Z3MRunner stelt zich voor

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
z3mrunner

Z3MRunner stelt zich voor

Bericht door z3mrunner » 19 dec 2010, 11:40

Beste auto vrienden,

Ik ben Z3MRunner en woon in het midden van het land.
We hebben 2 zonen en zijn een beetje BMW freaky aan het worden.
Ik reed vroegah altijd Alfa Romeo (Alfasud TI, Berlina 2000, Alfetta 1750, GTV 2000 etc.) maar tegenwoordig hebben we alleen beiers blik op de dam:
Mini Cooper, BMW Z3M, BMW 325 cabrio (klassieker) en een 530D (E-39) touring.

De trouwe 530D gaat er uit omdat je wel eens iets anders wilt. Daarvoor ben ik nu de fora aan het afstruinen om ideeën op te doen. (535D touring)

Ik ben zelf actief op het Z3 Forum maar begin me hier ook steeds beter te vermaken.
De 530D heb ik met 100K op de teller gekocht en direct bij Wetterauer laten chippen. Super.
Ik heb er inmiddels 550K mee gereden zonder ook maar een centje pijn.

Ik ben op zoek naar ervaringen met 535D's die ook gechipt al de benodigde KM's hebben gereden.
Zijn de E-60's ook zo sterk als de E-39's?

Ik lees veel versnellingbak problemen en swirl flap problemen. Ben benieuwd. Foto's komen nog.
Ik ben verder ook op zoek naar ervaringen met de diverse Chip aanbieders (Altijd goed voor wederom een leuke discussie Haha)

GTRene

Re: Z3MRunner stelt zich voor

Bericht door GTRene » 19 dec 2010, 11:42

een Z3M is altijd welkom :wink:

heb je ook een voornaam?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 dec 2010, 16:59

Zoveel km's met de e39 gereden of betreft dat een typfout? Foto's zijn altijd welkom overigens :).

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 19 dec 2010, 21:10

Welkom! e60/1 is degelijker en betrouwbaarder dan de e39, dus als je daar blij mee was zit t wel goed. Sflaps moet je laten vervangen, hoef je je daar geen zorgen om te maken. 535d is imo in alledaags gebruik de heerlijkste motor voor de 5. Keep us posted!

RJay

Bericht door RJay » 19 dec 2010, 22:14

Welkom op DF, leuke garage zo :mrgreen:

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 19 dec 2010, 23:01

Ravin ///M schreef:Welkom! e60/1 is degelijker en betrouwbaarder dan de e39, dus als je daar blij mee was zit t wel goed. Sflaps moet je laten vervangen, hoef je je daar geen zorgen om te maken. 535d is imo in alledaags gebruik de heerlijkste motor voor de 5. Keep us posted!
Daar twijfel ik nog steeds over.
Ik begreep dat ze in mijn gereserveerde 535d al gemodificeerd waren (volgens dealer van de auto).
Maar ik wil 'm laten chippen waardoor ze toch mogelijk zwaarder worden belast.
Misschien toch maar gewoon verwijderen zodat in ieder geval nooit n'n blok in kunnen vliegen.
Ik begrijp dat ze er alleen in zitten om bepaalde milieu-normen te halen bij lage belasting.
Weghalen kan dus geen kwaad. ?

Ik heb in ieder geval al genoten jouw draadjes over de 535D :thumbup:
Laatst gewijzigd door z3mrunner op 19 dec 2010, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 19 dec 2010, 23:04

Kasteel schreef:Zoveel km's met de e39 gereden of betreft dat een typfout? Foto's zijn altijd welkom overigens :).
Ik koop mijn Funfen altijd met 100K op de teller en rijdt ze dan gewoon op.
Deze wil echter niet stuk en ik kan aan een mooie 535D komen, dus wordt het nu te verleidelijk. :)
In Amersfoort rijdt een funf taxi rond met 625K.
Sterk spul dus. Ik rij gewoon met originele motor, versnellingsbak en turbo (en gechipt he!) en houd er wel van om de pk-tjes los te laten.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 19 dec 2010, 23:07

Waarom zou je de 535d nu al willen chippen? Dat ding is standaard al twee keer zo snel als je huidige funfer bij wijze van spreken. ;)

Welkom trouwens, leuk wagenpark!

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 19 dec 2010, 23:26

Robin Hartog schreef:Waarom zou je de 535d nu al willen chippen? Dat ding is standaard al twee keer zo snel als je huidige funfer bij wijze van spreken. ;)

Welkom trouwens, leuk wagenpark!
Klopt. Is volslagen zinloos maar toch lijkt het me zo leuk.
Meer rationeels komt er niet uit. Haha
Ik heb bij de Z3M ook de begrenzer laten verwijderen. Ook eigenlijk zinloos maar was toch ook wel leuk.
Als je blijft gassen, rij je al dat spul natuurlijk wel zo de vernieling in. Daar ben ik me van bewust.

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 19 dec 2010, 23:56

Afbeelding
De 530D

De 325 cabrio

De Z3M

De benjamin :)
Laatst gewijzigd door z3mrunner op 18 feb 2011, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 20 dec 2010, 00:16

Mooie collectie hoor! Ik weet niet of de flaps helemaal weg kunnen, heb je daar documentatie over? Mijin 535d sedan was gechipped, dat was een feest. De touring voelt standaard sneller dan de sedan standaard was, ondanks glzen dak en zwaardere opties zoals stoelen en bakvulling. Ik wilde deze ook laten chippen maar uiteindelij van af gezien.

Jussi

Bericht door Jussi » 20 dec 2010, 02:29

Flaps kunnen weggehaald of vastgezet worden. Je kan ook de inlaatcollector vervangen voor een verbeterd exemplaar.

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 20 dec 2010, 10:54

Ha, nog een alfist die overgestapt is naar BMW :mrgreen: .

Welkom!

Heb zelf (met mijn 21 jaar :oops: ) ook een stuk of 15 alfa's gehad, waarvan 12 ofzo 105 serie, dus Giulia Berlina's en een bertone (Turbo). Geweldig spul, als speeltje. BMW als daily is ideaal!

Kasteel

Bericht door Kasteel » 20 dec 2010, 11:05

z3mrunner schreef:
Kasteel schreef:Zoveel km's met de e39 gereden of betreft dat een typfout? Foto's zijn altijd welkom overigens :).
Ik koop mijn Funfen altijd met 100K op de teller en rijdt ze dan gewoon op.
Deze wil echter niet stuk en ik kan aan een mooie 535D komen, dus wordt het nu te verleidelijk. :)
In Amersfoort rijdt een funf taxi rond met 625K.
Sterk spul dus. Ik rij gewoon met originele motor, versnellingsbak en turbo (en gechipt he!) en houd er wel van om de pk-tjes los te laten.
Netjes, 100dkm bij aanschaf met 550dkm erbij maakt toch ook nog 650k, nog niet veel het zien halen tot op heden :).

David van Kampen

Bericht door David van Kampen » 20 dec 2010, 14:31

Haa Yangkie.....

Ga je hier nu ook al spammen :wink: ...

Welkom.. :beer:

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 20 dec 2010, 16:25

Ravin ///M schreef:Ik weet niet of de flaps helemaal weg kunnen, heb je daar documentatie over?
Van een belgisch forum:

Wat zijn het?
Het zijn kleppen in de inlaatcollector. De positie van deze kleppen varieert met de stand van het gaspedaal.

Wat doen ze?
Bij een koude motor (en dus koude cilinder wanden) komt het brandstof lucht mengsel in contact met de koude cilinder wand. Hierdoor is het zo dat een diesel druppel begint te verbranden, maar tijdens dit verbrandingsproces (en de druppel dus aan het bewegen is in de cilinder) kan deze tegen deze koude wand botsen, waardoor dit verbrandingsproces vroegtijdig wordt afgebroken en je dus geen volledige verbranding hebt. Met extra roetvorming (en verbruik) tot gevolgd.

Daarom wordt de positie van de wervelkleppen (swirlflaps) zo gesteld dat ze een soort obstakel vormen voor de instromende lucht. Hierdoor begint de lucht te tollen/wervelen. Ze komt dan dus al wervelend binnen in de cilinder. Door het ontwerp van de inlaat+wervelkleppen+cilinder is deze werveling zodanig dat de lucht zo weinig mogelijk in contact komt met de koude cilinder wand. Ze tolt dus rond in het centrum van de cilinder zonder in contact te komen met de koude wand. Met dus minder verbruik en roetvorming tot gevolg.

Het zelfde geldt in geval van deellast, dan is de temperatuur van de cilinder wand ook relatief beperkt.

Bij vollast (dus stevig door gassen, hoge rpm) is de temperatuur van de wand hoog genoeg (zelfs dusdanig hoog dat ze de verbranding kan versnellen) en mag de lucht dus wel tegen de wand botsen. Je zou dus eerst denken dat die kleppen ook geen kwaad doen, want die extra werveling zal wel geen kwaad kunnen, ook al is het niet nodig? -> niet juist! Bij deze hoge snelheden, heeft dus ook de instromende lucht een hoge snelheid (in de inlaatcollector). Bij deze hoge snelheden van de lucht, krijgen we een grote drukval over de wervelklep als die nog steeds zo is opgesteld als voordien. Dat obstakel zorgt dus voor een grote drukval bij deze hoge snelheid. (bekijk het alsof je blaast door een rietje met een prop papier in ofzo, als je even hard blaast als zonder prop, voel je duidelijk dat aan de andere kant minder druk uit komt, je hebt dus een druk val over het obstakel) Daarom is bij deze hoge luchtsnelheid de klep zo opgesteld dat de lucht vrij er door kan stromen (dus geen obstakel, dus geen druk val).
Waarom is deze drukval slecht? Je wilt de lucht er juist in persen met zo hoog mogelijke druk (en dus grote dichtheid), zodat er zoveel mogelijk lucht beschikbaar is voor de verbranding. Door die drukval verminderd dus de druk, en dus de beschikbare lucht voor de verbranding, en dus het vermogen.

Dus samengevat:
- Lage belasting en laag toerental en koude motor: kleppen zorgen voor werveling -> minder roet en verbruik
- Hoge belasting en hoog toerental: kleppen staan gewoon open zodat ze geen drukval veroorzaken

Wat is het probleem?
Eens de 100.000 km voorbij durven ze afbreken, en dan beland dus het klepje in de cilinder met alle gevolgen van dien (motor kapot).

Wat zijn de oplossingen?
1. Nieuwe inlaatcollector plaatsen, kost rond de 500 euro, meer info bij PSG etc. (dan heb je dus nog steeds de werking van de kleppen, en dus kleinere uitstoot + verbruik bij lage belasting/toerental en koude motor)
2. Blank plates (staat hier al vermeld in dit topic of zie ook http://www.swirlflaps.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; ), dan heb je wel niet meer het voordeel van de swirl flaps
3. De klepjes gewoon verwijderen en het gaatje dichten met een degelijke schroef. (bimmerstyle heeft dit reeds toegepast)
4. Hopen dat het u niet voorkomt en al een zak euro's klaar houden

Welke auto's hebben het?
Alle diesels van 2001 tot 2005 zijn mogelijk probleemgevallen. Meestal hebben de oudere manuele modellen het niet, maar de automatische meestal wel.
Voor de veiligheid best controleren door de inlaatcollector er af te nemen.
Laatst gewijzigd door z3mrunner op 20 dec 2010, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 20 dec 2010, 16:30

Handleiding swirl flaps verwijderen.
http://www.bmwland.co.uk/swirl_flaps_bm ... _flaps.pdf

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 20 dec 2010, 16:32

Nog wat swirl flap horror:
http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?t=108090" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW-Land:The date when the modified manifold was fitted is not clear cut... some cars are built early but registered later and fail, but people always refer to the reg date and not build date.

There are three levels of swirl flaps
1. Early 2001 to 2003 - thin spindles - very prone to failure

2. 2003 to 2005/6 - thicker spindles - less prone to failure

3. 2006 to Now - thicker spindles but also in jacket - less prone to failure and will not fall into engine unless parts have disintegrated rather than seperated

Only way to be absolutely sure is open and check - yes it may cost you in a garage (£150-200) but if it does need changing at least then you can get it deflapped

BMW -land (Motorblok vervangen door orignele BMW refurbished versie (door dealer)):

i bought the car recently which is on its second engine coz the flaps destroyed the first and yesterday had the swirl flaps removed from the second engine by pmw in essex. the first engine went at 93000 miles and its now on 107000, so not a great deal of mileage since the swap.

anyway, the guy brought out the flaps to show me how they were when they were removed and one was bent up and coming loose already!

i can't believe that they are failing at so few miles. just thought id let you know in case anyone was putting it off.

also he said the new e90's also have them (albeit a modified version) but they are also failing and he reccomends removal on these too.

En als laatste citaat van BMW Land:
Van een forum lid tegen een nieuw lid die net de Swirl flaps heeft aangepakt:

Welcome to the club of "diesel bmw drivers who sleep easy at night"

spread the word to other 120d, 320d, 330d, 530d and so on owners in your family and friends circle to do the same.

And im convinced that the removal of swirl flaps also helps with full load performance as a thin plate even flat against airflow disturbs the airflow into the engine.

THis might explain by 20hp/65Nm increase at full load over the standard quoted figures (had no "before" dyno run).

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 20 dec 2010, 16:37

Kasteel schreef:
z3mrunner schreef:
Kasteel schreef: Netjes, 100dkm bij aanschaf met 550dkm erbij maakt toch ook nog 650k, nog niet veel het zien halen tot op heden :).
Sorry, foutje komt door mijn tekst:

Auto heeft totaal 550K gereden. Ik heb daarvan 450K gereden.

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 20 dec 2010, 18:17

@siegerdehaan89: Dat doe je knap, zoveel Alfa's binnen zo'n korte tijd. Maar ik blijf de italiaanse lijnen nog steeds mooi vinden, evenals itaiiaanse vrouwen :D :D

@David: Genoeg leesvoer op dit forum. Ik vermaak me hier wel.

@jussie: inlaatcollector schijnt al van de verbeterde versie te zijn. Maar met chippen wordt alles extra belast. En je wilt het door mij geposte horrorverhaal toch echt niet meemaken. Dan maar safety first en er uit met die troep. (Als dat geen negatieve gevolgen heeft en daarom ben ik nu driftig fora aan het doorlezen)

@Ravin //M: Wat deed jouw besluiten om deze niet meer te chippen?

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 20 dec 2010, 19:36

Tsja, ik ben eigenlijk wel tevreden met het vermogen, plus denk ik dat ik deze auto heel lang wil houden. Hij is lekker vol en ik zie geen ander die ik liever wil hebben. Ik post vanavond de pica van de camera's!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 dec 2010, 20:04

Welkom :wink:

Swirls zorgen voor een mooier koppel over het hele toeren gebied door het inlaat spruitstuk op te delen in een lang en een kort traject en worden aangestuurd door het motor vacuum i.c.m. met de ECU die de pressure converters aansturen. De pressure converters openen of sluiten een bepaalde vacuum route o.a. naar de swirls. In theorie zou je het moeten merken dat je de swirls eruit haalt maar in de praktijk is dit nihil tot niet merkbaar. Diesels vervuilen intern behoorlijk waardoor de swirls van roet worden voorzien. Stukje bij beetje worden ze dus steeds zwaarder belast waardoor metaal moeheid op kan treden. Ga je daarnaast ook nog chippen dan loop je nog meer risico. Naar mijn mening kun je met een goed programma voor je ECU er ook voor zorgen dat je een mooi koppel verloop krijgt.

Ik heb een topic aangemaakt over swirls op het BMW portal en dat staat hier ook ergens in "werkplaats". Op het BMW portal zijn er al een aantal (E46) eigenaren die ze verwijderd hebben en qua motor gedrag niets merken. Je kunt replacement plaatjes kopen maar de gaten die de asjes achterlaten kun je ook gewoon een boutje indraaien als je het mij vraagt. Als het maar dicht is.

Als je een beetje technisch bent dan is het prima zelf te doen trouwens :thumbup:

Edit: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... ilit=swirl" onclick="window.open(this.href);return false;

De 318D uit 2004 bleek ze niet te hebben wat wel mee helpt te twijfelen aan de noodzaak er van maar dat terzijde :wink:

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 20 dec 2010, 20:21

Geweldige DIY Niels. Ik heb het met belangstelling gelezen. Eruit met die zooi dus.
Wat ziet dat er van binnen smerig uit. Je zou het toch haast regelmatig gaan schoon maken. Dat is toch niet goed voor de Flow, zou je denken.

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 20 dec 2010, 20:25

Ravin ///M schreef:Tsja, ik ben eigenlijk wel tevreden met het vermogen, plus denk ik dat ik deze auto heel lang wil houden. Hij is lekker vol en ik zie geen ander die ik liever wil hebben. Ik post vanavond de pica van de camera's!
OK, als iemand dat zegt die met en zonder chip heeft gereden, dan zegt dat wel wat.
Ik ga eerst een paar maandjes ongechipt rijden maar de swirl kleppen gaan er waarschijnlijk wel snel uit.

Ik kijk uit naar de camera's. Ik ben gek op dat soort mooie aanvullingen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 dec 2010, 20:42

z3mrunner schreef:Geweldige DIY Niels. Ik heb het met belangstelling gelezen. Eruit met die zooi dus.
Wat ziet dat er van binnen smerig uit. Je zou het toch haast regelmatig gaan schoon maken. Dat is toch niet goed voor de Flow, zou je denken.
Zonder twijfel zou ik ze altijd verwijderen :thumbup:

Een keer per 100.000km de EGR even schoon schrapen is niet overbodig inderdaad. De theorie omtrent flow is vrij lastig. Vervuiling zorgt voor een obstructie/kleinere doorlaat wat je in principe niet wilt maar waardoor de lucht snelheid aan de andere kant weer omhoog gaat omdat je turbo druk een constant gegeven is (slijtage ff niet mee gerekend). Daarnaast zal er ook weer werveling kunnen ontstaan of juist weer meer laminaire flow....wie zal het zeggen :hmmm: Uiteindelijk gaat het om opmenging en vullingsgraad en wat nu precies nadelig werkt of misschien wel weer in het voordeel dat zou ik niet durven zeggen.

Ik heb al een aantal verschillende dingen gedaan (EGR reinigen, PC's vervangen, vacuum slangen vervangen etc.) maar wat het gevoelsmatig het meeste helpt is een schoon luchtfilter. Die vervang ik dan ook bij elke olie beurt :wink: Ik moet wel zeggen dat het aanzuig traject naar het filter toe bij een E46 verre van ideaal is waardoor met name een bepaalde plek erg vies wordt.

Plaats reactie