dat dat behoorlijk prijzige dingen zijn en dat het dus een veel beter optie is een testbank (ergens in twente, kan ze nog maar slecht vinden) te zoeken

heeft iemand enigszinds een idee wat zo'n uitdraaitje gaat kosten van al die gegevens ? (puur een indicatie)

Verder vestig ik langzamerhand mn hoop op het resetten van de ECU. lijkt me in elk geval het proberen waard en misschien brengt dat het verbruik ook ietwat omlaag (met name omdat de auto altijd op 1.15 boost heeft gestaan en nu op 0.95 draait)

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 15 feb 2011, 20:53

Ik doe gemiddeld 400-450km met een tank dus zo vreemd is je verbruik niet hoor. Als ik af en toe een beetje speel dan zit het sneller richting 380-400km per tank. Mijn 3sgte is stock.. zelfs OEM luchtfilter. Ze worden aardig warm achterin een MR2 dus wat extra benzine kan geen kwaad.

Resetten van de ECU is kwestie van zekering eruit halen / accu los en een paar minuutjes wachten.

Foutcodes kun je zoals Damir al zei zelf ook uitlezen.. is heel makkelijk en bespaart je giga kosten bij de stealert.

http://www.btinternet.com/~netsurf/mr2t ... _ECU_Codes" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.challoner.com/mr2/tech/diagnostics.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cygnusx1.net/Supra/TechTips/ ... codes.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

De procedure is hetzelfde voor vele motoren (4A, 3S, 7M etc.) maar de werkelijke foutcodes kunnen onderling iets verschillen.
Laatst gewijzigd door Miesjel op 15 feb 2011, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Bzerker

Bericht door Bzerker » 15 feb 2011, 20:54

Michel Huisman schreef:Ik doe gemiddeld 400-450km met een tank dus zo vreemd is je verbruik niet hoor. Als ik af en toe een beetje speel dan zit het sneller richting 380-400km per tank. Mijn 3sgte is stock.. zelfs OEM luchtfilter. Ze worden aardig warm achterin een MR2 dus wat extra benzine kan geen kwaad.

ik red dus 320 km :P
300 als ik minder netjes rijd

Bzerker

Bericht door Bzerker » 15 feb 2011, 21:39

Michel Huisman schreef: Resetten van de ECU is kwestie van zekering eruit halen / accu los en een paar minuutjes wachten.

Foutcodes kun je zoals Damir al zei zelf ook uitlezen.. is heel makkelijk en bespaart je giga kosten bij de stealert.

http://www.btinternet.com/~netsurf/mr2t ... _ECU_Codes" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.challoner.com/mr2/tech/diagnostics.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cygnusx1.net/Supra/TechTips/ ... codes.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

De procedure is hetzelfde voor vele motoren (4A, 3S, 7M etc.) maar de werkelijke foutcodes kunnen onderling iets verschillen.

wow chill!
ik wist niet eens dat dat mogelijk was, ga het vrijdag als eerste proberen !

bedankt voor de links !

NSXRS

Bericht door NSXRS » 15 feb 2011, 22:03

Hallo,
heb wel wat ervaring met MR2 turbo's, heb zelf een licht getunde Japanse MR2 Rev3 GT Turbo en heb eventueel veel spullen te koop van slopers, mocht je nog iets zoeken.
Verkeerde Ecu lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij iemand aan het hobbyen is geweest met de bedrading.
Heb eventueel een Rev2 ECU liggen, maar als je even op de sticker vd Ecu kijkt: en kleur van de tekst en nrs opgeeft, dan kan ik vermoedelijk wel zien of je een Rev2 of Rev3 Ecu hebt

ik zou maar eens andere Lambdasonde inzetten, kapotte Lambdasonde is vaak de oorzaak van extreem benzineverbruik/noodloop

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 15 feb 2011, 22:05

Volgens mij is dit de oude MR2 van Davy.. zit/zat ook op dit forum en ik heb nooit iets gelezen over een andere ECU. Lambda zou idd kunnen.. maar dan zou 'ie niet alleen rijk lopen tijdens vollast lijkt me zo.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 16 feb 2011, 00:13

Lambda doet niks onder vollast.. en juist onder vollast moet ie rijk staan. Maar gegeven het feit dat ie waardes op kan dreunen van de lambda sonde en dat die waarden prima klinken, denk ik dat de sensor het gewoon prima doet.

Emiel

Bericht door Emiel » 16 feb 2011, 00:44

Als het allemaal teveel geld kost (wideband duur, dyno, etc)waarom rijd je dan een japanse midden motor met turbo?

Heb jaren mr2 gereden en waarde klinkt niet echt slecht. Dat krijg je al bevestigd van andere ook.

Bzerker

Bericht door Bzerker » 16 feb 2011, 10:59

Michel Huisman schreef:Volgens mij is dit de oude MR2 van Davy.. zit/zat ook op dit forum en ik heb nooit iets gelezen over een andere ECU. Lambda zou idd kunnen.. maar dan zou 'ie niet alleen rijk lopen tijdens vollast lijkt me zo.

haha klopt dit is inderdaad de oude van davy !

ah het ding rijd verder gewoon te gek maar jij haalt met normaal rijgedrag 400km ik 300 :P
die ruime 30% verschil in verbruik is toch vreemd en in elk geval de moeite waard om uit te zoeken waar het in zit
en van dat er nooit een andere in is gekomen klopt volgens mij wel maar volgens mij had davy ook altijd een hoog verbruik, dus misschien (zoals Boyd zei) is deze ecu afgestemd op een motor met grotere injectoren en komt de ecu niet orgineel bij deze motor

ik ga van het weekend eens proberen de ecu te resetten kijken of dat wat verschil maakt :)
en alsnog kijken of ik een (sowieso) ongemodificeerde ecu van een ander een uurtje kan lenen

Bzerker

Bericht door Bzerker » 22 feb 2011, 14:35

kleine update

heb dit weekend de ecu eens gereset, hoewel dit een massive performance boost gaf is het verbruik nog min of meer hetzelfde

reden dat het me zo stoort is dat elke keer zoveel te rijk lopen schadelijk is voor de motor zelf.

enige waar ik nu over zit te denken dat het kan zijn is de maf-sensor

NIEUWE UPDATE:

het probleem is opgelost,
ik heb zelf een boost-leak test gemaakt en bleek dat ik 3 MAJOR lekken had en 3 kleinere

resultaten:
oud: 1 : 7.5 km
nieuw: 1 : 12 km

>50% verbetering :D

de mensen die me geprobeerd hebben het probleem op te lossen, thnx :banaan:

Plaats reactie