m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
328iHIOB
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2011, 20:55

m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door 328iHIOB » 11 jan 2011, 21:00

Goededag bmw techneuten,

Zoals de titel al zegt wat moet ik aanpassen om een m3 5 bak werkend achter mijn m50 blok te krijgen?

Kan ik er zo een m3 koppeling tegen aan zetten en hebt ik dan voldoende om alles goed werkend te krijgen of moet ik ook me koppelingscilinder vv deze is volgens ETK ook anders?

Past een m3 koppeling gewoon op een m50 motor?

Ik heb een m50 motor die opgeboord is naar een 2,8 en getuned is door hiob (duits tunnings bedrijf) en wil dus graag een m3 bak erachter hebben vanwege het extra vermogen.

Ik hoor graag wat als jullie wat weten.

Groetjes Jeffrey

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 656
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door Harrie D » 11 jan 2011, 21:59

Ik zou voor de grap eens op het grote boze internet zoeken of je ergens een ontplofte m50 versnellingsbak kan vinden icm een m50 met turbo.
Denk dat je dr niet zo heel veel zult vinden ;)
En dan durf ik te zeggen dat de 15-20% koppel/vermogen die je er nu extra op gaat zetten niet zo'n probleem op zal leveren.

328iHIOB
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2011, 20:55

Re: m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door 328iHIOB » 11 jan 2011, 22:04

Hey bedankt voor je reactie.

Maar ik heb nu een m3 bak liggen en een vermogen van 150pk naar 230pk vind ik toch relatief flink het was een 320i.

Het liefst zorg ik ervoor dat de m3 bak er gewoon achterkomt te zitten.

Je kunt verder de andere vragen niet beantwoorden?

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door popeyeM3 » 11 jan 2011, 23:54

e36 M3 bak past er zo achter...zonder aanpassingen..wel zou ik een z3M schakelpook monteren voor het nog kortere schakelen.

Hou wel in de gaten dat een M3 bak een grote flens heeft..dus zal je ook een cardan as moeten monteren met grote flens...die van een e36 328 b.v.

Vliegwiel en koppelinggroep van een M3 past er ook zo op evt.
Al volstaat een 325 koppelingsgroep prima voor de pk,s die je hebt.

328iHIOB
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2011, 20:55

Re: m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door 328iHIOB » 12 jan 2011, 08:47

Hey Popeyem3,

Bedankt voor je reactie.

Klopt dat van de grotere flens had ik al door ik heb een compleet 328 onderstel dus dat komt goed.

De m3 bak moet dus gewoon passen met een standaard 325i koppeling/drukgroep/druklager.

Bij etk staat ook bij het druklager H=25mm moet ik dan niet dit druklager gebruiken?

Volgens etk zit er bij een m3 bak ook een andere koppelingscilinder gemonteerd hierbij is niet toevallig de afstand van het asje korter?

Alvast bedankt voor je reactie.

Ik weet verder ook niet wat ze bij HIOB aangepast hebben aan het vliegwiel en of dat eventueel afgedraaid is.

Groetjes Jeffrey

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door popeyeM3 » 12 jan 2011, 09:59

Ik heb ook gewoon de koppeling en druklager..evenals de koppelingscilinder gebruikt van een M50 op een M3 bak...rijd prima !

Een M3 koppelingsgroep kan je wel gebruiken, maar dan moet je ook een vliegwiel nemen van een M3..en die zijn zwaarder dan van een M50 dacht ik..dus schiet dat niet op qua prestaties.

Het schakeld wel een stuk strakker met een M3 bak..zeker met een z3M schakelstang ;)

328iHIOB
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2011, 20:55

Re: m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door 328iHIOB » 12 jan 2011, 13:43

Super bedankt voor je reactie popeyem3.

Ik ga inderdaad ook op zoek naar een z3m schakelstang.

Nogmaals bedankt.

Groetjes Jeffrey

Paul

Re: m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door Paul » 15 jan 2011, 00:09

Harrie Spoor schreef:Ik zou voor de grap eens op het grote boze internet zoeken of je ergens een ontplofte m50 versnellingsbak kan vinden icm een m50 met turbo.
Denk dat je dr niet zo heel veel zult vinden ;)
En dan durf ik te zeggen dat de 15-20% koppel/vermogen die je er nu extra op gaat zetten niet zo'n probleem op zal leveren.
M50 bakken zijn waardeloos!!!!!!!!

328iHIOB
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2011, 20:55

Re: m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door 328iHIOB » 18 jan 2011, 22:28

Wat mankeert er aan een m50 bak?

Bak zit er trouwens keurig op het probleem zat in een verkeerd druklager die erbij zat nieuwe 325i koppeling en druklager en alles zit in mekaar.

Iemand nog toevallig een cardanas van een 328i handgeschakeld liggen ik heb een cardanas van een 328i automaat scheelt een stukje :oops:

Groetjes

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door Knot » 18 jan 2011, 22:47

Wist wel dat de 328 en de 3.0 m3 dezelfde 5bak hadden maar is die van een 325 dan zoveel minder?

328iHIOB
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2011, 20:55

Re: m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door 328iHIOB » 18 jan 2011, 22:58

Hey Knot,

325i bak had ook gekund.

Maar ik kon deze bak voor een schappelijk prijsje overnemen.

De flens is groter van deze bak dit was niet persee nodig maar als je goedkoop aan een m3 bak kan komen dan heb ik toch liever die dan een 325i bak.

Groetjes

Paul

Re: m3 5 bak op m50 motor wat aanpassen?

Bericht door Paul » 19 jan 2011, 21:28

Ik heb 2 M50 bakken gesloopt, vol van de 1 naar de 2 ( 1 x met de 2.5 erin en 1 x met de S50erin) BOEM... 2e compleet pleite... tandwielen in stukjes.. daaaaaaaaaag bak..

En dan trek je voor de lol eens een S50 bak uitelkaar dan zie je gewoon dat de tandwielen wel 2 x zo dik zijn..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 4 gasten