Wat ik wel weet is dat deze auto met 136 pk niet slecht bedeeld is en dat ik (met een persoonlijke en ongetwijfeld niet heel nauwkeurige meting) er in ongeveer 9 seconden mee naar de 100 kom en dat zo ongeveer alles er in zit wat ik in een auto wil hebben.
Nadelen:
- hoongelach
- weinig emotie in de motor (geluid e.d.)
- niet zo'n hele mooie auto
Voordelen:
- belachelijk goedkoop (lage bijtelling)
- overcompleet (denk aan navigatie, lederen/alcantara bekleding, achteruitrijcamera, alles elektrisch, etc.)
- behoorlijk rap voor z'n prijsklasse
Ik heb deze auto gekozen uit financiële overwegingen en omdat de auto in tegenstelling tot wat zijn imago beweert in zijn prijsklasse de snelste is. Ook heeft de overdaad aan opties die standaard op de Executive versie aanwezig is invloed gehad op de keuze.
In dezelfde (lease)prijsklasse bevinden zich bijvoorbeeld de Golf VI 1.2 TSI (105 pk), de Seat Leon 1.2 TSI (105 pk) en de Opel New Astra 1.4 (100 pk). Al deze auto's zijn mooier dan de Toyota, maar ze zijn ook allemaal langzamer en qua opties een stuk minder bedeeld. De Seat is met zijn plastic interieur zelfs een verschrikking om in te rijden. Nu kan ik natuurlijk wel meer gaan betalen (of minder terugkrijgen) en een Golf nemen met 1.4 en meer opties, maar ik heb er voor gekozen te beginnen met een wat kleinere auto. De portemonnee wil ik toch een beetje gevuld houden aangezien ik net een huis heb gekocht. Zodra dat opgeleverd wordt (in de zomer) kan ik het geld wel goed gebruiken! Daarnaast is de auto natuurlijk vooral bedoeld als daily, voor de echte fun komt er hopelijk van de zomer weer een nieuwe tweewieler

Mochten er mensen zijn die vinden dat dit soort blik een schande is voor de echte liefhebber, dan nodig ik diegene van harte uit om met zijn 2 liter weet ik veel wat (auto's met meer motorinhoud winnen het gegarandeerd) naast me te komen staan bij het stoplicht. Dan zien we wel hoe belachelijk de auto is

Een plaatje: