BMW 3 Series, the ultimate driving machine

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Roger

BMW 3 Series, the ultimate driving machine

Bericht door Roger » 13 sep 2006, 21:50

Mee eens of klinkklare onzin?? :lol:

Nee geen poll deze keer, wel een aardig filmpje gevonden over de geschiedenis van de 3 serie. Wordt bijna eng zoals de Yanks praten over BMW. :?

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 05&q=bmw+3

RSRob

Bericht door RSRob » 13 sep 2006, 21:59

Leuk filmpje

Joy

Bericht door Joy » 13 sep 2006, 22:19

Toch is het knap dat na zoveel generaties de 3-serie steeds de benchmark is voor andere merken. Waarom is er na al die jaren geen ander merk de benchmark ?

Tom

Bericht door Tom » 13 sep 2006, 22:41

Omdat BMW het enige merk is waar sportiviteit ook een rol speelt?

Mercedes wil vooralsnog comfortabele auto's bouwen (sinds de W202 een flinke inhaalslag trouwens, ik gok dat de volgende generatie C-klasse aardig dicht bij de 3 in de buurt gaat komen qua sportiviteit). VAG/Audi maakt liever 'veilig' onderstuurde auto's. Lexus bestaat nog maar kort, maar de huidige/nieuwe IS is ook op comfort gericht. En dan heb je het wel gehad.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 sep 2006, 22:56

filmpje kende ik al. geinig. beetje 'te', maar wel waar natuurlijk. :D

RVV

Bericht door RVV » 13 sep 2006, 23:18

Goed zijn ze, maar een ultima DRIVING machine??? nou een 325i touring echt niet hoor, mischien de M3 maar zelfs daar steek ik me hand niet voor in het vuur. een ding vind ik wel, drietjes kloppen altijd aan alle kanten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 sep 2006, 23:25

Mooie beelden van de 2002! Daarna kapt het filmpje hier helaas :?:

Roger

Bericht door Roger » 14 sep 2006, 09:57

Rico v Velzen schreef:Goed zijn ze, maar een ultima DRIVING machine??? nou een 325i touring echt niet hoor, mischien de M3 maar zelfs daar steek ik me hand niet voor in het vuur. een ding vind ik wel, drietjes kloppen altijd aan alle kanten.
Het is maar net hoe je "ultimate driving machine" definieert. Vergeleken met de concurrentie is een 3 serie altijd de auto geweest waarmee je echt lekker kunt sturen. Stap in de gemiddelde 190E of C klasse en je weet wat ik bedoel!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 sep 2006, 10:14

Is natuurlijk wel waar, 3 serie is de meetlat waarlangs andere autofabrikanten hun modellen meten. Uiteraard ook geholpen door de pers en fora zoals DF

Voor mij persoonlijk is de 3 er de belichaming van het merk BMW, niet de 1-5-6-7 serie.

Blijkt ook wel uit de BMW filosofie; met de 3 nemen ze geen enkel risico, van de 3 moeten ze het hebben, de rest is een spin off, so to speak.

Robin

Bericht door Robin » 14 sep 2006, 10:35

romo schreef:
Voor mij persoonlijk is de 3 er de belichaming van het merk BMW, niet de 1-5-6-7 serie.
In de basis helemaal mee eens, maar ik lijp pas ECHT weg met BMW in 1987 met die toenmalige 750i en 'n M5 of 130i Dre edition is 'het 'natuurlijk ook. BTW er werd een Z4 getoond op een autoshow met de 335i motor en 400pk e 400lbs/nogwat(US term)koppel, hoeveel Nm is dat? De std 335i heeft 300lbs/ft oid.Kom ik op 533Nm uit????

RVV

Bericht door RVV » 14 sep 2006, 11:22

Roger ik snap wat je bedoelt, ik heb een keer een A4 1.9tdi gereden, complete ramp, the ultimate dissaster.

3 serie is altijd de bench geweest en dat zegt wel iets, maar 3 serie's zijn niet alleen M3's of 330i/335i's, ook een 316i of 318i is een 3 serie, en dat is geen straf ofzo, maar een klein 4 cylinder motortje plaats de term ultimate driving machine wel in een ander perspectief.

Mijn 325i touring is een fijne gezinsbak, maar alles behalve sportief, de auto voelt traag, het onderstel is comfortabel maar gezappig (M sportonderstel ??). Geen reclame voor de term ultimate driving machine. Dan is toch echt minimaal een 3 liter nodig imho.

stefan van der burgh

Bericht door stefan van der burgh » 14 sep 2006, 11:29

Zoals gezegd in ander draadje, gisteren met E90 318d op stap geweest, paar weken terug met A4 avant 2.0 tdi. Dus meer vermogen. Maar wat een waardeloze auto in vergelijk met de E90.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 sep 2006, 11:38

Rico v Velzen schreef:Roger ik snap wat je bedoelt, ik heb een keer een A4 1.9tdi gereden, complete ramp, the ultimate dissaster.

3 serie is altijd de bench geweest en dat zegt wel iets, maar 3 serie's zijn niet alleen M3's of 330i/335i's, ook een 316i of 318i is een 3 serie, en dat is geen straf ofzo, maar een klein 4 cylinder motortje plaats de term ultimate driving machine wel in een ander perspectief.

Mijn 325i touring is een fijne gezinsbak, maar alles behalve sportief, de auto voelt traag, het onderstel is comfortabel maar gezappig (M sportonderstel ??). Geen reclame voor de term ultimate driving machine. Dan is toch echt minimaal een 3 liter nodig imho.

Zo`n 4 cilindertje moet je dan ook weer tegen een 4 cilindertje zetten van elk ander willekeurig merk..........................dan blijkt dat de ook een "minimale 3er" het beter doet dan vergelijkbare merken.

Marc R

Bericht door Marc R » 14 sep 2006, 12:13

Ik lees regelmatig autobladen maar ik heb nooit ergens gelezen dat men bij het beoordelen uitgaat van de waardes van een 3 serie.

Ikzelf vind het best een mooie auto maar DE benchmark....nee vind ik absoluut niet.

Eerder zou je denken dat de merken elkaar telkens de loef afsteken omdat de verversing van de concurerende modellen op andere tijden plaatsvind.

Verkoopcijfers zijn volgens mij ook geen goede graadmeter want iedereen heeft nu eenmaal verschillende behoeftes als het om autorijden gaat.

julie zijn hier duidelijk weer een BMW inenuitmegat glijpartij aan het voorbereiden..... :lol:

Robin

Bericht door Robin » 14 sep 2006, 12:55

Hammer in R&T C& D(Car and Driver), (Auto)Car, Topgear(minder), Sportauto, automotorundsport, autovisie, autoweek etc etc wordt 9 van de 10 keer in general de 3er als 'benchmark' als total package genomen...om maar ff een paar sullige bladen te noemen. Ik heb dat niet bedacht, misschien zit Bush cs erachter :D

Jij bent toch niet dyslectisch wel? :P

Robin

Bericht door Robin » 14 sep 2006, 12:57

boeit ook niet. Wil je rijden:Pak je een 3er, wil je vervoerd worden:de rest(uitzonderingen als AMG en (R)S daargelaten)

:D

romo

Bericht door romo » 14 sep 2006, 13:03

Precies Robin; het wordt dan weer als een smerige slijm poging gezien, terwijl de media zelf beoordeeld en bepaald hebben wat als maatgevend model/merk beschouwd kan worden.................dat daar dan vaak BMW staat kan ik ook niet helpen. ( niet dat ik dat erg vind hoor)

Mogelijk zegt de opmerking van Hammer meer iets over zich zelf ( no offence), blijkbaar steekt het een beetje, tja ga maar klagen bij Audi of zo :lol: :lol:

Andre

Bericht door Andre » 14 sep 2006, 13:04

En wil je racen pak je een einser of 2e coupe volgend jaar.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 14 sep 2006, 13:34

Waarschijnlijk is er nog maar ruimte in de markt voor één sportieve middenklasser.
Ik heb een 75 en een e30 gehad, het verschil daartussen is minimaal en als de Alfa een beetje betrouwbaar zou zijn geweest had die uiteindelijk waarschijnlijk mijn voorkeur gehad. Stuurt fijner, betere balans en ook de zitpositie was voor mij wat beter.
Nu, kijk eens hoe het daarna met Alfa is gegaan, via een Fiat 155, langs een mooie 156 tot een slagschip als een 159, dan mag er wel gezeurd worden over dat een e36 te comfortabel is etc., zeker als M3 is dat toch echt een serieuze auto.
Andere sportieve sedans?
Een IS200/300 verkoopt nauwelijks, das Haus zoekt het toch ook niet echt in de sportieve doelgroep, een paar imagomakers als een ST220 van Ford en dan kom je al bij de rallyspecials als Impreza en EVO uit.
MG zat misschien wel in dezelfde vijver als BMW, maar die zijn inmiddels al failliet, Lexus verkoopt maar mondjesmaat en verder?

Kijk, wil je een mooie auto, die netjes afgewerkt is, 'lekker' rijdt en die je prima bij die klote buurman voor zijn raam kan parkeren, dan is er keus genoeg, 3-serie, C-klasse, A4, 159, IS, allemaal prima.
Boeit dat niet en zoek je vooral een auto die je op een regenachtige zondagmiddag ook nog eens voor de lol een paar bochten door wil hengelen, dan zit je (helaas) toch gauw vast aan een 3, of je moet kunnen leven met het hardcore karakter van een Impreza of EVO (ik wel, iemand anders misschien niet).
En dat zeg ik dan als niet echt BMW fan, maar ze snappen wel wat een goede rijdersauto maakt en houden zich ook consequent daaraan.

romo

Bericht door romo » 14 sep 2006, 13:38

Kijk, das nog eens een eerlijk commentaar.

Ik ben wel BMW fan, nooit moeilijk over gedaan op DF. Maar ik had/heb nog steeds problemen met de "Bangle stijl" . Ik kijk zeker met een kritische blik, dit ondanks het feit dat ik een zeer sterke voorkeur voor dit merk heb.........................merkenblind kan ik mezelf daarom ook niet noemen.

RVV

Bericht door RVV » 14 sep 2006, 13:56

Ik ben ook dik BMW liefhebber , en e46 liefhebber in het bijzonder, maar ik ga in deze toch mee met Hammer, ik heb 2 "normale" 3 serie's (gehad) een 323i seadan en een 325i touring. prima auto's afwerking klopt, mooi interieur redelijke wegligging, juiste aandrijving, geen aandrijfkrachten in het stuur, en fantastische motoren qua loop. (niet qua power/gevoel) en redelijke prestaties maar niet supersportief.

Maar het zijn met de beste wil van de wereld geen ultima driving machine's en over de 4 cylinders nog maar te zwijgen. Dan kun je wel steeds beweren het zijn de beste auto's in hun klasse en iedere fabrikant trekt zich daar aan op, maar voor iemand die echt een ultimate driving machine zoekt zijn het en blijven het boten. Dat geld ook voor de concurrenten, maar het is echt niet zo dat de ene boot meer boot is dan de ander. Ik zie liever een ultimate auto. Voor mij is dat de M3 CS, maar voor een ander is dat weer een GT3, terwijl weer een ander daar om lacht en gaat voor een Lotus exige 240R.

Er is altijd weer een overtreffende trap als alternatief. Er is niet 1 ultimate driving machine.

Verder is het een "wapenwedloop" Mercedes en Audi hebben een andere modellencylus als BMW, Als de nieuwe Audi uitkomt heeft BMW het weer moeilijk met zijn drietje, andersom precies hetzelfde en er zit altijd 2 a 3 jaar verschil tussen.

De ultimate driving machine's van BMW zijn de 130i en de M3 en de Z4 M en 3.0 varianten. that's it. Geen normale 3 serie.

Een 335i kan ik nog niks van zeggen, maar daar zal Robin straks wel een goede mening over hebben als die hem krijgt :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 14 sep 2006, 14:09

Da's waar Rico en ik heb bijv. met een e46 316i en e36 318tds gereden en dat vond ik allebei ook 3x niks.
Maar het probleem is de concurrentie, de markt voor sportief rijdende auto's (dus niet alleen sportief qua naam of uitstraling) is zo klein dat andere merken zich daar helemaal niet meer op richten.
Ga maar eens met een 159JTD en 320d rijden en je snapt precies wat ik bedoel.
Natuurlijk is een 320d niet the ultimate driving machine, dat is een M3 CSL in mijn beleving zelfs nog niet (want inderdaad, er zijn ook nog Lotussen en Radicals en Ultima's, die veel meer aanspraak op die titel maken), maar in vergelijking met de concurrentie is een 3-serie dat wel.
En dat zegt meer over de andere auto's dan over een 3-serie imho, en nog meer over wat mensen tegenwoordig in die auto's zoeken.

Michel P

Bericht door Michel P » 14 sep 2006, 14:09

Als je de toppers als refentie neemt is alles wat minders is als snel slecht. Maar in welk opzicht slecht. Iemand die een E46 M3 kan rijden en die ook heeft, zal een 325i of zelfs een 330i als traag/boot ervaren. Vanuit die perceptie waarschijnlijk terecht, mits je voor sportieve/sport auto's valt. Echter, zijn er bosjes mensen zoniet het gros, welke liever een 330iA full options rijden, en die sportief en comfortabel vinden, en niet eens een M3 willen als ze die kunnen betalen. Velen hier hebben een verwrongen referntiekader. Niks mis mee, maar wel iets om rekening me te houden. Vergeet verder niet dat velen en BMW kopen om het sportieve imago en de status. Die mensen zijn vaak meer dan blij met een 318 bijvoorbeeld. Vinden 140km/h op de snelweg al hardrijden en stoer, want je haalt 9 van de 10 keer iedereen in, in zijn Astra of Golf, wat het superioriteitsgevoel van een 318 rijder bevestigd. Denk dat BMW door zijn RWD en 50/50 gewichtsverdeling het dichts bij zijn roots is gebleven, en daarom het succes, tesamen met perfecte marketing heeft gebracht.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 14 sep 2006, 14:18

We hebben allemaal wel een beetje gelijk, ik bedoel het zeker niet arrogant omdat in een M3 CS heb dat een gewone 3 serie niks voorsteld, ik heb van de touring genoeg plezier als ik er in rij, maar hij blinkt uit op andere vlakken dan echte sportiviteit.

Ik snap ook heel goed waarom iemand een 3 serie koopt, er is gewoon geen goed alternatief de markt, heb voor mezelf ook al regelmatig afgevraagd wat een goede opvolger buiten BMW om kan zijn voor de 325i touring ? Eentje die hem ook echt overstijgt ?
In mijn beleving is die er nog niet. Dus de volgende familycar zal wederom weer een drie serie (e90) worden, wel een sedan, want zodra de kids uit de luiers zijn krijgt de touring een schop.

Heb net het hele filmpje afgezien, die yanks zijn idd niet wijs. 3'tje is top, maar het gefap van deze lui gaat zelfs mijn pet te boven.

Robin

Bericht door Robin » 14 sep 2006, 14:21

(BEETJE BIASED)

Het gaat toch om de 3er in 't algemeen?

Mij zul je niet zien in een 996GT3 want die vind ik niet erg mooi, te opvallend, dan liever een 360Modena. De 997GT3 of de F430 lijken mij nop dit moment WEL 'The Ultimate Driving Machine'predikaat waardig, maar het ging om de whole package van een redlijk comfy saloon die nog eens sportief rijdt: 3 serie.
Dat een 1er2er strakker behendiger is en een 5er een ruimteschip/dweil. Daar hadden we 't toch niet over? :D

Een M3 CS is voor Rico the ultimate, mijn M3 was dat ook. De CSL nog meer. Maar ik denk nu ERG BIASED dat voor IRL een 335 zoals ik 'm krijg VOOR MIJ wel ongeveer the best of both worlds is voor de poen(ook al is ie geen enorme bargain)

Maar in general:3er. Zet er de conccurentie tegenover:
318d-A4 19tdi-C200cdi=3er
330i-A4 3.0-C320=3er

Om over de 335d/i en E90/E92 M maar te zwijgen :D

Plaats reactie