Groot onderhoud e46 m3

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Groot onderhoud e46 m3

Bericht door markk » 01 dec 2010, 15:22

Zo vandaag groot onderhoud van de M3.
- bougies
- kleppen controleren / stellen
- diff vloeistof
- bak vloeistof
(filters en motorolie doe ik altijd zelf en hoeft nog niet)

Ben er even bij gebleven bij het kleppen controleren / stellen. Durfde het zelf niet aan om op straat te doen. En al helemaal niet met dit weer.

Machtig mooie techniek om te zien. Maar jezus wat een priegelwerk zeg die shim's. Dat ga ik dus echt never-nooit-niet zelf doen. Niet op straat en ik heb er gewoon het geduld niet voor. Monteur was de rust zelve. Rustig klepje voor klepje bekeken, gemeten, etc. Had er ook veel zin in qua afwisseling.

Alle uitlaatkleppen op 1 na (11 stuks dus) moesten gesteld worden en stonden te krap. Inlaatkleppen stonden allemaal goed. Diffolie en bougies kwamen er als "nieuw" uit. Diffolie zit er ook nog maar 23k km in dus dat klopt ook wel.

Ben benieuwd hoe het loopt vanavond als ik 'em ophaal.
(Misschien zit er dan wel 344pk in ;-)


Blij als een klein kind, Mark.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door Tristan » 01 dec 2010, 15:33

Bij dealer laten doen of specialist?

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door markk » 01 dec 2010, 15:45

Geen van beiden. Bij m'n vaste garage die alle auto's voor me onderhoud: Subaru/Suzuki dealer vdBoon in Alphen.

En nou niet gaan roepen dat die er geen verstand van hebben. Auto's zijn auto's en kleppen zijn kleppen. En zoals gezegd de monteur die vandaag aan m'n auto bezig is geweest was echt heel goed, rustig, en vakkundig bezig.

Ik lever altijd zelf de goede originele of OEM onderdelen + werkplaats handleidingen en dan doen zij de klussen die ik zelf niet aandurf. En dat gaat echt uitstekend. Zowel bij de BoxsterS laatst (dynamo reviseren bij middenmoter is een eh klusje) als nu bij de M3.

De monteurs vinden het juist altijd erg leuk om zoiets te doen. Zoals gezegd is het voor hun echt een hele leuke afwisseling. Kom er al meer dan 10 jaar en daar kan ik echt met een gerust hard m'n auto achterlaten. Ben er "kind aan huis", kan overal binnen lopen, etc.

Dat gebral bij de officiele Porsche of BMW dealer, het schrijven met een vork en het weerhouden van klanten uit de werkplaats hangt me echt al jaren de keel uit.
(waarbij Hans Severs/BMW in Alphen me overigens nog erg meevalt. Tot nu toe ook alleen maar positieve ervaringen mee...)


Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 01 dec 2010, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door maarten22 » 01 dec 2010, 15:50

Hans Severs is inderdaad nog een van de beter BMW dealers in de omgeving. Eigenlijk de enige dealer in de omgeving waar ik goede ervaringen mee heb.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door Tristan » 01 dec 2010, 15:54

Ken v.d Boon wel, zit ook in Bilderdam. En soms kan je beter een vast monteur hebben bij een niet-BMW garage die de auto goed kent dan een BMW-dealer.

Mijn M3 gaat ook voor geen goud naar de dealer. Als ik vraag naar Castrol 10W60, zeggen ze: 'bestaat dat dan? Wij doen dat nooit in onze ///M's'. Lama....

Severs hoor ik ook goede verhalen over, mijn BMW-specialist haalt er ook zijn onderdelen en zegt dat alleen al een goede magazijnchef het verschil kan maken.

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door Chris van S. » 01 dec 2010, 16:34

Tristan schreef:
Mijn M3 gaat ook voor geen goud naar de dealer. Als ik vraag naar Castrol 10W60, zeggen ze: 'bestaat dat dan? Wij doen dat nooit in onze ///M's'. Lama....
S14 is in feite al te oud voor de dealer inderdaad. Tenzij je weet dat er een monteur rondloopt die er nog aan heeft gesleuteld toen ze nieuw waren. En dat nu nog voor de lol graag wil doen.

@Markk: super dat je nog zo enthousiast van worden van je E46 M3 terwijl je de auto al zo lang hebt. :thumbup:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door Tristan » 01 dec 2010, 16:48

Chris van S. schreef:
S14 is in feite al te oud voor de dealer inderdaad. Tenzij je weet dat er een monteur rondloopt die er nog aan heeft gesleuteld toen ze nieuw waren. En dat nu nog voor de lol graag wil doen.
Ken er 1, en die is onze leeftijd volgens mij (was er ook tijdens de photoshoot met die Cecotto, collega van Erik K.).

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door Chris van S. » 01 dec 2010, 16:56

Juist die, John genaamd! :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door Bert ///M3 » 01 dec 2010, 16:56

Wat ik me dan weer afvraag, had je garage stelplaten op voorraad dan? Volgens mij gebruiken S50B30 en S50B32 alweer andere ranges shims en de S54 gebruikt weer een kleiner formaat :)

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door FreudeamFahren » 01 dec 2010, 17:00

markk schreef:(...) Auto's zijn auto's en kleppen zijn kleppen. (...)
:thumbup: Uitspraak van de eeuw :-) Schoolvoorbeeld van "het draait om de vent en niet om de tent". Monteur met gouden handjes en engelengeduld is 10x meer waard dan een glazen pand op een A1 locatie.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door markk » 01 dec 2010, 18:19

Auto weer opgehaald. Lijkt wat soepeler te schakelen EN wat minder rauw te lopen.

Afbeelding

Mark.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door Knot » 01 dec 2010, 18:24

Severs Alphen zou ik mn auto ook zo heen brengen, paar kleine dingetjes die ik gedaan heb met de M5 werd ik prima geholpen.

Diff olie en bougies was ook nog wel zelf te doen toch Mark, of vond je het echt te koud? ;)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door markk » 01 dec 2010, 18:33

Bert ///M3 schreef:Wat ik me dan weer afvraag, had je garage stelplaten op voorraad dan? Volgens mij gebruiken S50B30 en S50B32 alweer andere ranges shims en de S54 gebruikt weer een kleiner formaat :)
Noop. Maar op de voorstoel lag een volledige complete OEM shimkit (11-34-0-031-525) toen ik 'em vanochtend bracht. Had ik een tijdje geleden al "ingeslagen" :-)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door Joy » 01 dec 2010, 18:37

Mooi werk weer. Om de hoeveel kilometers is het aan te raden om de kleppen te stellen ? Die van mij zijn 20.000 km terug nog gesteld.

Is de E46 M3 de enige standaard auto die je nu hebt Mark ? Ik kan me niks herinneren van modificaties. Is de auto goed naar je zin zo of maak je bewust geen aanpassingen ?

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door markk » 01 dec 2010, 19:18

Om de 20kkm controleren en indien nodig stellen. Kortom ELKE inspection (I & II)

e46 M3 is volledig standaard op Hartge speedshifter na die erin zat toen ik 'em kocht (helaas). Bevalt prima zo "standaard".

Ik ben een redelijke originaliteitsfreak en vooral met (oudere) BMW's. Fabrieksopties of bijv. Alpina velgen vind ik nog wel kunnen maar aftermarket velgen, uitlaten, etc. daar begin ik niet zo snel aan.

Geldt eigenlijk voor alles muv de EVO waar een 3" Miltek onder zit met Ecutek tune en een Cobra kuipstoel maar dat is het dan wel. En eigenlijk is dat de schuld van Andre ;-)


Mark.

Gebruikersavatar
Ender
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 nov 2009, 17:04

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door Ender » 01 dec 2010, 20:06

Ik heb gisteren de magneetventiel laten vervangen van de mijne.. pff duur grapje

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door markk » 01 dec 2010, 20:08

Ender schreef:Ik heb gisteren de magneetventiel laten vervangen van de mijne.. pff duur grapje
Magneetventiel ? Wat is dat ?

Mark.

Gebruikersavatar
Ender
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 nov 2009, 17:04

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door Ender » 01 dec 2010, 20:13

markk schreef:
Ender schreef:Ik heb gisteren de magneetventiel laten vervangen van de mijne.. pff duur grapje
Magneetventiel ? Wat is dat ?

Mark.
Voor zover ik het allemaal goed heb begrepen zit het zo in elkaar.
De vanos bestaat uit 2 delen, boven- en onderstuk.
In de onderstuk zitten alle electronica delen wat dus kapot was en dat heet blijkbaar de magneetventiel.
Op de bon staat magneet ventiel, ik dacht zelf ook eerst dat het anders heette. Maar kan niet even snel op de naam komen.

Hij rijdt weer als nieuw dus mijn smile is weer terug, wat de kosten dan doet vergeten :D

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door markk » 01 dec 2010, 20:21

Ender schreef:
markk schreef:
Ender schreef:Ik heb gisteren de magneetventiel laten vervangen van de mijne.. pff duur grapje
Magneetventiel ? Wat is dat ?

Mark.
Voor zover ik het allemaal goed heb begrepen zit het zo in elkaar.
De vanos bestaat uit 2 delen, boven- en onderstuk.
In de onderstuk zitten alle electronica delen wat dus kapot was en dat heet blijkbaar de magneetventiel.
Op de bon staat magneet ventiel, ik dacht zelf ook eerst dat het anders heette. Maar kan niet even snel op de naam komen.

Hij rijdt weer als nieuw dus mijn smile is weer terug, wat de kosten dan doet vergeten :D
OK, iets aan de Vanos dus. Yep, zal kostbaar geweest zijn :'(

Mark.

arjanvanessen
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door arjanvanessen » 01 dec 2010, 22:43

duur zoon shimkitje ? , moet de mijne binnenkort ook eens doen , maar om nou een kitje op voorraad te leggen waar de helft niet van gebruikt word vind ik ook alweer zo wat

maar mooi om te lezen dat ie weer beter aanvoelt

Arjan

Gebruikersavatar
wim breman
Berichten: 273
Lid geworden op: 30 dec 2008, 10:17
Locatie: Schiedam

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door wim breman » 01 dec 2010, 22:54

Heel apart om te lezen dat je de M3 bij vd Boon voor reparatie/onderhoud brengt.
Ik heb het ongeveer gehad met mijn dealer vanwege spooknota's en absurde rekeningen.
Lees maar in het werkplaatstopic over mijn Navi. ik heb in 2 weken tijd nu 2 diagnose nota's liggen ter hoogte van totaal € 210,00 met de mededeling dat de Navi defect is, ja hallo dat wist ik al, daar had ik een afspraak voor gemaakt omdat hij het niet deed.
Daarnaast nog een nota voor de diagnose dat de uitlaatgas retourklep defect is twv € 90,00 en gelijk de opmerking met verwijtend toontje van de baliemedewerker dat de bougie's nu wel eens vervangen mogen worden omdat de 1e montage er nog in zit..........................pffffff....wie doet hier het onderhoud dan ? dat is toch onderdeel van een vast onderhoudschema.
Voor de M3 zou ik nooit aan vd Boon gedacht hebben, ze hebben me wel al eens geweldig geholpen met mijn Subaru STI en de algemene indruk is gewoon goed daar.
Wim.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door markk » 02 dec 2010, 07:50

arjanvanessen schreef:duur zoon shimkitje ? , moet de mijne binnenkort ook eens doen , maar om nou een kitje op voorraad te leggen waar de helft niet van gebruikt word vind ik ook alweer zo wat

maar mooi om te lezen dat ie weer beter aanvoelt

Arjan
Ergens tussen de 300/400 euro...

En je mag 'em best lenen hoor. Op US fora doen ze meestal de volgende constructie:
- je komt de kit halen tegen de nieuwwaarde (zie hierboven) als borg
- je stelt wat je wilt stellen
- je vult de kit aan met wat je hebt gebruikt
- je brengt de kit terug en krijgt de nieuwaarde / borg terug


Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 02 dec 2010, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door markk » 02 dec 2010, 07:55

wim breman schreef:Heel apart om te lezen dat je de M3 bij vd Boon voor reparatie/onderhoud brengt.
Ik heb het ongeveer gehad met mijn dealer vanwege spooknota's en absurde rekeningen.
Lees maar in het werkplaatstopic over mijn Navi. ik heb in 2 weken tijd nu 2 diagnose nota's liggen ter hoogte van totaal € 210,00 met de mededeling dat de Navi defect is, ja hallo dat wist ik al, daar had ik een afspraak voor gemaakt omdat hij het niet deed.
Daarnaast nog een nota voor de diagnose dat de uitlaatgas retourklep defect is twv € 90,00 en gelijk de opmerking met verwijtend toontje van de baliemedewerker dat de bougie's nu wel eens vervangen mogen worden omdat de 1e montage er nog in zit..........................pffffff....wie doet hier het onderhoud dan ? dat is toch onderdeel van een vast onderhoudschema.
Voor de M3 zou ik nooit aan vd Boon gedacht hebben, ze hebben me wel al eens geweldig geholpen met mijn Subaru STI en de algemene indruk is gewoon goed daar.
Wim.
Zo'n 10 jaar geleden heb ik daar een Impreza GT Turbo gekocht die 1 dag voor de aflevering gestolen werd. Is uiteraard allemaal netjes opgelost. Verder in die 10 jaar een goede relatie opgebouwd. Ook een keer een motorblok opgeblazen en ook daar zijn we goed uitgekomen. Ik ben nogal eh apart wat dat betreft.

Paar keer gewoon normaal gesproken wat ik verwacht en wat ik niet verwacht. Lees uurloon en materiaal op een rekeningen, geen vaste / hoge tarieven voor een bepaald type onderhoud, geen milieuheffing / andere troep (klein materiaal voor 50 euro), etc. Gewoon simpel uurloon en materiaal. En als ik zelf materiaal aanlever geen probleem dan dus alleen uurloon.

Op die manier in de loop der jaren echt een prima relatie opgebouwd. Met de eigenaar (Hein) maar ook zeker met de chef werkplaats (Willem, nu ook mede eigenaar) en diverse monteurs die daar al langer rondlopen.

En er is veel hype over onderhoud van Porsches, ///M's, etc. Tuurlijk moet je weten wat je doet maar in de basis blijft de techniek gelijk. En op Internet is veel te vinden, dat lever ik aan (werkplaatshandleidingen, etc.) en dan komt alles goed. Ook zeggen ze tegen mij gewoon eerlijk als ze iets niet kunnen. Bijv. laatst met monteren trekhaak onder 130i. Ze waren niet zeker of ze de trekhaak in de computer konden inleren. Kortom afhankelijk van of het lukte was ik X bedrag of X+100 kwijt. Die 100 euro is dan de extra kosten omdat zij dan ook naar BMW moesten. Klaar en helder.

Wil niet zeggen dat er nooit wat is, maar we komen er wel altijd uit. Ze zijn niet super goedkoop overal mee maar leveren super service tegen gewoon een heel redelijk tarief. Materiaal / onderdelen lever ik steeds vaker gewoon zelf aan. Spaar ik in de loop der tijd bijelkaar (spreid ook de kosten/cashflow) en als het moment daar is gaat ie voor de klus weg.

Om zo te kunnen werken is redelijk uniek en is mij veel waard...


Mark.

arjanvanessen
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door arjanvanessen » 02 dec 2010, 12:52

markk schreef:
arjanvanessen schreef:duur zoon shimkitje ? , moet de mijne binnenkort ook eens doen , maar om nou een kitje op voorraad te leggen waar de helft niet van gebruikt word vind ik ook alweer zo wat

maar mooi om te lezen dat ie weer beter aanvoelt

Arjan
Ergens tussen de 300/400 euro...

En je mag 'em best lenen hoor. Op US fora doen ze meestal de volgende constructie:
- je komt de kit halen tegen de nieuwwaarde (zie hierboven) als borg
- je stelt wat je wilt stellen
- je vult de kit aan met wat je hebt gebruikt
- je brengt de kit terug en krijgt de nieuwaarde / borg terug


Mark.

kijk dat zijn berichten , durfde het niet te vragen , maar zo had ik het eigenlijk ook wel in mn hoofd

zal eens kijken wanneer ik in de stemming ben , kit aanvullen is geen probleem , heb wel redelijk goed contact met een dealer , alleen uitlenen is er niet bij daar , wat ik aan de 1e kant ook wel begrijp

Arjan
ps , in welke hoek is het dan eventueel op te halen ? , mag wel via email , of ben je bereid als het ver is eventueel te versturen op mijn risico en vooraf geld overmaken , kosten heen en weer versturen mijn rekening

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Groot onderhoud e46 m3

Bericht door markk » 02 dec 2010, 21:08

arjanvanessen schreef:
markk schreef:
arjanvanessen schreef:duur zoon shimkitje ? , moet de mijne binnenkort ook eens doen , maar om nou een kitje op voorraad te leggen waar de helft niet van gebruikt word vind ik ook alweer zo wat

maar mooi om te lezen dat ie weer beter aanvoelt

Arjan
Ergens tussen de 300/400 euro...

En je mag 'em best lenen hoor. Op US fora doen ze meestal de volgende constructie:
- je komt de kit halen tegen de nieuwwaarde (zie hierboven) als borg
- je stelt wat je wilt stellen
- je vult de kit aan met wat je hebt gebruikt
- je brengt de kit terug en krijgt de nieuwaarde / borg terug


Mark.

kijk dat zijn berichten , durfde het niet te vragen , maar zo had ik het eigenlijk ook wel in mn hoofd

zal eens kijken wanneer ik in de stemming ben , kit aanvullen is geen probleem , heb wel redelijk goed contact met een dealer , alleen uitlenen is er niet bij daar , wat ik aan de 1e kant ook wel begrijp

Arjan
ps , in welke hoek is het dan eventueel op te halen ? , mag wel via email , of ben je bereid als het ver is eventueel te versturen op mijn risico en vooraf geld overmaken , kosten heen en weer versturen mijn rekening
Je hebt PM...


Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten