Quickshifter voor op straat

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Quickshifter voor op straat

Bericht door Roy » 11 jan 2011, 14:52

Handig of totaal nutteloos?

Ben wel benieuwd hoe het is op mijn STR..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22282
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Niels » 11 jan 2011, 15:03

Leuk voor op een racer of cool om te hebben maar voor op een STR zou ik het als nutteloos bestempelen :wink:

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Roy » 11 jan 2011, 15:08

Ik hoor er namelijk verschillende verhalen over. De ene vind het "gewoon heerlijk gemakkelijk" en de andere zegt dat het puur en alleen is voor op snelheid rondscheuren... Persoonlijk heb ik er 0,0 ervaring mee...

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door wjn » 11 jan 2011, 15:10

Nutteloos, maar wel leuk/gaaf.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Roy » 11 jan 2011, 15:12

Dus voor ons DF'ers gewoon een leuke hebbeding? Net zoals een uitlaat met een leuk geluidje (want die paar pk's winst merken wij toch niet) :mrgreen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26924
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door romo » 11 jan 2011, 16:13

Met respect voor de reacties, maar IMHO kloppen die niet......

Een QS,althans zoals op mijn machine, is de beste uitvinding in het motorrijden sinds lange tijd........ik vind het zelf erg jammer dat je er alleen mee kan opschakelen. Het zal wel niet lang duren voor dat je ook tikkies terug kan geven (hoop ik )

Waarom het enthousiasme;

1 het gaat onwaarschijnlijk snel
2 de trekkracht van de motor wordt NIET onderbroken, het blijft onbehoorlijk sleuren
3 je kan het ook bij stadsverkeer fantastisch toepassen, immers het aantal koppel bewegingen met de hand wordt met de helft verminderd=minder vermoeiend
4 bij accelereren heb je met een QS geen stuurreacties, dus veel stabieler


Kortom; ik zou niet meer zonder willen, ja, ik heb in het verleden ook met de normale koppeling op en terug geschakeld, dus ik kan het verschil goed aangeven, ik zou het iedereen direct adviseren.....

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Ruud » 11 jan 2011, 18:58

Ik vond het na wat km's ervaring weinig toevoegen. Zo enthousiast als Romo ben ik dus niet. Op de S1000RR werkt het feilloos. Schakelt lekker snel en nodigt nog meer uit tot knallen.

De andere voordelen die Romo aanhaalt heb ik er niet uitgehaald:

3: In stadsverkeer kom ik vaak niet boven 1 of 2 uit. Daar komt nog bij dat ik daar liever de koppeling gebruikte om wat minder hoog in toeren te schakelen. Ik vond de QS niet bruikbaar bij rustig accelereren namelijk. Mocht je m wel gebruiken dan scheelt het idd de helft van het aantal koppelbewegingen.

4: Als het goed is heb je ook bij koppelen geen bewegingen in het stuur. Als dat wel is, meer ontspannen op die fiets zitten!

Overigens werkt de QS van de S1000RR wel ontzettend goed.... Ik hoor ook mindere verhalen van aftermarket QS's. Vooral het tussen versnellingen inschakelen wil nog wel eens voorkomen.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Roy » 11 jan 2011, 19:02

Wel leuk om die verschillen van meningen te lezen... :)

Ben er overigens niet in geïnteresseerd hoor, maar wel benieuwd hoe het is zegmaar :)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door wjn » 11 jan 2011, 19:06

Je zou bijna een proefritje op een BMW maken, ware het niet dat ik geen ander motor wil hebben. Dan vind ik het zonde van de tijd (van mij en de dealer).

Maar de meeste quickshifters, en ook die van BMW, werken met één schakelaar en dan een bepaalde tijd onderbreking van de motor. Meestal per versnelling afhankelijk. Maar dan moet je dus wel snel / resoluut schakelen. Ik ken er maar één die ook een eindpuntschakelaar heeft, dus de motor pas weer vrij geeft als de versnelling er daadwerkelijk in zit (CTS). De combi van de meeste quickshifters en rustig schakelen gaat dan ook niet op.

Voor optrekken heb je sowieso niet echt een quickshifter nodig, gewoon wat druk op het pedaal en bij de toerenbegrenzer schiet de volgende versnelling er vanzelf in. Werkt ook prima, tenminste met de hyper / relatief weinig vermogen.

Ik heb ook een quickshifter op de 999s gehad, werkt prima als je aan het "trappen" bent, maar zoals gezegd op straat niet nodig, want dan is er tijd zat om te koppelen cq. je rijdt gewoon tegen de toerenbegrenzer aan.

Vandaar leuk/gaaf, maar niet noodzakelijk op straat.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26924
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door romo » 11 jan 2011, 21:25

Je moet er wel op een bepaalde manier mee rijden om het echt feilloos te te laten werken……….dwz schakelen met altijd met last, dus gas er op houden………een beetje is genoeg, dus ook bij langzaam/stads rijden vind ik het heerlijk en werkt het tadellos………het mooie is dan dat ie fantastisch ploffen uit de pijp geeft. :mrgreen:

Mijn koppeling vind ik best wel zwaar, dus dat ik dan de 1/2 minder koppel bewegingen hoef te maken vind ik dan een groot winst punt. Ik rijd, hoe verrassend :oops: , zelden tegen de toerenbegrenzer, dus ik gebruik de QS juist veel meer onderin c.q. middengebied………….echt, ik wil het ding niet meer missen…………ik had het geloof ik ook al eerder in het s1000rr draadje gepost over mijn enthousiasme voor de QS, ik vond/vind het een openbaring……..

jarno trulli
Berichten: 327
Lid geworden op: 26 aug 2008, 22:13

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door jarno trulli » 11 jan 2011, 23:58

opschakelen vanaf 2 kan toch altijd zonder koppeling, even kwestie van het gas stukje terug en hij valt er zo in.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26924
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door romo » 12 jan 2011, 07:38

jarno trulli schreef:opschakelen vanaf 2 kan toch altijd zonder koppeling, even kwestie van het gas stukje terug en hij valt er zo in.

1 zo is het niet bedoeld, niet goed voor de bak lijkt me

2 omdat je van het gas afgaat, is er ook geen trekkracht, das precies waar de QS de winst pakt, daar houd je het gas er op namelijk......blijft sleuren dus....


Echt, je moet het gewoon voelen en meemaken...............

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22282
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Niels » 12 jan 2011, 09:05

Als je het goed doet dan kan het geen kwaad om op te schakelen zonder koppelen. Het ontkoppelen heeft hetzelfde effect als ff gas terug, je haalt de spanning/belasting van de aangedreven assen :wink:

En verwar een high tech 1000RR inclusief QS niet met een aftermarket QS. Die laatste is alleen goed voor ramwerk waar de eerste met allerlei elektronica mooi afgereld wordt (denk ik zo..)......

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Ruud » 12 jan 2011, 09:28

romo schreef:
jarno trulli schreef:opschakelen vanaf 2 kan toch altijd zonder koppeling, even kwestie van het gas stukje terug en hij valt er zo in.

1 zo is het niet bedoeld, niet goed voor de bak lijkt me

2 omdat je van het gas afgaat, is er ook geen trekkracht, das precies waar de QS de winst pakt, daar houd je het gas er op namelijk......blijft sleuren dus....


Echt, je moet het gewoon voelen en meemaken...............
De versnellingsbak valt in de volgende versnelling omdat er minder kracht op de assen staat. Of dat nou door een onderbreking van de ontsteking is (QS), door een tikkie gas terug of door de begrenzer die de ontsteking onderbreekt maakt niet uit. Er is dus geen daadwerkelijk verschil tussen schakelen met een QS of zonder. De kracht moet van de bak om te schakelen.

Het tweede voordeel wat je hier benoemt is echt wel een voordeel. Je bent inderdaad sneller dan conventioneel. Als elke tiende van een seconde telt is een QS noodzaak!

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door wjn » 12 jan 2011, 21:58

De vraag was ".... voor op straat".

En dan maakt die 1/10 seconde ook niets uit.

Op straat zie ik alleen het voordeel dat je de koppeling niet hoeft te bedienen, maar zoals terecht geschreven wordt geen QS voor nodig.

Verder is het gewoon leuk, ik zou het ook bestellen als het optioneel was.

Gebruikersavatar
Jarno
Berichten: 480
Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Jarno » 12 jan 2011, 22:06

Volgens mij is er bij de QS ook even een moment van geen vermogen op de bak...
Anders valt de volgende versnelling er ook niet zo makkelijk in.
Het grote voordeel is dat de spoeling niet stopt maar gewoon doorgaat.
Hierdoor ook de plofjes in de uitlaat door de onverbrande gassen in het (hete) uitlaatsysteem.

Op straat lijkt het me overbodig en op het circuit is het leuk en pas belangrijk als je
op elk gebied van alle afstellingen niet dichter bij het perfekte kunt komen.

Het blijft natuurlijk wel een stoer technisch verhaaltje voor aan de bar... :thumbup:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26924
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door romo » 12 jan 2011, 22:21

Ik vind het op straat ook van toegevoegde waarde, ik hoef die koppeling gewoon niet in te trekken…………ja, dat vind ik "handig"…………….. :mrgreen:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door wjn » 12 jan 2011, 23:16

Jarno schreef:Het grote voordeel is dat de spoeling niet stopt maar gewoon doorgaat.
Hierdoor ook de plofjes in de uitlaat door de onverbrande gassen in het (hete) uitlaatsysteem.
Dit is trouwens wel een goeie:

Ik heb altijd geleerd dat de katalysator kapot gaat als er onverbrand mengsel in komt.

(Vandaar ook dat tractioncontrol voor op straat mbv. ontstekingstijdstip en injectie werkt, en niet met onderbreking van de ontsteking.)

Hoe doet BMW dat?

Gebruikersavatar
Jarno
Berichten: 480
Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Jarno » 17 jan 2011, 10:28

wjn schreef:
Jarno schreef:Het grote voordeel is dat de spoeling niet stopt maar gewoon doorgaat.
Hierdoor ook de plofjes in de uitlaat door de onverbrande gassen in het (hete) uitlaatsysteem.
Dit is trouwens wel een goeie:

Ik heb altijd geleerd dat de katalysator kapot gaat als er onverbrand mengsel in komt.

(Vandaar ook dat tractioncontrol voor op straat mbv. ontstekingstijdstip en injectie werkt, en niet met onderbreking van de ontsteking.)

Hoe doet BMW dat?

Sorry Wolfgang, maar dat weet IK dan weer niet... :(
Wij hadden het in de vroege jaren op de Honda RS250 en daar zat natuurlijk
nog geen injectie en katalysator op...

Maar ook bij de laatse methode loopt de spoeling dus gewoon door, maar wordt
er gewoon op een te laat tijdstip de verbranding "aangestoken"...

Zou de katalysator vulling van deze fietsen ook van een speciaal materiaal zijn ???
Bij jouw D 16 RR zal er standaard ook wel niet een "gewone" kat op zitten...

Ik hoop dat iemand met verstand van zaken hier alles even uit gaat leggen. :please:

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Roy » 17 jan 2011, 10:31

Weet Niels het niet? Heeft volgens mij ook wel verstand van de techniek van een motor :)

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Ruud » 17 jan 2011, 12:23

Het systeem op de S1000RR onderbreekt de ontsteking en de injectie. Dit is inderdaad anders dan op racers waar het injectie vrolijk doorgaat.

Ducati onderbreekt ook beide..

De QS van Dynojet (Powercommander) onderbeekt ook de injectie en ontsteking.

Gebruikersavatar
Jarno
Berichten: 480
Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Jarno » 17 jan 2011, 12:29

Ruud, bedankt :thumbup:

Ik zit niet zo in de techniek van de (dure) fietsen van nu...
gewoon omdat ik ze niet kan betalen :'(

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Roy » 17 jan 2011, 13:01

Jarno schreef:Ruud, bedankt :thumbup:

Ik zit niet zo in de techniek van de (dure) fietsen van nu...
gewoon omdat ik ze niet kan betalen :'(
Had je voor het geld wat je in de 916 steekt geen nieuwe(re) kunnen kopen dan? ;)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door wjn » 17 jan 2011, 16:40

Jarno schreef:Bij jouw D 16 RR zal er standaard ook wel niet een "gewone" kat op zitten...
Deze bedoel je:

Afbeelding

Er zit nu een speciale ééncellige katalysator op:
Afbeelding

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Jarno
Berichten: 480
Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Re: Quickshifter voor op straat

Bericht door Jarno » 18 jan 2011, 07:17

Roy schreef:
Jarno schreef:Ruud, bedankt :thumbup:

Ik zit niet zo in de techniek van de (dure) fietsen van nu...
gewoon omdat ik ze niet kan betalen :'(
Had je voor het geld wat je in de 916 steekt geen nieuwe(re) kunnen kopen dan? ;)
Zeker wel... :hmmm:
Een 1098 met te veel vermogen voor mij.... :nah:
Maar laat dat nou net de hobby zijn van mijn hobby.
Sleutelen totdat ik erbij neerval en dan even genieten van het rijden en dan weer met
veel verlies verkopen en dan weer een projekt beginnen...
Subaru heeft inmiddels ook al een Polo G40 en twee Kreidler crossers opgegeten, maar
begin hier nu wel wat meer :df: in te krijgen... :thumbup:

ps: 916 wordt zo wel leuk toch? :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten