Pagina 1 van 3

Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 31 jan 2011, 12:04
door Niels
"Echt slechte auto worden niet meer gemaakt meneer" en gaandeweg het gesprek "tegenwoordig zit er zoveel op een auto dat er altijd wel iets voorbij komt".

Twee quotes uit een gesprek met een Alfa specialist :lol: Ik vond ze wel grappig maar het verdere gesprek was meer dan prima. Om zaken in perspectief te zetten kom je bij de BMW E46 en bij VAG ook meer dan genoeg tegen. Conclusie: je kunt net zo goed een Alfa 147 kopen als b.v. een VW Golf :?: :hmmm: Verder werd genoemd dat onderdelen net ff wat duurder zijn voor Alfa en dat de distributie intervallen bij 60.000km.

Kortom, gewoon een Alfa kopen als BMW opvolger? En welke types en motoren moet je nemen en welke kun je beter laten. Is Selespeed een drama (2e type schijnt best aardig te zijn) of valt dat mee. Hoge kilometerstanden laten staan of kunnen ze die gemakkelijk aan?

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 31 jan 2011, 13:54
door FrankS
Ik zeg altijd: Auto's kosten allemaal geld. Persoonlijk denk ik dat je met een Alfa / Fiat / Lancia geen slechte koop doet. Mensen zijn altijd snel geneigd te zeggen dat VW altijd degelijk is (want Duits) maar als ik dan op merkspecifieke fora lees over ploffende bakken, roest en andere dingen dan is VW niet eens zo veel anders als Alfa.

Het is moeilijk te zeggen gewoon. Een maandagmorgen Alfa kun je altijd hebben... net als brute pech. Aan de andere kant heb je aan je BMW net zo regelmatig onderhoud en dingen die bij BMW altijd stuk gaan.

Waar zit je dan naar te kijken trouwens?

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 31 jan 2011, 15:43
door Joy
Een kennis van ons reed jaren met een Alfa 164 QV. Niks geks mee gehad. Alleen drinken als een tempelier.
Elke auto heeft wel wat denk ik maar. Alleen auto's die een echte reputatie van roest hebben (Mercedes W210 bijv). zou ik mijden.

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 31 jan 2011, 16:35
door Niels v D
De 1.9 jtd is een topmotor..Rijdt hier met 350dkm en 280dkm zonder noemenswaardige problemen in een 156 sw en 147.
De 156 is roestvrij op een stukje bij de voorruit na: Carglass...
147 begint wat plekjes te krijgen maar ook dat is niet echt de moeite waard.
Interval van 60dkm geld voor twinspark motoren, volgens mij hebben de andere types daar geen last van.

En het geld wat je met een Alfa bespaart op bv een VW, kun je heel wat onderhoud voor laten doen.

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 31 jan 2011, 16:41
door Bram
JTD's zijn echt top, mijn vader heeft al diverse typen Fiat met JTD (Stilo, Doblo, Idea) gehad.

Hij rijdt er zeer zuinig mee, ze hebben hem nooit laten staan en schuwen inderdaad de hoge km standen niet. Ik had hem graag in een MiTo JTD gezien, maar helaas, de man is al voorbij de 60 en vind de Idea lekkerder zitten :mrgreen:

Die MiTo is trouwens één van de weinige middenklasse diesels die met een blok wat er toch al 1 of 2 jaar is 120 pk en 320 Nm trekt uit een 1.6 je, dat lijkt me toch echt niet slecht :clap:

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 31 jan 2011, 17:24
door Arthur
En de benzines?
:wink:

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 31 jan 2011, 17:41
door FrankS
Opzich ook wel mits goed onderhouden. Van de twinsparkjes van rond 95 - 00 (oid) willen de krukaslagers nog weleens het opgeven bij hoge km standen... maar hoe dat tegenwoordig is?

