LM velgen vragen e.d.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

LM velgen vragen e.d.

Bericht door GTRene » 21 jan 2011, 14:29

Ik heb al jaren wat minder mooie velgen, althans de buitenste velg (2-de-lig) het binnenste is mooi, maar de buitenste rand erg slecht...
wat stoeprand gedoe en veel prut onder de blanke laklaag...

weet nog niet wanneer ik wat koop...maar moet binnen een maand of 3<>4? ook nwe banden (wil dan Contisport 5P) en misschien kan ik dat mooi combineren.

nu kun je ze wegbrengen en laten repareren maar zit met wat vragen...

1= kun je al die boutjes eruit draaien en dan alleen de buitenste rand/velg laten doen? of zit dat zo vreemd in elkaar dat je de boutjes beter kan laten zitten qua aandraaikracht e.d.?

2= 1 velg zit ook een kleine slag in wat altijd al zo was en je verder geen last van hebt, maar zie je wel met uitbalanceren als je nwe banden erop gooit...

Nu zit ik te denken, ik heb voor zolang geen andere velgen als ik ze zou laten repareren...kan eigenlijk best een stoere zet erbij kopen, een goede imitatie van een mooie model, maar ik wil liever geen spacers gebruiken.

>>>Ik heb er nu de originele Hartge classic type C velgen onder, steek 5x120
F= 8 x 19 x ET 40 -----spacer 5mm = ET 35 zonder?
R= 9.5 x 19 x ET 22 -----spacer 20mm! = ET 2 zonder?

de naaf-as rondom = 72.5mm doorsnee

met banden F= 235 x 35 and R= 265 x 30.
de Hartge velgen gebruiken spacers, F= 5mm and R= 20mm !

liefste heb ik een spare set velgen zonder gebruik van spacers, maar weet niet of dat mogelijk is bij mijn kar?
F voor kan het nu bv net, de band loopt net vrij langs de veerpoot/veer.
--------------------------------------------------------------------------------

------Als fraaie velg dacht ik aan bv, de E46 M3 CSL velgen breedset, daar wat van opgezocht en dat is

F= 8.5 x 19 en 44 et waarde
R= 9.5 x 19 en 27 et waarde

Afbeelding

echter nu las ik ook ergens dat ik dan spacers nodig zou hebben voor de Z3 M coupe?? ik wil ze graag breed in de kasten.

dat soort velgen heb je ook van andere merken, zoals van VMR de VB3 (leuk ge-prijst en mooi)
wat denk beter is, ik wil/kan niet te veel uitgeven en originele CSL velgen breedset is veuls te duur.

mooi denk ik dan...maar welke breedte,F= 8.5 and R= 9.5 of zelfs mooi 10 achter....en dan wat voor ET waarde??

19x8.5 +20
19x8.5 +40<<<
19x9.5 +22<<<
19x9.5 +33
19x9.5 +45
19x10.0 +25
19x10.0 +38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.velocitymotoring.com/wheels_vb3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

voordeel geen gepolijste rand waar moet glimmen en dus grote kans op inbrandschade sport remblokjes.

mooi deze onderstaande Gunmetal VMR VB3, dit is een set met 10inch achter...maar ze zeggen dat je dan ipv 265/30/19 een 275/30/19 nodig hebt,
anders lijken ze iets te gestrekt zeg maar.
niet dat ik dat erg vind, maar bepaalde type/merk banden wellicht niet verkrijgbaar, dus kan beter bij de 9.5 blijven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

>>>>>>>>>als optie bv de BBS racing DTM

Afbeelding

>>>>>>>>>of de BBS CH-R (ja Hoogendoorn :D ) (twijfel geval)

Afbeelding

>>>>>>>>>Of Breyton (maar duurder)

Afbeelding

moet 19 inch zijn en makkelijk schoon te houden...(ben geen poetser helaas)
liever geen blanke laklaag over alu zoals ik bij men Hartge heb...(liever gewoon kleur lak zodat je wat bij kan werken zonder te veel gedoe)
dus meer zoals de racing velgen, zonder diepe rand/lip (vind een diepe rand gaaf maja gaat zo stuk met race remblokken)

Liefste velgen zonder spacers als dat mogelijk is, en anders met dunne spacers.

mijn voorkeur gaat uit naar de "Alufelgen CS7" of de "VMR VB3" wheels, mooi en zonder gepolijste rand wat beter is voor mij :mrgreen:
Hyper-black lijkt me erg gaaf, gunmetal wellicht ook maar misschien iets te donker voor een Titansilber Z3, of gewoon zilver-metallic. (donkerder staat daar niet zo bij vind ik) bovendien gunmetall zie je minder prut op :nerd:

helaas niet zo in NL te krijgen? zag wel goedkoop in de US...
maja komen dan weer btw en douane en verzendkosten kosten e.d overheen...

kernvragen....(ben der al uit :nerd: )

wat voor ET waarde past het best met wat ik nu heb...bv van de VMR VB3
remember ik heb nu die hartge classic met spacers, F= 5mm and R = 20mm.

denk voor de 8J of 8.5J x 35ET (zonder spacer) of anders weer de ET40 met 5mm spacer.
en achter de 9.5J x ET10 met 8mm spacer om weer tot de ET2 te komen.
of gewoon weer een ET22 anders met 20mm spacer om tot ET2 te komen.

post ge edit na nwe info....
Laatst gewijzigd door GTRene op 19 mar 2011, 11:25, 4 keer totaal gewijzigd.

Joy

Re: LM velgen vragen e.d.

Bericht door Joy » 21 jan 2011, 14:44

Ik vind de CSL replica's niet zo geweldig onder een Z3.

Ik zou voor BBS CH gaan als het persé 19 inch moet zijn. Zien er goed uit en zijn daarbij niet duur. Maar volgens mij hebben alle Z3's die op 19 inch rijden een te grote wielomtrek door de niet platter verkrijgbare achterbanden. Voor circuitdagen zou ik een set 17 inch originele wielen pakken (mits dat past ivm remmen) en in gunmetal laten spuiten. Banden zijn dan stukken goedkoper en ik denk dat de auto er ook een stuk beter mee rijdt cq vlotter zal zijn.

Ik denk dat vrijwel ieder aftermarket wiel nog een spacer nodig heeft behalve velgen specifiek gemaakt voor een Z3.

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2011, 14:55

Joy schreef:Ik vind de CSL replica's niet zo geweldig onder een Z3.

Ik zou voor BBS CH gaan als het persé 19 inch moet zijn. Zien er goed uit en zijn daarbij niet duur. Maar volgens mij hebben alle Z3's die op 19 inch rijden een te grote wielomtrek door de niet platter verkrijgbare achterbanden. Voor circuitdagen zou ik een set 17 inch originele wielen pakken (mits dat past ivm remmen) en in gunmetal laten spuiten. Banden zijn dan stukken goedkoper en ik denk dat de auto er ook een stuk beter mee rijdt cq vlotter zal zijn.

Ik denk dat vrijwel ieder aftermarket wiel nog een spacer nodig heeft behalve velgen specifiek gemaakt voor een Z3.
nee die velgen vind ik niet zo...die heb ik ook al eens gehad onder mijn phoenix yellow S54 M coupe...
ook 19inch en 235/35 + 265/30 banden, bij een M kan dat zonder problemen.

hier nog volledig Hamann

Afbeelding

later de boel er maar afgesloopt :mrgreen:

Afbeelding

banden mogen zelfs 275/30 zijn, immers vermogen genoeg en een iets grotere omtrek zal mijn teller een meer precieze weergave geven :mrgreen: tellers overdrijven nog wel eens.

maar ik zit met die stomme ET waarden... :hmmm: dat cijfer is geloof ik van de achterkant hart tot achter velgrand ofzo? en wat betekent dan bv 40 of 10? cm/mm? vreemde maten?

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2011, 15:07

hier bv een Z3 roadster met die CSL look velgen...denk gunmetal

Afbeelding

Joy

Bericht door Joy » 21 jan 2011, 15:12

Offset (E.T. waarde) is berekend vanuit het midden van de velg tot aan de wielflens, dus het gedeelte wat tegen de naaf komt. Dus ET 40 betekent dat er 40 mm afstand zit tussen de flens en het midden van het wiel. Zo een velg zal de spaken vrij ver naar buiten hebben zitten, ideaal voor grotere remmen.

ET 0 betekent dat de flens exact in het midden zit van het wiel. Dus als een velg 10 inch breed is zullen de spaken 5 inch naar binnen toe buigen indien ze op de buitenrand beginnen. Meestal beginnen de spaken dan een stukje naar binnen waardoor er een lip ontstaat.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2011, 15:25

:beer: thx for that, dus de ET waarde rekenen ze wel in mm van wielfles naar rand binnenkant velg, zoiets.

nu heb ik met die Hartge Classic wheels voor 5 mm spacer en schijnbaar? zit er voor een ET waarde van 40, dus stel ik zou daar van die velg een ET45 hebben dan past ie zonder spacer?

en achter heb ik ET2 schijnbaar? (volgens een Hartge catalogus voor Z3M auto)
en een 20mm spacer, dus als ik daar zeg een ET22 velg van had dan kwam ie net zo uit als nu?

maja dan heb je nog de velgbreedte als ik zeg als voorbeeld, nu een 8inch velg had met zeg ET20 en ik verander dat in een 9inch vel met ET20 dat de velg hetzelfde afstand houd (binnenkant) van de schokbreker maar 1inch meer naar buiten komt ivm 1 inch breder?

Joy

Bericht door Joy » 21 jan 2011, 15:29

Nee het is schematisch zo:

Afbeelding

Die verticale lijn waar een 0 boven staat, dat is de middellijn van de velg. Dus als je het wiel (maakt niet uit welke breedte) rechtop zou zetten en je kijkt er bovenop dan is het midden van de band de middellijn van de velg.

Als je een spacer toevoegt krijgt de flens in feite meer vlees en ga je terug naar de middellijn. Oftewel minder millimeters afstand equals een lagere ET waarde. Dus met een 20 mm spacer op ET 2 krijg je een negatieve ET-waarde van -18. Je gaat voorbij de middellijn en daarmee krijg je een negatieve ET.

Emiel

Bericht door Emiel » 21 jan 2011, 15:38

Speel naar hartelust met maten :) Heb deze gebruikt ivm de motorsport ombouw op de Elise en het berekenen van de velgen hiervoor. Laat mooi ruimte zien voor/na, etc.

http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.rimsntires.com/rt_specs.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2011, 16:02

ah, dat kan ook van pas komen Emiel, thx...
daar ga ik binnenkort ook eens mee aan het goochelen :mrgreen:

@Joy, ah...duidelijk dank..ik zal ff wat van die gegevens opslaan :nerd:

de kleur :hmmm:

maar dan de kleur...
zwarte worden het niet bij men Titansilber Z3
blijven over deze 3.

las al dat die man dit vertelde tegen een koper
I would recommend Metallic Silver for your vehicle. It is a very classy finish and matches very well with Titanium Silver.
dan krijg je zoiets

Afbeelding

en ja dat staat ook wel maar...ze hebben ook dit

Afbeelding

hyper-black

Afbeelding

Afbeelding

CSL in gunmetall

Afbeelding

in black

Afbeelding

in zilver

Afbeelding

in hyper-black

Afbeelding

Zwart kan sowieso niet bij men kar.

Hyperblack lijkt me het mooiste qua kleur...

gun metall vind ik ook gaaf.

wellicht zal zilver de beste keus zijn als je wat bij wilt werken na verloop van tijd :?:
simpelste lak :mrgreen:

hyper en gun zal iets moeilijker zijn lijkt me voor de doe het zelvert :nerd:
wat zegt u daar van :forum:

zo te zien lijkt het of ze overal blanke lak over gespoten hebben?

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jan 2011, 23:50

zat net nog eens verder te speuren (hele dag al pfff)

en kwam ook een ander merk tegen die moet nog een tikkie beter zijn en een tikkie lichter? en ook CSL style.

de Alufelgen CS7

worden helaas ook in de US verkocht maar komen schijnbaar uit Japan of China? verre oosten in elk geval :mrgreen:

schijnen ook setjes te zijn direct zonder spacers op de 1 serie...
AluFelgen BMW Wheel - CS7

Product Features

The worlds finest CSL style wheel — Utilizing the highest quality low-pressure casting technologies, the CS7 offers OEM looks without sacrificing strength or weight. The resulting CSL inspired wheel is precision crafted to fit your BMW 3-Series automobile (BMW 3-Series E90, E92, E93) with purposeful style. The CS7 is available in three stunning powdercoated finishes and covered with a durable clear coat.

Availability and Specifications:
ET 15 F, ET 22 R (BMW E9x M3, E6x M5/M6)
ET 35 F, ET 22 R (BMW E46 M3, Z4M)
ET 35 F, ET 35 R (BMW E9x 3 Series, E6x 5/6-Series)

Weight:
19x8.5 22.2 lb
19x9.5 24.9 lb
http://www.pyspeed.com/product-p/alu-cs7.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.oemconcept.com/product_info. ... qa2sjif3n6" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zouden daar geen dealers van zijn in de EU?

en of is er een vergelijkbaar model (net zo mooi) voor een hele scherpe prijs :roll: :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jan 2011, 13:17

ik heb de openingspost ff aangepast na men nwe ontdekkingen.

heb de velgen eraf gehaald om te zien welke ET waarde ze hebben...
stond aan de binnenkant van de spaken (lekker makkelijk....not)

anyway, voor klopt, is ET40

echter achter is geen ET2 zoals in het boek staat (ja der staat ook ergens een 2 maar is wat anders)
het is ET22 :banaan: en dus iets makkelijk een velg (zonder al te dikke spacers)te vinden...
met die 20mm spacer wat er nu op zit kom je uit op ET2 :nerd:

en de naafas rondom is 72.5mm (wel zo belangrijk als ik zonder spacer bestel...)

steek is 5x120

ThomasGTT

Bericht door ThomasGTT » 22 jan 2011, 13:54

GTRene schreef:hier bv een Z3 roadster met die CSL look velgen...denk gunmetal

Afbeelding
Sorry voor de off topic, maar het eerste waar ik aan dacht bij deze foto:

Afbeelding

Die link had ik nog nooit gelegd..

Back on topic

Jussi

Bericht door Jussi » 22 jan 2011, 14:04

Die VMR's kan je ook scoren in Europa.

Ik zeg: Zilver of Gunmetal.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jan 2011, 14:17

@Thomas :mrgreen: die link zou ik ook niet snel leggen, grappig zo te zien 8)

@Jussi

ik zag VMR in de UK maar daar behoorlijk aan de prijs, ik neem aan dat er in NL toch ook wel een paar velgen boeren zijn met een leuke aanbieding :nerd:
ik sta open voor suggesties :angel:
als ik zin heb ga ik volgende week eens bij een paar langs in Almelo.
het moet wel wat kunnen hebben onder mijn stugge bak, zoals een circuit dag incl wat curbs bv. :df:

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 22 jan 2011, 15:54

Die Breyton's zijn wel erg mooi, vooral in gunmetal. :thumbup:

CSL een heele mooie velg, maar je komt ze tegenwoordig overal tegen, begint echt een marktplaats velg te worden zeg maar. :'(

JP

Bericht door JP » 22 jan 2011, 16:58

Voor zover ik weet, is er in NL geen handelaar die die VMR levert. Ken wel iemand die ze zelf geïmporteerd heeft, maar al snel weer doorverkocht had. Kwaliteit/afwerking schijnt niet helemaal je-van-het te zijn...

Jussi

Bericht door Jussi » 22 jan 2011, 18:08

VMR vind je inderdaad niet in NL. Ofwel moet je ze laten importeren en kan de douane je naaien ofwel laat je ze uit de UK komen.

