Review DS3 1.6

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17192
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Review DS3 1.6

Bericht door dvh » 08 nov 2010, 19:58

Afbeelding

Vandaag mocht ik mijn karre C1 een dagje ruilen tegen een volle DS3.
Iets waar ik naar uit keek.. Vanaf dat ik deze auto op de openbare weg zag vond ik het een zeer kek autotje.
Een keer wat anders, wellicht wat dik erop, maar toch een leuk altenatief voor de gevestigde meuk.

De uitvoering was een 1.6 ( zonder turbo ) van 120pk. Jammer want ik had graag de 1.6 met turbo willen testen. Maar hellaas. Deze was het meest verkochte model gezien hier een 20% bijtelling op rust.

120pk, maakt dat deze wagen spannend ? Nee zeker niet. Deze auto moet het vooral van de looks want snel of sportief rijden doet het zeker niet. Het viel me zelfs tegen. Na in verschillende bladen gelezen te hebben dat de wagen als sportieve tak van Citroen dienen, had ik er iets meer van verwacht.
Goed, er is dus nog een 160pk versie, en nog een gelimiteerde 211pk, maar een wat snellere motor maakt niet gelijk een sportieve auto. En wat de gelimiteerde versie betreft, die zijn al uitverkocht.

Dus Jan Modaal zal het moeten doen met een 120 , of 160pk versie.. Of wachten op een occasion.
Tevens is er nog een 14% bijtelling uitvoering, een diesel. Maar dat zal het rijgedrag zeker niet spannender maken.

Het comfort heeft de overhand. Het zoeft allemaal best, de cruizecontrol werkt goed en makklijk. Het stuurt allemaal erg licht. Verwarmde stoelen, leuke navigatie / bedieningsscherm met opties die je in een mobiele telefoon zou vinden. Denk aan het aanpassen van de kleurenlayout, geef het een ander thema en je interieur toont weer anders. Ook het intrumentenpaneel ziet er goed uit. Leuke klokjes. Wel erg druk allemaal.

Afbeelding

Afbeelding

De pianolak is volop aanwezig. Wel verplicht het je om je interieur schoon te houden want je ziet alles op deze lak. Het stuur is leuk vormgegeven, al kan ik me voorstellen dat het niet lekker beetpakt wanneer je auto met -10 buiten staat. De onderkant van het stuur is bedekt met een flink stuk metaal, wat erg koud aanvoelt.

Afbeelding

De stoelen zitten goed ! Deze wagen was voorzien van ledere sportstoelen die goede zijwaarse steun bieden. Ook de deurpanelen waren mooi met ( nep ? ) leder bewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Van buiten ziet de auto er leuk uit. Het is een apart design, leuk is de dagrijverlichting. en de kleurinstellingen die je zelf helemaal kan samenstellen. De buitenspiegels laten zich electrisch inklappen en het zicht naar buiten is rondom goed te noemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al bij al best een leuke auto !
Alleen erg jammer van het rijgedrag. Het onderstel weet niet goed raad met hobbels in de weg, waardoor de koets onrustig en ongecontroleerd gaat schudden. Ook stuurt het allemaal net even wat te licht, waardoor er weinig communicatie is met het wegdek. En de motor zou standaard met turbo moeten zijn. Deze turboloze is echt te saai.

Deze uitvoering zoals gereden kost 25k.
Zonder leder en navigatie gaat de prijs richting de 20k
En er is nog een diesel die start bij 18k.

Ondanks de negatieve punten, zeker een waardige concurrent voor zijn ( onder ) klasse !

indobesar
Berichten: 9981
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Review DS3 1.6

Bericht door indobesar » 08 nov 2010, 22:55

Leuke review van een leuke auto.
Wat de Swift in 2005 losmaakte, als leuke, frivole, auto, is het nu de DS3. Fijne auto om te zien ivm de saaie Polo's, Yarissen, Ibiza's, Fabia's en 207's....

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5298
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Review DS3 1.6

Bericht door Kasteel » 09 nov 2010, 08:39

Vind het idd een leuke verschijning, optisch gewoon goed geslaagd.
Hoe is de zitpositie eigenlijk van zo'n ding?

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Review DS3 1.6

Bericht door Snipe » 09 nov 2010, 08:44

indobesar schreef:Fijne auto om te zien ivm de saaie Polo's, Yarissen, Ibiza's, Fabia's en 207's....
Da's waar, maar dat geldt ook voor een Mini, A1 of Mito. In het rijtje dat jij noemt is het makkelijk kiezen voor de DS3, maar in het rijtje dat ik noem zou ik er meer moeite mee hebben.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17192
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Review DS3 1.6

Bericht door dvh » 09 nov 2010, 08:48

Kasteel schreef:Vind het idd een leuke verschijning, optisch gewoon goed geslaagd.
Hoe is de zitpositie eigenlijk van zo'n ding?
Zitpositie was ok. Je zit vrijlaag. Wel blokeert het stuur het zicht op de cockpit met mijn 1.85m.
Tevens maakte de versnellingsbak zulke lange halen dat wanneer ik naar zn 2 schakelde mijn elleboog tegen de naar voor uitstekende zijwang van de stoel aan kwam.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Review DS3 1.6

Bericht door Youp » 22 nov 2010, 08:27

Ik ben benieuwd of en wanneer er een VTS, of iets soortgelijks, van dit model uitkomt. Een fraai onderstel en die 211pk.. Dan moet het qua rijgedrag toch wel goedkomen. :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17192
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Review DS3 1.6

Bericht door dvh » 22 nov 2010, 08:43

Las een test in de autoweek van de Turbo uitvoering, daar waren ze erg lovend over.
Of ik ben zo kritisch of het model verschilt enorm van deze 1.6 zonder turbo.. Maar ik was er niet zo weg van.
Schijnt dezelfde motor en aandrijflijn te hebben als een mini...

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Review DS3 1.6

Bericht door Youp » 22 nov 2010, 08:53

dvh schreef:Las een test in de autoweek van de Turbo uitvoering, daar waren ze erg lovend over.
Of ik ben zo kritisch of het model verschilt enorm van deze 1.6 zonder turbo.. Maar ik was er niet zo weg van.
Schijnt dezelfde motor en aandrijflijn te hebben als een mini...
Dat is ook zo. Het is een hoofdzakelijk door BMW ontwikkeld blok, met Valvetronic enzo, welke bij PSA in elkaar geschroeft wordt. :) En laat een Cooper S JC Works nou net prima rijden... ;)

Overigens is het DS3 WRC kanon ook wel erg geil;

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NTtdfTc6 ... re=related[/youtube]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark 320iS en 3 gasten