wim breman schreef:Heel apart om te lezen dat je de M3 bij vd Boon voor reparatie/onderhoud brengt.
Ik heb het ongeveer gehad met mijn dealer vanwege spooknota's en absurde rekeningen.
Lees maar in het werkplaatstopic over mijn Navi. ik heb in 2 weken tijd nu 2 diagnose nota's liggen ter hoogte van totaal € 210,00 met de mededeling dat de Navi defect is, ja hallo dat wist ik al, daar had ik een afspraak voor gemaakt omdat hij het niet deed.
Daarnaast nog een nota voor de diagnose dat de uitlaatgas retourklep defect is twv € 90,00 en gelijk de opmerking met verwijtend toontje van de baliemedewerker dat de bougie's nu wel eens vervangen mogen worden omdat de 1e montage er nog in zit..........................pffffff....wie doet hier het onderhoud dan ? dat is toch onderdeel van een vast onderhoudschema.
Voor de M3 zou ik nooit aan vd Boon gedacht hebben, ze hebben me wel al eens geweldig geholpen met mijn Subaru STI en de algemene indruk is gewoon goed daar.
Wim.
Zo'n 10 jaar geleden heb ik daar een Impreza GT Turbo gekocht die 1 dag voor de aflevering gestolen werd. Is uiteraard allemaal netjes opgelost. Verder in die 10 jaar een goede relatie opgebouwd. Ook een keer een motorblok opgeblazen en ook daar zijn we goed uitgekomen. Ik ben nogal eh apart wat dat betreft.
Paar keer gewoon normaal gesproken wat ik verwacht en wat ik niet verwacht. Lees uurloon en materiaal op een rekeningen, geen vaste / hoge tarieven voor een bepaald type onderhoud, geen milieuheffing / andere troep (klein materiaal voor 50 euro), etc. Gewoon simpel uurloon en materiaal. En als ik zelf materiaal aanlever geen probleem dan dus alleen uurloon.
Op die manier in de loop der jaren echt een prima relatie opgebouwd. Met de eigenaar (Hein) maar ook zeker met de chef werkplaats (Willem, nu ook mede eigenaar) en diverse monteurs die daar al langer rondlopen.
En er is veel hype over onderhoud van Porsches, ///M's, etc. Tuurlijk moet je weten wat je doet maar in de basis blijft de techniek gelijk. En op Internet is veel te vinden, dat lever ik aan (werkplaatshandleidingen, etc.) en dan komt alles goed. Ook zeggen ze tegen mij gewoon eerlijk als ze iets niet kunnen. Bijv. laatst met monteren trekhaak onder 130i. Ze waren niet zeker of ze de trekhaak in de computer konden inleren. Kortom afhankelijk van of het lukte was ik X bedrag of X+100 kwijt. Die 100 euro is dan de extra kosten omdat zij dan ook naar BMW moesten. Klaar en helder.
Wil niet zeggen dat er nooit wat is, maar we komen er wel altijd uit. Ze zijn niet super goedkoop overal mee maar leveren super service tegen gewoon een heel redelijk tarief. Materiaal / onderdelen lever ik steeds vaker gewoon zelf aan. Spaar ik in de loop der tijd bijelkaar (spreid ook de kosten/cashflow) en als het moment daar is gaat ie voor de klus weg.
Om zo te kunnen werken is redelijk uniek en is mij veel waard...
Mark.