Geen last hier van de kwaliteit of afwerking.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jan 2011, 18:18

JP schreef:Voor zover ik weet, is er in NL geen handelaar die die VMR levert. Ken wel iemand die ze zelf geïmporteerd heeft, maar al snel weer doorverkocht had. Kwaliteit/afwerking schijnt niet helemaal je-van-het te zijn...
is ook altijd een beetje scary zo bestellen van so far away...zo op de foto's zien ze er super uit...
maja eer ze 1x hier staan en je alles betaald hebt is het dubbel zo duur als ze in de US kosten :'(

zag ook dit merk, gemiddeld zo'n 150,-euro per stuk :D
lijkt misschien net wat minder maar niet echt verkeerd als je niet te veel centen hebt en er geen showcar van hoeft te maken :df:

Afbeelding

Monaco Mirabeau velgen 8,5x19 5x120 ET35 (kan dan zonder spacer) en bv een 9.5x19 ET20 met wederom 18<>20mm spacer...

http://www.onlinecarshop.nl/products/nl ... -ET35.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en

http://www.onlinecarshop.nl/products/nl ... -ET20.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Fabian

Bericht door Fabian » 22 jan 2011, 18:36

Ik ben er toch wel tevreden over :)

Inmiddels zitten er achter nog wel spacers tussen, dat ziet er een stuk beter uit!

Afbeelding

Afbeelding

Jussi

Bericht door Jussi » 22 jan 2011, 18:39

Ik heb zelf VMR velgen dus dat is toch al 1 gebruikerservaring.

Ik blijf weg van blanco merken sinds mijn slechte ervaring met LM replica's.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jan 2011, 18:51

haha, heel goed Fabiaan, zo kan ik mooi zien of de kleur mooi past bij zo'n kleur auto en model, thx for sharing.

denk dat jij 18inch hebt? anyway staan goed, toch weer anders dan die Monaco's...maja ook weer duurder.

snap niet dat er geen NL dealert is die er mee doet, die USA boys halen ze ook uit Japan (ofzo) in theorie zouden ze voor bijna hetzelfde geld ook hier kunnen komen vanuit land herkomst :D

@Jussi, ik heb nog niet zoveel erover gelezen maar wat ik las waren de mails van enthousiaste mensen.

denk alleen dat als je zo'n velg van buiten EU besteld je ineens per stuk zo'n 300<>350 euro zit?

Jussi

Bericht door Jussi » 22 jan 2011, 19:41

Nederlandse dealers kopen liever Chinese velgen waar meer marge op zit?

Die van Fabiaan zijn ook geen breedset zo te zien.

Ik denk dat je 1300 mag rekenen om ze hier te hebben.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jan 2011, 19:52

ja zoiets dacht ik ook...voor dat geld kan je ook de Breytons kopen zag ik wel...

http://www.velgenshop.nl/velgen/breyton-velgen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Jussi

Bericht door Jussi » 22 jan 2011, 19:56

Vind die velgen te 'hoekig' voor onder jouw auto. Heb ze ook al gezien onder een E46 en daar was het resultaat ook maar zo-zo. Eerder een velg voor de E90 vind ik dan.

CSL-modelletje is misschien al wat played out maar VMR heeft toch nog andere mooie modellen zoals de 710?

Geraakt er eigenlijk een 10J onder? Die concave look is echt prachtig!

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jan 2011, 20:14

Jussi schreef:Vind die velgen te 'hoekig' voor onder jouw auto. Heb ze ook al gezien onder een E46 en daar was het resultaat ook maar zo-zo. Eerder een velg voor de E90 vind ik dan.

CSL-modelletje is misschien al wat played out maar VMR heeft toch nog andere mooie modellen zoals de 710?

Geraakt er eigenlijk een 10J onder? Die concave look is echt prachtig!
klopt, vind ik ook...die VMR en Alufelgen (zelfde??) zijn prachtig...niet patserig of schreeuwerig of bling...
gewoon strak/sport/classic nice 8)

ja 10J achter zou wel passen daar zit nog wel iets ruimte, men spatranden zijn ook nog iets getrokken en als M coupe in-veert gaan de wielen naar binnen staan...dus denk dat het wel past.

voor is een ander verhaal, binnenkant loopt net vrij van schokbreker/veer, dus die kant moet ie niet verder op...en naar buiten ook niet :lol: anders als je instuurt schuurt ie je binnenspatscherm, dat komt ook omdat ik ongeveer 1cm de wielen verder naar voren heb. (of 1.5 dat weet ik zo niet meer)

goed voor de balans maar dan wel dichter bij het spatscherm vooral met indraaien.
dus daar zit ik echt vast aan 235 max...nu 8J maar 8.5J kan wel, immers band is het breedst volgens de berekeningen.

Plaats reactie