Cars need to connect emotionally - Chris Harris

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Cars need to connect emotionally - Chris Harris

Bericht door Wouter81 » 14 feb 2011, 12:35

Las net deze (re)tweet op Twitter van Chris Harris:
Cars need to connect emotionally. Speed is irrelevant unless competing and most fast cars are too fast for the road anyway.
Dit naar aanleiding van de McLaren MP4-12C die hij net had gereden. Supersnel en goed maar hij had er geen emotionele 'klik' mee. Ik zat even te denken en er zit heel wat in. Het is wel leuk, al die auto's die steeds meer PK's en Nm's hebben maar de rijbeleving wordt ook steeds minder. Nu heb ik zelf niet heel dure auto's (een Golf GTI met 270 PK en een 206 GTI met 138 PK). De Golf heeft dus 2x zoveel vermogen en is ook veel sneller maar qua puur rijplezier is de 206 GTI eigenlijk leuker. Het is minder gefilterd, het is puurder en het is levendiger. Rij vaak een B-weggetje hier in de buurt, meestal met de Golf waarmee je hier vrij gemakkelijk snoeihard kunt maar met de 206 heb je je handen vol, als je die snelheden benadert. Uiteindelijk ga je minder hard maar het is wel leuker.

Zelfde met zo'n nieuwe M5, RS6 of Mercedessen.... 500/600 PK.... maar je merkt er niets meer van, tot je op je snelheidsmeter kijkt.

Mijn Golf is dus aangepast.... leuk dat extra vermogen... maar na 1 week dacht ik al dat de tuning verwijderd was... vond hem al niet eens zo snel meer.... het went allemaal. En dan rij ik eens een dagje in een leen-auto (VW Fox laatst, met 60 PK)... en dan heb ik ook plezier... het gaat niet hard... het heeft geen grip...de grenzen zijn erg snel bereikt... maar daardoor is het ook erg leuk.

Geef mij maar iets met beleving :), daar kom ik ook steeds meer achter. Dat is wat er echt voor zorgt dat ik met een big smile uitstap, niet dat ik weer eens 180+ heb gereden op een 80 weggetje. Dat maakt me eerder angstig, niet vanwege de snelheid maar wel vanwege de risico's voor je rijbewijs ed. Toch maar eens sparen voor een Lotus Elise. :) Of desnoods een MX5.

Robertdj

Re: Cars need to connect emotionally - Chris Harris

Bericht door Robertdj » 14 feb 2011, 12:42

Helemaal mee eens!

Daarom had ik stiekem best veel lol in de Matiz van mn moeder. En nu in haar 60pk sterke Fiesta.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 14 feb 2011, 12:44

Misschien leg je een minpunt van de GTI bloot Wouter :wink: 500-600pk voel je echt wel hoor, k'heb destijds achter het stuur van Rico zijn M5 plaats mogen nemen. Beleving is zeker aanwezig: power, flipperen en sound scoren zo mogelijk nog hoger dan 100% :df: De GTI is een leuk ding, een goed totaal concept en voor het geld een goede optie maar waar de 20VT al niet mee scoorde scoort de TFSI ook niet mee en dat is beleving en emotie. Ze zijn wel snel maar het is geen motor die smeekt en ook geen motor waar bij een bepaald toerental de hel los breekt....

Rij eens in een 130i en je belt per direct de leasemaatschappij :lol:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 14 feb 2011, 12:53

Helemaal mee eens Wouter, ik rijd thuis bijna liever in onze old skool Fiat Panda (bj 2002, nog wel het vierkante model zeg maar) met 54 trappelende paardjes dan met onze 145pk sterke Mondeo uit 2007 met een vele malen beter onderstel etc. Met de Panda is het zoveel meer werken, geen stuurbekrachtiging, je gaat uiteindelijk 50% langzamer (minimaal) dan met de Mondeo, maar zoveel meer fun!

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 14 feb 2011, 13:21

Niels schreef:Misschien leg je een minpunt van de GTI bloot Wouter :wink: 500-600pk voel je echt wel hoor, k'heb destijds achter het stuur van Rico zijn M5 plaats mogen nemen. Beleving is zeker aanwezig: power, flipperen en sound scoren zo mogelijk nog hoger dan 100% :df: De GTI is een leuk ding, een goed totaal concept en voor het geld een goede optie maar waar de 20VT al niet mee scoorde scoort de TFSI ook niet mee en dat is beleving en emotie. Ze zijn wel snel maar het is geen motor die smeekt en ook geen motor waar bij een bepaald toerental de hel los breekt....

Ik denk dat je gelijk hebt Niels. De GTI is heel erg goed, eigenlijk te goed wellicht. Let wel: ben er heel erg tevreden over maar het is meer een snelle GT dan een echt sportieve auto.

130i Nog steeds nooit in gereden, ben idd. bang dat ik dan ook fucked ben, ook al is het een lelijk hok. :)

Macboy

Bericht door Macboy » 14 feb 2011, 13:28

Er zijn hier genoeg posts op DF te vinden over de PK-wedloop en dat het onzin is. Mercedes plaatste 476pk in de E55 AMG en vanaf toen ging het mis. De grens van 500 hoeft mijns inziens niet te worden overschreden. De toename van PK houdt deels ook verband met het hogere gewicht, terwijl het niet logisch is dat de opvolger de prestatie van het oudere model niet kunnen evenaren. Maar dan denk ik: zet als fabrikant in om het gewicht omlaag te brengen. Dat zou het doel moeten zijn.

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2011, 13:30

Wouter81 schreef:
Niels schreef:Misschien leg je een minpunt van de GTI bloot Wouter :wink: 500-600pk voel je echt wel hoor, k'heb destijds achter het stuur van Rico zijn M5 plaats mogen nemen. Beleving is zeker aanwezig: power, flipperen en sound scoren zo mogelijk nog hoger dan 100% :df: De GTI is een leuk ding, een goed totaal concept en voor het geld een goede optie maar waar de 20VT al niet mee scoorde scoort de TFSI ook niet mee en dat is beleving en emotie. Ze zijn wel snel maar het is geen motor die smeekt en ook geen motor waar bij een bepaald toerental de hel los breekt....

Ik denk dat je gelijk hebt Niels. De GTI is heel erg goed, eigenlijk te goed wellicht. Let wel: ben er heel erg tevreden over maar het is meer een snelle GT dan een echt sportieve auto.

130i Nog steeds nooit in gereden, ben idd. bang dat ik dan ook fucked ben, ook al is het een lelijk hok. :)

Wouter het leven is soms zo simpel :D http://www.driving-fun.com/marketplace/ ... 000km.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 14 feb 2011, 14:11

Beleving, daar draait het inderdaad om!

Had een tijd geleden een 300zx twinturbo met 380pk, prachtwagen maar beleving ho maar!

De Z3 Coupe bracht licht in de duisternis en de viper, tja hoeveel beleving wil je hebben, inclusief de geur en herrie!

Daarnaast moet ik bekennen dat ik laatst weer even in de ascona B turbo aan het rijden was en dat ik sinds lange tijd zo'n smile op mijn gezicht had staan. Ding klinkt alsof deze elk moment kan ontploffen, echt gaaf!

Tom

Bericht door Tom » 14 feb 2011, 14:26

Wouter81 schreef:
Geef mij maar iets met beleving :), daar kom ik ook steeds meer achter. Dat is wat er echt voor zorgt dat ik met een big smile uitstap, niet dat ik weer eens 180+ heb gereden op een 80 weggetje. Dat maakt me eerder angstig, niet vanwege de snelheid maar wel vanwege de risico's voor je rijbewijs ed. Toch maar eens sparen voor een Lotus Elise. :) Of desnoods een MX5.
+1
Voor mij ook belangrijker dan al die PK's. Een auto moet niet underpowered zijn maar honderden pk's in een auto die totaal geisoleerd is en waar de beleving is weggefilterd hoeft van mij niet. Vind het ook opmerkelijk dat zo'n 1M volle zalen trekt terwijl er al maanden een Z4 sdrive234234si is waar je helemaal _niemand_ over hoort.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 14 feb 2011, 14:44

Wat het punt ook is... enerzijds wil ik een luxe auto...een luxe daily... met comfort...luxe...beetje stil.... niet al te onzuinig.... anderszijds wil ik een sportieve auto omdat dat mijn hobby is. Je probeert die 2, feitelijk onverenigbare uitersten, te combineren in 1 auto. Dat is in mijn geval aardig gelukt: de GTI biedt beide. Maar het blijft altijd een compromis dan.

