Eerste auto, met DF?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Ruud

Eerste auto, met DF?

Bericht door Ruud » 30 nov 2010, 10:34

Het echte leven gaat bijna beginnen. De deadline voor mijn scriptie nadert met rasse schreden en het jaarcontract voor grote-mensen-werk is in the pocket. Een lease-auto? Daar doet de branche waarin ik ga beginnen niet aan.

Afgelopen jaren kon ik alles prima doen met het OV en heb ik voor mijn plezier motor gereden. Maar ik ben het OV de laatste tijd echt gaan haten. In de beginjaren van mijn studie ging het prima, het is dan namelijk nog niet zo belangrijk om op tijd in college aanwezig te zijn :roll: . Maar op het eind tijdens stage en afstuderen maken mensen met weinig tijd toch tijd voor je vrij. Te laat komen is wat mij betreft dan uit den boze. Één van de eigenschappen van het OV is helaas onbetrouwbaarheid en vertraging is vaker regel dan uitzondering.

Woon-werk-verkeer met de motor gaat niet gebeuren. Mijn motor is er niet geschikt voor, ik rijd alleen in een 1-delig leren pak, ik kan niet tegen regen en kou en het kost me klauwen met geld aan onderhoud.

Kortom, tijd voor een auto.

Budget:
- +- 4000 euro lijkt me een mooi bedrag. Er zit rek in maar dan moet de auto het waard zijn. (+50% ben ik bereid om extra uit te geven)

Afstand:
- 50km per dag woon-werk (24 ct per km vergoeding)

Eisen:
- Compact
- Geen stakker qua vermogen
- Voorzien van gemakken als airco, electrisch bedienbare ramen, eventueel een regensensor
- OEM-look!
- Ik ben niet bang voor sleutelen en kan veel zelf. Echt specifieke dingen (speciaal gereedschap of ervaring) zullen echter door een vakman gedaan moeten worden.

Wensen:
- DF, ik heb altijd al een trackday willen doen met de motor maar om mijn Ducati nou met 1 foutje af te schrijven zie ik niet zitten. Met een auto kun je nog eens een keer de grip op je voorwielen verliezen zonder dat het echt fout gaat ;)

Beperkingen:
- Ik heb een hekel aan negatieve imago's (CRX, Golf 2, etc)

Eigen idee:
- Renault Clio RS 172 uit 2002
Het budget moet dan wel opgerekt worden maar ik vind ze gaaf! Staat nu eigenlijk op 1

- Renault Clio 1.6 16v
Mijn moeder heeft een aantal jaar zo'n Clio gereden. Was ook een prima wagentje en maar 1x problemen mee gehad (2 bobines defect)

- Peugeot 206 GTi
Eigenlijk meer een GT maar zien er nog steeds leuk uit in het straatbeeld en worden veel aangeboden

- Peugeot 206 1.6 16v
Ook eigenlijk genoeg vermogen maar toch, een GTi heeft dan meer aantrekkingskracht....

De revue gepasseerd:
- Citroen Saxo
Doet me minder dan bovenstaande opties

- Peugeot 106
Te klein, natuurlijk in Rallye-uitvoering wel echt gaaf maar iets te spartaans?

- BMW E36 compact
:hmmm: weet het niet.....

Ben dus op zoek naar aan/afraders en eventuele tips over dit soort wagentjes!

Erik dB

Re: Eerste auto, met DF?

Bericht door Erik dB » 30 nov 2010, 10:38

Met het risico om een broken record te worden, maar een nette 323ti Compact met de originele 16" velgen rijdt écht lekker (en stukken volwassener/completer dan een Peug 206)! Het is dat mijn oude geen open dakje had (wat voor mij echt een must is), anders had ik er nog in gereden.

ps. wat ga je doen?

Knot

Bericht door Knot » 30 nov 2010, 10:38

Wordt lastig hier he... een non-bmw met driving-fun... :hmmm:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 nov 2010, 10:44

Clio RS nemen, lijkt mij de lekkerste en zit je nog in de redelijke bouwjaren. 206GTI lijkt me toch weer wat tammer. Andere optie is een Ibiza vanaf 2002. Rij je wat meer neem dan de 130pk TDI, anders de 20VT.

