@@@@@@@@@@@@@

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Ar
Auto: Prius

@@@@@@@@@@@@@

Bericht door Ar » 27 okt 2010, 13:12

@@@@@@@@@@@@
Laatst gewijzigd door Ar op 13 nov 2011, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.

MartijnGizmo

Re: Freelance werken

Bericht door MartijnGizmo » 27 okt 2010, 13:17

KvK, belasting, verzekering, etc... :)

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 27 okt 2010, 13:19

http://www.zzp-nederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

VAR is geldig tot 31 dec., vergaat niet een nieuwe aan te vragen. Begin je voor 1 nov. dan is de VAR
geldig tot einde van de opdracht, maar nooit langer dan tot voorbij de volgende 31 dec.

Wat ga je doen?

Ar

Bericht door Ar » 27 okt 2010, 13:55

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Laatst gewijzigd door Ar op 13 nov 2011, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 27 okt 2010, 14:18

Geldt voor freelancers ook nog dat er zo'n 1200 uur per jaar gemaakt moet worden?

R-developments

Bericht door R-developments » 27 okt 2010, 14:31

RutgerK schreef:Geldt voor freelancers ook nog dat er zo'n 1200 uur per jaar gemaakt moet worden?
De 1200 uur (1225 uur om precies te zijn) hebben geen samenhang met het minimum aantal uur dat je werkt. Echter is dit wel het minimum aantal uur voor de ondernemersaftrek. Je hebt sowieso de eerste 3 jaar recht op startersaftrek (als zzp / eenmanszaak) van € 2110= per jaar.
Misverstanden over het urencriterium:

Het eerste is dat je eraan moet voldoen om als zelfstandige voor de inkomstenbelasting te worden beschouwd. Bij de vraag of je inkomen als winst uit onderneming wordt beschouwd, wordt het urencriterium echter niet meegewogen.

Het tweede misverstand houdt in dat iemand die aan het urencriterium voldoet, altijd recht heeft op de zelfstandigenaftrek. Dat is alleen zo als hij ook voldoet aan de 'overkoepelende eis' van een inkomen uit onderneming (zie weer het artikel Zelfstandigheid en VAR). Hoe zit dit? Er zijn freelancers die in principe aan de eisen van het urencriterium voldoen, maar van wie de inkomsten worden beschouwd als komend uit overige werkzaamheden. Bijvoorbeeld omdat ze geen drie opdrachtgevers hebben, en zich niet als ondernemer presenteren. Zij hebben geen recht op de fiscale aftrekposten waar het urencriterium anders recht op zou geven.

Voorwaarden urencriterium:

U voldoet meestal aan het urencriterium als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

U besteedt als ondernemer 1.225 uren aan het feitelijk drijven van uw onderneming(en)
Onderbrak u uw werk als ondernemer door uw zwangerschap? Dan tellen de niet-gewerkte uren over totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren.
U besteedt meer dan 50% van de tijd die u werkte aan uw onderneming(en)
Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde van 50%.
Zelfstandigenaftrek:
Voor de zelfstandigenaftrek moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

U drijft de onderneming zelf (of samen met anderen).
U voldoet aan het urencriterium.
Het bedrag van de aftrek hangt af van de hoogte van uw winst uit onderneming. Hoe hoger de winst, hoe lager de zelfstandigenaftrek. Hierna vindt u een tabel voor de berekening van de zelfstandigenaftrek.

Bent u aan het begin van het kalenderjaar 65 jaar of ouder? Dan is de zelfstandigenaftrek 50% van de zelfstandigenaftrek voor ondernemers die aan het begin van het kalenderjaar nog geen 65 jaar zijn.

De zelfstandigen aftrek ligt tussen: € 9.427 - € 4.574 afhankelijk van de gemaakte winst.

De zelfstandigenaftrek kan niet hoger zijn dan het bedrag van de winst. Het bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek kan worden verrekend in de volgende 9 jaar. Als u in aanmerking komt voor de startersaftrek, kan de zelfstandigenaftrek wel hoger zijn dan de winst.
Bij het UWV/KVK hebben ze een zeer goede ondernemers voorlichting. (even wat reclame maken voor mijn ex baas (vanaf morgen)). Het kan ooit een uitkomst zijn om een van de 2 voorlichtingen bij te wonen!

Ar

@@@@@@@@@@@@@

Bericht door Ar » 27 okt 2010, 20:03

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Laatst gewijzigd door Ar op 13 nov 2011, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

torentje

Bericht door torentje » 27 okt 2010, 21:18

De verhouding met opdrachtgevers mag nooit hoger zijn dan +70% in een jaar bij één en dezelfde opdrachtgever. Bij technische functies waarbij je projectmatig werzaamheden verricht kunnen er uitzonderingen zijn. Bijvoorbeeld de tweede Coentunnel en de NZ lijn, beide zijn niet binnen een jaar te realiseren. Indien dit duidelijk in de overeenkomst staat tussen jou en de opdrachtgever is er geen probleem. Om de belemmeringen te voorkomen kan je ook het Uniforce concept overwegen. Dan werk je niet met een VAR maar met een VUR. Je bent dan werkzaam vanuit een BV op het web is daar ook de nodige info over te vinden. Succes!

RutgerK

Bericht door RutgerK » 27 okt 2010, 21:37

Voor langdurige opdrachten kunnen inderdaad uitzonderingen gelden. De Belastingdienst zal volgens mij echter toch echt niet accepteren als je twee jaar lang dezelfde (70%+) opdrachtgever hebt en daar mainstream werkzaamheden doet. Je zal 'onmisbaar' moeten zijn met een specifieke expertise.

Het hebben van drie opdrachtgevers wordt je het eerste jaar niet direct aangerekend. Maar je zal wel moeten laten zien de de eerste twee jaar dat je werk maakt van meer opdrachtgever. Twee klusjes van een dag met andere opdrachtgevers zal je niet helpen omdat de 70% regel wel blijft gelden.

fordfriek

Bericht door fordfriek » 28 okt 2010, 08:56

RutgerK schreef:Voor langdurige opdrachten kunnen inderdaad uitzonderingen gelden. De Belastingdienst zal volgens mij echter toch echt niet accepteren als je twee jaar lang dezelfde (70%+) opdrachtgever hebt en daar mainstream werkzaamheden doet. Je zal 'onmisbaar' moeten zijn met een specifieke expertise.

Het hebben van drie opdrachtgevers wordt je het eerste jaar niet direct aangerekend. Maar je zal wel moeten laten zien de de eerste twee jaar dat je werk maakt van meer opdrachtgever. Twee klusjes van een dag met andere opdrachtgevers zal je niet helpen omdat de 70% regel wel blijft gelden.

Allemaal onzin, het zal de belasting een worst zijn of je geen drie opdrachtgevers hebt, zolang je betaalt maakt het allemaal niks uit voor de belasting.

De partij die moeilijk kan gaan doen is de partij die de sociale premies normaal ontvangt en nu niet omdat je zelfstandig bent.
De VAR verklaring heb je in principe ook niks aan (lees hem maar eens goed) die is namelijk voorlopig en de belastingdienst kan altijd achteraf anders beslissen.

In de praktijk is het ook zo drie opdrachtgevers per jaar in sommige branches bijna niet mogelijk is, en is tegenwoordig ook niet meer echt noodzakelijk, ook die 70% is niet noodzakelijk.
Ze kijken namelijk ook naar andere dingen, representeer je je echt als ondernemer, adverteer je, pleeg je aquisitie.
En zo zijn er nog veel meer dingen waar ze naar kijken.

torentje

Bericht door torentje » 28 okt 2010, 20:34

Dat je aan een VAR niets hebt is wat mij betreft te kort door de bocht. Ik betaal een freelancer maximaal de helft uit als ik geen VAR van hem in mijn bezit heb. Uiteraard voldoe ik het volledige bedrag na het overleggen van de VAR verklaring. De werkgeverslasten wens ik niet achteraf op mijn bord te krijgen. De 70% regel is zeker in AR zijn situatie van toepassing aangezien hij bij zijn huidige werkgever zijn diensten gaat leveren.

fordfriek

Bericht door fordfriek » 28 okt 2010, 20:59

Ook al zou ik jouw een VAR verklaring geven, als de belasting hem achteraf intrekt betaal jij als opdrachtgever alsnog alle sociale lasten.
70% bestaat alleen op papier, ik doe dit nu al 11 jaar en heb een periode van 5 jaar gehad waarvoor ik voor een dezelfde opdrachtgever werkte, is gewoon niks aan de hand, als je je voor de rest maar als ondernemer presenteert, dus............ adverteren, aquisitie, reclame maken enz enz enz.

Elise

Bericht door Elise » 29 okt 2010, 12:37

fordfriek schreef:Ook al zou ik jouw een VAR verklaring geven, als de belasting hem achteraf intrekt betaal jij als opdrachtgever alsnog alle sociale lasten.
70% bestaat alleen op papier, ik doe dit nu al 11 jaar en heb een periode van 5 jaar gehad waarvoor ik voor een dezelfde opdrachtgever werkte, is gewoon niks aan de hand, als je je voor de rest maar als ondernemer presenteert, dus............ adverteren, aquisitie, reclame maken enz enz enz.
En heb je al eens iemand van de belastingdienst over de vloer gehad voor een (routine) controle van de boeken?

torentje

Bericht door torentje » 29 okt 2010, 16:19

Ik heb het vage vermoeden dat de controle nog nooit heeft plaatsgevonden. Zeker bij een eerste opdracht die bij de huidige werkgever is zou ik hier niet te lichtzinnig mee omgaan. De vraag waarom het dienstverband is opgeheven zal argwaan wekken.

fordfriek

Bericht door fordfriek » 29 okt 2010, 16:36

Elise schreef:
fordfriek schreef:Ook al zou ik jouw een VAR verklaring geven, als de belasting hem achteraf intrekt betaal jij als opdrachtgever alsnog alle sociale lasten.
En heb je al eens iemand van de belastingdienst over de vloer gehad voor een (routine) controle van de boeken?
Ja, niks aan de hand.

Elise

Bericht door Elise » 01 nov 2010, 10:03

fordfriek schreef:Ja, niks aan de hand.
En die controle betrof die 5 jaars periode?
Als dat zo is denk ik dat je heel erg veel geluk hebt gehad........

fordfriek

Bericht door fordfriek » 02 nov 2010, 08:31

Elise schreef:
fordfriek schreef:Ja, niks aan de hand.
En die controle betrof die 5 jaars periode?
Als dat zo is denk ik dat je heel erg veel geluk hebt gehad........
Zoals ik al eerder zei, maakt het de belasting helemaal niks uit, als ze hun inkomsten maar krijgen.
Alleen de uwv kan vervelend gaan doen.
Verder kijken ze tegenwoordig ook verder dan hun neus lang is en weten ze dat het in sommige branches niet altijd mogelijk is om minimaal drie opdrachtgevers per jaar te hebben of niet meer dan 70% van 1 opdrachtgever binnen te halen.
Sommige projecten duren nu eenmaal langer en kijken ze dus ook naar hoe jij je verder presenteert en investeert in je eenmanszaak.
Ze moeten je namelijk zien als ondernemer.
Daarnaast kan je met de belastingdienst hierover ook gewoon afspraken maken als je vantevoren weet dat een opdracht lang gaat duren en je dus niet aan alle eisen kan voldoen, daar gaan ze echt wel praktisch mee om.

En nogmaals, lees de VAR maar eens goed, is eigenlijk niks waard, want de belastingdienst kan achteraf de beslissing gewoon terugdraaien en dan draait alsnog de opdrschtgever voor de kosten op.
Dus de opdrachtgever vraagt er wel altijd om maar het geeft geen enkele garantie.

Elise

Bericht door Elise » 02 nov 2010, 11:14

fordfriek schreef:Zoals ik al eerder zei, maakt het de belasting helemaal niks uit, als ze hun inkomsten maar krijgen.
Alleen de uwv kan vervelend gaan doen.
Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat het altijd de belastingdienst was die zorgt voor de incasso van alle sociale premies en het UWV zorgt voor de uitkering van deze premies.

Het grote verschil tussen "op de loonlijst" of " zelfstandig" zit hem ook in de afdracht van die sociale premies. Voor inkomstenbelasting maakt het niet uit, die moet altijd betaald worden.

Dat presenteren en investeren in je eenmanszaak klinkt wel erg leuk, maar als de schijn van een verkapt dienstverband op de loer ligt moet je gewoon heel erg goed oppassen.
Vooraf overleggen met de belastingdienst kan dan erg verstandig zijn (de gok nemen is de enige 2e keuze die je hebt).
En nogmaals, lees de VAR maar eens goed, is eigenlijk niks waard, want de belastingdienst kan achteraf de beslissing gewoon terugdraaien en dan draait alsnog de opdrschtgever voor de kosten op.
Dus de opdrachtgever vraagt er wel altijd om maar het geeft geen enkele garantie.
Je hebt gelijk, die VAR is inderdaad niet zaligmakend, maar biedt toch echt meer houvast dan iemand die op een internetforum zei dat het allemaal geen enkel probleem is :wink:

En de opdrachtgever draait inderdaad voor de kosten op, maar het wordt wel vervelend als die opdrachtgever je vooraf een contract heeft laten tekenen, waarin een clausule staat ze die kosten op jou gaan verhalen.

fordfriek

Bericht door fordfriek » 02 nov 2010, 12:01

Natuurlijk moet je ook wel zorgen dat je je als ondernemer presenteert, maar dat leek me in dit verhaal wel logisch.
Dus nooit de schijn hebben voor een verkapt dienstverband.
Mocht dat lastig worden kan je de werkzaamheden ook "aannemen" ben je er ook vanaf.
Klopt wat betreft dat de belasting int, alleen zijn die in dat geval een soort doorgeefluik en is vaak de uwv die moeilijk gaat doen omdat die uiteindelijk budgetverantwoordelijk zijn.

De Var verklaring vragen ze inderdaad altijd, maar ik ben nog geen contract tegengekomen dat ze de kosten verhalen, veel opdrachtgevers zijn erg laks in dat soort dingen :-)

Ar

Bericht door Ar » 02 nov 2010, 12:12

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Laatst gewijzigd door Ar op 13 nov 2011, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Ar

Bericht door Ar » 08 nov 2010, 15:36

@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Laatst gewijzigd door Ar op 13 nov 2011, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 nov 2010, 15:59

:thumbup: gefeliciteerd en succes!!

KoenM

Bericht door KoenM » 08 nov 2010, 18:04

Succes ermee :)

Maak niet de fout alleen bij je eigen werknemer te blijven, en geen eigen klantenbestand op te bouwen..
Mocht het dan niet meer goed gaan met je oude bedrijf, hebben ze je ineens niet meer nodig en kunnen ze zonder problemen van je af ;)
Jij daar en tegen hebt geen opdrachtgevers meer :wink:

Plaats reactie