Wintertopic | carterpan voorverwarming

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Sjoerd MP BMW » 12 nov 2010, 15:06

Zoals meesten wel weten hebben wij een Mini Classic die dagelijks gebruikt wordt voor woon-werk-verkeer (2x 12km). Nu de winter eraan komt denk ik erover om een carterpan verwarmingselement te monteren om het torreke wat te ontlasten aangezien deze niet warm draait in die ritjes van net geen kwartier.

Afbeelding
Afbeelding

Ik vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken. Classic staat weliswaar altijd binnen (thuis; garage, werk; parkeertoren) maar kan toch goed koud zijn op beide plaatsen.

Schakelklok tussen stekker en stopcontact en uurtje of twee van te voren inschakelen.
Laatst gewijzigd door Sjoerd MP BMW op 12 nov 2010, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Michel P » 12 nov 2010, 15:08

Voor de Prius bieden ze dat zelfs als originele optie aan.

Lijkt me prettig, zowel snel een beetje warmte in de auto, en ook nog minder slijtage aan je auto.

Michel

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Downforce Dennis » 15 nov 2010, 23:21

Eerste wat in me opkomt:

Die olie is warm, maar de rest van het blok toch niet? Je blok en kop zijn kamertemperatuur, bijvoorbeeld 15 graden 's morgens. carter wordt verwarmd tot pakweg 60-70 graden. Je gaat starten en je oliepomp stuwt direct warme olie naar de koude metalen delen. Je creëert toch gewoon een verschrikking?

Bij vrachtwagens wordt de motor verwarmd door een warmte-element in het watercircuit en electrische waterpomp. Het blok wordt gelijkmatig verwarmd en warm gehouden door het koelwater. Olie wordt vanzelf wel warm. Lijkt me veel verstandiger IMHO

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door steve smith » 16 nov 2010, 03:07

Er zit een af-fabriek standkachel in m'n sloep. Rookt als een schoorsteen omdat er een nieuwe gloeibougie in moet maar werkt verder super. Zet de tijdklok meestal op 45min voor vertrektijd, na ongeveer 3 minuten verwarmen licht het klimapaneel van het dashboard op en begint warme lucht het interieur te verwarmen. 10 minuten later auto ijsvrij, je ontbijt smaakt echt beter als je dit buiten ziet gebeuren! Bij een start na 45min standkachel is de kvs-temp ongeveer 60 a 70 graden. En voor <3k zat er nog een auto aan vast ook! :banaan:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Bert ///M3 » 16 nov 2010, 05:38

Downforce Dennis schreef:Eerste wat in me opkomt:
Bij vrachtwagens wordt de motor verwarmd door een warmte-element in het watercircuit en electrische waterpomp. Het blok wordt gelijkmatig verwarmd en warm gehouden door het koelwater. Olie wordt vanzelf wel warm. Lijkt me veel verstandiger IMHO
Zo word het bij rubber speedboten van reddingsbrigades etc ook gedaan. Die krijgen behoorlijk op hun donder, meteen plank gas weg en heel veel problemen met olie surge door het springen met slecht weer. Volgens mij staan die normaal op iets van 40-50 graden verwarming.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door RutgerK » 16 nov 2010, 10:08

steve smith schreef:Er zit een af-fabriek standkachel in m'n sloep. Rookt als een schoorsteen omdat er een nieuwe gloeibougie in moet maar werkt verder super. Zet de tijdklok meestal op 45min voor vertrektijd, na ongeveer 3 minuten verwarmen licht het klimapaneel van het dashboard op en begint warme lucht het interieur te verwarmen. 10 minuten later auto ijsvrij, je ontbijt smaakt echt beter als je dit buiten ziet gebeuren! Bij een start na 45min standkachel is de kvs-temp ongeveer 60 a 70 graden. En voor <3k zat er nog een auto aan vast ook! :banaan:
Ja een standkachel is echt een superoptie op een auto. Ik zou ook niet meer zonder kunnen.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door raymondw » 16 nov 2010, 10:40

steve smith schreef:Er zit een af-fabriek standkachel in m'n sloep. Rookt als een schoorsteen omdat er een nieuwe gloeibougie in moet maar werkt verder super.
Karterverwarming NIET doen om de reden die Dennis al aangeeft. De opwarmende olie wordt niet rondgepompt waardoor de cylinderwanden nog steeds koud blijven en er dus nog steeds benzine tegen de cylinderwanden condenseert, erge je koude start verrijking blijft nodig.

Een standkachel zoals Steve heeft werkt anders; deze verwarmt de KVS en pompt deze rondt. Hierdoor wordt de gehele motor (en kachelradiator warm) en kan de koude start verrijking verminderd of zelfs overgeslagen worden. Bovendien verwarmt deze het interieur dan ook mee. Met de simpele AC-stekker karter verwarming gaat je dat niet lukken.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28602
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Martijn_bmw » 16 nov 2010, 11:46

die carter verwarming wordt alleen gebruikt in hele koude gebieden waar het 's nachts -40/50 wordt om er voor te zorgen dat de olie niet zo dik als stroop wordt c.q. bevriest.

maar dat is hier absoluut niet nodig idd.

standkachel daarintegen is een super optie :D

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7244
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Fabian » 16 nov 2010, 12:12

Ik was vanmorgen ook weer blij met mn standkachel :banaan:

Iedereen maar krabben, en ik stap in een warme auto en kan zo wegrijden.

Volgende auto komt er weer een in!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43144
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Arthur » 16 nov 2010, 12:51

Ik heb voorruitverwarming. Wordt je auto weliswaar niet warmer van maar ik heb nooit na het wegrijden een beslagen of bevroren voorruit. Dat mag ook in elke auto wat mij betreft.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door raymondw » 16 nov 2010, 13:00

Arthur schreef:Ik heb voorruitverwarming. Wordt je auto weliswaar niet warmer van maar ik heb nooit na het wegrijden een beslagen of bevroren voorruit. Dat mag ook in elke auto wat mij betreft.
Dat is alleen maar een veiligheidsissue. Je motor wordt er niet beter van omdat bij koude start de ingespoten benzine nog steeds tegen de cylinderwanden condenseert en daarmee de smerende werking van de olie verminderd.

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Remmie » 16 nov 2010, 13:33

raymondw schreef:Dat is alleen maar een veiligheidsissue. Je motor wordt er niet beter van omdat bij koude start de ingespoten benzine nog steeds tegen de cylinderwanden condenseert en daarmee de smerende werking van de olie verminderd.
Oplossing is dus Diesel gaan rijden? :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43144
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Arthur » 16 nov 2010, 13:44

raymondw schreef:
Arthur schreef:Ik heb voorruitverwarming. Wordt je auto weliswaar niet warmer van maar ik heb nooit na het wegrijden een beslagen of bevroren voorruit. Dat mag ook in elke auto wat mij betreft.
Dat is alleen maar een veiligheidsissue. Je motor wordt er niet beter van omdat bij koude start de ingespoten benzine nog steeds tegen de cylinderwanden condenseert en daarmee de smerende werking van de olie verminderd.
Klopt dat het een veiligheidsissue is. Ik zal het niet weer doen :|

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door wjn » 16 nov 2010, 15:43

Er bestaan ook elektrische verwarmingen voor je koelwater, is iets meer werk als de afgebeelde carterverwarming, maar minder werk als een standkachel (en je kunt het in de garage gebruiken).

P.S. Een standkachel zou ik ook niet willen missen :)

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Erik dB » 16 nov 2010, 15:51

Je kan ook gewoon een kacheltje in je garage zetten :angel:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Petrolhead Tom » 16 nov 2010, 17:27

Of gewoon een kwartier van te voren je auto aanzetten, al schijnt dat niet zo heel goed te zijn. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Niels v D » 16 nov 2010, 17:35

Remmie schreef:
raymondw schreef:Dat is alleen maar een veiligheidsissue. Je motor wordt er niet beter van omdat bij koude start de ingespoten benzine nog steeds tegen de cylinderwanden condenseert en daarmee de smerende werking van de olie verminderd.
Oplossing is dus Diesel gaan rijden? :lol:
Nee LPG. Dat wordt immers gasvormig ingespoten en slaat dus niet aan tegen de cilinderwand.
Probleem is alleen dat je de koudestartverrijking moet omzeilen omdat er veel te veel wordt ingespoten.

Gebruikersavatar
Herman Gast
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:12
Locatie: Zeeland

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Herman Gast » 17 nov 2010, 09:22

Downforce Dennis schreef:Eerste wat in me opkomt:
Bij vrachtwagens wordt de motor verwarmd door een warmte-element in het watercircuit en electrische waterpomp. Het blok wordt gelijkmatig verwarmd en warm gehouden door het koelwater. Olie wordt vanzelf wel warm. Lijkt me veel verstandiger IMHO
Is ook te krijgen voor bijna alle personenauto's. Heb zo'n setje in de ML. En door garage laten inbouwen. Tijdklokje en 230V verlengsnoertje naar je auto. Lekker hoor, auto snel warm en bespaart flink brandstof.

Weet niet zeker, maar dacht van Defa:
http://www.defa.com/heating.php3?lang=1 ... &aid=&tid=#" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dan eenvoudiger, zonder klokje. Gewoon elementje in koelwaterleiding plaatsen. De juiste plek wordt aangegeven in het instructieblaadje. Zit een termostaatje, ongeveer 80 graden max. Stroom erop=aan, stekker eruit=uit.

Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Sjoerd MP BMW » 18 nov 2010, 22:13

Dank voor jullie meedenken en antwoorden!
Erik dB schreef:Je kan ook gewoon een kacheltje in je garage zetten :angel:
Bovenstaand deed ik vroeger ook met mijn oude Golfje, deze legde ik onder de auto nee. :)
Nadeel is dat hiervan dat veel van deze warme lucht in de ruimte verdwijnt.

Stond toen wel in een grote schuur, nu gaat het om een garage. Dus ik denk dat ik maar een kacheltje neer zet die twee uur voor vertrek warme lucht gaat blazen.

Huis en tuin consumenten ventilatorkacheltje of professioneel geschut:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Youp » 23 nov 2010, 09:49

Het beste is een combinatie van olie en koelvloeistof.

Wanneer je enkel de olie gaat verwarmen word het blok zelf nog niet warm. Wanneer de koelvloeistof warm is, is de olie nog niet warm en de smering verre van optimaal.

Oplossing; koelvloeistof voorverwarmen, warmtewisselaartje plaatsen en een electrisch oliepompje die de olie door de warmtewisselaar pompt.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door ///Joost » 24 nov 2010, 04:28

Wat te denken van een ietwat dunnere olie te gebruiken met een grotere range, zoals een 10W60 spec olie? Zo heb je toch relatief goede smering met een koude motor, plus bij opwarming blijft ie relatief dik.

Het gaat immers toch om de dikte van je olie bij een bepaalde temperatuur en niet zozeer om de temperatuur van de olie zelf.
Zo'n verwarmingselement dat plaatselijk je carter warm stookt lijkt me nou niet echt een goed idee, vawege al eerder aangegeven redenen van andere leden hierboven.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Youp » 24 nov 2010, 09:09

///Joost schreef:Wat te denken van een ietwat dunnere olie te gebruiken met een grotere range, zoals een 10W60 spec olie? Zo heb je toch relatief goede smering met een koude motor, plus bij opwarming blijft ie relatief dik.

Het gaat immers toch om de dikte van je olie bij een bepaalde temperatuur en niet zozeer om de temperatuur van de olie zelf.
Zo'n verwarmingselement dat plaatselijk je carter warm stookt lijkt me nou niet echt een goed idee, vawege al eerder aangegeven redenen van andere leden hierboven.
10W60 is erg dik. Ik weet niet wat er specifiek in zo'n mini moet, maar dan zou ik eerder voor een 5W gaan of misschien zelfs een 0W...

Gebruikersavatar
Olivier Faber
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jun 2009, 17:44
Locatie: Utrecht

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Olivier Faber » 29 nov 2010, 13:53

Sjoerd MP BMW schreef:Zoals meesten wel weten hebben wij een Mini Classic die dagelijks gebruikt wordt voor woon-werk-verkeer (2x 12km). Nu de winter eraan komt denk ik erover om een carterpan verwarmingselement te monteren om het torreke wat te ontlasten aangezien deze niet warm draait in die ritjes van net geen kwartier.

Ik vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken. Classic staat weliswaar altijd binnen (thuis; garage, werk; parkeertoren) maar kan toch goed koud zijn op beide plaatsen.

Schakelklok tussen stekker en stopcontact en uurtje of twee van te voren inschakelen.
Overigens is de carterpan (bij mijn mini in ieder geval) niet zo plat als op de foto, zo een verwarmingssticker zal niet zomaar gaan. Er zitten een soort koelribben onderop.

Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Sjoerd MP BMW » 30 nov 2010, 17:43

Youp schreef:
///Joost schreef:10W60 is erg dik. Ik weet niet wat er specifiek in zo'n mini moet, maar dan zou ik eerder voor een 5W gaan of misschien zelfs een 0W...
In boekje staat 10W30, maar heb er 15W40 mineraal olie in zitten. Bak en motor delen samen de olie.
Gisteren heeft het bakkie nog door de sneeuw geploeterd, maar vandaag in de garage gestaan. Vriendin ging liever met de "moderne" auto.

Eerlijk is eerlijk, ik heb liever dat men tegen de grote MINI glijdt dan tegen de classic. :sealed:

Carter verwarming zie ik ook vanaf vanwege bovenstaande redenen. Om die reden worden oude tractoren bij ons in midden van schuur gestald i.p.v. tegen de zijkant om de warmtewisselingen in het blok te vermijden.
Zag dat boven afgebeelde ventilatorkachel in de aanbieding was bij de Welkoop/Boerenbond.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Wintertopic | carterpan voorverwarming

Bericht door Youp » 02 dec 2010, 10:08

Sjoerd MP BMW schreef:
Youp schreef:
///Joost schreef:10W60 is erg dik. Ik weet niet wat er specifiek in zo'n mini moet, maar dan zou ik eerder voor een 5W gaan of misschien zelfs een 0W...
In boekje staat 10W30, maar heb er 15W40 mineraal olie in zitten. Bak en motor delen samen de olie.
Gisteren heeft het bakkie nog door de sneeuw geploeterd, maar vandaag in de garage gestaan. Vriendin ging liever met de "moderne" auto.

Eerlijk is eerlijk, ik heb liever dat men tegen de grote MINI glijdt dan tegen de classic. :sealed:

Carter verwarming zie ik ook vanaf vanwege bovenstaande redenen. Om die reden worden oude tractoren bij ons in midden van schuur gestald i.p.v. tegen de zijkant om de warmtewisselingen in het blok te vermijden.
Zag dat boven afgebeelde ventilatorkachel in de aanbieding was bij de Welkoop/Boerenbond.
Dan moet je ook echt niks dikkers dan een W40 nemen, W60 is veel te dik. Ik zou als het ff kan wel terug gaan naar een 10W, in verband met de koude start. :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten