Do's en don'ts mbt X5

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Paskal
Auto: meerdere

Do's en don'ts mbt X5

Bericht door Paskal » 11 jan 2011, 19:45

Ik overweeg onderstaande '02 530d te verruilen voor een BMW X5 diesel. De 530d bevalt nog uitermate goed, maar na 1,5 jr begint het toch weer te kriebelen om wat anders op de oprijlaan te hebben staan. Een tijdje X5 rijden lijkt me wel aardig en bijkomend voordeel is dat hij de ambulance met daarop de racer makkelijk kan trekken.... Budget is gemaximaliseerd op 20k, zal er 1,5 jr in rijden met ca 40k per jaar.

Wat zijn de do's en don'ts t.a.v. de X5 diesel? Automaatbak ken ik (been there done that met de 530d ;))

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paskal op 11 jan 2011, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: Do's en don'ts mbt X5

Bericht door Jules » 11 jan 2011, 19:53

versnellingsbakken/aandrijvingsproblemen en de accu's zijn volgens mij het belangrijkste :p

steve smith

Bericht door steve smith » 11 jan 2011, 21:10

Heb ongeveer 2x 3.0d als chauffauto gereden, de ene tot 210k en de tweede van nieuw tot 180k. Absoluut probleemoos, de tweede zelfs storingsloos.

Vind zelf de comfortzetels een must, en de latere motor is wel heel veel fijner. En ze rijden op 17" balonnen het fijnst! :mrgreen:

Paskal

Bericht door Paskal » 11 jan 2011, 21:37

steve smith schreef:Heb ongeveer 2x 3.0d als chauffauto gereden, de ene tot 210k en de tweede van nieuw tot 180k. Absoluut probleemoos, de tweede zelfs storingsloos.

Vind zelf de comfortzetels een must, en de latere motor is wel heel veel fijner. En ze rijden op 17" balonnen het fijnst! :mrgreen:
Hey Steve,

Thanx voor je advies. Oftewel: redelijk bulletproof auto's. Vond je het verschil tussen het 1e type en het 2e type motor erg groot?

Mbt de zetels: ik heb in mijn 530d de sportzetels en die bevallen me eigenlijk super. Heb daarom tot op heden naar X5-en gekeken met sportzetel. De comfortzetels lijken me zo vlak......

17" balonnen zijn qua comfort natuurlijk super, maar het oog wil ook wat ;)

B46

Bericht door B46 » 11 jan 2011, 22:16

je kunt gerust kjken naar auto's met standaard interieuren, want zo'n sportset is gewoon achteraf te koop voor nette prijzen, zoals bijv. http://link.marktplaats.nl/401682776" onclick="window.open(this.href);return false;
maakt de zoektocht wellicht wat makkelijker... :wink:

Paskal

Bericht door Paskal » 11 jan 2011, 23:47

B46 schreef:je kunt gerust kjken naar auto's met standaard interieuren, want zo'n sportset is gewoon achteraf te koop voor nette prijzen, zoals bijv. http://link.marktplaats.nl/401682776" onclick="window.open(this.href);return false;
maakt de zoektocht wellicht wat makkelijker... :wink:
Eens, maar bij voorkeur vind ik iets wat in één keer voldoet aan mijn eisen anders kan ik weer direct aan het verbouwen... .. van comfort naar sportzetels, van hout naar titaal/zilveren sierlijsten, van 17" balonnen naar nette 18"ers, monteren van trekhaak etc.....

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 12 jan 2011, 00:35

Belangrijkste is eigenlijk al gezegd, de laatste versie van de motor, de rest kun je altijd achteraf monteren. Laatste motor heeft een 6bak, ook die is veel fijner dan de 5bak.

Facelift heeft degelijker interieur, vergelijk de deurpanelen eens op hoge kmstand auto's. Rammelt helaas wel vaak in de middenconsole, maar dat is met rubbertape op te lossen.

hjp

Bericht door hjp » 12 jan 2011, 09:14

Hier geen ervaring met de diesel maar wel een jaartje of 5 rondgereden met een X5 benzine.
Is in die tijd een vrij probleemloze auto gebleken.
De automaat hoor ik wel eens vaker wat over, maar daar heb ik geen problemen mee gehad.
Onderdelen zijn niet bijzonder goedkoop. De totale running costs zullen wel wat hoger zijn dan de 5 serie.

Ik had de sportstoelen en vond die persoonlijk erg fijn. Ik kon er een goede zit in vinden en met de memory functie kon ik die goede zit ook altijd weer terug vinden.
Trekken van een trailer gaat inderdaad zonder problemen maar hou er rekening mee dat hij dan een nogal stevig verbruik heeft.

Mocht je nog gebruikersvragen hebben die ik kan beantwoorden; aarzel dan niet die aan me te stellen.

ArjanS

Bericht door ArjanS » 12 jan 2011, 17:31

Mijn broertje rijdt nu zo'n 16 maanden in een X5 diesel uit 2004. Nu bijna 2 ton op de teller.

Geen problemen tot nu toe, alleen een nieuwe versterker (audio) vervangen, verder niks bijzonders.
Hij rijdt op 19" en ik vindt dat vrij onconfortabel....

Mijn E36 328i met m-technic onderstel rijdt comfortabeler.....

Lars K.

Bericht door Lars K. » 12 jan 2011, 18:18

Naast dat de face-lift versie doorontwikkeld is, vind ik hem ook een stuk fraaier om te zien!
Wil je de 'perfecte' X5, neem dan een face lift met de 218pk diesel en 6-bak automaat, maar óók één met luchtvering.

Deze zijn vrij zeldzaam en te herkennen aan de knoppen links van het stuur. Je kunt daarmee de hoogte regelen. Dan kun je er ook één met 20 inch en een sportpakket kiezen, want hij blijft zijn comfort houden (anders is ie vrij stug, met dikke wielen en een sportonderstel).

Sportpakket is wat betreft uiterlijk bijna een must in mijn ogen (alleen al voor de zwarte hemelbekleding). Comfortstoelen zitten uitstekend en een minimum 'eis', maar in de X5 vind ik de sportstoelen lekkerder, omdat je de zitting kunt verlengen. De latere comfortstoelen (v.a. e60 5 Serie) kunnen dat ook en zijn in die auto's weer fijner dan de sportstoelen. Maar we dwalen af: ik vind de sportstoelen lekkerder in een e53!

Technisch zul je weinig mankementen hebben, alleen haal na aanschaf gelijk de 'swirl flaps' weg (Google dit maar eens....).
Verder loopt alleen de turbo een risico met hogere km standen, maar dat hebben alle diesels en is vooral afhankelijk van de vorige eigenaar.....

steve smith

Bericht door steve smith » 12 jan 2011, 18:28

Luchtvering rondom heeft de knoppen op het dashboard. Alle in NL geleverde facelift diesels met sleurhaak af-fabriek hadden de optie Verhoogd Trekgewicht 3500kg, bestaande uit o.a. Vergroot koelsysteem + luchtvering achter.

Wat in niet gecontroleerd heb maar wel vermoed: volgens mij hebben de facelifts behalve de 218ps motor ook de ZF 6-traps automaat ter vervanging van de 5 traps GM, maar de exacte details zou ik na moeten zoeken. Wat ik wel weet is dat 60-SB-NR een 3.0dA facelift was met haak, en dat deze de 6traps aut had en 3500kg Trekgewicht op kenteken. In de prijslijst stond iets van vergroot koelsysteem icm trekhaak, weet ik nog.

Waar de eerste X5jes zonder sportpakket nog uitgeleverd werden op H banden en dus begrensd waren op 210, is dat bij de facelifts volgens mij niet het geval. Bovenstaande auto stond iig op 17" V af fabriek en als er een begrenzer in had moeten zitten was die defect of vergeten :mrgreen: De 210km/h die opgegeven wordt kun je iig rustig 10% GPS bij optellen.

Thijs-v-d-H

Bericht door Thijs-v-d-H » 12 jan 2011, 21:41

X5 is vrij probleemloze auto.

Zwakste punt is automaatbak, die wil nog weleens de geest geven met hogere kilometerstanden tussen 150.000 en 200.000 km´s

Verder opletten op las werk aan uitlaat wanneer er 4.4i & 4.8is gemonteerd. Las werk wil waar de uitlaten aan elkaar verbonden zijn nog weleens gaan roesten.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 12 jan 2011, 21:43

Trouwens, je kunt zonder veel moeite 1 op 14-15 rijden met de 218pk. Ik geloofde niet wat ik zag.

B46

Bericht door B46 » 12 jan 2011, 22:47

Ik zou dan idd ook voor de Facelift gaan, al ligt dat wel aan je budget want daar zit nog wel wat prijsverschil in. Sportpakket zou wat mij betreft ook een must zijn, maar dan ben je in NL volgens mij gauw klaar.
Zoiets is wel leuk dacht ik zo... (je moet wel van dat lichte interieur houden...)

Lars K.

Bericht door Lars K. » 12 jan 2011, 23:02

steve smith schreef:Luchtvering rondom heeft de knoppen op het dashboard....

.....volgens mij hebben de facelifts behalve de 218ps motor ook de ZF 6-traps automaat ter vervanging van de 5 traps GM
Knop voor hoogte regeling ziy links van het stuur (bij de lichtschakelaar). Dit rijdt wel iets anders dan met alleen de luchtvering achter. Scheelt echt comfort

Face-lift heeft altijd de 6-traps ZF, deze blijft (meestal) wél heel

Tristan

Bericht door Tristan » 13 jan 2011, 09:30

Mijn ouders hebben de pre-facelift X5 4.4i (bj 2001) van 0 tot 200.000 km gereden. Enige problemen waren automaatbak, nokkenassensoren, luchtmassameter, ABS sensoren, radio/navi (geen geluid meer) en slot van de kofferbak die kapot was (ging spontaan open).

Voor de rest een probleemloze auto die in benzine uitvoering een aardige slok lust. Verder bieden de comfortzetels icm. leer weinig steun, dus ook sportstoelen zouden mijn voorkeur hebben.

Paskal

Bericht door Paskal » 13 jan 2011, 10:27

Heren,

Harstikke bedankt voor de tips tot op heden! Als ik het zo vergelijk zijn de probleempunten identiek aan bv mijn e39 530d. Ook daar zijn de bak, de radio-module, afbrekende swirlflaps, de nokkenas en ABS-sensoren aandachtspunten. Heb in mijn 530d ook een zwarte hemel, maar vind het eerlijk gezegd geen must. Sportstoelen (met verlengmogelijkheid) heb ik nu ook dus da's uiteindelijk wel een must in de X5. Verbouwen van comfort naar sportzetels heb ik eigenlijk niet zo veel zin in, maar als de auto verder perfect is zal ik hem daarom niet laten staan.

Ben me uiteraard al wat aan het oriënteren op het X5-vlak en zag ergens in een advertentie inderdaad een 3500 kg trekgewicht voorbij komen. Dacht toen dat het een foutje in de advertentie was, maar kan die 3500 kg nu wel plaatsen. Is overigens geen must want standaard mag een X5 3.0d ook al 2.300 kg trekken en da's voorlopig meer dan genoeg. Maak uit bovenstaande op dat de face-lift wel de voorkeur geniet: meer doorontwikkeld, 6-bak ipv de in Steve-termen "gare" 5-bak, 218 ipv 184 paardjes en 90 Nm meer koppel.

Echter..... ik ken mezelf en weet dat ik er max 1,5 jr in rond blijf rijden. Het is even de vraag of een face-lifte-versie dan afschrijvingstechnisch wel zo handig is aangezien de aanschafprijs over het algemeen een stuk hoger ligt. Als ik ergens een hekel aan heb is het afschrijving :) Aan de andere kant ligt een bakrevisie a 2k bij een niet-facelift ook wel in de lijn der verwachting....

Ben momenteel in onderhandeling met een potentiële koper voor de 530d dus de zoektocht met de nodige wensen kan langzaam beginnen :)
- interieur: lichtgrijze interieurs, stoffen interieurs, deze kleurstelling en licht gekleurde houten sierlijsten zijn een no-go. Deze kleurstelling kan me qua interieur dan wel weer bekoren, zwart leer met donkere houten of zilveren lijsten zijn ook prima
- geen 4 spaaks stuur
- zilver of zwart
- sport-interieur
- face-lift

Bovenstaande zijn voorkeuren, eisen zijn:
- km.stand max 200k
- budget max 20k

Dit exemplaar en deze konde me bv wel bekoren, ware het niet dat de wagen uit de 1e link al verkocht is. Heb nog niet bekeken of het "loont" om een exemplaar bij de Oosterburen te halen....

Fabian

Bericht door Fabian » 13 jan 2011, 12:11

Paskal,

ik krijg toevallig vanmorgen DE X5 voor jou aangeboden ter inruil denk ik....weet nog niet of ik er met de klant aan uitkom, maar anders is hij nooit de duur denk ik...

2004, 3.0d aut-6 , 170K gelopen, sport-pakket, zwart leer met sportstoelen, 19inch breedset, navi Professional. Gewoon zoals een X5 moet zijn.......

mocht de inruil doorgaan dan laat ik het je wel weten!

Lars K.

Bericht door Lars K. » 13 jan 2011, 14:14

Nog één aanvullende tip: ik vind de X5 veel te zwaar sturen als er geen Servotronic op zit. In mijn ogen een must....

Paskal

Bericht door Paskal » 13 jan 2011, 22:35

Vandaag op terugweg van een afspraak even langs handelaar gereden die zowel een face-lift als pre-face-lift had staan. Als je ze naast elkaar ziet staan is de face-lift ook wel weer een stuk fraaier. Het donkerbruine hout in combinatie met zwart leer vond ik echter niet mooi. Het hout spiegelt in mijn ogen veel te veel. In combinatie met crème gaat het nog wel. Een ander aanwezig exemplaar had de zilveren/titaan lijsten erin + zwart leer wat een stuk mooier oogt.

Helaas zie je de combi zwart sport leer met donkerbruin hout heel veel. Iemand toevallig ervaring met het wisselen van deze lijsten of is het geen doen / kost het je een rotvermogen?

Willekeurig voorbeeldje van een pre-facelift-interieur:
Afbeelding

Esco54

Bericht door Esco54 » 13 jan 2011, 23:33

Wij krijgen mss een X5 3.0d Individual binnen van 2005 met amper 126.000km...nachtblau met walknappa leder, 19" individual velgen en maritieme uitrusting :D ...
Als de M3 tegen dan verkocht is zou ik deze mss als vervanger overwegen.

B46

Bericht door B46 » 14 jan 2011, 02:24

Die houten lijsten zijn redelijk eenvoudig te wisselen, en komen ook nog al eens gebruikt voorbij voor leuke prijsjes.
Je zou de houten lijsten ook kunnen laten spuiten in bijv. zilver, mat of hoogglans zwart oid :wink:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 14 jan 2011, 09:51

Esco54 schreef:Wij krijgen mss een X5 3.0d Individual binnen van 2005 met amper 126.000km...nachtblau met walknappa leder, 19" individual velgen en maritieme uitrusting :D ...
Als de M3 tegen dan verkocht is zou ik deze mss als vervanger overwegen.
Zeldzaaam! :shock:

Fabian

Bericht door Fabian » 14 jan 2011, 12:02

Ik denk niet dat ik eruit ga komen met mijn klant, hij verwacht maar 6000 meer inruil. Denk niet dat Paskal die op wil hoesten :mrgreen:

Paskal

Bericht door Paskal » 14 jan 2011, 12:49

Uhm, geen idee over wat voor een bedragen jouw klant het dan heeft, maar 6.000€ is wel een heel groot verschil...... Jij bent uiteraard veel meer thuis in waardes van auto's e.d. maar iets vergelijkbaars (ok, iets meer km en geen sportleer) stond hier te koop voor 17k. 6k verschil is op dat soort bedragen natuurlijk wel een heel groot percentage....

Jammer, maar X5-jes genoeg. Deze voldoet volledig aan mijn wensen, maar is 10k te duur dus dat schiet ook niet op :( Bij voorkeur zou ik trouwens geen panodrama-dak willen hebben.... Maar er is meer te koop zoals hier (lelijk stuur en geen sportleer) en daar (geen sportleer)....

Plaats reactie