Die 30mm is idd een restrictie, en moet dus ook wat geluid dempen volgens mij.
Ik zal moeten proberen (door steeds groter te frezen) wat nu de beste opening wordt, zonder teveel vermogen te verliezen.
Afgelopen weekend heb ik nog even aan het eea. gerekend, omdat ik weet dat bij motoren een stukje pijp in de uitlaat geschoven wordt om het geluid te dempen; dmv filtering. Rond het pijpje is echter nog gewoon open.
Na wat berekeningen met uitlaatgassnelheid, frequenties etc. kwam eruit dat een pijpje van 10cm de frequenties zou moeten gaan filteren. Dit is echter op aangenomen waarden gebaseerd en geld mogelijk voor een klein frequentiespectrum (en/of enkel de harmonischen daarvan).
Een pijpje van 10cm is wel in mijn killer te lassen en desnoods nog in te korten (wegboren). Dan zal ik echter ook de de afdopring weer moeten gaan voorzien van gaten om de flow door te laten en het pijpje zijn werking te laten doen. Niet onmogelijk, maar wel wenselijk dat dit vooraf bekend is
@GTRene: hoe moet ik dit opgerolde, geperforeerde stuk dan in de uitlaat monteren?
Mijn idee was namelijk zoiets (het mag er natuurlijk ook niet afgeschoten worden door de druk)
Mijn oplossing is om te trachten te achterhalen welke frequentie(s) het luidst is/zijn, en daar specifiek een demper voor te berekenen. Hiervoor moet ik een keer een goede dB meter, microfoon en scope met Fourier-functie zien te regelen
Wel erg leuk om te doen overigens. Dan zou ik voor elk circuit een dB killer op maat kunnen maken
Mocht dit hele 'plan' in de soep lopen ben ik voor de zekerheid nog op zoek naar een 60mm middendemper.
Op de Ring is de auto nog nooit geweigerd wegens geluidsoverlast, maar in België zijn ze volgens mij wat strenger. En het is zonde van de trackday als je er 's ochtends al afgestuurd wordt (en nadelig voor de rest), dus vandaar dat ik nog even aan het knutselen blijf