kosten bemiddeling 2e hypotheek na verhoogde inschrijving

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Remko

kosten bemiddeling 2e hypotheek na verhoogde inschrijving

Bericht door Remko » 19 nov 2010, 16:51

Ik ben bezig met een 2e hypotheek om verbouwingswerkzaamheden aan ons huis te doen. Bij het afsluiten van de 1e hypotheek voor de aankoop van het huis hebben wij gekozen voor een verhoogde inschrijving.

Voor de afsluiting van de 1e hypotheek hebben wij onze tussenpersoon een normaal bemiddelingstarief betaald (opgenomen in hypotheek). De 2e hypotheek wordt afgesloten bij dezelfde bank als de 1e en ik heb alleen salarisinfo en een taxatierapport aangeleverd.

Wat is redelijk om aan een tussenpersoon te betalen aan bemiddelingskosten voor een 2e hypotheek? Het gaat dus alleen om het regelen van de hypotheek, niet om dossierkosten of de 1% afsluitprovisie.

Erik dB

Re: kosten bemiddeling 2e hypotheek na verhoogde inschrijvin

Bericht door Erik dB » 19 nov 2010, 20:22

Wat zie je als verschil tussen de bemiddelingskosten en afsluitprovisie van 1% (die overigens ook onderhandelbaar is, zeker bij een hypo in de "hogere" bedragen).

Remko

Bericht door Remko » 19 nov 2010, 20:58

Het gaat in mijn geval om een kleine verbouwing van 25k. 1% afsluitprovisie zou neerkomen op €250,- en daar wil mijn tussenpersoon het werk niet voor doen. Het feit dat de vorige hypotheek verhoogd is ingeschreven betekent niet dat de aanvraagprocedure van een 2e hypotheek eenvoudiger wordt. Hij geeft aan een compleet nieuwe hypotheekaanvraag te moeten opstellen en daar toch wel even mee bezig te zijn.

Om kort te gaan. Mijn tussenpersoon rekent €1000,-, in dit geval dus 4% van het hypotheekbedrag. Ik kan mij voorstellen dat hij, onafhankelijk van het hypotheekbedrag, niet voor minder dan €1000,- wil bemiddelen.

Michel P

Bericht door Michel P » 19 nov 2010, 21:13

Ik reken voor mijn eigen klanten in het voorbeeld dat je schetst 500 euro, voor een klant die niet de eerste hypotheek via mijn kantoor heeft gesloten breng ik 750 euro in rekening omdat er dan meer werk aan zit.

Michel

frankv

Bericht door frankv » 19 nov 2010, 22:31

waarom zou je bemiddelingskosten aan de tussenpersoon betalen? waar heb je hem voor nodig? bel gewoon je bank, je hebt hem toch verhoogd laten inschrijven bij de notaris? heb je die ruimte ook al bij de bank? dan pin je dat er toch bij? is die tussenpersoon ergens 8 uur bezig voor 125 euro per uur dan om jouw een extra 25k te laten lenen? en krijgt hij daarna geen kick back meer als je hem die 1000 euro betaalt? gaat die kickback dan naar jou? ik ben al een tijdje klaar met tussenpersonen, bel gewoon de partij die jouw de hoofdhypotheek heeft geleend en bekijk wat je moet doen, een tussenpersoon bemiddelt namelijk niet, hij weet gewoon de wegen en jij niet, er valt voor hem niks te bemiddelen, je huis is het onderpand waard of niet en je verdient genoeg of niet, simpel

als hij 125 per uur waard is en hij steekt er 8 uur in, zonder verdere kickback, dan kost het je 1000 euro, anders kan hij de boom in...

Remko

Bericht door Remko » 20 nov 2010, 17:24

@Michel: is dat ook redelijk wanneer het gaat om een verhoogde inschrijving? Zit er dan überhaupt veel werk in? Het gaat mij er om dat mijn tussenpersoon een x aantal uren aan de slag moet om de zaak te regelen. Inmiddels heeft hij twee uren besteed aan overleg met mij en het doornemen van stukken. Om de boel in orde te maken zal hij nog wel even aan de slag moeten maar ik heb geen idee hoeveel tijd het hem in totaal kost. Ik verkeerde in de veronderstelling dat gebruik maken van je verhoogde inschrijving min of meer plug&play is en de bank bij voorbaat akkoord gaat. Ik heb wel een nieuw taxatierapport aan moeten leveren om aan te tonen dat de waarde na verbouw stijgt.

@Frank: je hebt gelijk maar het is lastig om exact te weten te komen wat zijn kickback is. Ik zou moeten weten wat de totale kickback is van de eerste hypotheek en deze nieuwe hypotheek. En in zijn algemeenheid is het vast beter om bij banken zelf aan te kloppen.

Plaats reactie