Mini stuk
-
OnlineADV
Mini stuk
Heren,
Even een vraagje, in ons bedrijf hebben we sinds juli 2008 een Mini Cooper S Clubman in de lease van Strix leaseservice.... Nu is op het moment de koppeling, waterpomp, vliegwiel en kettingspanner stuk. Maar om het even duidelijk te maken, alle mankementen tot nu toe:
Juli 2008 Mini geleased
Na 3400km: Brandstofpomp vervangen
Na 38000km: Koppelingvervangen
Na 46000km: Motorsteunen vervangen (motorlampje ging branden etc..), ook ketting vervangen, want motor lag niet helemaal meer recht ofzo
Na 78000km: Verwarming wordt niet meer warm (iets met waterpomp ofzo?), koppeling slipt (versleten koppeling), vliegwiel stuk en kettingspanner stuk
Het probleem wil nu dat Strix zegt dat wij de koppeling en vliegwiel moeten betalen omdat deze is misbruikt door met bijvoorbeeld de voet op de koppeling te rijden. Je zou dan zeggen, dat is logisch, na 38.000km was hij ook al vervangen en nu naar 80 weer.. maar sindsdien hebben er al weer 3 verschillende hoofdbestuurders op gereden:
Juli 2008 - Oktober 2008: Arjan
Oktober 2008 - Juli 2009: Verkoper
Juli 2009 - Maart 2010: 2 verkopers afwisselend en hij heeft nog 3 maanden stil gestaan
Maar 2010 - Heden: Erik (mijn collega)
Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen dat een motorsteun die krom is geen invloed kan hebben op bijvoorbeeld de bak? Het zit toch allemaal aan elkaar? En dat zo'n kettingspanner stuk gaat komt toch ook niet uit de lucht vallen lijkt me?
Strix heeft nu een "expert" van Deka ingehuurd om het te onderzoeken en die kwam dus met bovenstaande conclusie..
Wat denken jullie?
Even een vraagje, in ons bedrijf hebben we sinds juli 2008 een Mini Cooper S Clubman in de lease van Strix leaseservice.... Nu is op het moment de koppeling, waterpomp, vliegwiel en kettingspanner stuk. Maar om het even duidelijk te maken, alle mankementen tot nu toe:
Juli 2008 Mini geleased
Na 3400km: Brandstofpomp vervangen
Na 38000km: Koppelingvervangen
Na 46000km: Motorsteunen vervangen (motorlampje ging branden etc..), ook ketting vervangen, want motor lag niet helemaal meer recht ofzo
Na 78000km: Verwarming wordt niet meer warm (iets met waterpomp ofzo?), koppeling slipt (versleten koppeling), vliegwiel stuk en kettingspanner stuk
Het probleem wil nu dat Strix zegt dat wij de koppeling en vliegwiel moeten betalen omdat deze is misbruikt door met bijvoorbeeld de voet op de koppeling te rijden. Je zou dan zeggen, dat is logisch, na 38.000km was hij ook al vervangen en nu naar 80 weer.. maar sindsdien hebben er al weer 3 verschillende hoofdbestuurders op gereden:
Juli 2008 - Oktober 2008: Arjan
Oktober 2008 - Juli 2009: Verkoper
Juli 2009 - Maart 2010: 2 verkopers afwisselend en hij heeft nog 3 maanden stil gestaan
Maar 2010 - Heden: Erik (mijn collega)
Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen dat een motorsteun die krom is geen invloed kan hebben op bijvoorbeeld de bak? Het zit toch allemaal aan elkaar? En dat zo'n kettingspanner stuk gaat komt toch ook niet uit de lucht vallen lijkt me?
Strix heeft nu een "expert" van Deka ingehuurd om het te onderzoeken en die kwam dus met bovenstaande conclusie..
Wat denken jullie?
- Tristan
Re: Mini stuk
Oh god, Cooper S. Nou, daar kan ik ook wel een boekje voor open doen.
Mijn zusje had een 2007 Cooper S. Nieuw blok omdat de kop aan gruzelementen lag en ook koppeling/drukgroep stuk. Dit wou de dealer aan ons doorbereken vanwege verkeerd gebruik. Nou, mijn zusje rijdt vrij normaal en maakt weinig gebruik van alle 170pk's, dus dat zij met rokende/slippende koppeling rondscheurde was uitgesloten. Uiteindelijk via advocaat ook uitgekomen.
Nu heeft ze een 2009 Cooper S en weer motorische problemen en zuipt aardig wat olie. Dus tja, betrouwbaarheid is ver te zoeken.
Mijn zusje had een 2007 Cooper S. Nieuw blok omdat de kop aan gruzelementen lag en ook koppeling/drukgroep stuk. Dit wou de dealer aan ons doorbereken vanwege verkeerd gebruik. Nou, mijn zusje rijdt vrij normaal en maakt weinig gebruik van alle 170pk's, dus dat zij met rokende/slippende koppeling rondscheurde was uitgesloten. Uiteindelijk via advocaat ook uitgekomen.
Nu heeft ze een 2009 Cooper S en weer motorische problemen en zuipt aardig wat olie. Dus tja, betrouwbaarheid is ver te zoeken.
- Chris van S.
-zucht- Ik krijg flashbacks aan de tijd dat ik hele discussie's met LM's had via het R.O.B. systeem.
In theorie hebben ze wel gelijk. Immers de koppeling blijft een slijtage onderdeel. En het is heel bizar snel dat na 42k de koppeling versleten is. Dus in die gedachte gaat de LM er van uit dat er niet echt heel erg normaal met de auto word gereden. Reden genoeg voor het aangaan van een discussie. Meestal word die mening ook gebaseerd op het bandencijfer en het brandstof verbruik. Dus zit dat ook in het contract?
Maar ja, dan in praktijk? Heeft de garage al opgegeven waardoor het is gekomen dat de koppeling is versleten? Of heeft de garage alleen diagnose gesteld en is nog niet begonnen aan de reparatie (nog geen toestemming van LM)
In theorie hebben ze wel gelijk. Immers de koppeling blijft een slijtage onderdeel. En het is heel bizar snel dat na 42k de koppeling versleten is. Dus in die gedachte gaat de LM er van uit dat er niet echt heel erg normaal met de auto word gereden. Reden genoeg voor het aangaan van een discussie. Meestal word die mening ook gebaseerd op het bandencijfer en het brandstof verbruik. Dus zit dat ook in het contract?
Maar ja, dan in praktijk? Heeft de garage al opgegeven waardoor het is gekomen dat de koppeling is versleten? Of heeft de garage alleen diagnose gesteld en is nog niet begonnen aan de reparatie (nog geen toestemming van LM)
- RVV
Ik zeg SebringNL kom er maar in met je kwalteitsverhaal 

- Robertdj
Zijn het nog steeds PSA blokken? 

-
OnlineADV
Hey Chris, had het er laatst al even met je over in GT5..Chris van S. schreef:-zucht- Ik krijg flashbacks aan de tijd dat ik hele discussie's met LM's had via het R.O.B. systeem.
Maar het vage is dat de remmen en banden (brandstof houden ze niet bij) wel normaal is. Hij zei ook dat hij adhv de remmen iig niet op het circuit is gebruikt.. En je raad het al, de leasemij wil het het liefst onder garantie laten verhalen, maar daar zegt de bmw dealer weer nee tegen..
- Chris van S.
Kwaliteit van de Mini is niet op BMW niveau inderdaad. Daar kan ik ook nog wel een stuk over schrijven.
Maar ik ga even in op de issue die Arjan heeft met de LM!
Als het remmen en bandencijfer binnen het reguliere onderhoud valt is dat geen punt van discussie.
Immers een "leaseragger" valt dmv dat cijfer direct door de mand. Dus als dan de koppeling versleten is ben je gewoon de sjaak.
De LM wil nu zijn macht gebruiken om de koppeling onder garantie te laten vervangen. Maargoed, koppeling is een slijtage onderdeel. De 2 jaar garantie is over van de Mini, en garantie op garantie is er niet (ik ga er vanuit dat de vorige keer de koppeling wel onder garantie is vervangen).
Het enige wat de dealer wel kan doen is een technisch rapport aanmaken met verzoek tot coulance.
Maar ik ga even in op de issue die Arjan heeft met de LM!
Als het remmen en bandencijfer binnen het reguliere onderhoud valt is dat geen punt van discussie.
Immers een "leaseragger" valt dmv dat cijfer direct door de mand. Dus als dan de koppeling versleten is ben je gewoon de sjaak.
De LM wil nu zijn macht gebruiken om de koppeling onder garantie te laten vervangen. Maargoed, koppeling is een slijtage onderdeel. De 2 jaar garantie is over van de Mini, en garantie op garantie is er niet (ik ga er vanuit dat de vorige keer de koppeling wel onder garantie is vervangen).
Het enige wat de dealer wel kan doen is een technisch rapport aanmaken met verzoek tot coulance.
-
OnlineADV
Even bij onze buren van de de newminiclub:
En daarna:MiniCat schreef:Hallo Mini medemensen,
Ik heb een probleemZoals sommigen mss weten is tijdens de Tukkertocht de koppeling van mijn Dooper zo goed als ontploft en de auto is afgesleept door Smudde (en razendsnel gerepareerd). Nu probeert mijn leasemaatschappij de kosten van deze schade op mij te verhalen, het gaat hierbij om ruim 1350 euro
![]()
De onderdelen zijn onderzocht door Dekra en aangezien het geen productfout is en de auto zo jong is moet het wel mijn fout zijn :s
Laat nu bij mij ook de waterpomp stuk zijn :SMiniCat schreef:Ow ja, heb wel nog aangegeven dat het mij een goed plan lijkt om de auto eens heel goed te laten nakijken door een onafhankelijke partij. Dooper is van 15-01-2009 en heeft behoorlijk veel problemen gehad:
- Roest onder de achterklep na enkele weken
- Roest na herstel weer terug in no time (nu wel opgelost inmiddels)
- Lijst met rammels in t interieur van hier tot Tokyo..zelfs voor een Mini is t veel![]()
- Daklijsten lieten allebei spontaan los
- De koppeling aan gort in minder dan 25.000 km
- Waterpomp 'plus van alles eromheen' vervangen bij 25.000 km
- Er is glas gevonden bij schoonmaken van t interieur, ik heb nooit glasschade of glas gehad in de auto
Ik weet niet hoor, vind t wat erg veel voor zo'n jonkie, vooral omdat ik dr echt zuinig op ben en m zeker niet afrag.
- Arthur
- Auto: Nr.51
[kort door de bocht mode]
Dat hok wordt toch geleased? Dan kan de leasemij het ook betalen! Je betaalt je termijnen toch ook gewoon? Krijg je een bonus na looptijd wanneer er niets is stuk gegaan? Laat ze het heen en weer krijgen
[/kort door de bocht mode]
Dat hok wordt toch geleased? Dan kan de leasemij het ook betalen! Je betaalt je termijnen toch ook gewoon? Krijg je een bonus na looptijd wanneer er niets is stuk gegaan? Laat ze het heen en weer krijgen

[/kort door de bocht mode]
- Erik K.
De kwaliteit laat zeker te wensen over van de MINI's en dan met name de S. Ratelende distributie met als gevolg blok aan gort, lekke waterpompen en thermostaathuis, vroegtijdig versleten koppeling en daardoor oververhit vliegwiel hoort er allemaal bij. Verder wel een leuke auto. 

-
OnlineADV
Nou, dan heb je excl verbogen motorsteunen al onze problemen opgesomdErik K. schreef:De kwaliteit laat zeker te wensen over van de MINI's en dan met name de S. Ratelende distributie met als gevolg blok aan gort, lekke waterpompen en thermostaathuis, vroegtijdig versleten koppeling en daardoor oververhit vliegwiel hoort er allemaal bij. Verder wel een leuke auto.

- Erik K.
Verbogen motorsteunen komt voor zover mijn ervaring reikt niet vaak voor 

-
OnlineADV
Die moet ik dan ook even terugtrekken, want dat was er dus volgens de dealer niet.. maar ons lijstje tot nu toe:
Code: Selecteer alles
Mini Cooper S Clubman - 63-GKT-4 – Juli 2008
Augustus 2008 Brandstofpomp vervangen
Oktober 2008 Panorama dak vervangen
September 2009 Koppeling vervangen (onder garantie)
Vliegwiel, drukgroep vervangen
Oktober 2009 Motorstoring - Distributieketting vervangen
Clubmandeur kabel vervangen
Januari 2011 Koppeling vervangen, vliegwiel, drukgroep
Waterpomp, thermostaathuis
Kettingspanner
- Will F.
RVV schreef:Ik zeg SebringNL kom er maar in met je kwalteitskabaal

-
OnlineFabian
Laat ik nu bij een leasemij werken
De leasemij komt er alleen mee weg als er een zeer degelijk onderbouwd rapport is door een technisch expert dat aantoont dat de slijtage het gevolg is van verkeerd gebruik.
Een volledig blauwe versleten koppeling zou een indicatie kunnen zijn. En op basis daarvan zou een expert misschien tot de conclusie kunnen komen dat verkeerd gebruik de oorzaak zou kunnen zijn.
Banden of remmen gebruik kun je nooit als argument gebruiken, dat slaat kant nog wal. Ok, iemand neemt hard een bocht, ok hij remt veel (misschien wel veel file verkeerd). Maar dat mag nooit een argument zijn om de kosten door te belasten aan de klant.
Het feit dat de dealer garantie op voorhand afwijst duid op slijtage en geen defect. Was er een defect (bijvoorbeeld drukgroep of mechanisme waardoor overmatige slijtage aan koppeling optreed) dan ontkomt de dealer er niet aan om garantie te verlenen. Als de expert nu ook al aantoont dat het aan de gebruiker ligt dan wordt het mijns inziens lastig dat te weerleggen.
Je hebt het recht op een contra-expertise natuurlijk.......

De leasemij komt er alleen mee weg als er een zeer degelijk onderbouwd rapport is door een technisch expert dat aantoont dat de slijtage het gevolg is van verkeerd gebruik.
Een volledig blauwe versleten koppeling zou een indicatie kunnen zijn. En op basis daarvan zou een expert misschien tot de conclusie kunnen komen dat verkeerd gebruik de oorzaak zou kunnen zijn.
Banden of remmen gebruik kun je nooit als argument gebruiken, dat slaat kant nog wal. Ok, iemand neemt hard een bocht, ok hij remt veel (misschien wel veel file verkeerd). Maar dat mag nooit een argument zijn om de kosten door te belasten aan de klant.
Het feit dat de dealer garantie op voorhand afwijst duid op slijtage en geen defect. Was er een defect (bijvoorbeeld drukgroep of mechanisme waardoor overmatige slijtage aan koppeling optreed) dan ontkomt de dealer er niet aan om garantie te verlenen. Als de expert nu ook al aantoont dat het aan de gebruiker ligt dan wordt het mijns inziens lastig dat te weerleggen.
Je hebt het recht op een contra-expertise natuurlijk.......
- Maus335i
Zou anders wat wezen ja. Hoe "onafhankelijk" is een door jou (als leasemij) ingehuurde expert?Fabian schreef:Je hebt het recht op een contra-expertise natuurlijk.......
Ik voeg me toch een beetje bij Arthur. Als je met je leaseslet zeer voorzichtig omgaat krijg je geen korting, dus excessief gebruik is gewoon een kwestie van incalculeren. Gebruikt iemand een auto asociaal, zeg je het leasecontract desnoods eenzijdig op, maar kom niet met dit soort fratsen.
(dit is uiteraard niet persoonlijk naar jou Fabian, jij maakt de regels ook niet)
- Chris van S.
Ben ik niet met je eens! Althans in die zin. (Zelf heb ik ook bij een leasemaatschapij gewerkt) Mits bandencijfer hoger is dan het gemiddelde, en er zijn al bovengemiddeld meer slijtage onderdelen vervangen. Dan weet je vrijwel zeker dat je te maken hebt met een pedalen ridder. En als dan een koppeling na +/- 40k km wederom aan vervanging toe is? Dan ga je als LM toch over in actie richting de bestuurder? In extreme gevallen heb ik dat zeker gezien namelijk.Fabian schreef:
Maar dat het in deze zaak geen steekhoudende argument is lijkt mij duidelijk!
-
OnlineFabian
Dat je er er een gedacht bij hebt, OK. Maar het als argument naar je klant gebruiken is echt not done.
Alle cijfers zijn gebaseerd op gemiddelden. De een is zuiniger, de andere iets minder. De een rijdt alleen maar stad en heeft dus meer slijtage, de andere alleen maar snelweg en slijtage is minimaal. Je kunt dat niet vanaf de onderhoudscijfers aflezen.
Ik kijk er ook kritisch naar hoor, alvorens de auto mn showroom ingaat, maar de echte waarheid kun je er niet uithalen. Er zijn ook echt gewoon maandagmorgen exemplaren....beetje lullig om je klant dan te "beschuldigen" van excesief gebruik.
Alle cijfers zijn gebaseerd op gemiddelden. De een is zuiniger, de andere iets minder. De een rijdt alleen maar stad en heeft dus meer slijtage, de andere alleen maar snelweg en slijtage is minimaal. Je kunt dat niet vanaf de onderhoudscijfers aflezen.
Ik kijk er ook kritisch naar hoor, alvorens de auto mn showroom ingaat, maar de echte waarheid kun je er niet uithalen. Er zijn ook echt gewoon maandagmorgen exemplaren....beetje lullig om je klant dan te "beschuldigen" van excesief gebruik.
-
OnlineFabian
Hij is altijd onafhankelijk, ik heb in meer zaken de expert tegen me gehad dan voor me.......Maus335i schreef:Zou anders wat wezen ja. Hoe "onafhankelijk" is een door jou (als leasemij) ingehuurde expert?Fabian schreef:Je hebt het recht op een contra-expertise natuurlijk.......
Ik voeg me toch een beetje bij Arthur. Als je met je leaseslet zeer voorzichtig omgaat krijg je geen korting, dus excessief gebruik is gewoon een kwestie van incalculeren. Gebruikt iemand een auto asociaal, zeg je het leasecontract desnoods eenzijdig op, maar kom niet met dit soort fratsen.
(dit is uiteraard niet persoonlijk naar jou Fabian, jij maakt de regels ook niet)
Zijn reputatie en die van zijn bedrijf valt of staat ermee, en daarnaast zou de expert aansprakelijk kunnen worden gesteld voor zijn uitspraken (ook al meegemaakt), dan moet je heel sterk in je schoenen staan en moet je echt je onafhankelijkheid kunnen aantonen.
- Martijn_bmw
ook ik werk bij een LM.
en idd dit gebeurd vaker, vaak is het een totaal beeld wat maakt of je wel of niet gaat doorbelasten.
- banden/remmen slijtage tov markt gemiddeld
- brandstofverbruik tov markt gemiddelde
- evt. bekeuringen
- expert die constateerd dat een koppeling blauw is aangelopen...
en het expert. rapport wordt gebruikt als argumentatie
en opmerkingen als je betaald toch een termijn en daarmee is alles afgedekt klopt natuurlijk niet. De concurentie is groot en iedereen wil voor de scherpste leaseprijs gaan, keerzijde is een scherpe calculatie tegen gemiddeld normaal gebruik. zodra je dan buiten de pas komt en de LM geld moet gaan toeleggen op een contract zullen ze adv de contractvoorwaarden proberen om kosten te verhalen op de klant
zelfde gebeurd toch ook bijv. met je verzekering, als je exensief veel schade rijdt zal de premie ook bijgesteld worden
en idd dit gebeurd vaker, vaak is het een totaal beeld wat maakt of je wel of niet gaat doorbelasten.
- banden/remmen slijtage tov markt gemiddeld
- brandstofverbruik tov markt gemiddelde
- evt. bekeuringen
- expert die constateerd dat een koppeling blauw is aangelopen...
en het expert. rapport wordt gebruikt als argumentatie
en opmerkingen als je betaald toch een termijn en daarmee is alles afgedekt klopt natuurlijk niet. De concurentie is groot en iedereen wil voor de scherpste leaseprijs gaan, keerzijde is een scherpe calculatie tegen gemiddeld normaal gebruik. zodra je dan buiten de pas komt en de LM geld moet gaan toeleggen op een contract zullen ze adv de contractvoorwaarden proberen om kosten te verhalen op de klant

zelfde gebeurd toch ook bijv. met je verzekering, als je exensief veel schade rijdt zal de premie ook bijgesteld worden

- Chris van S.
Dat ben ik ook zeker met je eens Fabian. Begrijp me niet verkeerd.
Je kan natuurlijk geen maatregelen ondernemen aan de hand van wat cijfertjes die binnenkomen via R.O.B. Maar het lijkt mij wel een leidraad om eerst een inspecteur langs te sturen. Zeker bij gevallen die sterk boven de door jou genoemde gemiddelde vallen. Zodoende filter je er genoeg uit.
Martijn onderbouwd mijns insziens mijn mening ook.
Je kan natuurlijk geen maatregelen ondernemen aan de hand van wat cijfertjes die binnenkomen via R.O.B. Maar het lijkt mij wel een leidraad om eerst een inspecteur langs te sturen. Zeker bij gevallen die sterk boven de door jou genoemde gemiddelde vallen. Zodoende filter je er genoeg uit.
Martijn onderbouwd mijns insziens mijn mening ook.
- Lars K.
Het probleem met de distributie is een fabricagefout van deze motor! ALLE motoren hebben dit probleem, ook de (minder krachtige) versies in de Peugeot. Google het maar eens.....
Koppeling kan ik mij niet echt herinneren als zwak punt, maar zou ook bij zwaar gebruik niet al na 40k defect mogen zijn.
Verder heb ik geen ervaring met Dekra, maar de ANWB keuringen heb ik niet niet zo'n hoge pet van op....
Ik zou eens Googlen op de genoemde problemen, ik dnek dat je daarmee wel wat informatie vindt om je verhaal kracht bij te zetten
Koppeling kan ik mij niet echt herinneren als zwak punt, maar zou ook bij zwaar gebruik niet al na 40k defect mogen zijn.
Verder heb ik geen ervaring met Dekra, maar de ANWB keuringen heb ik niet niet zo'n hoge pet van op....
Ik zou eens Googlen op de genoemde problemen, ik dnek dat je daarmee wel wat informatie vindt om je verhaal kracht bij te zetten
- Arthur
- Auto: Nr.51
@leasemij -werkers: wordt er ook naar verleden gekeken? Mijn vorige leaser van 0 naar 185kkm gereden met alleen regelier onderhoud, iig geen hoge kosten. Mijn huidige Mondeo (114kkm nu) heeft na 40kkm ook een nieuwe koppeling/drukgroep etc gekregen (fabricage/montagefout bleek). Dus gewoon garantie. Maar stel dat het niet zo duidelijk was geweest, wat doen jullie dan?
- Martijn_bmw
tuurlijk telt de optelsom mee! als een klant al lang klant is en vorige auto nooit problemen zal al veel minder snel worden doorbelast en ook als een klant niet zeurt bij een order om de laatste 10 euro per maand en van goede wil is zal er veel minder snel of vanwege commerciele reden misschien wel helemaal niet worden doorbelastArthur schreef:@leasemij -werkers: wordt er ook naar verleden gekeken? Mijn vorige leaser van 0 naar 185kkm gereden met alleen regelier onderhoud, iig geen hoge kosten. Mijn huidige Mondeo (114kkm nu) heeft na 40kkm ook een nieuwe koppeling/drukgroep etc gekregen (fabricage/montagefout bleek). Dus gewoon garantie. Maar stel dat het niet zo duidelijk was geweest, wat doen jullie dan?

maar ook dit is verschillende per leasemij... (ik heb nu bij 2 verschillende gewerkt en de verschillen zijn er wel degelijk) vaak is goedkoop duurkoop zeker als er eens een probleem ontstaat!
- Niels v D
Dekra-keurmeesters heb ik ook al enkele geschillen mee gehad, vooral wbt garantiegevallen. Zou indien mogelijk een tweede expertise aanvragen. En laat het garagebedrijf aantonen dat jij verantwoordelijk bent voor de slijtage.