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 31 jan 2011, 20:27
door ErikMartijn
Die GM blokken die o.a. in de 159 zitten schijnen niet echt geweldig te zijn, dan zou ik liever een twinspark hebben denk ik... Qua betrouwbaarheid weet ik niet wat beter is.

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 31 jan 2011, 21:36
door Niels
FrankS schreef:Waar zit je dan naar te kijken trouwens?
Niets specifieks om eerlijk te zijn. De 159 vind ik wel mooi maar naar het schijnt kun je de benzine varianten het beste laten staan en voor een diesel gaan vanwege het hoge gewicht. Dus daar streef ik mijn doel mee voorbij. De 156 vind ik op zich ook al een mooi apparaat maar de 147 spreekt me nog meer aan alleen zou ik wel graag een beetje power hebben. Een V6 lijkt me dus wel wat maar een GTA wordt me qua budget momenteel te gek. :wink:

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 31 jan 2011, 21:41
door G Kolkman
Typische 147-kwaal is, als ik het goed begrepen heb, het verdraaid geraken van de achterveren. Kan tot vervelende bijgeluiden leiden.

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 31 jan 2011, 21:54
door Evert Thomas
De ervaring van onze lease afdeling met de 159 is dat het tot 100.000km prima auto's zijn zonder noemenswaardig onderhoud. Na 100.000 komen de problemen, doffe elende.

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 01 feb 2011, 10:35
door Arthur
Heeft Peter Tunissen die rode GTA nog steeds? :wink:
Niels schreef:
FrankS schreef:Waar zit je dan naar te kijken trouwens?
Niets specifieks om eerlijk te zijn. De 159 vind ik wel mooi maar naar het schijnt kun je de benzine varianten het beste laten staan en voor een diesel gaan vanwege het hoge gewicht. Dus daar streef ik mijn doel mee voorbij. De 156 vind ik op zich ook al een mooi apparaat maar de 147 spreekt me nog meer aan alleen zou ik wel graag een beetje power hebben. Een V6 lijkt me dus wel wat maar een GTA wordt me qua budget momenteel te gek. :wink:

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 01 feb 2011, 18:05
door steve smith
Heb nu 10jr BMW's, en rij veel Alfa. Onderaan de streep zijn de BMW's wellicht wat degelijker gebouwd, maar de Alfa's vreten minder slijtagedelen. De slijtagedelen die verrot gaan (draagarmen, remmen) kosten weinig. En op een GTA zet je voor relatief weinig een Movit upgrade, die kost je bij de BMW meer omdat je dan ook de klauwen moet vervangen.

Alles wat bij BMW minder is dan een 130i/330i/325d heb ik liever een 156 of 147 voor. Simpelweg omdat je heel veel auto koopt voor weinig geld. Dan moet er regelmatig een distributie, LB, je aanschaf was zoveel lager dat die tandriem ook geen fluit uitmaakt. Hou er bij elke 147/156 rekening mee dat je 500-700 kwijt bent aan een volledig nieuw onderstel. Dus armen voor, dempers rondom en sateprikkers achter. Zoals je dat bij elke BMW iets later in de cyclus ook kwijt bent, alleen dan wat meer.

Natuurlijk heb je wat te klussen aan een Alfa met 150k erop, maar dat heb je aan een BMW met 150k erop ook. Het is mij de afgelopen 3 jaar gigantisch mee gevallen hoe weinig er aan de Alfa's kapot gaat. Zegt degene wiens E320cdi bij de dealer staat voor een nwe hogedrukpomp voor een 4 cijferig bedrag. :goodnight:

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 01 feb 2011, 22:59
door @iko
Tuurlijk moet je naar een Alfa gaan. 159 wil ik je echter niet aanraden (is een opel met een Alfa logo. Was de 2e Alfa die mij tegenviel, in een reeks van veel).
156 is mij prima bevallen.

Als je liever niet naar de garage gaat, kun je natuurlijk ook een jap overwegen

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 02 feb 2011, 16:25
door Mari Oh Oh!
Aiko schreef:Als je liever niet naar de garage gaat, kun je natuurlijk ook een jap overwegen
Want die gaan niet stuk natuurlijk. De (motor)elektronica van japanners is onfeilbaar.

Tuurlijk, dan zal het wel aan mij gelegen hebben. ;-)

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 02 feb 2011, 22:05
door Niels
Zelfs de D4D van Toyota schijnt niet full proof te zijn dus wat is nog een goede auto tegenwoordig :wink: Alfa lijkt me een prima alternatief danwel opvolger voor de 3 Touring. Ik had net besloten om nog een jaartje door te hobbelen maar moet maar eens in een GTA gaan proefrijden met de tijd :df:

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 07 feb 2011, 20:44
door Niels 155
Gewoon Alfa nemen idd!

Super autos ;)

Waar je met de Selespeed op moet letten is dat je goede historie erbij hebt, en of dr eventueel al wat aan het systeem gebeurd is! Selespeed opzich is niet slecht, alleen een pomp wilt nog wel een stuk gaan als ze ouder worden/meer gelopen hebben. Maar die zijn dan ook weer niet van hele schrikbarende prijzen.

Wel zou ik adviseren geen 105pk 1.6 16V te nemen. Persoonlijk vindt ik ze net wat te licht/weinig vermogen hebben.

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 06 jun 2012, 15:00
door skinnybmw
Ik ben ook van plan over te stappen van BMW (E34 M5) en VW Polo 1.9D naar 1 auto...een Alfa GT...ik zit nog te twijfelen tussen de 1.9 JTD of de 2.0 JTS, dus diesel of benzine. 't Zou me ongeveer 20 euro per week schelen met de km's die ik rijd. Ben al een poos aan het kijken en heb eigenlijk alleen nog maar geschikte JTS-en gezien want de JTD's hebben allemaal dik 150k gelopen...wat raden jullie mij aan?

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 06 jun 2012, 15:05
door Arthur
Voor 2 tientjes in de week liet ik het zo :sealed:

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 06 jun 2012, 15:44
door Tom
Alfa 147 (1.6 105pk) in vijf jaar tijd van nieuw naar 130.000km gereden. Geen problemen mee gehad en altijd met plezier in gereden. Qua onderhoud ook geen gekke dingen gehad.
Wel wat kraakjes her en der. Geloof dat rubbers of draagarmen ook regelmatig vervangen moesten worden.. dan was het twee weken goed en daarna begon de boel bij elke drempel weer te kraken :lol: maar dat noem je charme bij een italiaanse auto.
Jammer dat Alfa verder weinig interessants meer heeft (al is zo'n Guiletta in z'n klasse wel een fraaie verschijning).

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 06 jun 2012, 17:51
door FrankS
skinnybmw schreef:Ik ben ook van plan over te stappen van BMW (E34 M5) en VW Polo 1.9D naar 1 auto...een Alfa GT...ik zit nog te twijfelen tussen de 1.9 JTD of de 2.0 JTS, dus diesel of benzine. 't Zou me ongeveer 20 euro per week schelen met de km's die ik rijd. Ben al een poos aan het kijken en heb eigenlijk alleen nog maar geschikte JTS-en gezien want de JTD's hebben allemaal dik 150k gelopen...wat raden jullie mij aan?
Toch de JTD. De JTS haalt zijn vermogen niet en wil best ernstig vervuilen. Zijn dure reparaties... (koprevisie etc). Ook olieverbruik kan hoog zijn.

JTD, chippie erin en gaan :)

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 06 jun 2012, 22:11
door Franswa
skinnybmw schreef:Ik ben ook van plan over te stappen van BMW (E34 M5) en VW Polo 1.9D naar 1 auto...een Alfa GT...ik zit nog te twijfelen tussen de 1.9 JTD of de 2.0 JTS, dus diesel of benzine. 't Zou me ongeveer 20 euro per week schelen met de km's die ik rijd. Ben al een poos aan het kijken en heb eigenlijk alleen nog maar geschikte JTS-en gezien want de JTD's hebben allemaal dik 150k gelopen...wat raden jullie mij aan?
Ik persoonlijk zou dan voor een 16v JTD gaan, dat is echt een heerlijk diesel blok! Opzich is er met een JTS ook niet veel mis, als deze maar niet van de 1e lichting is. Deze gaan inderdaad behoorlijk vervuilen, en reparatie is een dure grap.

http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 55316.html

Ik heb deze GT in het echt gezien, en dit is écht een prachtige auto en is nu in het bezit van een liefhebber. Laat je niet afschrikken door de kilometers, is geen enkel probleem. Ik zou alleen wel voor de zekerheid een keer de turbo preventief reinigen.

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 06 jun 2012, 22:56
door L@urens
Evert Thomas schreef:De ervaring van onze lease afdeling met de 159 is dat het tot 100.000km prima auto's zijn zonder noemenswaardig onderhoud. Na 100.000 komen de problemen, doffe elende.
+1
Ik heb mijn 2.4jtdm eerder uit de lease gedaan om die reden (rond de één ton) en er een E61 535d met 2,5ton voor in de plaats genomen, nu ruim 3 ton en beter dan de Alfa ooit was.

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 07 jun 2012, 00:42
door marlon_ruchtie
Diesels zijn goed, V6en zijn goed. Viercilinders lopen veel kapot.

Gemodificeerde opel motoren (benzineversies van o.a. de 159 m.u.v. de 1750tbi) lekker laten staan. Distributiekettingen rekken op en de kettingen die heel blijven passen niet door de modificaties van fiat heb ik begrepen.

m.a.w.: Als je voor een fatsoenlijk onderhouden 147 of 156 diesel of V6 gaat zit je wel goed. (vooral distributie van zo'n V6 is kritisch, maatje mocht laatst ook alweer 600 eurie afrekenen omdat de zgn. specialist geen span/looprollen vervangen had en de krukaspoelie verkeerd gemonteerd had) Let trouwens bij een 156 wel op voor roest, want dat willen ze heel graag doen. 147 weet ik niet wat die qua koetswerk doen.

Re: Alfa kwaliteit tegenwoordig? Van BMW naar Alfa?

Geplaatst: 08 jun 2012, 14:43
door BamiesGTA
marlon_ruchtie schreef:Diesels zijn goed, V6en zijn goed. Viercilinders lopen veel kapot.

Gemodificeerde opel motoren (benzineversies van o.a. de 159 m.u.v. de 1750tbi) lekker laten staan. Distributiekettingen rekken op en de kettingen die heel blijven passen niet door de modificaties van fiat heb ik begrepen.

m.a.w.: Als je voor een fatsoenlijk onderhouden 147 of 156 diesel of V6 gaat zit je wel goed. (vooral distributie van zo'n V6 is kritisch, maatje mocht laatst ook alweer 600 eurie afrekenen omdat de zgn. specialist geen span/looprollen vervangen had en de krukaspoelie verkeerd gemonteerd had) Let trouwens bij een 156 wel op voor roest, want dat willen ze heel graag doen. 147 weet ik niet wat die qua koetswerk doen.
Bij mijn 147 GTA vrij weinig. 1 enkel plekje op het dak en dat was alles.

Als je voor een 147 GTA gaat kan ik je aanraden een exemplaar te zoeken met de 330mm remupgrade (330 i.p.v 305 en grotere remklauwen). Versies met de 305mm set staan er om bekend redelijk snel krom te trekken. Uiteindelijk kwam Alfa zelf met de upgrade (dacht vanaf 2004) voor de GTA. Sperdifferentieel en mooie schroefset maken het geheel af!