E36 M3 dimmende verlichting

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
///Joost

E36 M3 dimmende verlichting

Bericht door ///Joost » 05 jan 2011, 15:07

Hallo mensen,

Ik heb een klein euvel met mn M3. Als ik de verlichting aan heb staan, merk ik dat ALLE lampen (dus kolampen plus interieurverlichting, tellerbak, OBC) contant in een hoge frequentie dimmen en weer feller worden. Je moet goed blijven staren naar de tellerverlichting om het te kunnen zien, maar bij de koplampen zie je het in het donker erg goed. Het lijkt erger te zijn bij hogere toerentallen, dwz meer dimmen, maar geen hogere frequentie van het knipperen.
Zou dit kunnen duiden op een slechte dynamo of spanningsreglaar?

Joost

Joy

Re: E36 M3 dimmende verlichting

Bericht door Joy » 05 jan 2011, 18:48

Ik zou de spanning van de dynamo eens nameten en monitoren of deze tussen de 13.5 en 13.8 V blijft. Ik denk dat de spanningsregelaar niet helemaal lekker meer is. Kan ook nog een dynamo in overlijdende fase zijn of een probleem met aarding.

///Joost

Re: E36 M3 dimmende verlichting

Bericht door ///Joost » 06 jan 2011, 14:37

Thanks.

Ik zal idd eens de spanning van de dynamo meten. Dat is sowieso de eerste (eenvoudige) stap. Is de spanningsregelaar makkelijk bereikbaar bij een E36M, mocht deze aan vervanging toe zijn, of moet de hele dynamo daarvoor eraf?

Plaats reactie