Vandaag mocht ik mijn karre C1 een dagje ruilen tegen een volle DS3.
Iets waar ik naar uit keek.. Vanaf dat ik deze auto op de openbare weg zag vond ik het een zeer kek autotje.
Een keer wat anders, wellicht wat dik erop, maar toch een leuk altenatief voor de gevestigde meuk.
De uitvoering was een 1.6 ( zonder turbo ) van 120pk. Jammer want ik had graag de 1.6 met turbo willen testen. Maar hellaas. Deze was het meest verkochte model gezien hier een 20% bijtelling op rust.
120pk, maakt dat deze wagen spannend ? Nee zeker niet. Deze auto moet het vooral van de looks want snel of sportief rijden doet het zeker niet. Het viel me zelfs tegen. Na in verschillende bladen gelezen te hebben dat de wagen als sportieve tak van Citroen dienen, had ik er iets meer van verwacht.
Goed, er is dus nog een 160pk versie, en nog een gelimiteerde 211pk, maar een wat snellere motor maakt niet gelijk een sportieve auto. En wat de gelimiteerde versie betreft, die zijn al uitverkocht.
Dus Jan Modaal zal het moeten doen met een 120 , of 160pk versie.. Of wachten op een occasion.
Tevens is er nog een 14% bijtelling uitvoering, een diesel. Maar dat zal het rijgedrag zeker niet spannender maken.
Het comfort heeft de overhand. Het zoeft allemaal best, de cruizecontrol werkt goed en makklijk. Het stuurt allemaal erg licht. Verwarmde stoelen, leuke navigatie / bedieningsscherm met opties die je in een mobiele telefoon zou vinden. Denk aan het aanpassen van de kleurenlayout, geef het een ander thema en je interieur toont weer anders. Ook het intrumentenpaneel ziet er goed uit. Leuke klokjes. Wel erg druk allemaal.
De pianolak is volop aanwezig. Wel verplicht het je om je interieur schoon te houden want je ziet alles op deze lak. Het stuur is leuk vormgegeven, al kan ik me voorstellen dat het niet lekker beetpakt wanneer je auto met -10 buiten staat. De onderkant van het stuur is bedekt met een flink stuk metaal, wat erg koud aanvoelt.
De stoelen zitten goed ! Deze wagen was voorzien van ledere sportstoelen die goede zijwaarse steun bieden. Ook de deurpanelen waren mooi met ( nep ? ) leder bewerkt.
Van buiten ziet de auto er leuk uit. Het is een apart design, leuk is de dagrijverlichting. en de kleurinstellingen die je zelf helemaal kan samenstellen. De buitenspiegels laten zich electrisch inklappen en het zicht naar buiten is rondom goed te noemen.
Al bij al best een leuke auto !
Alleen erg jammer van het rijgedrag. Het onderstel weet niet goed raad met hobbels in de weg, waardoor de koets onrustig en ongecontroleerd gaat schudden. Ook stuurt het allemaal net even wat te licht, waardoor er weinig communicatie is met het wegdek. En de motor zou standaard met turbo moeten zijn. Deze turboloze is echt te saai.
Deze uitvoering zoals gereden kost 25k.
Zonder leder en navigatie gaat de prijs richting de 20k
En er is nog een diesel die start bij 18k.
Ondanks de negatieve punten, zeker een waardige concurrent voor zijn ( onder ) klasse !