Misschien moet ik hierna maar gewoon 2 auto's kopen. Een luxe daily, hoeft niet snel te zijn en daarnaast een speelauto. Was net bij een klant... had net een nieuwe Mercedes W204 C klasse CDI. Werkelijk een prachtige auto. Sportief is het niet maar rijdt wel superieur. Zoiets als daily... daarnaast maar een RWD speelding ofzo.

Nogmaals, ben super tevreden over m'n GTI maar echt de emotie dat je de rillingen over de rug hebt lopen na een rit heb ik niet snel (meer). Hij is eigenlijk ook weer te duur en te luxe om mee te nemen naar een trackday.

Keuzes, keuzes.... :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 14 feb 2011, 15:00

Twee auto's vond ik ook niets (naast nog een 3e voor MDV). Het spul staat nagenoeg altijd stil (want er komen maar weinig echt gepaste gelegenheden voorbij..), kost extra geld etc. Dan moet al een Prius leasen en een Lotus erbij kopen zoals Michel dat doet. Anders is de GTI gewoon de beste optie voor het geld.

Maar nu weet je precies waarom ik de Daytona heb gekocht :wink:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 14 feb 2011, 15:08

Ik ken het wel.

Hoewel ik mijn auto erg fijn vind rijden en hij met 180pk lekker vlot is had ik op sommige momenten met m'n oude Civic met 90pk meer lol. Daarin had je veel sneller het idee dat het hard ging dan in mijn Leon.

Ook de Smart waar ik een tijdje in gereden heb kon je heerlijk mee hoeken en het 3-cilindertje maakte nog een aardig geluid ook :D

Toen ik destijds opzoek ging naar iets anders was dit precies het criterium voor een andere auto:
Wat het punt ook is... enerzijds wil ik een luxe auto...een luxe daily... met comfort...luxe...beetje stil.... niet al te onzuinig....
Dat is dus prima gelukt, maar soms verlang ik wel terug naar een gooi en smijt autotje.

Michel P

Bericht door Michel P » 14 feb 2011, 15:19

Opeens weet je het........... Wouter, in een land waar Koos Spee de baas is met zijn rigide beleid, en waar het gros van de wegen overvol is wil je voor je daily A naar B kilometers een comfy auto die veilig is en genoeg ruimte bied voor jezelf en je gezin. Daarnaast een leuk speeltje en klaar is kees!

Stap al ruim 2 jaar met plezier in de Prius, had ik nooit van mezelf verwacht, maar voor de simpele A naar B kilometers perfect.

Voor dolle pret kilometers pak ik de Exige wel mee, die geeft je dan een overdosis beleving.

Michel

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 feb 2011, 15:46

Probeer het ronde record op Zandvoort aan te vallen in een Micra. Hoeveel lol wil je hebben? Weinig vermogen dus alle tijd om na te denken en te kijken waar je moet rijden! :thumbup:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 14 feb 2011, 15:50

Michel P schreef:Opeens weet je het........... Wouter, in een land waar Koos Spee de baas is met zijn rigide beleid, en waar het gros van de wegen overvol is wil je voor je daily A naar B kilometers een comfy auto die veilig is en genoeg ruimte bied voor jezelf en je gezin. Daarnaast een leuk speeltje en klaar is kees!

Stap al ruim 2 jaar met plezier in de Prius, had ik nooit van mezelf verwacht, maar voor de simpele A naar B kilometers perfect.

Voor dolle pret kilometers pak ik de Exige wel mee, die geeft je dan een overdosis beleving.

Michel
Idd, misschien moet ik hierna deze kant ook maar op. :) Wat dat betreft heb je de perfecte combi. Misschien ipv. die Prius maar zo'n Lexus CT200h hierna.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 feb 2011, 15:58

Mooie verhalen die hier voorbij komen en waar we 't vaker over hebben(gehad).

Maar 't kernpunt van Chris Harris(die natuurlijk teveel gewend/verwend is) is dat ie een Macca MP4-12C minder een beleving vind hebben.

Begrijpen we dát wel goed? Een MP4-12C, niet een M5/RS6/535d /CLS AMG/760i/RS3/1M/Jag XJ/Lexus 600 of zo.

EEN MODDERFOKKING MP4-12C. :!: :!: :!:

(en dan beginnen we hier over 60pk stadsautootjes over Zandvoort te rammen) :bag:

It's the end of the world as we know it. :goodnight:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 14 feb 2011, 16:10

Niet iedereen heeft een MP4-12C op de oprit staan.
Dan kun je alleen relativeren naar dat wat je wel kent, en zoals je ziet leeft het wel.
Mijn hagelnieuwe bimmer doet me niks op de weg. Mijn speedster, die kraakt, steunt, puft, blaft en bijt daarentegen zorgt elke keer voor een dikke glimlach.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 feb 2011, 16:17

Mijn punt is dat Chris Harris hier onder ons als DFers/liefhebbers op 'n hoogte kan staan naast een Tiff Needell en Jason Plato, en ik gun 'm dat 1000%. Zelfs naast of boven clown Clarkson....Prima gast, een soort 'sekteleider' van ons aurtorijliefhebbers, of hoe je 't ook maar noemen wil.100 % ok die gast wat mij betreft.

Maar dan een MP4-12C erbij pakken als geen beleving(relatief)...
Dan kun je denken:
-CH is niet goed wijs.
-McLaren heeft 't ding kapot geciviliseerd
-ergens in 't midden van dit verhaal.

En DAT vind ik dus interessant. Ik snap ook wel dat een 3 pits Suzuki Alto uit 1988 met windkracht 12 crosswind op de Afsluitdijk meer 'beleving' geeft dan een S600 Lang. Maar ik zit liever in de Benz op dat moment. :whistle:

Rupie

Bericht door Rupie » 14 feb 2011, 17:57

Had Chris laatst ook niet een ongezouten mening over de mx-5? :wink:

Rupie

Bericht door Rupie » 14 feb 2011, 18:09

smiley schreef: Mijn hagelnieuwe bimmer doet me niks op de weg.
Kan het me niet voorstellen Smiley, en al helemaal niet als je uit een Audi komt. Verder geen bmw/audi opmerking, maar bmw maakt goede auto's voor op de weg.

Emiel

Bericht door Emiel » 14 feb 2011, 18:23

Goede auto's voor op de weg, dat is zeker. Vaak ook bijzonder direct sturend voor zo'n "sloep"

Maar opeens wil iedereen aan de lightweight, mx5'jes, lotussen en speedsters vliegen om je oren.
Pure rij beleving :df:

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 14 feb 2011, 18:43

DF wordt eindelijk wakker.. :nerd:
Rijbeleving dat roep ik al een tijdje.. zelfs een Exige mist beleving tov een Lotus 340R en die weer tov Caterham R400 of R500 etc...

GTRene

Bericht door GTRene » 14 feb 2011, 18:58

rijbeleving is enorm belangrijk, maar ook vermogen...natuurlijk niet het onzinnige vermogen.

dacht laatst nog aanbv looks van een auto wat ook leuk is, doch stel je vind een ferrari f430 supermooi om te zien, daarbij het onderstel e.d. is oook nog top en het stuurgevoel ook, allemaal top.

echter stel, je kan hem alleen kopen met een Fiat panda motor met 60pk...

stja dan houd het snel op :idea:

dan een minder mooie auto qua looks, maar onderstel is top en stuurgevoel ook en der zit een NA V8 in met zeg 450pk en het ding weegt zeg 1250kg...
dan kan zo'n auto een enorme beleving en emotie geven, zoveel zelfs dat je het een "mooie" auto vind.
maar ook een sportwagen met een bom van een motor echter zoveel eruit gefiltert dat je bijna geen verbinding voelt met de auto is ook niet wat qua DF, doch in zo'n MacLaren zal best wel wat in zitten, zodat je toch een redelijke balans hebt qua som der delen, van het 1 iets meer en van emotie iets minder wellicht.

het is vaak de ideale combo vinden, soms kan je wat schuiven met looks en soms wat met power qua of je iets leuk vind of niet, het gaat om de som der delen, zeg looks/power/DF/gewicht e.d.

je moet je 1 voelen met de auto, dat vind ik ook belangrijk :df:
ach ik vergeet vast nog wel wat,

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 14 feb 2011, 19:36

Ruben schreef:Kan het me niet voorstellen Smiley, en al helemaal niet als je uit een Audi komt. Verder geen bmw/audi opmerking, maar bmw maakt goede auto's voor op de weg.
Rijbeleving is identiek (voor mij dan). Alleen het verschil tussen 115 en 165 pk merk ik goed.
Vindt de bmw zelfs iets minder vast op de weg liggen dan de A4. Geen idee of ze allemaal zo zijn, of alleen de EDE.

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2011, 20:00

Prachtige posts van Robin :thumbup:

Plaats reactie