328i circuit auto (samen met Sieger)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
vwk

328i circuit auto (samen met Sieger)

Bericht door vwk » 10 okt 2010, 01:40

Tadaa, nog een topic :mrgreen:

Als fervent E36 hobbyist en inmiddels ook wel uit-en-in-elkaar-schroef-expert ( :bag: ) moest dit er ook van komen.

De M3, als die dalijk af is, vind ik prima geschikt als funcar en Nurburgring-mobiel. Voor de full trackdays waar het geen vereiste is om een kenteken te hebben vind ik het ontzettend zonde om daar een nieuw opgebouwde, vers gespoten M3 voor te gaan gebruiken.

Sieger aan de andere kant wilde graag een track-/driftauto bouwen.

Die ideeen samengevoegd werd het lijstje samengesteld:
Carrosserie: E36 coupe
Motor: 6-cilinder (al loopt Sieger nog iedere keer te kwijlen over IS-blokjes) :mrgreen: :goodnight:
Onderstel: to be defined
Gewicht: zo laag mogelijk
Kooi: goed en degelijk
Veiligheid: optimaal

En zo kwamen we bij een auto die op het punt stond gedemonteerd te worden.
Uiteindelijk voor een flutbedrag een rollende carrosserie incl. plaatwerk, maar excl. de voorkant, kunnen kopen. Het betreft hier een 97-er 320i coupe zonder schuifdak.
Beestje stamt af van de Duitse sloopregeling.. Auto is schadevrij, geen roest op de bekende plaatsen etc.

Aangezien de motor van mijn 328i het, mits voldoende olie op voorraad :bag: , nog prima doet (net over de 250 op de klok), komt die in het vooronder.

Achteras is niet de goede, dus daar nog even wat voor verzinnen qua steekassen, remmen en diff.

De basis is echter een goede strakke body en een motor met een goede trackrecord, welliswaar wat ouderdomssporen maar start, loopt en presteert!

Gaandeweg zullen Sieger of ik dit topic updaten met de vorderingen. Een tijdslijn is er niet, gelukkig.
Bijlagen
IMG_5543.JPG
IMG_5543.JPG (467.66 KiB) 3977 keer bekeken
IMG_5547.JPG
IMG_5547.JPG (365.04 KiB) 3977 keer bekeken
IMG_5548.JPG
IMG_5548.JPG (281.63 KiB) 3977 keer bekeken
IMG_5549.JPG
IMG_5549.JPG (207.43 KiB) 3977 keer bekeken

vwk

Re: 328i circuit auto (samen met Sieger)

Bericht door vwk » 18 okt 2010, 02:32

Vandaag samen met de vader van Sieger de motor gemonteerd. Op de plek waar de racer staat, wat niet zo heel handig was.
Iets met motortakel, gewicht en zachte ondergrond :bag:

Maar volhoudend als we zijn, met zakken van het subframe en de linker schokdemper (om de stuurstang uit de weg te halen), hing na anderhalf uur de motor er in :clap:

Volgende week is de kabelboom er en kan daar mee verder gegaan worden. Dit wordt wel een maximaal gestripte variant met puur de noodzakelijke dingen: motor, abs, raambediening, kachel en achterlichten.
Scheelt immers ook weer gewicht!

Verder kunnen we dan ook alle randzaken van de motor aansluiten. Foto's zijn er niet, het was al te donker.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 18 okt 2010, 08:17

Handige plek in het zand met een motortakel :mrgreen:

Goed bezig mannen :) Ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 18 okt 2010, 15:41

328i met 320i-diff loopt natuurlijk wel lekker door, al zullen die kleine diffs niet lang meegaan na doorlassen... :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 okt 2010, 16:03

Motor zo over gezet uit de 328i?

Was het niet handiger geweest om meteen wat dingen aan te pakken in dat geval, evt race koppeling er in, harde motorsteunen, subframe verstevigingen enz. Evt een koprevisie om het oliegebruik wat terug te dringen en een schotje in het carter.

Is wel wat duurder maar dan heb je er langer plezier van denk ik. Zo ben ik met de M3 ook begonnen met alles standaard en 2 ton gelopen maar blijven sleutelen omdat je dan steeds wat anders sloopt heb je op een gegeven moment ook wel gezien.

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 18 okt 2010, 18:24

Bert ///M3 schreef:Motor zo over gezet uit de 328i?

Was het niet handiger geweest om meteen wat dingen aan te pakken in dat geval, evt race koppeling er in, harde motorsteunen, subframe verstevigingen enz. Evt een koprevisie om het oliegebruik wat terug te dringen en een schotje in het carter.

Is wel wat duurder maar dan heb je er langer plezier van denk ik. Zo ben ik met de M3 ook begonnen met alles standaard en 2 ton gelopen maar blijven sleutelen omdat je dan steeds wat anders sloopt heb je op een gegeven moment ook wel gezien.

Hoi Bert,

motor inderdaad zo overgezet, met bijna 4 ton op de klok :clap: . (dus 200pk heeft dit blok ook allaaang niet meer en een M3 is wel even iets anders hè :wink: )

Nee, we houden alles zo om het budgettair te kunnen overzien. Alles moet met laag budget, niet te gek natuurlijk maar slicks en intrax staat (nog) niet in ons woordeboek helaas! Wat mij betreft een budget schroefset en een setje 2e hands r888 om mee te beginnen en loopt alles top en houd de motor het vol..... Kunnen we altijd verder bouwen mits voldoende budget. We blijven jongelui met allebei al een vrij prijzige dagelijkse auto hè.... :(

Het leuke aan een E36 is natuurlijk dat het een grote mecano doos is. Daarbij, het is ons funhok (to be) dus als die een keer een dag niet rijd is het niet zo erg (in tegenstelling tot Vincent zijn M3 en mijn 328i)

@ Martijn: doorlassen bekijken we later wel. Eerst zorgen dat stoelen en een kooi in komt. Diff zien we wel, vincent vind het te riskant datie kapot loopt en blokkeert, ik niet.... :) Zorgen voor een lichte auto, lichte wielen en kleine banden (15'' met 205/50/15 ofzo), frisse olie in het diff en een ouwe motor :P ... Wedden dat dat goed gaat? :wink:

daNpy

Bericht door daNpy » 18 okt 2010, 18:45

Is een fatsoenlijk onderstel niet wat belangrijker dan met semi's gaan rijden?

vwk

Bericht door vwk » 19 okt 2010, 01:32

Zonder meer Danny. Daarom is in de "jongelui" Sieger vooral jong en ik vooral lui :mrgreen:

In z'n enthousiasme slaat hij misschien door ;)
Ik moet maar eerst eens zien dat 'ie rijdt, en Sieger is al bij de 2e sets banden in z'n hoofd ;)

En budgettair te overzien is voor mij verantwoorde investeringen doen (in materiaal en volgorde) en niet om het met budget spullen te doen. De auto krijgt meer dan bedoeld op z'n lazer en ik (en Sieger net zo goed) niet dat dat zich uit in veiligheid of betrouwbaarheid van de auto :)

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 19 okt 2010, 17:37

denkfout koetie, ik weet maar al te goed wat een pak werk het nog is om hem klaar te krijgen. Hoeveel auto's ik inmiddels (deels) heb gerestaureerd....... :bag:

Eigenlijk zijn we gewoon knettergek :beer:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 19 okt 2010, 17:42

Heerlijk dit. :clap:

Ben benieuwd heren. :thumbup:

vwk

Re: 328i circuit auto (samen met Sieger) *update* 7-11

Bericht door vwk » 07 nov 2010, 15:13

Gisteren en vandaag erg productief samen met Sieger bezig geweest.

Sieger heeft wat dashboarddelen ontdaan van isolatie, oude kabelboom verwijderd (deze was kapot geknipt), wat deeltjes zwart gespoten, witte achterlichten met blanke lak ingespoten en gemonteerd en mij meegeholpen.

Ik ben met een kniptang en 75m knuffeltape in de kabelboom gedoken, en het resultaat mag er zijn
Meer dan een halve vuilniszak vol met restdraadjes, en alles mooi bij elkaar gebonden.

Resultaat is een mooi zwarte kabelboom, die ook nog eens een stuk dunner (en dus lichter) is :thumbup:

Foto's van de auto nu, met motor erin:
Afbeelding

Achterlichtjes mooi in de blanke lak:
Afbeelding

Mooi schoongemaakt voor montage:
Afbeelding

En het resultaat loont:
Afbeelding

Geblindeerde achterruit :bag: (was al zo):
Afbeelding

Kabelboom voor:
Afbeelding

Lara denkt er het hare van:
Afbeelding

Noeste arbeid loont:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu de muizen uit de auto jagen.. altijd leuk, het platte land :bag: :mrgreen:

Arjan B

Bericht door Arjan B » 07 nov 2010, 19:52

Het lijkt er meer op dat met met de kantenmaaier de kabelboom hebt gestript :) , volgens mij zie ik hem nog liggen.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 07 nov 2010, 20:03

Flink bezig geweest mannen :thumbup: Maar, zeg nu zelf: blanke lak over de achterlichten.... we hebben het hier toch wel over de opbouw van een circuit auto hè :roflol:
Met de zekeringenbak weg, mooi ruimte voor het naar voren lassen van de rolkooi!

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 07 nov 2010, 21:34

je bent poetser, of je bent het niet! :D

kooi twijfelen we nog over wat we gaan doen.... komt goed!

vwk

Bericht door vwk » 07 nov 2010, 23:46

Sieger zat naast me in de Caddy toen hij je post voorlas en toen begon ik te denken... er is rechts nog ruimte, onder de airbag.. Maar de rest van dit verhaal is gestrand tijdens het typen van de post, dan kom ik niet uit met de motorboom.

Ik wil zeker wel een kooi door naar de poten (immers, anders wil jij de auto nooit kopen Aernoudt :mrgreen: ), maar nog geen budget vrij voor een kooi.
Ik de M3 opbouw en spuiten, morgen de Caddy nieuwe distributie en waterpomp en een gedeeld budget dus ook van Sieger z'n kant moet het kunnen en dat is op dit moment nu eenmaal niet zo.

Genoeg om wel te doen, maar we gaan eens bedenken of we geen driehoek naar de voorpoten al kunnen maken, met een dwarsverbinding onder het dashboard door.

Edit: ik nijg naar dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Welliswaar compact maar de voorbouw is hetzelfde :)

En deze kooi is echt voor een Coupe:
Afbeelding

Voor 776 pond als naadloze koudgetrokken pijp toch geen slechte kooi, dacht ik zo!

WhizzMan

Bericht door WhizzMan » 09 nov 2010, 01:17

CustomCages?

vwk

Bericht door vwk » 09 nov 2010, 15:06

Klopt!

daNpy

Bericht door daNpy » 09 nov 2010, 15:26

Beetje overdone voor een trackauto eigenlijk?

Merlijn Kamp

Bericht door Merlijn Kamp » 09 nov 2010, 15:39

Custom Cages zijn erg mooi (ik wilde een kooi van ze in onze DNRT BMW E30) en de prijs voor het materiaal is niet slecht (uitgaande van CDS, T45 staal is alweer een stuk duurder). Er zijn echter ook nadelen. Zonder betweterig over te willen komen: vergis je niet in het gewicht van zo'n multi-point kooi (al gauw tegen de 50 kilo!) en het vele laswerk. Je krijgt een pallet buizen uit Engeland, aan jou om er wat moois van te maken. Om overal goed te kunnen lassen moet vaak het dak eraf. Zonder (las)ervaring krijg je zo'n kooi nooit fatsoenlijk in je auto.

Kortom: het is geen klusje om zomaar aan te beginnen. Heb je tijd en kun je net zo goed lassen als Custom Cages, tsjah dan heb je een van de mooiste kooien die er zijn. Voor circuitdagen is zo'n kooi wel een beetje overkill denk ik.

Succes mannen!

vwk

Bericht door vwk » 09 nov 2010, 15:46

Danny/Merlijn: Helemaal mee eens, gister ook met Bas over gehad dat een Wiechers net zo goed is voor ons doel.
Het lassen is ook een klus en om het er zo mooi in te krijgen als CC... De prijs is alleen interessant, vandaar!

Alleen nog even met Sieger over hebben :mrgreen:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2010, 15:50

Die Wiegers spullen is best grappig, maar zou ik niet eens in overweging nemen. Dan maar 20 kilo extra, maar wel als voordelen: veel steviger, veel stijvere koets, op maat gemaakt en dus optimale pasvorm.
Zou gewoon even langs Erik Messink gaan :thumbup:

vwk

Bericht door vwk » 09 nov 2010, 15:57

Los van gewicht is een Wiechers qua pasvorm zeker niet verkeerd, is een vast productieproces en de pasvorm is dus ook zeker zo goed.
Een kooi uit de hand wil nog wel eens z'n "flaws" hebben, zo van Moree, zo van Messink, zo van Remola, zo van Biesheuvel.
Ik ken de voorbeelden binnen onze gedeelde kennisen- en vriendenkring waar las- of buigwerk niet goed of niet optimaal was.

Stijfheid is een keus, ja die heb je zeker minder dan met een laskooi maar het is en blijft een funcar voor eens een keer een trackday/driftdag.
De agendabezetting is nog geen 15% van jou circuitagenda Aernoudt :mrgreen:

Prioriteit is en blijft veiligheid, en een geschroefde Wiechers met zijkruis, H-strebe, kruis achter is zeker een veilige kooi. De FIA Annex-J cerfiticatie die er op zit zegt daarin genoeg!

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 09 nov 2010, 16:08

Voor dat geld (van die Wiechers + grondplaten + laswerk) heb je echter ook een gelaste kooi, die dus veel sterker en stijver is, en wellicht zelfs nog iets goedkoper is. Als je de mannen goed van informatie voorzien krijg je een prima kooi voor het geld.

Een Wiechers kooi is qua pasvorm op zich niet verkeerd (en kwalitatief ook zeker niet slecht (begrijp me niet verkeerd)), maar gaat wel overal ruim langs en kost je dus veel binnen ruimte, en je komt daardoor met je hoofd+helm veel sneller tegen de buizen aan. Tevens missen bijvoorbeeld de hoekverstevigingen, dus bij een zware klap (over de kop gaan) is de kooi minder sterk. Ook missen de dorpelverstevigers en dus de zij-impact minder beschermd (en minder stijheid).

Voor het driften mist de versteviging naar de ophangpunten van de achteras en het verstevigen van de bodemplaat. Het gaat om veiligheid en stevigheid, en dat is best iets om goed bij stil te staan.

vwk

Bericht door vwk » 09 nov 2010, 16:20

Ik ken zo de actuele prijzen niet van een Wiechers (ze zijn inmiddels weer verder aangepast begreep ik) vs. een laskooi. Dat het elkaar niet veel ontloopt weet ik wel.

Ik ga geen namen noemen, maar laskooien van bekende namen die of niet afgelast zijn, of niet symmetrisch gebogen zijn langs de A-stijl vind ik toch wel erg triest.

Het nadeel van een Wiechers vind ik de voorbouw langs het dashboard, maar dat is wennen.
Immers, ik ben nog nooit makkelijk in een auto met kooi gestapt en dat zal ook wel niet veranderen.
Sieger en ik zijn allebei ongeveer even lang en zelfde bouw en even lange benen, verwacht dat de stoel wel hetzelfde kan blijven staan.
Verwacht niet dat je veel eerder tegen de kooi aan zal zitten, in ieder geval niet zover dat het onveilig wordt (haak ik toch weer even in op de FIA Annex-J cert.)

Ben het met je eens dat de auto bij een klapper steviger is met een laskooi naar voren en achter, maar zie mezelf nog wel levend uit een Wiecherskooi komen. Kijk maar naar die Cup E36 laatst op Assen die in de Ramshoek gruwelijk uit de bocht vloog.

Plus: stel dat de auto achter in elkaar gereden wordt, een schroefkooi tover je er redelijk makkelijk weer uit, bij een laskooi is het onbegonnen werk.

Ik snap je argumenten en je hebt ook zeker gelijk, maar zie niet direct de meerwaarde in van een laskooi voor ons, aangezien het aspect veiligheid in mijn ogen zeker goed is afgedekt!

Desalnietteplus, bedankt voor je reactie en het meedenken!

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 09 nov 2010, 19:47

Koetie, waarom niet een schroefkooi erin en dan zelf uitbreiden? :)

Zal maatje van me eens contacten waar hij zijn materiaal vandaan haalt maar doorlassen naar voor en achter kunnen we zelf ook wel. Hoofdgedeelte is dan gegarandeerd goed (gebogen). Breiden we hem zelf uit, hoeven niks te buigen, alleen netjes aflassen en alles netjes rondslijpen zodat de passing ook goed is.

Als ik het goed heb gezien steunen kooien van Wiechers af op de wielkast achter? Das an sich jammer. Maar wellicht kunnen we een constructie naar de veertorens achter maken ala de ex-Sieger/ex-Aernoudt 325i ofzo?

Anyway, ik heb veeeeel plezier gehad met mijn 318iS en ding is een maand geleden pas uit elkaar geslepen en heeft kort met een kleine 300pk gereden en zelfs toen bleef hij heel. Dus wat mij betreft is een kooi van Messink ook best eerlijk gezegd. Voor het geld zijn het meesterlijke kooien, zwaar maar goed. Ik las hem dan zelf wel hier en daar netjes af wat hij vergeten is ofzo. En anders, Messink erin zetten en vastpunten en ik aflassen?

Ik ben het iig niet eens met alleen een schroefding erin. Ik Háát wiebelende koetsen, dan is voor mij de lol per direct over en hoeft het niet meer. Klinkt overdreven maar helaas ben ik nou eenmaal veeleisend.... :( (en dat kost altijd veel geld :x )

Maar gelukkig kunnen we rustig nadenken over de keuze die we gaan maken. Maar een goede race auto bouwen begint gewoon met een fatsoenlijke koets EN kooi. Dat is een eenmalige beslissing, dat verander je niet even. Dus goed nadenken zodat we later geen spijt krijgen!

Maar nogmaals, Een messink kooi is voor mij ook goed! :blabla: :df:

Plaats reactie