Waterpomp en distributieriem vervangen Audi ?
- Macboy
Waterpomp en distributieriem vervangen Audi ?
Wie heeft verstand van het volgende ? Zit met een kwestie waarbij een distributieriem is vervangen, maar niet de waterpomp. Dat heeft uiteindelijk tot schade geleid.
Mijn vraag is nu: is het vervangen van een waterpomp standaard of noodzakelijk bij het vervangen van de distributieriem ? Het gaat om een Audi A6.
Wie heeft betrouwbare info ?
Mijn vraag is nu: is het vervangen van een waterpomp standaard of noodzakelijk bij het vervangen van de distributieriem ? Het gaat om een Audi A6.
- Niels v D
Re: Waterpomp en distributieriem vervangen Audi ?
Wordt doorgaans geadviseerd, maar is niet in alle gevallen noodzakelijk.
Heb je wat meer informatie over motorisering en kilometerstand?
Heb je wat meer informatie over motorisering en kilometerstand?
- Niall
Heel simpel gezegd bij de dealer zeggen dat het niet noodzakelijk is om deze te vervangen bij een distributie wissel. Vaak zegt PON dat de riem 180k km mee moet gaan maar na 90k km elke 30k km gecontroleerd moet worden, helaas is dit alleen mogelijk door de riem eraf te halen.
Het is ook algemeen bekend dat de waterpompen van de VW/Audi groep vaak niet eens 90k km meegaan, bijv bij de 1.8T had de waterpomp een plastic schoepenrad en de gemodificeerde versie een stalen schoepenrad, reden hiervoor is dat de plastic niet zijn leven lang tegen warme koelvloeistof kan.
Mijn vaste garage vervangt altijd de pomp van VW groep auto's om problemen naderhand te vermijden, je wil niet weten wat het kost voor bijv een 2.5 of 3.0 TDIin bijv een A4 of A6
Het is ook algemeen bekend dat de waterpompen van de VW/Audi groep vaak niet eens 90k km meegaan, bijv bij de 1.8T had de waterpomp een plastic schoepenrad en de gemodificeerde versie een stalen schoepenrad, reden hiervoor is dat de plastic niet zijn leven lang tegen warme koelvloeistof kan.
Mijn vaste garage vervangt altijd de pomp van VW groep auto's om problemen naderhand te vermijden, je wil niet weten wat het kost voor bijv een 2.5 of 3.0 TDIin bijv een A4 of A6
- Macboy
Bij 120.000km distributieriem vervangen. PON zegt dat het niet in de voorschriften staat, maar meeste dealers doen het wel, althans adviseren het in elk geval wel !
- Tristan
Inderdaad geen voorschrift maar wordt vaak wel gedaan uit voorzorg omdat de riem er dan toch eraf ligt en zo makkelijker de waterpomp vervangen kan worden.
- Niall
Je kan stellen dat de lageringen van de spanrollen 120k km hebben gedraaid dat deze vervangen worden dat ook de lageringen van de waterpomp ook 120k km hebben gedraaid en daarom deze ook vervangen had moeten worden. Mijn vraag zou zijn wat is de minimale levensduur van de waterpomp welke door de fabrikant van de pomp voorgeschreven wordt.?? Dit zouden ze zo uit hun mou moeten schudden weet ik uit ervaringen met Tier 1 suppliers van de OEM's
Wat ook wel eens gebeurd is dat de tapeinden van de spanrollen breken als deze niet vervangen worden bij de riemwissel. Tapeind kost maar 1 euro maar de gevolgschade enkele duizenden.
Wat ook wel eens gebeurd is dat de tapeinden van de spanrollen breken als deze niet vervangen worden bij de riemwissel. Tapeind kost maar 1 euro maar de gevolgschade enkele duizenden.
- wjn
Antwoorden staan er al, betreft waarschijnlijk een V6.Macboy schreef:Wie heeft verstand van het volgende ? Zit met een kwestie waarbij een distributieriem is vervangen, maar niet de waterpomp. Dat heeft uiteindelijk tot schade geleid.
Het is niet voorgeschreven.
Het wordt vaak preventief gedaan, omdat (ze denken dat) ze de waterpomp niet kunnen vervangen, zonder eerst de distributie los te halen.
(Dat laatste klopt dus niet, je kunt, met het front in de servicestand, de waterpomp vervangen zonder de hele voorkant of distributie los te halen.)
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een defecte waterpomp tot schade leidt, tenzij de eigenaar niet regelmatig vloeistoffen controleert.
- Niels
- Auto: Prius+
In de regel wordt altijd geadviseerd om een waterpomp te vervangen bij een riem wissel als de waterpomp direct door de distributie wordt aangedreven. Losstaand van het feit dat dit een Audi is. Genoeg merken die de constructie op dergelijke wijze gebruiken (o.a Opel, Volvo en vroeger ook VW) Dit wordt hoofdzakelijk gedaan omdat er best wel krachten op komen vanaf de riem aandrijving. De lagers van de waterpomp worden dus redelijk zwaar belast. Neem je de pomp dus niet mee en de lagers van de pomp lopen uiteindelijk kapot dan heb je motorschade waarbij je meestal het blok kunt afschrijven.
Een gokje is dat dit nu juist de kwestie is, Ilija?
Dat een pomp dus bij een A6 relatief gemakkelijk na die tijd te vervangen is doet niets af aan het feit dat het de meest verstandige beslissing is om deze preventief mee te nemen. Je moet als chauffeur wel erg goede oren hebben EN technisch zijn om te ontdekken dat de lagers van je waterpomp versleten/rauw zijn
Een gokje is dat dit nu juist de kwestie is, Ilija?
Dat een pomp dus bij een A6 relatief gemakkelijk na die tijd te vervangen is doet niets af aan het feit dat het de meest verstandige beslissing is om deze preventief mee te nemen. Je moet als chauffeur wel erg goede oren hebben EN technisch zijn om te ontdekken dat de lagers van je waterpomp versleten/rauw zijn

- wjn
Niels heeft wel gelijk dat de waterpomp deel is van de distributie. Iets wat ik niet wist, maar bv. in elsa goed te zien is.
Dus idd als de (lagers van) de waterpomp defect gaan, kan ook je distributie defect gaan, met alle gevolgen van dien.
Zover ik weet is het geen voorschrift om de waterpomp tegelijkertijd met de getande riem te vervangen, dus dan zou het geen nalatigheid van de garage zijn. Eerder van PON/Audi, wegens niet aanpassen van de voorschriften.
En in dat geval wens ik Ilja suc6 en ben benieuwd naar de voortgang.
Dus idd als de (lagers van) de waterpomp defect gaan, kan ook je distributie defect gaan, met alle gevolgen van dien.
Zover ik weet is het geen voorschrift om de waterpomp tegelijkertijd met de getande riem te vervangen, dus dan zou het geen nalatigheid van de garage zijn. Eerder van PON/Audi, wegens niet aanpassen van de voorschriften.
En in dat geval wens ik Ilja suc6 en ben benieuwd naar de voortgang.
- Niall
Was ik even vergeten dacht dat iedereen dat zou weten.
Complete distributieset met alle rollen tapeinden, multiriemen enz. kost voor een 2.5TDI dik 500 Euro, als ik me goed herriner loopt de multiriem aan de binnenkant van de distributieriem, vaak vervangt de dealer deze niet met als gevolg als ie klapt de distributie meteen mee klapt.
Je zou eens navraag moeten doen bij een duitse dealer wat door VW voorgeschreven wordt, PON heeft de neiging om zijn eigen regels te hanteren.
Coulance kent PON niet
Complete distributieset met alle rollen tapeinden, multiriemen enz. kost voor een 2.5TDI dik 500 Euro, als ik me goed herriner loopt de multiriem aan de binnenkant van de distributieriem, vaak vervangt de dealer deze niet met als gevolg als ie klapt de distributie meteen mee klapt.

Je zou eens navraag moeten doen bij een duitse dealer wat door VW voorgeschreven wordt, PON heeft de neiging om zijn eigen regels te hanteren.
Coulance kent PON niet
- wjn
Qua garantie afhandeling etc. heb je gelijk, PON, en daarom hebben de dealers geen keuze, is veel minder coulant dan de duitse collega's.
Qua werkzaamheden komen de voorschriften gewoon van Audi.
Dat maakt volgens mij dit ook best complex. Als een dealer de werkzaamheden volgens het boekje en bovag (ook zo'n leuke club) uitvoert, valt hem/haar niets te verwijten, of ??
Qua werkzaamheden komen de voorschriften gewoon van Audi.
Dat maakt volgens mij dit ook best complex. Als een dealer de werkzaamheden volgens het boekje en bovag (ook zo'n leuke club) uitvoert, valt hem/haar niets te verwijten, of ??
- Niels
Ik ben eigelijk ook wel benieuwd welk standpunt een lease maatschappij inneemt bij het wel of niet preventief meenemen van de pomp. Vanuit PON wel of niet voorschrijven is imho (in eerste instantie) geen thema, je weet als dealer/garage dat het niet vervangen van de pomp risico's met zich meebrengen die financieel niet in verhouding staan tot een pomp van ca, 150,- Of de fabriek of importeur dat dan wel of niet voorschrijft vind ik niet echt terzake doen (echter kan een dealer zich daar achter verschuilen natuurlijk).
De vraag is natuurlijk of de klant goed geinformeerd is door de uitvoerende partij. Imho moet een garage/dealer altijd adviseren om de pomp mee te nemen in de werkzaamheden. Is dit niet gebeurd dan zijn ze imho "verwijtbaar". Je brengt je auto immers niet naar een beun maar naar een (gerenomeerd?) bedrijf mede vanwege hun proffesionaliteit en expertise. Daar hoort een dergelijk advies bij. Sterker nog mijn "beun" monteur adviseert dat nog
(VAG monteur overigens
) Net als dat je standaard een drukgroep + lager mee vervangt als je de koppeling vervangt. Niemand die alleen de plaat vervangt en dat terwijl de financiele risico's vele malen kleiner zijn, op z'n hoogst moet de bak er weer achter vandaan.
Blijft over of de klant dit advies van de uitvoerende partij heeft opgevolgd. Nee => financiele besparing versus het nemen van een financieel risico door de klant
Resumerent:
Vraag 1: is de klant wel of niet geadviseerd om de pomp ook te laten vervangen??
a) Klant heeft dit advies niet opgevolgd..
b) Klant heeft dit advies niet gekregen van het bedrijf. => ga verder naar vraag 2
Vraag 2: Indien het bedrijf dit advies niet heeft gegeven, waarom niet? En belangrijker kunnen ze zich verschuilen achter wat vanuit de fabriek wordt voorgeschreven ook al zouden ze beter moeten weten
Indien de fabriek dit ook niet voorschrijft wil nog niet zeggen dat het bedrijf het dan ook niet hoeft te adviseren imho. Een klant zou dan ook zeker recht hebben op een goede coulance regeling imho.
Een andere insteek is om de vraag te stellen wanneer een waterpomp vervangen zou moeten worden indien deze niet met elke riem wissel wordt meegenomen. Een pomp kan in principe twee defecten oplopen vanwege slijtage:
1) Onvoldoende pomp capaciteit => niet relevant voor deze discussie en vrij eenvoudig traceerbaar aangezien de motor een koelprobleem krijgt
2) Lager slijtage waardoor de pomp uiteindelijk vast loopt of veel speling krijgt op de as waardoor je distributie er af loopt.
Bovenstaande vraag zou ik stellen indien de fabriek niet voorschrijft om de pomp bij een riem wissel mee te nemen en de uitvoerende partij zich hier achter verschuilt. Want je kunt simpelweg niet verwachten dat:
a) Een waterpomp die de distributie op spanning houdt een autoleven mee gaat. Hiervoor zijn simpelweg de krachten op de lagers te groot.
b) Van een auto eigenaar verwachten dat hij de technische kennis heeft om lager slijtage van een waterpomp waar te nemen.
Hieruit concluderend namelijk, zou elke Audi met een dergelijke distributie constructie risico lopen op een falende distributie indien de fabriek geen interval voorschrijft en elke garage dit zou opvolgen. Waterpompen zouden dan immers nooit preventief vervangen worden terwijl ze wel een potentieel gevaar zijn na verloop van tijd
En is rechter of advocaat wat voor me?
De vraag is natuurlijk of de klant goed geinformeerd is door de uitvoerende partij. Imho moet een garage/dealer altijd adviseren om de pomp mee te nemen in de werkzaamheden. Is dit niet gebeurd dan zijn ze imho "verwijtbaar". Je brengt je auto immers niet naar een beun maar naar een (gerenomeerd?) bedrijf mede vanwege hun proffesionaliteit en expertise. Daar hoort een dergelijk advies bij. Sterker nog mijn "beun" monteur adviseert dat nog

Blijft over of de klant dit advies van de uitvoerende partij heeft opgevolgd. Nee => financiele besparing versus het nemen van een financieel risico door de klant

Resumerent:
Vraag 1: is de klant wel of niet geadviseerd om de pomp ook te laten vervangen??
a) Klant heeft dit advies niet opgevolgd..
b) Klant heeft dit advies niet gekregen van het bedrijf. => ga verder naar vraag 2

Vraag 2: Indien het bedrijf dit advies niet heeft gegeven, waarom niet? En belangrijker kunnen ze zich verschuilen achter wat vanuit de fabriek wordt voorgeschreven ook al zouden ze beter moeten weten

Een andere insteek is om de vraag te stellen wanneer een waterpomp vervangen zou moeten worden indien deze niet met elke riem wissel wordt meegenomen. Een pomp kan in principe twee defecten oplopen vanwege slijtage:
1) Onvoldoende pomp capaciteit => niet relevant voor deze discussie en vrij eenvoudig traceerbaar aangezien de motor een koelprobleem krijgt
2) Lager slijtage waardoor de pomp uiteindelijk vast loopt of veel speling krijgt op de as waardoor je distributie er af loopt.
Bovenstaande vraag zou ik stellen indien de fabriek niet voorschrijft om de pomp bij een riem wissel mee te nemen en de uitvoerende partij zich hier achter verschuilt. Want je kunt simpelweg niet verwachten dat:
a) Een waterpomp die de distributie op spanning houdt een autoleven mee gaat. Hiervoor zijn simpelweg de krachten op de lagers te groot.
b) Van een auto eigenaar verwachten dat hij de technische kennis heeft om lager slijtage van een waterpomp waar te nemen.
Hieruit concluderend namelijk, zou elke Audi met een dergelijke distributie constructie risico lopen op een falende distributie indien de fabriek geen interval voorschrijft en elke garage dit zou opvolgen. Waterpompen zouden dan immers nooit preventief vervangen worden terwijl ze wel een potentieel gevaar zijn na verloop van tijd

En is rechter of advocaat wat voor me?

- wjn
Je mist de cijfermatige onderbouwing:
- In hoeveel gevallen is de waterpomp defect gegaan (procentueel gezien)?
- Bij welke km-standen?
- Zijn dat dezeflde type motoren (motornr.)?
- In hoeveel gevallen waren de lagers van de pomp defect?
- Bij welke km-standen?
- In hoeveel gevallen heeft dit geleid tot (vergelijkbare) schade?
- Bij welke km-standen?
- Zijn er terugroepacties, wijzigingen aan onderdeelnummers (= meestal verbeterde versie), etc?
- Welk onderdeelnummer was er verbouwt?
- Etc. etc.
Anders is het gewoon een incident geweest
- Bij welke km-standen?
- Bij welke km-standen?
- Bij welke km-standen?
- Zijn er terugroepacties, wijzigingen aan onderdeelnummers (= meestal verbeterde versie), etc?
- Etc. etc.

-
Ben ik met je eens. het vervangen van de waterpomp of drukgroep met aanverwante onderdelen bij een koppeling wordt vaak meegenomen onder de noemer van...we zijn er nu toch...en is veel goedkoper om het nu mee te nemen dan over een jaartje als blijkt dat de waterpomp toch stuk gaat.
Vaak denk ik dat de dealer er een ""slaatje" probeeert uit te slaan. Ik zelf heb de risisco's ook nooit genomen.
Ik ben ook wel benieuwd of het echt vaak voorkomt dat er dus geen waterpomp is vervangen en er flinke schade is ontstaan. Ik denk namelijk van niet, anders wordt dat alsnog gewoon meegenomen, en geeft een importeur het als richtlijn aan.
Vaak denk ik dat de dealer er een ""slaatje" probeeert uit te slaan. Ik zelf heb de risisco's ook nooit genomen.
Ik ben ook wel benieuwd of het echt vaak voorkomt dat er dus geen waterpomp is vervangen en er flinke schade is ontstaan. Ik denk namelijk van niet, anders wordt dat alsnog gewoon meegenomen, en geeft een importeur het als richtlijn aan.
- Ar
- Auto: Prius
Die incidenten gebeuren vaak genoeg. Als je kijkt wat een pomp kost op het hele totaalbedrag van je distributie wissel, is het een klein bedrag om risico's sterk te beperken.
Bij een BMW, MB correctief onderhoud en VAG preventief.
Bij een BMW, MB correctief onderhoud en VAG preventief.

- Niels
Als vrijwel altijd wordt geadviseerd om een pomp mee te nemen bij een riemwissel dan kun je imho niet spreken van een incident als het niet is gebeurd en de boel loopt kapot. Dat hoef je niet te onderbouwen met cijfers als je het mij vraagt. "Rule of thumb" is gewoon om de pomp mee te nemen en daar kan Audi van afwijken (tegenwoordig) omdat ze overtuigd zijn van hun eigen kwaliteit maar dan zit je nog met een lastige situatie als Audi zijnde in dit gevalwjn schreef:Je mist de cijfermatige onderbouwing:
- Bij welke km-standen?
- Bij welke km-standen?
- Bij welke km-standen?
- Etc. etc.

Echter als je drie dealers belt voor een riemwissel en er is maar eentje die adviseert om preventief de pomp mee te nemen dan hang je al imho.... Dan moeten ze qua cijfers wel erg goed kunnen onderscheiden welke WEL een riemwissel hebben gehad maar GEEN nieuwe waterpomp anders kun je het nog niet afdoen als incident. Vanuit mijn ervaring bij VAG (weliswaar al weer minstens 6 jaar oud) hebben ze die cijfers niet overzichtelijk voorradig tenzij er al eens uitgebreid onderzoek naar gedaan is. Dus als ze wel in een overzicht beschikbaar zijn dan kun je je afvragen waarom dat zo is

Dat kan meespelen in dit geval waarbij de klant hetzelfde heeft gedachtHarrie schreef: Vaak denk ik dat de dealer er een ""slaatje" probeeert uit te slaan. Ik zelf heb de risisco's ook nooit genomen.

-
Ik denk dat er gevraagd wordt hoeveel waterpompen er daadwerkelijk stuk zijn gegaan nadat de distributieriem is vervangen zonder dat de waterpomp is vervangen.
- wjn
Vooropgesteld dat niet eens bekend is waarover we het hebben. Wat voor een auto, motor(blok), km-stand etc.
Volgens mijn serviceboekje, geldt voor A3, A4 & A6:
90.000km
- TDI's alleen tandriem vervangen
- Pumpedüse tandriem + spanrol vervangen
120.000km
- 2.8 & 2.7 tandriem + spanrol vervangen
- Overige motoren alleen tandriem vervangen
180.000km
- 4cyl 5V alleen tandriem vervangen
That's all.
Geen indicaties in maanden, dat geld alleen voor olie en andere vloeistoffen.
(P.S. Dit is niet wat ik ervan vindt, maar wat voorgeschreven staat. Ik laat mijn tandriem om de 2 jaar vervangen, vanwege veroudering van het rubber. En dan gaat niet de waterpomp automatisch mee, want daar maak ik te weinig km's voor.)
Volgens mijn serviceboekje, geldt voor A3, A4 & A6:
90.000km
- TDI's alleen tandriem vervangen
- Pumpedüse tandriem + spanrol vervangen
120.000km
- 2.8 & 2.7 tandriem + spanrol vervangen
- Overige motoren alleen tandriem vervangen
180.000km
- 4cyl 5V alleen tandriem vervangen
That's all.
Geen indicaties in maanden, dat geld alleen voor olie en andere vloeistoffen.
(P.S. Dit is niet wat ik ervan vindt, maar wat voorgeschreven staat. Ik laat mijn tandriem om de 2 jaar vervangen, vanwege veroudering van het rubber. En dan gaat niet de waterpomp automatisch mee, want daar maak ik te weinig km's voor.)
- Niels
Snap ik heel goed echter wordt door de bank genomen geadviseerd om ook de waterpomp mee te nemen in een riemwissel als deze deel uitmaakt van de distributie. Mag het wel of niet voorgeschreven worden door de fabriek
Er zijn genoeg vragen die er bij komen en genoeg stellingen als tegen argument maar feit blijft dat als je een garage of monteur vraagt om advies of je een pomp mee moet nemen in een dergelijk geval dan zal daarop vrijwel altijd ja geantwoord worden. Natuurlijk kan het zijn dat men bij dit type A6 dat niet doet, of dat men de pomp zogenaamd controleert bij een riemwissel etc etc. Kan allemaal zijn maar dat neemt niet weg dat het advies in zijn algemeenheid is om de pomp ook te vervangen.
Ik kocht in juni (geloof ik) een V70 D5 waarbij de distributie een jaar en 25.000km voor de vervanging termijn/interval zat. Dus het Volvo forum doorgespit waar ook wat garage houders bij zitten en mensen die bij dealers werken: "vergeet de pomp niet mee te nemen" is standaard wat je in dergelijke topics tegenkomt terwijl Volvo het zelf ook niet voorschrijft. Nog sterker ik ben eigenlijk nog nooit tegengekomen dat het vanaf de fabriek werd voorgeschreven
Maar het wordt wel geadviseerd in zijn algemeenheid...

Er zijn genoeg vragen die er bij komen en genoeg stellingen als tegen argument maar feit blijft dat als je een garage of monteur vraagt om advies of je een pomp mee moet nemen in een dergelijk geval dan zal daarop vrijwel altijd ja geantwoord worden. Natuurlijk kan het zijn dat men bij dit type A6 dat niet doet, of dat men de pomp zogenaamd controleert bij een riemwissel etc etc. Kan allemaal zijn maar dat neemt niet weg dat het advies in zijn algemeenheid is om de pomp ook te vervangen.
Ik kocht in juni (geloof ik) een V70 D5 waarbij de distributie een jaar en 25.000km voor de vervanging termijn/interval zat. Dus het Volvo forum doorgespit waar ook wat garage houders bij zitten en mensen die bij dealers werken: "vergeet de pomp niet mee te nemen" is standaard wat je in dergelijke topics tegenkomt terwijl Volvo het zelf ook niet voorschrijft. Nog sterker ik ben eigenlijk nog nooit tegengekomen dat het vanaf de fabriek werd voorgeschreven

-
Volgens mij word het vaak vanuit financieel oogpunt voorgesteld om hem mee te vervangen.
Wanneer een riem vervangen wordt heeft een auto er al heel wat jaren op zitten. Wanneer de volgende riem vervangen moet worden gaan er weer heel wat jaren overheen. De kans dat de waterpomp in die tussentijd stuk gaat wordt natuurlijk steeds groter. Als de pomp dan tussentijds alsnog vervangen moet worden ben je een berg geld kwijt aan montage. Wanneer de riem er toch al af ligt ben je alleen de extra centjes kwijt voor de pomp en ben je er weer voor dezelfde aantal jaren "verzekerd" van dat je probleemloos verder kan.
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat de waterpomp maar meteen vervangen moet worden omdat de pomp nu toch heel snel stuk zal gaan en je met een grotere schade blijft zitten, DOORDAT je de riem verniewd.
Wanneer een riem vervangen wordt heeft een auto er al heel wat jaren op zitten. Wanneer de volgende riem vervangen moet worden gaan er weer heel wat jaren overheen. De kans dat de waterpomp in die tussentijd stuk gaat wordt natuurlijk steeds groter. Als de pomp dan tussentijds alsnog vervangen moet worden ben je een berg geld kwijt aan montage. Wanneer de riem er toch al af ligt ben je alleen de extra centjes kwijt voor de pomp en ben je er weer voor dezelfde aantal jaren "verzekerd" van dat je probleemloos verder kan.
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat de waterpomp maar meteen vervangen moet worden omdat de pomp nu toch heel snel stuk zal gaan en je met een grotere schade blijft zitten, DOORDAT je de riem verniewd.
- wjn
Volgens het serviceboekje hoeft niet eens in alle gevallen de spanrol vervangen te worden, terwijl die lagers net zo belast worden als die van de waterpomp en bij problemen dezelfde schade kan optreden.
Of zou er dan toch verschil in de diverse lagers zitten ??
Of zou er dan toch verschil in de diverse lagers zitten ??
-
Spanrol is ook inderdaad precies hetzelfde verhaal.
- Niels
a) Je neemt een pomp mee omdat je weet dat een volgende wissel pas over 100.000km is en het niet vanzelfsprekend is dat die pomp het nog zo lang volhoudt.Harrie schreef: Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat de waterpomp maar meteen vervangen moet worden omdat de pomp nu toch heel snel stuk zal gaan en je met een grotere schade blijft zitten, DOORDAT je de riem verniewd.
b) Omdat je een riemwissel uitvoert zal de spanning op de lagers toenemen t.o.v. de oude riem. Dus je verhoogt wel degelijk de kans op falen

Kijk iedereen kan terugvallen op voorschriften en cijfers maar dat doet niets af aan het feit dat in z'n algemeenheid wordt geadviseerd om de pomp mee te nemen bij een riemwissel Period... Dat mensen dat beschouwen als extra omzet is prima maar dan nemen ze wel zelf het risico. Zoals gezegd als ik mijn (VAG) monteurs vraag of de pomp mee vervangen moet worden wordt dat gewoon geadviseerd zonder te vragen welk bouwjaar mijn auto is, welke motor er in hangt, wat de riem interval is, welke type pomp er op zit, welke fabricage datum de pomp heeft, of er SKF lagers inzitten etc. etc. En het is niet zo dat zij me dan een pomp verkopen aangezien ik zelf mijn inkopen doe

Het wordt niet voorgeschreven maar dat houdt nog niet in dat het ook niet nodig is imho. Ik ben dan ook benieuwd wat een dealer/garage adviseert bij dit typewjn schreef:Volgens het serviceboekje hoeft niet eens in alle gevallen de spanrol vervangen te worden, terwijl die lagers net zo belast worden als die van de waterpomp en bij problemen dezelfde schade kan optreden.

- 911-lover
Ikzelf heb begin dit jaar een motorschade gehad ivm de waterpomp die het begeven had bij mijn Daily (A6).
Motor is een 2.8 30V.
Wagen had 170.000km
Daar een spanrol blijkbaar ook zijn beste tijd gehad had is bij het blokkeren van een spanrol de distributieriem geknapt (was vervangen op 60 en 120.000km) .
Gelukkig niet rijdende maar in de garage (ik had waterverlies en heb de wagen laten takelen naar de garage .
Daar is bij het testen op rolantie de riem gebroken .
Gelukkig niet rijdende volgens de garagist dus de kleppen (zijn zwevende) en dergelijke niet geraakt .
Kostprijs herstelling ex BTW voor nieuwe spanrollen , riem en waterpomp 1650€.
Nu 40.000km verder draait nog alles als een klokje
Motor is een 2.8 30V.
Wagen had 170.000km
Daar een spanrol blijkbaar ook zijn beste tijd gehad had is bij het blokkeren van een spanrol de distributieriem geknapt (was vervangen op 60 en 120.000km) .
Gelukkig niet rijdende maar in de garage (ik had waterverlies en heb de wagen laten takelen naar de garage .
Daar is bij het testen op rolantie de riem gebroken .
Gelukkig niet rijdende volgens de garagist dus de kleppen (zijn zwevende) en dergelijke niet geraakt .
Kostprijs herstelling ex BTW voor nieuwe spanrollen , riem en waterpomp 1650€.
Nu 40.000km verder draait nog alles als een klokje
-
Laat zelf bij een distributiewissel ALTIJD alle rollen + WP + multiriem + rollen vervangen. Dus in geval van m'n Renault Dti's betekent dat om de 75k. WP loopt daar niet op de distri maar "when in Rome".....
Bij de Alfa om het seizoen de hele reut, da's misschien 15k. km hooguit, maar we hebben al een keertje leergeld betaald. Motor schroot wegens defecte spanrol op de MULTIriem. Dat gebeurt je maar 1 keer!
Bij de Alfa om het seizoen de hele reut, da's misschien 15k. km hooguit, maar we hebben al een keertje leergeld betaald. Motor schroot wegens defecte spanrol op de MULTIriem. Dat gebeurt je maar 1 keer!