Ideale garage / werkplaats / atelier

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
busby
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:40

Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door busby » 20 dec 2010, 10:26

Ik ben in de gelukkig omstandigheid om volgend jaar een garage te laten bouwen. Nu zegt mijn vriendin dat het een werkplaats is, ik zeg dat dat een atelier wordt, maar dat terzijde. Nu moet je kennelijk altijd uitgaan van het ideale plaatje om daarna de persoonlijke aanpassingen te maken.
De beschikbare ruimte zal ca. 120 m2 zijn, moet voldoende zijn denk ik. Zelf denk ik aan een lichte ruimte met strakke lichtgrijze vloer. Wat is het beste, een tweekoloms- of een schaarlift?
Wie van jullie heeft goede tips?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Reind » 20 dec 2010, 10:47

Wij hebben in 2003 een varkensschuur omgebouwd naar stalling en werkplaats. Even een impressie. Werkplaats gedeelte is volgens mij ook zo rond de 120m2.

Bij nader inzien had ik nooit meer voor een vier koloms gekozen. Of een verzonken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Niels » 20 dec 2010, 12:44

Super gaaf Reind :thumbup:

Richardt.
Berichten: 6763
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Richardt. » 20 dec 2010, 12:46

Dat is idd. een prima hobby plek :thumbup:

Gebruikersavatar
busby
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:40

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door busby » 20 dec 2010, 13:45

Er is wel een verschil in prijs tussen de schaar en een 2- of 4-kolommer, maar denk met het oog op lage circuitwagens dat alleen maar voordelen geeft. Ook "mis" je bijna geen ruimte denk ik wanneer de brug niet in gebruik is. Maarre, mooie werkplaats trouwens, en vooral netjes ! :clap:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door steve smith » 20 dec 2010, 18:02

Ben juist super blij met 2 vierkolommers, na eerst een tweekolommer gehad te hebben. Je moet er alleen een brugkrik bij hebben, dan is het plaatje compleet.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Niels » 20 dec 2010, 19:27

Dat klopt idd als je een twee kolommer wilt gebruiken bij verlaagde danwel sportieve auto's :wink:

Gebruikersavatar
Stievn Poal
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 okt 2010, 17:32
Locatie: Diepenveen

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Stievn Poal » 20 dec 2010, 20:39

Niels schreef:Dat klopt idd als je een twee kolommer wilt gebruiken bij verlaagde danwel sportieve auto's :wink:
2 kolomer is vaak lastig met lage auto's. Ik moet ze ook vaak op balken rijden en dan de poten eronder draaien. Maar qwa werken is een 2 kolomer ideaal. Je kunt overal super bij:) Wel even opletten waar je de auto oppakt. (de krikpunten)

Hier mijn werkplaats:

Afbeelding

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door steve smith » 21 dec 2010, 05:35

Niels schreef:Dat klopt idd als je een twee kolommer wilt gebruiken bij verlaagde danwel sportieve auto's :wink:
Brug-krik.

Capice?

Afbeelding

Kan daarmee veel meer goochelen met dan met een tweekolommer, en een bekkie stabieler.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Reind » 21 dec 2010, 09:54

Een 4 kolommer met raceauto's werkt ook niet vlekkeloos hoor. Althans, niet bij mij. Moet ook met verhogingsbalken werken onder de oprijplaten anders moet je telkens je rem/brandstofleidingen fixen. :oops:

Ik gebruik overigens de mechanische variant van de brugkrik namelijk: Bokken/bokjes. Als hobbyist een goed en goedkoper alternatief.

Het best van beide werelden is in mijn ogen zo'n verzonken brug.
- Hoogte auto maakt niet uit;
- Brugkrik inbegrepen;
- Je houd ruimte in de werkplaats

Afbeelding

Prijs van zo'n ding... geen idee. Das misschien wel het (enige) nadeel)

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door steve smith » 21 dec 2010, 11:22

Die zijn leuk voor bandenboeren, maar niet als je ook maar 1x onder de auto moet zijn. Je breekt namelijk binnen een uur je nek vanwege de niet-gladde vloer. De eerste 3x stap je om het gat heen......

Volgens mij staat thuis ongeveer dezelfde brug als jij hebt, een Koni uit de jaren 60, of is die van jou een FOG? Sinds voor onze Koni langere oprijplaten gemaakt zijn geen issue meer. En mocht het alsnog niet gaan heb ik plankjes op maat laten zagen :) die trouwens ook voor de trailer misbruikt worden :mrgreen:

Je heb het over poten en bokjes, maar voor die paar honderd euro die een brugkrik kost zou ik nooit terug gaan. Nu blijft de vloercoating namelijk wel heel die met poten sneuvelde, en je kunt onbeperkt heffen en zakken met de hele brug zonder dat je positie op de brug verandert. En alles is altijd stabiel!

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Niels v D » 21 dec 2010, 13:37

Eens met Steve, die gaten raak je ten eerste alles in kwijt, je kunt je gereedschapskar niet meenemen en je gaat er geheid in stappen.
Mooiste optie is m.i. een stempelbrug met rijbanen en wielvrije hefmogelijkheid, maar dan zit je ook wel tegen extreme kosten aan te hikken.
Heb zelf een tweekolommer, omdat die de minste ruimte inneemt en ruimte nogal een issue is. Mocht de garage ooit verbouwd worden komt er denk ik wel een vierkolommer. Schaarbrug vind ik niks, alleen handig voor schadeherstel oid. Zodra je onder de auto moet zijn zit je er tegenaan te stoten.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Reind » 21 dec 2010, 14:49

Hahah...

Ik lees veel herkenning:
- Verlengde oprijplaten, check
- Op maat gemaakte houten planken, check
- Worden ook misbruikt bij de trailer, check
- Beschadiging op vloer door bokpoten, check

Het is idd een FOG van 2002. Prima ding, was toen wel erg duur kan ik me herinneren.

Wel grappig dat jullie zo negatieg zijn over zo'n schaar brug. Sprak laatst iemand die er een in zijn (te kleine) werkplaats had laten monteren. Hij was echt lyrisch over die brug en het leek mij ook wel een handig ding zo op het eerste. Maar ik hoor nu idd de goed beargumenteerde nadelen en kan me de frustratie goed voorstellen.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door @iko » 21 dec 2010, 20:12

Mijn 2-kolommer bevalt prima. Je kunt overal erg goed bij.

verder kun je hier een aantal ideeën opdoen
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... lit=garage

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Dennis Cavallino » 23 dec 2010, 12:48

Wil je echt inspiratie op doen dan zul je hier je ogen uitkijken:
http://garagejournal.com/" onclick="window.open(this.href);return false; en dan met name op dit gedeelte van hun forum: http://garagejournal.com/forum/forumdisplay.php?f=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn favorieten:
- Jack's Retro Garage (mijn garage heb ik in dezelfde stijl verbouwd): http://garagejournal.com/forum/showthre ... ight=retro" onclick="window.open(this.href);return false; is inmiddels verbouwd tot dit: http://garagejournal.com/forum/showthre ... ight=retro" onclick="window.open(this.href);return false; (zoek de verschillen, lol)
- Andres' minimalisme in de Filipijnen: http://garagejournal.com/forum/showthre ... light=east" onclick="window.open(this.href);return false;

Beide aardige gasten die bereid zijn om je te woord te staan en mee te denken met je eigen plannen en verbouwing.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 23 dec 2010, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Xave30 » 23 dec 2010, 12:55

@ Dennis- Heb je zo een foto klaar van Andres zijn minimalistisch garage?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Dennis Cavallino » 23 dec 2010, 13:08

Je kunt je daar beter registreren als je de foto's niet kunt zien, want een paar foto's doen geen recht aan het enorme huis met de gigantische hoeveelheid garage-oppervlak (en prachtige collectie auto's waar hij zelf aan sleutelt en mee heeft geraced en nu trackdays doet)

Afbeelding

Afbeelding

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Xave30 » 23 dec 2010, 14:11

Goodness :love:

Thnx Cav.

Gebruikersavatar
busby
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:40

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door busby » 23 dec 2010, 22:35

Sodeju, krijg daar bijna een stijve ehhh...... nek van !!!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door daNpy » 23 dec 2010, 22:46

- Als het er maar droog en warm is
- Als het maar hoog genoeg is (voor een brug)
- Als er maar licht genoeg is

Qua bruggen, ik vind een verzonken 2 kolommer ideaal, hebben we op het werk ook.
Een normale 2 kolommer heeft mn schoonpa ook, die kan wel lekker hoog maar eenmaal tussen de palen kunnen de deuren nauwelijks meer open...
Een 4 kolommer is soms ook weer handig, alleen zijn de wielen weer juist niet los van de grond dus wielen wisselen is alsnog extra werk.

Gereedschap is een kwestie van investeren, weten wat je hebt en waar je wat kan lenen :mrgreen:

Gebruikersavatar
busby
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 mar 2009, 14:40

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door busby » 24 dec 2010, 11:14

Dank voor de link naar garagejournal.com, daar staat zoveel inspiratie op dat ik er vannacht slecht van geslapen heb. Vooral zaken als vloerverwarming en gegoten vloeren maken een werkplaats helemaal af.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Macboy » 25 dec 2010, 00:28

Leuk moest opeens aan deze garage denken

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Dennis Cavallino » 25 dec 2010, 11:14

Ja die blijft mooi (vooral als de Ferrari erin staat), maar het is geen werkplaats.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door G Kolkman » 25 dec 2010, 16:40

Lekker ook als je thuiskomt van een avondje in de sneeuw spelen :mrgreen: .

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Ideale garage / werkplaats / atelier

Bericht door Ahmed » 25 dec 2010, 17:12

Ik snap ook niet, wat mensen zo mooi vinden aan bovenstaande oplossing met die Maser.
9 van de 10 keren zal ie vies zijn, af en toe stinken en hopen dat ie nooit per ongeluk een plasje doet :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, De fiscalist, Google [Bot], SlowCo en 7 gasten