Gewichtsbesparing

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10882
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Gewichtsbesparing

Bericht door Joy » 10 sep 2006, 19:55

Afbeelding
In verband met de aankoop van een ander interieur heb ik vandaag alvast mijn auto gedeeltelijk gestript. Bitumen er ook weer uitgehaald omdat het geen geluidsdemping opleverde maar wel nadelig gewicht.

Lijstje:

Bitumen 10.3 kg
Bak 4.8 kg
Plastic parts 2.6 kg
Reservewiel 16.3 kg
Vloermat + zijpanelen leuning 6.5 kg
Achterbank zitting 5.6 kg
Achterbank leuning 15.1 kg
Krik 2.6 kg

Totaal 63.8 kg eruit gehaald.

Was benieuwd of dit merkbaar was dus even een rondje gereden. Wat meteen opviel was het oppakken onder in de toeren. Trekt een stuk makkelijker op. Al het gewicht is uit de achterkant gehaald en ik had verwacht minder overstuur te krijgen en meer onderstuur. Gek genoeg is juist het tegenovergestelde aan de hand, en heeft de auto bakken meer overstuur. Stijfheid is nu ook minder. De leuning geeft schijnbaar toch een stuk torsie aan de koets. Verder staat de auto wat hoger op zijn achterveren en rolt ie een tikje stugger over dwarsrichels.

Verder komen er een hoop meer geluiden naar binnen van het diff, de uitlaat etc. en ik kan niks meenemen. Maar was wel lollig om effect ervan te zien, aanstaande zaterdag richting Duitsland dus dat pak ik nog wel even gestript mee just for fun.
Laatst gewijzigd door Joy op 26 aug 2009, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40529
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 10 sep 2006, 21:01

Gewicht doet een hoop.. enneh, meer overstuur is nooit verkeerd ;)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 11 sep 2006, 13:09

Waarom had je verwacht meer onderstuur te krijgen?

Minder gewicht achter = minder grip
Achterkant komt omhoog, voorkant krijgt dus meer gewicht, dus meer grip, dus zelfs minder onderstuur. Alles even heel zwart wit.

En dat van oppakken onderin de toeren kan ik beamen. Bij iedere auto die ik heb gestript, viel dit op. Daarom haal ik iedere auto waarmee ik op een circuit rijd leeg, ook al is het mijn dagelijkse auto.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10882
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 11 sep 2006, 17:35

Ik denk dat ik redeneer vanuit een voorwielaandrijver. Daar zit alles voorin en krijg je erg het gevoel rechtdoor te gaan. Maar achterwielaandrijver is inderdaad ander principe.
Als alles eruit zou gaan pak je toch gauw een 130 kg denk ik.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10882
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 11 sep 2006, 17:46

Nou weet je waarom ik eigenlijk dacht minder overstuur te krijgen, omdat veel gewicht achter de achteras zat. Maar goed de hoeveelheid is dan waarschijnlijk niet van die aard dat die vlieger opgaat.

Rutger
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 feb 2006, 09:35

Bericht door Rutger » 12 sep 2006, 10:29

Hee dikke, als je die bitterballetjes gewoon laat staan en die twaalf onderkinnen eens kwijt weet te raken ga je pas echt hard ;-)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 12 sep 2006, 10:52

Rutger schreef:Hee dikke, als je die bitterballetjes gewoon laat staan en die twaalf onderkinnen eens kwijt weet te raken ga je pas echt hard ;-)
Nog eens 63kg besparen zekers ;-)

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 12 sep 2006, 13:04

Hehe, de enige die zich aangesproken voelt ben ik hoor :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual en 8 gasten