bmw 325i tracktool
-
Re: bmw 325i tracktool
Heb je je licentie behaald?
-
Wanneer is deze dag nu?
- Reind
Het niet in staat zijn van het halen van een EU licentie heeft helemaal niks met het weer te maken. Geen idee hoe je hierbij komt. Wanneer je een EU licentie waardig bent kun je JUIST een auto in moeilijke omstandigheden gecontroleerd over de baan sturen. Dan komen de EU kandidaten juist (letterlijk) naar boven drijven. De KNAF mensen kunnen prima inschatten waar een auto toe in staat is, en als je helemaal geen grip hebt houden ze hier uiteraard rekening mee. Dan is niet spinnen en een klein beetje tempo maken al voldoende voor EU. Ik geloof dat jij een aantal keren de rondte in ging en dan krijgen ze terecht twijfels.
Ik denk dat je het aan jezelf hebt te danken dat je club hebt gehaalt. Dus niet iets anders de schuld gaan geven.
BTW wat wil je hemelsnaam gaan doen wat je niet met een club licentie kan doen.
Ik denk dat je het aan jezelf hebt te danken dat je club hebt gehaalt. Dus niet iets anders de schuld gaan geven.
BTW wat wil je hemelsnaam gaan doen wat je niet met een club licentie kan doen.
- RutgerK
Het topic door scrollend zou je je sowieso kunnen afvragen wat enige licentie uitmaakt. Het lijkt mij allemaal wel erg veel schade voor het behalen van een licentie!
- RutgerK
Het topic door scrollend zou je je sowieso kunnen afvragen wat enige licentie uitmaakt. Het lijkt mij allemaal wel erg veel schade voor het behalen van een licentie!
-
Welke les heb je nu geleerd?
- Knot
Ik zou zeggen, iets rustiger aan en gewoon zorgen dat je niet achterstevoren komt te staan!
- Erik dB
N00b vraag: als je met 5x spinnen je club-licentie haalt, hoe vaak moet je dan spinnen om helemaal geen licentie te halen? 

- JWD
+1Reind schreef: BTW wat wil je hemelsnaam gaan doen wat je niet met een club licentie kan doen.
De KNAF mensen kijken heel goed hoe je over het circuit gaat, ze begrijpen heus wel dat je met een oudere auto met slechte banden/slecht onderstel minder grip hebt en dus ook minder snel over de baan gaat, waar ze echter wel op letten is hoe je de boel beheerst, meerdere keren spinnen is dan ook geen excuus en een teken dat je of teveel pusht of gewoon de controle niet hebt.
Volgens mij mag je nog van geluk spreken toen ik moest afrijden (12 jaar geleden) was het zover ik weet bij meer dan 1x in de grindbak einde oefening.
Ik zou zeggen, lekker blijven oefenen, is ook niet vervelend

- RutgerK
Dat lijkt mij dus ook belangrijker dan snelheid.JWD schreef:+1Reind schreef: BTW wat wil je hemelsnaam gaan doen wat je niet met een club licentie kan doen.
De KNAF mensen kijken heel goed hoe je over het circuit gaat, ze begrijpen heus wel dat je met een oudere auto met slechte banden/slecht onderstel minder grip hebt en dus ook minder snel over de baan gaat, waar ze echter wel op letten is hoe je de boel beheerst, meerdere keren spinnen is dan ook geen excuus en een teken dat je of teveel pusht of gewoon de controle niet hebt.
Volgens mij mag je nog van geluk spreken toen ik moest afrijden (12 jaar geleden) was het zover ik weet bij meer dan 1x in de grindbak einde oefening.
Ik zou zeggen, lekker blijven oefenen, is ook niet vervelend.
- daNpy
Ik weet nog wel een race school waar je overstuur kan leren opvangen 

- Bert ///M3
Club of EU is helemaal niet zo interressant vooral in het begin, als je wedstrijden zou willen gaan doen dan zijn er maar een paar klassen waar EU verplicht is, oa ZAC Supersport, M3 cup enz. Maar daar zou ik dan sowieso niet meteen instappen. Doe je wat wedstrijden ZAC toer of sport bijvoorbeeld dan kan je alsnog EU aanvragen na een paar wedstrijden dacht ik.
- Paskal
- Auto: meerdere
+1,Reind schreef:Het niet in staat zijn van het halen van een EU licentie heeft helemaal niks met het weer te maken. Geen idee hoe je hierbij komt. Wanneer je een EU licentie waardig bent kun je JUIST een auto in moeilijke omstandigheden gecontroleerd over de baan sturen. Dan komen de EU kandidaten juist (letterlijk) naar boven drijven. De KNAF mensen kunnen prima inschatten waar een auto toe in staat is, en als je helemaal geen grip hebt houden ze hier uiteraard rekening mee. Dan is niet spinnen en een klein beetje tempo maken al voldoende voor EU. Ik geloof dat jij een aantal keren de rondte in ging en dan krijgen ze terecht twijfels.
Hoe groot is de plaat voor je kop als je dat soort dingen denkt

- Tom van H.
Club licentie krijg je in principe (bijna) altijd. Bij ons kreeg ook iedereen minimaal een club-licentie en ik ken zelfs een verhaal van iemand die de cursus niet af kon maken door een blessure, maar toch zijn club maar gekregen heeft. Je moet dit dus meer zien als een bewijs van deelname dan een echte prestatie. Als ik het verhaal van spykerboy lees dan is dat waarschijnlijk ook maar goed ook voor hem (maar misschien niet voor zijn medecircuitgebruikers), anders was er misschien wel helemaal geen licentie gekomen. Persoonlijk vind ik het wel erg jammer dat iedereen maar gewoon een clublicentie krijgt die deelneemt, waardoor het niveau van bijvoorbeeld een DNRT race dat van een vrijrijden-destruction-derby niet hoeft te overstijgen, om het even heel zwartwit te zeggen...Erik dB schreef:N00b vraag: als je met 5x spinnen je club-licentie haalt, hoe vaak moet je dan spinnen om helemaal geen licentie te halen?
- RutgerK
De laatste twee antwoorden gaan vooral over materiaal, het weer en hoe anderen het deden.
Was dat nu niet net de boodschap niet daar de oorzaken te zoeken.
Was dat nu niet net de boodschap niet daar de oorzaken te zoeken.
- Reind
Het lijkt allemaal niet helemaal tot je door te dringen volgens mij. Mbt de situatie word je als volgt beoordeeld. Ben je in staat als bestuurder om met je auto in deze natte en gladde omstandigheid in een VLOT TEMPO over het circuit te gaan levert dat je 9 van de 10 keer een EU licentie op. En met vlot heb ik het niet over zo hard mogelijk. Jij hebt gezien het aantal keren dat je gespint bent wel de limiet opgezocht en daardoor wegens gebrek aan wagenbeheersing onnodig mensen in gevaar gebracht. Dus je mag blij zijn dat je uberhaupt nog een Club licentie hebt gekregen.
Mensen die hun licentie gaan halen hebben over het algemeen weinig ervaring en kunnen in moeilijke omstandigheden de limiet nog niet goed inschatten. Dit maakt natuurlijk niks uit, je doet immers mee om ervaring op te doen. Je bent een goede cursist als je je eigen limiet en gevaar kan inschatten en daar vervolgens iets onder gaat zitten. Je zult zien dat je gevoelsmatige limiet ieder uur iets omhoog gaat en je snel stappen maakt.
Als je in 1 rondje tig x spint ben je noch in staat je limiet in te schatten noch het gevaar te zien dat je veroorzaakt.
Spinnen komt door / of TE snel van je gas / of TE snel op je gas / of door TE snelle koerswisselingen.
En overal waar TE voor staat is niet goed. En 5 x per ronde spinnen is TE veel en is het resultaat van TE weinig wagenbeheersing.
Mensen die hun licentie gaan halen hebben over het algemeen weinig ervaring en kunnen in moeilijke omstandigheden de limiet nog niet goed inschatten. Dit maakt natuurlijk niks uit, je doet immers mee om ervaring op te doen. Je bent een goede cursist als je je eigen limiet en gevaar kan inschatten en daar vervolgens iets onder gaat zitten. Je zult zien dat je gevoelsmatige limiet ieder uur iets omhoog gaat en je snel stappen maakt.
Als je in 1 rondje tig x spint ben je noch in staat je limiet in te schatten noch het gevaar te zien dat je veroorzaakt.
Spinnen komt door / of TE snel van je gas / of TE snel op je gas / of door TE snelle koerswisselingen.
En overal waar TE voor staat is niet goed. En 5 x per ronde spinnen is TE veel en is het resultaat van TE weinig wagenbeheersing.
Laatst gewijzigd door Reind op 01 mar 2011, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tristan
Ik ben 1x gespind voor mijn examen en kreeg toch een EU. Reden vroeg ik later en ze zeiden: 'je reed het hele weekend al op de grens, vonden we mooi om te zien en dan maar 1x spinnen. Je heb het ruimschoots gehaald.'
Dus ze laten het niet alleen op het examen afhangen. Ze hebben al heel snel door wie er voor EU of Club gaat.
Dus ze laten het niet alleen op het examen afhangen. Ze hebben al heel snel door wie er voor EU of Club gaat.
-
LOL @ verloop topic!
Had de grappen wel willen horen als bleek dat er een Koopman gezakt was voor een Clublicentie. Jammer dat ze bij de KNAF het lef niet hadden. Met 5x spinnen in 1 sessie heb je op die baan niks te zoeken.
Als je driftdagen niet meerekent haal ik die 5 spins in 5 jaar trackdays nog niet eens. 1x gespind op CPZ (incl schade) met de Kauwgombal, 1x op Ascari met een 325ti wat alleen een kwartier graven opleverde om de auto eruit te krijgen, en 2x op Mas du Clos met de Alfa. That's it.
Had de grappen wel willen horen als bleek dat er een Koopman gezakt was voor een Clublicentie. Jammer dat ze bij de KNAF het lef niet hadden. Met 5x spinnen in 1 sessie heb je op die baan niks te zoeken.
Als je driftdagen niet meerekent haal ik die 5 spins in 5 jaar trackdays nog niet eens. 1x gespind op CPZ (incl schade) met de Kauwgombal, 1x op Ascari met een 325ti wat alleen een kwartier graven opleverde om de auto eruit te krijgen, en 2x op Mas du Clos met de Alfa. That's it.
- Petrolhead Tom
Doe net als ik, begin in een auto die niet eens snel genoeg is om in te spinnen. 

- RobS
Bij mijn cursus waren er 6 van de 20 die zonder licentie naar huis gingen. (ééndaagse DRDA cursus)Tom van H. schreef:Club licentie krijg je in principe (bijna) altijd. Bij ons kreeg ook iedereen minimaal een club-licentie en ik ken zelfs een verhaal van iemand die de cursus niet af kon maken door een blessure, maar toch zijn club maar gekregen heeft. Je moet dit dus meer zien als een bewijs van deelname dan een echte prestatie.Erik dB schreef:N00b vraag: als je met 5x spinnen je club-licentie haalt, hoe vaak moet je dan spinnen om helemaal geen licentie te halen?
- Harrie D
JOM metertjes ?
Het kan aan mij liggen, maar je kunt aan metertjes beter iets meer geld uitgeven zodat de kans dat ze iets betrouwbaars/zinnigs aangeven wat groter is.
Ik heb zelf ook goedkope bocht (equus) en die vertrouw ik voor geen meter.
Mn oliedrukmeter geeft bv al 1,5 jaar -1 bar aan bij stationair lopen met warme olie, maar het waarschuwingslampje (wat op dezelfde sensor zit) gaat niet aan.
En het verschil tussen wel en geen oliedruk hoor je prima.
Het kan aan mij liggen, maar je kunt aan metertjes beter iets meer geld uitgeven zodat de kans dat ze iets betrouwbaars/zinnigs aangeven wat groter is.
Ik heb zelf ook goedkope bocht (equus) en die vertrouw ik voor geen meter.
Mn oliedrukmeter geeft bv al 1,5 jaar -1 bar aan bij stationair lopen met warme olie, maar het waarschuwingslampje (wat op dezelfde sensor zit) gaat niet aan.
En het verschil tussen wel en geen oliedruk hoor je prima.
-
En dat wil een ferrari gaan rijden...... 

- Laurens
Krukaspositie sensor misschien ???
-
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
nog lekker gereden?
Ik zag je over een rotonde hobbelen. Ik en een maat gingen net toen de kant van zandvoort op om ons even uit te leven
.
Ik zag je over een rotonde hobbelen. Ik en een maat gingen net toen de kant van zandvoort op om ons even uit te leven

-
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Klopt, in Bloemendaal ja.
Tijden waren flink uitgelopen want we hoorden al dat er veeeel auto's in de fik gingen en klappers. Zonde.
Wij waren om 16.40 pas aangekomen en gingen 17u voor het eerst de baan op, voor mij de eerste keer. Smaakte naar meer in ieder geval
.
Tijden waren flink uitgelopen want we hoorden al dat er veeeel auto's in de fik gingen en klappers. Zonde.
Wij waren om 16.40 pas aangekomen en gingen 17u voor het eerst de baan op, voor mij de eerste keer. Smaakte naar meer in ieder geval