Verzekeringsvoorwaarden mbt alarmsystemen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joy

Verzekeringsvoorwaarden mbt alarmsystemen

Bericht door Joy » 10 jan 2011, 19:17

Naar aanleiding van een topic over een gestolen Volkswagen Transporter heb ik wat vraagtekens mbt de voorwaarden van verzekeraars en alarmsystemen.
De gestolen Transporter zou in 1e instantie worden vergoed door de verzekeraar maar bij zulke bedragen is er vaak een second opinion en die kwam opeens met het feit dat de bus een klasse 3 alarm had moeten hebben (cataloguswaarde incl. BTW € 48.000,-). Wat bleek, de polis was in plaats van de cataloguswaarde excl. BTW (bedrijfsauto) als incl. BTW opgemaakt zodat de grens van € 40.000,- (alarm klasse III vereist) werd gepasseerd. Nu weigeren ze om uit te keren (erg zuur voor de betrokken persoon) maar er is nooit gevraagd om een certificaat om aan te tonen dat het benodigde alarm aanwezig was.

De fout met de BTW daar gelaten, ligt er geen actieve plicht bij een verzekeraar om een certificaat op te vragen ? Op die manier kunnen veel mensen voor een verrassing komen te staan wanneer hun auto wordt gestolen. Zeker bedrijfsauto's hebben lang niet altijd een alarm aan boord, een stuk minder dan dure personenauto's in ieder geval.

En hoe zit dat met oudere auto's die een alarmsysteem hebben ? Ik zie dat de alarmplicht geldig is voor de 1e 5 jaar vanaf nieuw. Is het daarna geen issue meer voor verzekeraars ?

EG

Re: Verzekeringsvoorwaarden mbt alarmsystemen

Bericht door EG » 10 jan 2011, 20:38

Welke verzekering en waar staat die eis dat je auto inc. BTW max 48 mag zijn, trouwens, ex BTW kom je volgens mij ook net boven de 40 uit, dus of dat veel uitmaakte?

Op internet kan je naar de voorwaarden kijken.

Familielid had ook een T5 van 1 jaar oud ofzo, was gewoon gejat voor de deur, zelfde nieuwprijs, 48k incl btw en die kreeg gewoon alles uitgekeerd. Had ook geen alarm of whatever derop.

Van de ABN-Amro verzekering heb ik dit gevonden:
SCM-beveiliging
Om de kans op inbraak uit of diefstal van de auto te verkleinen, hebben veel auto’s een ingebouwde elektronische beveiliging. Stichting Certificering Motorrijtuigen (SCM) heeft verschillende klassen bepaald. Dit varieert van startonderbreking (SCM klasse 1) en alarmsignaal tot en met voertuigvolgsysteem (SCM klasse 5).
Bij ABN AMRO gelden de volgende beveiligingseisen:
auto’s (uitgezonderd sportauto’s, cabrio’s en terreinauto’s) met een cataloguswaarde tot € 50.000: (SCM klasse 1 of hoger)
auto’s met een cataloguswaarde vanaf € 50.000 tot € 125.000: SCM klasse 3 of hoger
sportauto’s, cabrio’s en terreinauto’s met een cataloguswaarde vanaf € 0 tot € 125.000: SCM klasse 3 of hoger
auto’s met een cataloguswaarde vanaf € 125.000: SCM klasse 3 aangevuld met een anti car en homejacking systeem of SCM klasse 4 of 5.
Pas vanaf 50k vragen ze hier om klasse 3.

Ik vind dit interessanter:
Is de verplichte SCM-beveiliging niet aanwezig, dan keert ABN AMRO tóch uit. In dat geval geldt er bij (poging tot) diefstal, inbraak of joyriding een eigen risico van 2,5% van de oorspronkelijke cataloguswaarde (minimum van € 375,-).
Als klant van ABN AMRO schaft u voordelig een SCM beveiligingssysteem aan. Voor de dichtsbijzijnde Clifforddealer kunt u terecht op http://www.clifford.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Trouwens, effe op de OHRA site geneusd en daar staat ook 50k als grens voor klasse 3.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 jan 2011, 14:01

In veel polissen staat ook een zinnetje dat het een SCM klasse zoveel alarm in goede staat moet zijn. Kan verschillen wat ze er in zetten, bijvoorbeeld werkende staat enz maar de bottom line blijft hetzelfde. Daarin zit hem dus de crux, als jij geen SCM certificaat kunt overleggen dan voldoe je niet aan die voorwaarde. Een verzekeraar vraagt niet actief om een certificaat maar heeft als het moet wel toegang tot de SCM database. Alleen het het afsluiten van een verzekering moet je soms zo'n certificaat overleggen maar daarna word er van je verwcht dat je het zelf bijhoud.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 11 jan 2011, 14:13

Ik heb wel een (SCM) certificaat van de inbouw destijds, maar in hoeverre heb je daar 14 jaar na dato nog iets aan?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 jan 2011, 14:36

niks als je geen herkeuring rapport er bij hebt ;)

volgens mij is het nieuw de eerste 5 jaar geldig en dan elke jaar (of elke 3) een herkeuring nodig voor het aantonen van de werking van het systeem.

Fabian

Bericht door Fabian » 11 jan 2011, 14:46

Martijn_bmw schreef:niks als je geen herkeuring rapport er bij hebt ;)

volgens mij is het nieuw de eerste 5 jaar geldig en dan elke jaar (of elke 3) een herkeuring nodig voor het aantonen van de werking van het systeem.
3 jaar geldig na 1e inbouw, daarna ieder jaar herkeuren om geldigheid te behouden.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 11 jan 2011, 14:57

Fabian schreef:
Martijn_bmw schreef:niks als je geen herkeuring rapport er bij hebt ;)

3 jaar geldig na 1e inbouw, daarna ieder jaar herkeuren om geldigheid te behouden.
Ok, moeten we dat maar eens doen....

wjn

Bericht door wjn » 11 jan 2011, 15:16

Joy schreef:Naar aanleiding van een topic over een gestolen Volkswagen Transporter heb ik wat vraagtekens mbt de voorwaarden van verzekeraars en alarmsystemen.
De gestolen Transporter zou in 1e instantie worden vergoed door de verzekeraar maar bij zulke bedragen is er vaak een second opinion en die kwam opeens met het feit dat de bus een klasse 3 alarm had moeten hebben (cataloguswaarde incl. BTW € 48.000,-). Wat bleek, de polis was in plaats van de cataloguswaarde excl. BTW (bedrijfsauto) als incl. BTW opgemaakt zodat de grens van € 40.000,- (alarm klasse III vereist) werd gepasseerd. Nu weigeren ze om uit te keren (erg zuur voor de betrokken persoon) maar er is nooit gevraagd om een certificaat om aan te tonen dat het benodigde alarm aanwezig was.

De fout met de BTW daar gelaten, ligt er geen actieve plicht bij een verzekeraar om een certificaat op te vragen ? Op die manier kunnen veel mensen voor een verrassing komen te staan wanneer hun auto wordt gestolen. Zeker bedrijfsauto's hebben lang niet altijd een alarm aan boord, een stuk minder dan dure personenauto's in ieder geval.

En hoe zit dat met oudere auto's die een alarmsysteem hebben ? Ik zie dat de alarmplicht geldig is voor de 1e 5 jaar vanaf nieuw. Is het daarna geen issue meer voor verzekeraars ?
Zodra je je polis met voorwaarden binnen hebt, kun je binnen een bepaalde termijn bezwaar maken als er fouten in staan.

Zo heb ik ook stallingseisen laten aanpassen cq. verklaren, omdat ik het niet snapte zoals ze omschreven hadden.

Daarna is het je eigen probleem (heel kort door de bocht).

Joy

Bericht door Joy » 11 jan 2011, 17:22

Bij onze verzekeraar zie ik een alarmplicht vanaf € 50.000,-. Delta Lloyd hanteert € 40.000,- als grens. Dan is deze persoon goed zuur. Zo een bedrag kwijt raken aan een vrij nieuwe bus ben je niet even te boven als zzp'er.

Nu weet ik alleen nog steeds niet precies of het certificaat ook voor oudere auto's wordt opgevraagd ? Zo ja dan moet ik de mijne ook vernieuwen.

EG

Bericht door EG » 11 jan 2011, 17:25

Ik weet niet hoe dit wettelijk geregeld is, en hoe de wetten in elkaar zitten.

Maar stel die gast verzekerd voor all-risk, en dan zet ie op papier dat de auto klasse 1 heeft. Naar mijn weten vraagt iedere verzekering dat bij aanvraag. Als de verzekering dan niets hierover zegt (dat de auto onderverzekerd is hierdoor) is dat wel reeel? IMHO zou de verzekering moeten inlichten van "uw bus is nu niet verzekerd voor diefstal, want dagwaarde is hoger dan xx bedrag".

Ik zou toch met een jurist hier achtergaan, gaat toch om 40k aan euronen.

Plaats reactie