Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door FreudeamFahren » 24 okt 2010, 10:33

Met de laatste rit nog vers in het geheugen mocht ik afgelopen vrijdag opnieuw een dag plaats nemen achter het stuur van een Wiesmann. Het reisdoel was dit keer de Manufaktur zelf, gelegen in het Duitse Dülmen. De reisgenoot was een MF3 Roadster met de 343 pk sterke S54 motor, met daarachter de SMGII versnellingsbak, beiden bekend uit de e46 M3. De kleursamenstelling paste mij ERG goed: zwart van binnen, zwart van buiten, met satijn zwarte details, zoals bijvoorbeeld de gril, de ringen rond de achterlichten en de benzine vuldop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoewel natuurlijk elke gereden meter in een Wiesmann, elke minuut achter het stuur, bijzonder is, was ik vooral benieuwd naar de bak. Rob Wesselman, de Nederlandse importeur, had mij erop voorbereid: "Je kunt de bak niet vergelijken met een SMG bak in een relatief zware ///M BMW. Na elke wisseling van verzet moet daar al die massa weer opnieuw verder in gang gebracht worden. Daar komen de klappen en dreunen vandaan bij volgas opschakelen. In de MF3 is dat allemaal veel minder. Hij past perfect bij de auto. Zeker met het kortere diffje dat eronder zit." Dat klonk mij als muziek in de oren :-) De bediening van de bak is verder heel eenvoudig. De achteruit zit links boven 1, waar bij een gebruikelijke bak zeg maar de "1" zit. Zet je de pook een tandje terug, dan staat de bak in zijn vrij. Geef je de pook dan een tikje naar rechts, dan staat de bak in de 1e versnelling. Raak je dan de pook en flippers niet aan, dan wisselt de SMG bak vanzelf van verzet. Geef je zelf één keer een schakelopdracht met pook of flipper, dan is de bak uit zijn automatische stand. Laatste variabele is de schakelsnelheid: daarvoor zijn er 6 verschillende snelheden, waarbij de laatste alleen werkt met het DSC uit, waarover later meer.

Eenmaal op weg vielen mij weer dezelfde zaken op als in alle andere Wiesmannen die ik tot nu toe heb mogen besturen. De stuurinrichting kent een zeer directe overbrenging. De auto voelt zeer vierkant aan. Hij rolt nog best een beetje over zijn lengte en breedte as en is daardoor relatief makkelijk richting grensgebied te sturen. Waar in een ///M BMW het aanzuiggeluid de "Geräuschkulisse" bepaalt, is het een Wiesmann een kakofonie van geluiden: dat kenmerkende aanzuiggeluid geeft zeker ook acte de présence, maar daarnaast hoor je de motor draaien, de kleptuimelaars tuimelen, de tandwielen in de bak elkaar vast grijpen, het diff zachtjes zoemen en de uitlaten toeteren als Dizzy Gillespie in zijn hoogtij dagen. Ik ontkom niet aan cliché's: Wiesmann is auto rijden met alle zintuigen op scherp. Heerlijk!

En hoe beviel dan die bak? Het grootste nadeel dat ik tot nu toe ondervond bij flipperbakken is dat de uitdaging van het auto rijden minder wordt. Iedereen kan in een auto met een DCT / DSG / PDK instappen en soepel op- en terugschakelen: de input van de bestuurder is minimaal. Bij een SMG bak is dat niet zo. Houd je je voet stijf op 't gaspedaal bij het opschakelen, dan voel je een duidelijke onderbreking in de voorwaartse drang en knikt je passagier ongewild even met zijn hoofd. Maar los je op het juiste moment heel even het gaspedaal, dan gaat het super soepel. Bij terugschakelen is er ook werk aan de winkel. De software verzorgt dan namelijk wel een stoot tussengas, maar de hoeveelheid laat regelmatig te wensen over, dus ook hier kun je als piloot een handje, of eigenlijk gasvoetje, helpen. De laatste factor die voor uitdaging zorgt is het feit dat het systeem onderhand al bijna 10 jaar oud is en daarmee dus niet razend snel. Er zit wat tijd tussen het moment waarop je het commando geeft per pook of flipper en het moment dat de gevraagde versnelling geselecteerd wordt. Dit maakt dat je wat timing moet aanleren, om schakelcommando en gas liften of tussengas perfect te matchen. Lukt dat, dan geeft dat veel voldoening. Het grootste nadeel van een flipperbak kent de SMG dus niet: hij is niet perfect en daarmee dus juist perfect! Daarnaast zijn er ook nog een trits voordelen, waarvan de grootste is dat je je handen aan het stuur kunt houden wanneer je volle polle op een bocht af dendert en ankerend moet terugschakelen. Erg gaaf, zeker als je een aantal versnellingen terug moet, ondertussen per heel & toe de software helpt bij het tussengas (kakofonie weer in volle gang!) en je vervolgens, met je knuisten nog steeds aan het stuur, perfect op de apex sturend, weer vol richting net-iets-over-de-8000-toeren kunt joelen, op zoek naar de volgende versnelling, op zoek naar de volgende shot adrenaline... Kortom, een SMG bak past in de sensaties die horen bij echt auto rijden. Ik denk dat je het kunt vergelijken met een klok met een automatisch uurwerk (= SMG) en een digitaal uurwerk (= DCT / DSG / PDK). De digitale variant zal uiteindelijk nauwkeuriger en betrouwbaarder zijn, maar het is ook een stuk minder intrigerend.

Gelukkig hoefde ik niet alleen richting Dülmen: het gezelschap bestond uit nog 4 Wiesmänner (3x MF4 GT, 1x MF3 Compressor), twee Maserati's (1x Gran Turismo, 1x Gran Turismo S), twee Aston Martin DB9 Volantes, een Ferrari California, een 911 3,3 Turbo, een 964 3,8 (met 285 pk) en een 944 S2. De rit over de Duitse Autobahnen verliep daarmee uitermate plezierig. Hoewel we van te voren afgesproken hadden om Gum- en Canonball aspiraties achterwege te laten, was er meer dan genoeg gelegenheid om "die Gänge mal schön vollgas aus zu drehen" :-) De leukste sprint was tegen de Gran Turismo (zonder S): daar zaten op dat moment 4 man in en mijn passagier en ik genoten (brrrrr, 7 graden!) op dat moment van het dakloze rijden. Wat volgde was een volgas sprint van 120 naar 2x 120 (wat fijn toch dat je daarmee in Duitsland niet meteen alles op het spel zet, van rijbewijs tot auto), met de agressieve neus van de Maserati kort op het dubbelloops kanon van een uitlaat die onder de bips van de Wiesmann hangt. De Wiesmann liep daarbij gestaag uit, maar het verschil was dermate klein, zeker boven de 200, dat een Maserati zonder passagiers nog wel eens een serieuzere bedreiging kon betekenen dan je op voorhand zou vermoeden. De Wiesmann is immers veel lichter en heeft een veel kleiner frontaal oppervlak. Heerlijk spelen dus!

Aangekomen bij de fabriek kon het grote vergapen weer beginnen. Buiten stonden al de nodige Wiesmänner te glimmen in de zon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnen stonden nog meer auto's, al heeft Wiesmann een bijzonder goed "gebruikt" jaar gehad en was de showroom dus leger dan gebruikelijk.

Afbeelding

Een aantal high lights: je kunt bij Wiesmann uit 16.000 (!) verschillende kleuren kiezen en dus is Frozen Grey van BMW ook leverbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met zijn beperkte productie aantallen (dit jaar zo rond de 250) is elke Wiesmann exclusief te noemen, maar de MF5 met V10 is helemaal bijzonder. BMW bouwt de V10 niet langer en dus kan Wiesmann ze niet langer in de MF5 GT en Roadster schroeven, waardoor het totale productie aantal onder de 100 blijft.

Afbeelding

De fijnste auto in de showroom vond ik deze diep donkergroene, bijna zwarte MF4 Roadster. Naar mijn smaak had het een S mogen zijn met de V8 uit de M3 ipv met de V8 uit de vorige 550i, voorzien van een handbak ipv een automaat, maar daar houden we dan bij het bestellen wel rekening mee :-) De combinatie van lak, interieur en velgen staat in ieder geval prachtig!

Afbeelding

Afbeelding

Na wat gesnuffel op de showroom vloer mochten we de vloer op voor een rondleiding. Dat is op zich best bijzonder, want sinds de nieuwe fabriek volledig in gebruik is, is de werkvloer "verboten für Besucher" en wordt de rondleiding gegeven op de balustrade rondom de werkvloer. Soms is het dus verdraaid handig als de importeur mee is, niet in de laatste plaats vanwege zijn schier eindeloze stroom kennis, feiten en weetjes over Wiesmann :-) Het blijft bijzonder om te zien hoe zo'n klein bedrijf zulke fraai afgewerkte, technisch hoogwaardige auto's kan afleveren. De motor, de bak, het diff en de fusees met remmerij komen bij BMW vandaan, de rest is in house ontwikkeld. Het begin van het buizenchassis van een MF3 ziet er zo uit:

Afbeelding

De uit één stuk aluminium gefreesde wielophanging van de MF4 en MF5 is een kunstwerkje op zich:

Afbeelding

Elke kabelboom wordt met de hand geknoopt. En bedenk je wel: dat is niet een kabelboompje met een eenvoudig motronic. Dit is Canbus, met werkend ABS, ESP, ///M-DCT, navigatie, you name it...

Afbeelding

Naast de mechanische know how is Wiesmann ook een specialist in "one off" interieur bouw. Er komen heel wat uurtjes handwerk met gereedschap en föhn aan te pas om de auto's hun unieke en degelijke interieur mee te kunnen geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er stonden een paar fraaie auto's tussen. De donkerrode coupé is één van de laatste MF5s met V10; de bruine MF3 is de nieuwe demo van de Nederlandse importeur, met zowel lak als interieur volledig in het bruin. Bruin wordt (is?) het nieuwe wit!

Afbeelding

Afbeelding

Mooiste auto op de werkvloer vond ik deze MF4S GT, voorzien van M3 V8, ///M-DCT bak en zwarte carbon details. Een erg uitgesproken kleur die het volgens mij super zou doen in de laagstaande zon op de achtbaan in de Eifel!

Afbeelding

Afbeelding

Toen we alles in de fabriek gezien hadden, lonkte de kroeg. Maar als je de hele dag tussen de Wiesmanns hebt gereden en gelopen, dan word je toch wel erg nieuwsgierig naar hoe zo'n apparaat rijdt. Dus terwijl "de rest" in de kroeg genoot van een drankje, heb ik met degenen die daar interesse in hadden rondjes door de Dülmense bossen geblazen. Bij een laagstaande zon met verwarming en stoelverwarming op volle toeren was het op & top genieten. Eén maal weer terug in Nederland, met mijn bijrijder voor de dag afgeleverd bij zijn leaser, kon ik het laatste stuk alleen genieten van de auto. Met het DSC uit. En de bak in aanvalsmodus, schakelsnelheid nummer 6. Met alle vloeistoffen maximaal warm en al meer dan 500 kilometer onder de riem was er geen enkele schroom meer. Volgas er vandoor, perfect getimed "gas liften" bij het schakelen, en telkens weer richting begrenzer. Het stoplicht voor de afslag naar de snelweg sprong precies op tijd op groen, en dus kon ik zwaar in de ho-ijzers, terug door de versnellingen met twee knuisten aan het stuur, op zoek naar de perfecte dot tussengas met mijn hak. Met nog flink wat snelheid stuurde ik rustig in, waarbij de kont precies voldoende hielp: hij duwde de neus richting binnenzijde bocht. Dat gevoel ken ik onderhand en dus ging het rechter pedaal iets vroeger naar beneden en bleef de kont een wijdere bocht maken dan de voorbanden. Overstuur! Met de beide handen nog strak aan het stuur geen probeem, met als resultante een supersnelle exit, net over de gripgrens, net in het overstuur. Fantastisch!

Afbeelding

Tijdens deze laatste rit vormde zich langzaam de conclusie tussen mijn oren. Het blijft ongelooflijk dat zo'n kleine club met zulke kleine aantallen overeind blijft en kwaliteit levert. Want dat is wat mij nog het meest imponeert aan Wiesmann. De kwaliteit. Je kunt ze mooi of lelijk vinden, maar kwalitatief hebben de Wiesmann broeders hun zaken strak op orde. En de SMG bak? Tsjah, op mijn allerlaatste auto ooit, waarmee ik de allerlaatste druppel benzine op aarde ga verbranden, daar hoeft geen SMG bak in te zitten. Maar voor een periode, om mee te maken, om onder de knie te krijgen en om van te genieten is SMG een prachtige feature. Zeker in een auto zo licht als de Wiesmann, want wat Rob zegt is waar: de SMG bak past perfect bij het rauwe karakter van de meest sportieve Gecko, de MF3 Roadster.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Robin » 24 okt 2010, 10:45

Mooi stukje vakwerk Wiesmann, het enige 'knullige'vind ik de klokkenwinkel(snelheidsmeter/toerenteller) in de middenconsole:Niet mooi en imo op de verkeerde plek onfunctioneel, niet ergonomisch. Zou ik me elke keer aan storen.Serieus.

En die 3/4 ronde achterlichtjes vind ik ook altijd wat goedkoop kitcar.

Voor de rest prima.
Net 'n TVR :thumbup:
Afbeelding
"Je kunt de bak niet vergelijken met een SMG bak in een relatief zware ///M BMW. Na elke wisseling van verzet moet daar al die massa weer opnieuw verder in gang gebracht worden. Daar komen de klappen en dreunen vandaan bij volgas opschakelen. In de MF3 is dat allemaal veel minder. Hij past perfect bij de auto. Zeker met het kortere diffje dat eronder zit."
:thumbup:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Peric » 24 okt 2010, 11:59

Robin schreef:Mooi stukje vakwerk Wiesmann, het enige 'knullige'vind ik de klokkenwinkel(snelheidsmeter/toerenteller) in de middenconsole:Niet mooi en imo op de verkeerde plek onfunctioneel, niet ergonomisch. Zou ik me elke keer aan storen.Serieus.
Dat zou mij ook storen, zelfde als in de Z8, zou er denk ik niet aan kunnen wennen..

(mierenneukmode aan)
Verder.. Welke idioot haalt het in z'n hoofd om dat loodje zo scheef op een velg te plakken als je zo'n mooi iets hebt om het op te plakken. Vind ik zonde..
Afbeelding
(mnm uit)

Mooi verhaal weer Tijs, erg leuk geschreven.. :clap:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door GTRene » 24 okt 2010, 12:03

masselkont :mrgreen:
mooi verslag, ik ben al heeeeel lang fan van Wiesmann, met men dreamcar de MF4 GT, maar heb nog nooit in zo'n ding gereden :bag:
durf ook niet zomaar te vragen als ik het nog niet kan kopen :bag:
maar als ik het allemaal overleef dan komt er ooit wel zo'n Wiesmann GT (4 of 5) in men garage te staan zodra het kan en ie betaalbaar wordt.
Eigenlijk toch eens aan Rob vragen voor een ritje in een GT...heb ook nog nooit met een SMG of DCT gereden :bag: damn...magoed, komt vast nog wel een keer.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Joy » 24 okt 2010, 12:06

Mooi verslag inderdaad ! Leest lekker weg en het zijn ook plaatjes van auto's om te zien. Mooi spul. :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Niels » 24 okt 2010, 12:23

Prachtig verslag :clap:

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Tom » 24 okt 2010, 12:31

Heel gaaf!
Mooi verslag.
Verder met Robin eens, die tellers vind ik ook ruk zo in het midden (net als bij de Z8). Lichten aan de voorkant winnen ook geen schoonheidsprijs, maar voor de rest vind ik ze prachtig :thumbup:

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Xave30 » 24 okt 2010, 12:33

:thumbup: Laudable.

Straks helemaal uitlezen!

Gebruikersavatar
Michele
Berichten: 449
Lid geworden op: 09 jan 2010, 16:21
Locatie: Den Haag

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Michele » 24 okt 2010, 13:06

Wat ik zo prettig vind bij Wiesmann is dat ze bijna nergens moeilijk over doen. Je mag alles zien en overal fotograferen. Fijne firma, geweldige auto's!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door romo » 24 okt 2010, 15:58

Mooi verslag, kwaliteit denk ik dik voor me kaar..............motorisch zeker :mrgreen:

+1 Robin aangaande de klokkenwinkel.......................ik zou er gestoord van raken

Verder doet het me erg weinig moet ik zeggen...................

Gebruikersavatar
Dinkel
Berichten: 869
Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
Locatie: Leusden

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Dinkel » 24 okt 2010, 18:44

Michele schreef:Wat ik zo prettig vind bij Wiesmann is dat ze bijna nergens moeilijk over doen. Je mag alles zien en overal fotograferen. Fijne firma, geweldige auto's!
Inderdaad erg veel medewerking, bijna Engels!

Ik was er enkele jaren geleden, in de oude werkplaats:

http://pistonheads.com/gassing/topic.as ... 394522&i=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Alfa Male
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 okt 2006, 10:22
Auto: 993 Carrera
Locatie: Dordrecht

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Alfa Male » 24 okt 2010, 21:18

Mooi verslag. Bedankt voor het opschrijven.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Mathieu » 24 okt 2010, 21:29

Shit, man.
MAZZELPIK 8)

Tijs, zijn dat H&R veren onder de Wiesmann? Ook H&R dempers?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Michel P » 24 okt 2010, 21:42

Die knal rode coupe WOW!!

Leuk verslag!

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7236
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Fabian » 24 okt 2010, 21:54

Lekker leesvoer Tijs! :df:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door FreudeamFahren » 24 okt 2010, 22:36

Leuk om te lezen dat het leuk is om te lezen :-)
Mathieu schreef:Tijs, zijn dat H&R veren onder de Wiesmann? Ook H&R dempers?
Veren zijn idd H&R, de dempers worden betrokken bij de firma Bilstein. Onder de MF4 en MF5 zit standaard een schroefset, dus die worden netjes per hoek uitgewogen. Erg gaaf allemaal.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door Macboy » 25 okt 2010, 10:55

Geweldig verslag inderdaad !

Vind de Wiesmann altjid geweldig. Zowel voorkant, achterkant als het interieur. De klokkenwinkel vind ik ook iets stoers hebben. Bovendien, digitale snelheidsmeter en versnelling heb je wel degelijk voor je neus voor als het nodig is.

Maar het gaat om het rijden, niet om te kijken, dus dat het minder praktisch is, lijkt me niet erg storend. Bovendien die rij klokjes in het midden vind ik juist geweldig dus dat de toerenteller en km-teller erbij staan kan mij wel bekoren.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Wiesmann: Manufaktur der Individualisten

Bericht door FreudeamFahren » 25 okt 2010, 18:16

Macboy schreef:(...) Bovendien, digitale snelheidsmeter en versnelling heb je wel degelijk voor je neus voor als het nodig is. (...)
Behalve dan dat het digitale display voor je neus enkel aangeeft in welke versnelling de bak staat, of je (mist)lichten branden en of je de sportknop hebt ingedrukt. Voor de gereden snelheid ben je aangewezen op de centrale snelheidsmeter en ergonomisch is dat inderdaad geen feestje. Maar goed, ik zou er prima mee kunnen leven, want het staat inderdaad wel mooi, zeker als ze 's nachts wit verlicht zijn.

**excuses voor de pet kwaliteit**

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 29 gasten