E36 M3 sedan - defects thread

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Erik dB

E36 M3 sedan - defects thread

Bericht door Erik dB » 20 nov 2010, 11:25

Van de Compact had ik er ook één, dus bij deze ook een defects draadje van de M3. Gezien mijn technische kennis zou ik überhaupt geen draadje mogen openen en bij elk probleempje rechtstreeks naar een garage moeten gaan, maar de combinatie van mijn miserabele technische kennisniveau en koppigheid hebben me toch doen besluiten om te kijken in hoeverre ik sommige dingen zelf kan doen :angel:

De volgende aanpassingen stonden op de lijst voor de M3:
1) Nieuwe pookknop + pookhoes
2) Oude Philips Carin Navi verwijderen
3) Oude Nokia handsfreekit verwijderen
4) Colourlock opfrissessie voor het Modena leder interieur
5) Angel eye's vervangen door nieuwe (en originele) koplampen
6) Grote OBC inbouwen
7) Business Radio CD43 inbouwen
8) Eventueel cruise-control laten retro-fitten

De nieuwe pookknop en hoes zitten er inmiddels in, en toen ontdekte ik ook waarom de M3 wat lastig schakelde van 1 naar 2: er zat ongeveer een halve meter aan kabel (van de handsfree kit) weggefrot rond de pook en één en ander kwam wat in de knoop met elkaar. :hammer:

Met projecten 2 en 3 ben ik een heel eind, en ik heb echt kilo's aan zooi uit de auto gehaald (van knap retro-schermpje uit 1997 tot de CD wisselaar en heel wat kabels). Voor projectjes 4 en 5 zijn de onderdelen inmiddels besteld en wacht ik netjes totdat de TNT die komt leveren :turtle: .

Maarrrr, project 3a heeft zich eerst aangediend: tijdens de beurt bij Offenga viel het hen op dat de accu wel erg zwak was, ze moesten de auto destijds met booster aan de praat krijgen. Na montage van de nieuwe accu ben ik met de auto naar Amsterdam gereden, en heb ik deze na 2 dagen weer gestart om voor nieuwe bandjes naar Amstelveen te gaan. Intussen had ik de navi- en telefoonzooi er al uitgehaald. Nadat de auto een poosje met de deur open en lampen aan had gestaan probeerden ze hem te starten, maar was de accu (weer) leeg. Toch vreemd met een nieuwe accu. Wederom gestart, dag erna naar de Ring gereden, nachtje laten staan, weer terug naar A'dam, allemaal geen probleem. Na 2 dagen hier in de garage had ik echter weer hetzelfde geintje :'( . Ik verdenk de auto ervan dat er ergens een lekstroom is, waarbij de navi en telefoon voor mij de usual suspects zijn. Helemaal zeker weet ik dit niet, aangezien Offenga (en ook vd Bij bij verkoop) hetzelfde probleem hadden (weliswaar met de oude accu) en toen zat de navi en telefoon er nog in.

Long story short....hoe kan ik systematisch testen of, hoe, en waar er electriciteit "weglekt"? Ik wil sowieso de kabels (voornamelijk van de navi) die er nog inliggen verwijderen, maar hiervoor moeten er best wat onderdelen van het dashboard en de achterbank los.

Joy

Re: E36 M3 sedan - defects thread

Bericht door Joy » 20 nov 2010, 12:33

Dat is altijd lastig. Al gechecked of kofferbak en dashboard verlichting uit gaan bij het afsluiten ?

Erik dB

Bericht door Erik dB » 20 nov 2010, 13:21

Dashboard verlichting wel, kofferbak is wat lastig te zien want die is dan dicht :nerd: .

Hoe krijg ik de rugleuning trouwens los bij de sedan? Door de niet-deelbare achterbank constructie werkt het allemaal wat anders dan bij het Compactje.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 20 nov 2010, 13:46

Leg je (filmende) camera of telefoon ff in de kofferbak terwijl je hem dichtdoet... ;)

Erik dB

Bericht door Erik dB » 20 nov 2010, 13:50

MartijnGizmo schreef:Leg je (filmende) camera of telefoon ff in de kofferbak terwijl je hem dichtdoet... ;)
Hehe, prima plan..

**edit**
De kofferbakverlichting is het ook niet :-)

Joy

Bericht door Joy » 20 nov 2010, 14:20

Rugleuning is inderdaad een fijne :D . Ik heb er zelf ook aan lopen trekken zonder resultaat. Totdat Patrick alias the Hulk 'm wel loskreeg. Je moet links- en rechtbovenin de leuning uit de houder trekken. Gezien hier best een forse klem op zit moet je flink kracht zetten. Dus met je vingers tussen hoedenplank en leuning vroeten en dan hard naar je toe trekken. Op het moment dat ze aan beide kanten los zijn de leuning optillen. De leuning zit onderaan met 2 pinnen in de vloer. Dus ook bij het terug zetten eerst even die pinnen in hun geleider laten vallen.

steve smith

Bericht door steve smith » 20 nov 2010, 14:29

CD43 is grappig, maar dan zit je nog te tobben met een telefoon. Becker 7990 ziet er ook origineel-achtig uit maar heeft wel Bluetooth.......

Erik dB

Bericht door Erik dB » 20 nov 2010, 14:34

Joy schreef:Rugleuning is inderdaad een fijne :D . Ik heb er zelf ook aan lopen trekken zonder resultaat. Totdat Patrick alias the Hulk 'm wel loskreeg. Je moet links- en rechtbovenin de leuning uit de houder trekken. Gezien hier best een forse klem op zit moet je flink kracht zetten. Dus met je vingers tussen hoedenplank en leuning vroeten en dan hard naar je toe trekken. Op het moment dat ze aan beide kanten los zijn de leuning optillen. De leuning zit onderaan met 2 pinnen in de vloer. Dus ook bij het terug zetten eerst even die pinnen in hun geleider laten vallen.
Als de hulk het lukt, lukt het een Veendammer ook 8) . Na 5 minuten trekken als een 13-jarige puber staat er nu een mooi achterbankje in mijn slaapkamer. Lekker op temperatuur colourlocken dus.

Thanks!

Erik dB

Bericht door Erik dB » 20 nov 2010, 14:36

steve smith schreef:CD43 is grappig, maar dan zit je nog te tobben met een telefoon. Becker 7990 ziet er ook origineel-achtig uit maar heeft wel Bluetooth.......
De 7990 of 7992? Die 7990 lijkt me wat te geel qua display?

steve smith

Bericht door steve smith » 20 nov 2010, 14:41

Erik dB schreef:
steve smith schreef:CD43 is grappig, maar dan zit je nog te tobben met een telefoon. Becker 7990 ziet er ook origineel-achtig uit maar heeft wel Bluetooth.......
De 7990 of 7992? Die 7990 lijkt me wat te geel qua display?
7992 is toch echt Audi rood? Ik heb iig "amber" op 2 Grand Prix en een Indianapolis. Zou op de dozen moeten kijken welke het zijn..... :oops: Heb achteraf mazzel dat zowel de BMW als de Renaults als de Benz amber dashboardverlichting hebben :thumbup:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 20 nov 2010, 15:30

Waarschijnlijk heb je gelijk. Volgende project is om beugeltjes te halen om de te zilveren (Pioneer) radio eruit te trekken. Het lijkt erop alsof de kabels op onderstaande foto die kant op gaan (laatste leftover navi-meuk):

Afbeelding

Beide deze ook een kleine preview van het Modena interieur vóór de colourlock sessie.

GarreTT

Bericht door GarreTT » 20 nov 2010, 20:09

Dit topic zou zomaar het verhaal van mijn M3 sedan kunnen zijn :hmmm:
Kennelijk zijn wat oudere electronische aftermarket spullen toch niet zo betrouwbaar. Ik had op een gegeven moment ook een leeglopende accu. Ik heb het oude Gemini alarm er uit gesloopt en alle originele draden weer met elkaar verbonden en toen was alles weer goed. En het bleek dat in de zekeringkast een overbrugging gemaakt was om de benzinepomp an de praat te houden. Dat was ook geen succes omdat ik tot 2x toe onderweg stil kwam te staan. Na 2 avonden in het donker met een zaklampje onder de motorkap rommelen bleek het relais gewoon stuk te zijn. Maar nog is alles niet 100%, ik kwam zo 2 draden tegen die spontaan direct achter de stekker afbraken. Ik hoop dat jij met het er uit slopen van de navi en de handsfree er van af bent.
Overigens kun je een CD43 uitbreiden met een Desion Gateway. Dan heb je een originele radio met moderne gemakken zoals bluetooth en afspelen van muziek via iPhone of USB stick. Daat zit ik ook sterk aan te denken.

///Joost

Bericht door ///Joost » 21 nov 2010, 02:57

Het lijkt me inderdaad het beste als je eerst alle aftermarket bedrading eruit haalt en de originele bedrading goed vast soldeert en afdekt met krimpkous. Mogelijk maakt de ghetto bedrading ergens contact met massa.
Zorg ook dat alle aarde contacten op de carrosserie vrij zijn van corrosie.

Grappig om je M3 hier te zien. Ik ben ook net de eigenaar van een M3 en had die van jou ook op het oog tijdens mn zoektocht. Echt een hele mooie combi qua kleur van carrosserie en interieur. :thumbup:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 21 nov 2010, 16:04

Working on it :-)

Heeft iemand in omgeving Amsterdam toevallig de pennetjes om een Pioneer radio uit de auto te trekken? De laatste navi kabels gaan die kant op, maar ik krijg de radio er niet uit :bag:

Verder heb ik een multimetertje gehaald bij de Gamma om op lekstroom jacht te gaan. Klinkt het volgende als een logische methode?
- min-kabel loshalen
- multimeter tussen de min-kabel en min-pool knopen (rood op de min-kabel, zwart op de min-pool)
- beetje pielen met de meet-schaal
- kijken of er iets van A gemeten wordt, mocht dit vrij veel zijn, dan
- één voor één de zekeringen eruit trekken totdat het verbruik miniem wordt?

steve smith

Bericht door steve smith » 21 nov 2010, 16:11

Erik dB schreef:Working on it :-)

Heeft iemand in omgeving Amsterdam toevallig de pennetjes om een Pioneer radio uit de auto te trekken? De laatste navi kabels gaan die kant op, maar ik krijg de radio er niet uit :bag:

Verder heb ik een multimetertje gehaald bij de Gamma om op lekstroom jacht te gaan. Klinkt het volgende als een logische methode?
- min-kabel loshalen
- multimeter tussen de min-kabel en min-pool knopen (rood op de min-kabel, zwart op de min-pool)
Als het van die platte plaatjes zijn die halverwege de radio aan de zijkant erin gaan heb ik ze. Ben begin avond regio A'dam.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 21 nov 2010, 16:12

steve smith schreef:

- min-kabel loshalen
Als het van die platte plaatjes zijn die halverwege de radio aan de zijkant erin gaan heb ik ze. Ben begin avond regio A'dam.
Yup, dat zijn ze! Zou geweldig zijn als ik die even zou kunnen lenen?

steve smith

Bericht door steve smith » 21 nov 2010, 16:13

Erik dB schreef:
steve smith schreef:

- min-kabel loshalen
Yup, dat zijn ze! Zou geweldig zijn als ik die even zou kunnen lenen?
Sure. PM je wel een nummer.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 21 nov 2010, 23:34

Steve to the rescue! De radio, en een hele hoop overgebleven navi meuk, is eruit en de opbouw kan weer beginnen 8) .

steve smith

Bericht door steve smith » 22 nov 2010, 00:28

:thumbup:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 01 dec 2010, 16:34

Ik val wat bij vwk zijn opbouwactiviteiten in het niet, maar doe toch ook mijn best :-)

Zojuist heb ik mijn angel-eye koplampen gedemonteerd en nu wil ik mijn nieuwe koplampen weer monteren. Waar zou ik de aansluiting voor de koplamphoogteverstelling moeten vinden? Ik vond nog een vrij stekkertje, moet die toevallig in een motortje die ik er niet bij lijk te hebben?

Afbeelding

JurT

Bericht door JurT » 03 dec 2010, 20:25

Mooi dat Steve je kon helpen met de radio. Als je het in het vervolg nodig hebt om je radio om wat voor een reden eruit te halen, stuur me dan maar een pb. Woon in Amsterdam.

JurT

Bericht door JurT » 03 dec 2010, 20:25

Mooi dat Steve je kon helpen met de radio. Als je het in het vervolg nodig hebt om je radio om wat voor een reden eruit te halen, stuur me dan maar een pb. Woon in Amsterdam.

Joy

Bericht door Joy » 03 dec 2010, 21:31

Erik je moet nummer 15 in de koplamp zien te vinden.

Afbeelding

Desnoods trek je 'm eruit als je het zeker wil weten.

Peric

Bericht door Peric » 03 dec 2010, 22:56

Ja, voor zover ik weet is die driepolige stekker voor je koplampverstelling. Nu heeft niet iedere koplamp die verstelling.

bilkert35
Auto: E36 M3

Bericht door bilkert35 » 03 dec 2010, 23:29

Ja dat is de stekker inderdaad alleen schroeven de meeste de hoogte verstelling uit de koplampen voor de verkoop en zit er dus een dummy in.(nr 8)
Hoogte verstelling kun je wel los kopen op marktplaats ebay of misschien Offenga/Van Essenparts/ Holtrop etc.

Plaats reactie