Knot

Bericht door Knot » 30 nov 2010, 10:46

Clio heeft wel een goed onderstel, de 206 vond ik niet zo.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 30 nov 2010, 10:50

e46 320D met chip (165PK), schroefset, alles in de powerflex, M3 remmen, Alpina velgen: lekker goedkoop woon werk verkeer rijden ivm laag brandstof verbruik, en toch heerlijk rondjes kunnen draaien voor weinig geld op de Nordschleife...

Harrie

Bericht door Harrie » 30 nov 2010, 10:53

Meteen de eerste opmerking na je vraag....WEDEROM..met een BMW aan komen kakken. :please: :hmmm:

Je vind de Clio gaaf en bent bereid om je budget wat op te rekken, dan is volgens mij de keus al snel gemaakt. Doen! Een heerlijke auto voor het geld. Zal ook nooit het negatieve imago krijgen van een BMW voor hetzelfde bedrag.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 nov 2010, 10:55

Vergeet niet dat het onderhoud van een RS best duur is aangezien het voorin prop vol ligt met motor.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 30 nov 2010, 11:01

Harrie schreef:Meteen de eerste opmerking na je vraag....WEDEROM..met een BMW aan komen kakken. :please: :hmmm:

Je vind de Clio gaaf en bent bereid om je budget wat op te rekken, dan is volgens mij de keus al snel gemaakt. Doen! Een heerlijke auto voor het geld. Zal ook nooit het negatieve imago krijgen van een BMW voor hetzelfde bedrag.
Mag ik? Zover ik kan lezen vraagt de topic starter om ervaringen met één van de auto's op zijn lijstje. Er even vanuitgaande dat jij ook kan lezen, zal jij ook hebben gezien dat de E36 compact ook op dat lijstje staat. Toevallig heb ik zo'n 40.000km aan ervaring met een 323ti, dus reageer ik hier op. De keus is blijkbaar niet gemaakt, anders zou TS hier geen draadje over starten. :blabla:

Over de Clio: speels onderstel, maar een erg hoge zitpositie wat het rijplezier imho niet ten goede komt. Qua betrouwbaarheid heeft ie niet de beste reputatie, en is het blokje in een 323ti naar mijn mening één van de fijnere/soepele/smeuige blokken op de markt.

**edit: en als tip: ga er eens in zitten en rijden. Ik had de Clio 3 jaar geleden ook op mijn shortlist staan maar werd absoluut niet vrolijk van de eerder genoemde zitpositie en kwaliteit van de materialen (het dashboard is wel ERG plastic**
Laatst gewijzigd door Erik dB op 30 nov 2010, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 30 nov 2010, 11:03

Mijn zusje heeft een Saxo. Een gewone 1.4 zonder VTS outfit. Om eerlijk te zijn zou ik die overslaan. De stoelen zitten ronduit slecht (VTS heeft andere stoelen) en het stuur is niet verstelbaar dus je zit eigenlijk nooit lekker. Verder is het gevoel van veiligheid ver te zoeken, zelfde met een 106 overigens. Ook heeft de auto last van die typische kwaaltjes zoals olielekkage en slechte achterremmen. Het is verder wel bedrijfszeker en betaalbaar vervoer maar meer voor de korte afstand.

Een E36 compact is leuk maar wel een stuk ouder dan de genoemde alternatieven. Er staat een zilverkleurige 323ti *klik* met nette km-stand bij (toevallig) een Peugeot dealer. Maar verder is er geen fatsoenlijk aanbod.

De 206 GTI heeft een goede naam. Niet te prijzig, lekker vlot, goed onderstel en betaalbaar in onderhoud. Is meestal ook voorzien van allerlei gemakken.

De Clio is kwa rijgedrag de leukste auto. Ik denk alleen dat het erg lastig is om daar nog een goed exemplaar tussen te vinden. De versnellingsbak staat bekend om kapot te lopen, dus dat is zeker een punt van aandacht.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 30 nov 2010, 11:19

De meeste auto's hebben geen stoelen om DF mee te habben... Bij een Clio zit je standaard inderdaad volkomen waardeloos als je groter bent dan 1.70 meter... maar: een goede stoel koop je tegenwoordig voor een paar honderd euro, dat dat zou geen reden zijn om een Clio te laten staan wat mij betreft.
(dashboard is ook nogal plastic/fantastic (niet zo erg als Japanner, maar wel bijna), maar een Clio met een goed onderstel stuurt prima :thumbup: )

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 30 nov 2010, 11:20

Ford focus met een 2-liter motor? Of is dat al te groot? Early mini, of is dat al te opvallend?

Michel P

Bericht door Michel P » 30 nov 2010, 11:26

Ik zou opzoek gaan naar een MX5, het liefst een 1.6NA, simpel, betrouwbaar, en lekker agiel. Eenvoudig zelf aan te sleutelen. Een feest om in te rijden, en nog zuinig ook. Afschrijving heb je niet meer, oldschool engels sportauto gevoel, met japanse betrouwbaarheid.

Deze bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/355232799" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 30 nov 2010, 11:33

Ik heb dat uiteraard ook als antwoord overwogen maar topicstarter zegt min of meer gevoelig te zijn voor wat anderen van z'n ride vinden. Met een mx-5 ga je gegarandeerd opmerkingen van collega's krijgen (usually positief trouwens). Eigenlijk zit je met dat als eis aan een warm/hot hatch vast.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 nov 2010, 11:43

Knot schreef:Wordt lastig hier he... een non-bmw met driving-fun... :hmmm:
LOL, zo'n 323i compact. Heerlijk. Leer je ook meteen 't rwd gevoel te krijgen, 'noodzakelijk' voor je toekomst in DF land. :wink: Vroeg of laat wil je meer power en fun daarbij en dus geen fwd meer die dat echt biedt. Dan is RWD of AWD jouw toekomst.

MX5 ook heerlijk karretje :thumbup:

Michel P

Bericht door Michel P » 30 nov 2010, 11:46

G Kolkman schreef:Ik heb dat uiteraard ook als antwoord overwogen maar topicstarter zegt min of meer gevoelig te zijn voor wat anderen van z'n ride vinden. Met een mx-5 ga je gegarandeerd opmerkingen van collega's krijgen (usually positief trouwens). Eigenlijk zit je met dat als eis aan een warm/hot hatch vast.
Ik heb de MX5 bewust genoemd, omdat de hot hatch vaak als eerste in mensen opkomt, maar ga eens rijden, en verbaas je hoeveel pret je kunt hebben voor die paar knaken, je zal door het eerlijke weggedrag van de MX5 een betere stuurman worden, en met veel plezier opzoek gaan naar een alternatieve bochtige route naar je werk!! Scoor er een hardtop bij voor de winter en klaar is kees.

Michel

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 30 nov 2010, 11:53

Michel P schreef:
G Kolkman schreef:Ik heb dat uiteraard ook als antwoord overwogen maar topicstarter zegt min of meer gevoelig te zijn voor wat anderen van z'n ride vinden. Met een mx-5 ga je gegarandeerd opmerkingen van collega's krijgen (usually positief trouwens). Eigenlijk zit je met dat als eis aan een warm/hot hatch vast.
Ik heb de MX5 bewust genoemd, omdat de hot hatch vaak als eerste in mensen opkomt, maar ga eens rijden, en verbaas je hoeveel pret je kunt hebben voor die paar knaken, je zal door het eerlijke weggedrag van de MX5 een betere stuurman worden, en met veel plezier opzoek gaan naar een alternatieve bochtige route naar je werk!! Scoor er een hardtop bij voor de winter en klaar is kees.

Michel
I know :mrgreen: (heb er zelf 1 als parttime daily).

Ruud

Bericht door Ruud » 30 nov 2010, 11:53

Natuurlijk is BMW hier veelal het antwoord op alle vragen maar er is natuurlijk nog meer. Ik heb er ook aan gedacht om mijn motor in te ruilen/te verkopen en dan iets als een 130i aan te schaffen maar dat kost me gewoon veel teveel geld aan afschrijving. De e36 compact is echter wel een kanshebber. Maar dan zou ik puur afgaan op meningen van anderen. Qua uiterlijk zijn er namelijk mooiere auto's vind ik. Die zijn ook meteen weer een paar jaar nieuwer...

Ik zit qua woon-werk-km's aan ongeveer 12000 op jaarbasis, laat het op 16 a 17000 km totaal uitkomen. Is een diesel dan wel interessant? Bij de pomp lach je natuurlijk iedere keer weer maar de MRB is 120 vs 300 euro per kwartaal. Zal het verbruik eens naast elkaar zetten in een excel.

Een Ibiza is natuurlijk een goede optie en staat nu op de lijst. Zal me ook verdiepen in specifieke Ibiza-problemen.

De Clio RS staat bij mij op 1 omdat het voor mij het gevoel geeft dat het de opvolger is van de 205 GTi, iets wat de 206 GTi dus zeker niet is. De runningcosts van zoiets zijn natuurlijk wel weer hoger dan bijvoorbeeld een 'gewone' 1.6 of Ibiza.

De shortlist wordt een longlist :shithappens:

Ik ga overigens mijn zelf uitgebrachte advies implementeren in de organisatie. Heb interne communicatie binnen een overheidsinstelling (aangestuurd door het RIVM, dus gezondheidszorg) onderzocht en daar technische en organisatorische voorstellen ter verbetering aangehangen.... Heb dus mijn eigen project gecreeerd en zal dat voor een groot deel gaan leiden (uiteraard met de nodige supervisie ;)) en uitwerken.

[toevoeging nadat er weer gepost is in het draadje]

Ik sta open voor alle suggesties. Mijn shortlist is zeker geen afgebakend gebied waar ik uit mag gaan kiezen. Ben nog aan t orienteren op een leuke auto. Aan merkenclubs/forums heb je dan weinig want daar heb je zo'n 'wij van wc-eend adviseren wc-eend' idee.

Stoelen in een Clio zitten idd hoog dat heb ik al gemerkt in de Clio van die Mutti uit 2005. Maar dat is ook op een nette manier aan te passen zonder meteen naar vaste kuipstoelen te grijpen. Het dashboard is idd erg plastic-fantastic maar dat heeft me niet gestoord in de tijd dat ik daar in reed.

Een MX5 zou nooit in me opgekomen zijn als woon-werk-auto. Maar waarom niet eigenlijk... Bekijken kan nooit kwaad!

Thnx for the input!

Ruud

Bericht door Ruud » 30 nov 2010, 11:54

95% van de collega's is vrouwelijk dus eigenlijk moet er een New Mini komen natuurlijk :jenna:

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 30 nov 2010, 13:18

Dan wel een cabrio.

mx-5 it is then :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 30 nov 2010, 13:20

G Kolkman schreef:mx-5 it is then :mrgreen:
Slotje :mrgreen: :df:

ErikS

Bericht door ErikS » 30 nov 2010, 21:25

Niels schreef:Clio RS nemen, lijkt mij de lekkerste en zit je nog in de redelijke bouwjaren. 206GTI lijkt me toch weer wat tammer. Andere optie is een Ibiza vanaf 2002. Rij je wat meer neem dan de 130pk TDI, anders de 20VT.
+1. Wel hoge onderhoudskosten,

Alle luxe die je wil, lekker veel paardjes. Klaar.

Ook gewoon maar 5/6 K bieden op een net exemplaar, TOTAAAAAAl geen handel die dingen..

Peric

Bericht door Peric » 30 nov 2010, 21:52

Grappig, heb zelf een precies dezelfde 323ti zoals hier geopperd wordt.
Absoluut een goede prijs en erg weinig gelopen. Ik zou het wel weten..
(maar ik ben dan ook geen Franse-auto-liefhebber)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 nov 2010, 23:20

Klaar! http://link.marktplaats.nl/392363993" onclick="window.open(this.href);return false;

De Ibiza heeft wel genoeg zwakke dingen aangezien het op basis van een Golf 4 is. Dus raam geleiders, sloten, onderstel rubbers het komt allemaal wel een keer voorbij. Met 18000km kun je de TDI overwegen. Een beer van een motor voor zo'n ding maar qua fun schaal ik de Clio hoger in. Als je de ruimte niet echt nodig hebt voor een gezin met labarador dan zou ik zeker een MX-5 vanaf 98 overwegen :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 dec 2010, 06:40

Peric schreef:Grappig, heb zelf een precies dezelfde 323ti zoals hier geopperd wordt.
Absoluut een goede prijs en erg weinig gelopen. Ik zou het wel weten..
(maar ik ben dan ook geen Franse-auto-liefhebber)
+1 Een E36 is sowieso een degelijke auto (let wel: niet de degelijkSTE auto) plus er is erg gemakkelijk zelf aan te sleutelen. Je kunt vrijwel overal goed bij.
Een MX5 lijkt mij niet echt praktisch voor woon/werk en om te hebben als enige auto. De eerste paar maanden vind je het wel leuk, maar ik ben bang dat je na langere tijd toch iets meer comfort gaat wensen.

Zet alle plussen en minnen eens bij elkaar van elke auto en dan kun je er waarschijnlijk direct een paar wegstrepen.

Plaats reactie