Uitlaat geluid dempen / dB killer

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
daNpy

Uitlaat geluid dempen / dB killer

Bericht door daNpy » 08 okt 2010, 18:43

Voor onze Golf ben ik bezig met het maken van een dB killer.
Ik weet het exacte aantal dB dat uit de uitlaat komt nog niet, maar om problemen te voorkomen (m.n. in België) maak ik voor de zekerheid toch een demper.

De uitlaat is 60 rond aan de buitenkant. Ik heb een buis met 60 binnenmaat gevonden. Deze hoop ik er overheen te kunnen schuiven; anders maken we het wel passend ;)
Aan het einde van deze van de buis komt een ring met een buitendiameter van 60 (duh) en een gat van 30mm. Deze heb ik vanmiddag reeds gedraaid.

Nu vraag ik me echter af of dit voldoende is. Bij motor-dB killers zit er namelijk een pijpje in de uitlaat dat de uitlaat vernauwt, maar deze vernauwing is dus ook een aantal cm lang. Is het echt het gat dat het geluid genoeg dempt, of is het slim om er nog een extra pijpje van ca 5cm aan te lassen?

Mocht het teveel dempen kan ik dit pijpje natuurlijk stukje voor beetje weer wegboren, dus dat is het probleem niet, maar ik wil weten hoe zo'n dB killer eigenlijk werkt :)

MartijnGizmo

Re: Uitlaat geluid dempen / dB killer

Bericht door MartijnGizmo » 08 okt 2010, 19:22

*insert GTRene joke here*

GTRene

Bericht door GTRene » 08 okt 2010, 19:42

MartijnGizmo schreef:*insert GTRene joke here*
whaha...ik zat der op te wachten :angel:

ik ga maar eens een handeltje oprichten, heb al naamsbekendheid :lol:

Harrie D

Bericht door Harrie D » 11 okt 2010, 18:55

Je kunt het ws het beste eerst proberen met een eindstukje met geperforeerde pijp dr in (zoals een absorptiedemper dus) die recht omlaag wijst.
Dan kun je, als je het een beetje goed doet, iets maken wat nauwelijks/geen vermogen kost en toch goed dempt.
Dat 30mm gaatje is gewoon een restrictie, heel simpel.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 okt 2010, 20:01

mee eens...
zo heb ik die van mij ook, en dan is dat geperforeerde plaat wat ik rond heb gemaakt als een buis, ook nog een van aluminium, wat zacht is en dus ook dempt, meer als bv staal/rvs materiaal wat harder is.
bovendien is alu makkelijk bewerkbaar 8)
ff goede maat maken en erin drukken (zodat het niet rammelt) en dan vast zetten aan de buitenring einde pijp.
eventueel kun je dat geperforeerde gedeelte ook nog met speciale uitlaatstof omwikkelen, maar das vaak al niet nodig als je maar iets hoeft te winnen.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 okt 2010, 20:06

Geperforeerde platen worden gebruikt voor afscherming, filtratie, geluidsdemping, decoratie
Afbeelding

Afbeelding

je rolt het op de gewenste doorsnee en maakt het passend.

Gamma e.d. hebben dat spul wel.

daNpy

Bericht door daNpy » 11 okt 2010, 20:13

Die 30mm is idd een restrictie, en moet dus ook wat geluid dempen volgens mij.
Ik zal moeten proberen (door steeds groter te frezen) wat nu de beste opening wordt, zonder teveel vermogen te verliezen.
Afgelopen weekend heb ik nog even aan het eea. gerekend, omdat ik weet dat bij motoren een stukje pijp in de uitlaat geschoven wordt om het geluid te dempen; dmv filtering. Rond het pijpje is echter nog gewoon open.
Na wat berekeningen met uitlaatgassnelheid, frequenties etc. kwam eruit dat een pijpje van 10cm de frequenties zou moeten gaan filteren. Dit is echter op aangenomen waarden gebaseerd en geld mogelijk voor een klein frequentiespectrum (en/of enkel de harmonischen daarvan).
Een pijpje van 10cm is wel in mijn killer te lassen en desnoods nog in te korten (wegboren). Dan zal ik echter ook de de afdopring weer moeten gaan voorzien van gaten om de flow door te laten en het pijpje zijn werking te laten doen. Niet onmogelijk, maar wel wenselijk dat dit vooraf bekend is :)

@GTRene: hoe moet ik dit opgerolde, geperforeerde stuk dan in de uitlaat monteren?

Mijn idee was namelijk zoiets (het mag er natuurlijk ook niet afgeschoten worden door de druk)

Afbeelding

Mijn oplossing is om te trachten te achterhalen welke frequentie(s) het luidst is/zijn, en daar specifiek een demper voor te berekenen. Hiervoor moet ik een keer een goede dB meter, microfoon en scope met Fourier-functie zien te regelen :hmmm:
Wel erg leuk om te doen overigens. Dan zou ik voor elk circuit een dB killer op maat kunnen maken :D

Mocht dit hele 'plan' in de soep lopen ben ik voor de zekerheid nog op zoek naar een 60mm middendemper. :hosanna:

Op de Ring is de auto nog nooit geweigerd wegens geluidsoverlast, maar in België zijn ze volgens mij wat strenger. En het is zonde van de trackday als je er 's ochtends al afgestuurd wordt (en nadelig voor de rest), dus vandaar dat ik nog even aan het knutselen blijf :)

GTRene

Bericht door GTRene » 11 okt 2010, 20:42

klopt, mijn idee is net zoiets, wel goed vastzetten inderdaad op het eind :mrgreen:
alleen mijn materiaalkeuze is anders vanwege de bewerkbaarheid en de demping, maar rvs wil ook goed en is wat sterker/steviger...dempt iets minder maar wel sterker.
Ik heb een buislengte/perforatie buis van ongeveer 18cm dus die klankruimte/kast wordt heel anders en dat alu kilt net iets de scherpte.
Op Zolder zou ik het zeker gebruiken....daar zijn ze streng.

daNpy

Bericht door daNpy » 11 okt 2010, 21:11

Ik gebruik geen RVS hoor, gewoon staal. Alu is wat te moeilijk te lassen.

Maar gaten boren in de eindplaat en een pijpje erop lassen lijkt dus het beste idee. Wellicht dat we dat geperforeerde materiaal nog ergens hebben. Een mooi pijpje van 30 niet helaas.

Harrie D

Bericht door Harrie D » 11 okt 2010, 21:26

Mijn voorstel in paint-vorm:
Afbeelding

Die 90gr bocht zorgt ervoor dat het geluid nog een keer reflecteerd via het asfalt, dat scheelt voor de meting ook weer.
Dit is iets wat je ook permanent kan laten zitten, je 30mm idee is gewoon een flinke begrenzing.

Het is wel wat lastiger te maken (vooral het geperforeerde deel in die 90gr bocht krijgen is een leuke opgave :P)

daNpy

Bericht door daNpy » 11 okt 2010, 21:54

Die 30mm dempt idd teveel, dus mijn idee is het volgende:

Afbeelding

Het eindstuk wat perforeren :)

GTRene

Bericht door GTRene » 11 okt 2010, 22:09

beter :forum:

het mooie van zo'n manier is, dat het niet verder uit gaat steken...
zoals met wat je wel eens ziet, hard circuit gebruik en beweging en dus hefboom dat ding er alsnog af valt :mrgreen:
als ie erin zit en geborgt is heb je normaal gesproken no problem en looks zijn ook nog oke :mrgreen:

daNpy

Bericht door daNpy » 12 okt 2010, 08:35

Probleem is dat je dan een klemsysteem in de uitlaat moet gaan maken. Dat lijkt me ook een flinke opgave.

Nu heb ik al een buis voorbereid met binnen 60, die dus over de uitlaat (buiten 60) kan schuiven. Hierop zitten 2 moeren gelast. In de uitlaat hoef ik nu slecht 1 gaatje te boren (afwatering :D). Hierdoor komt een van de boutjes, welke via een van de moeren op zijn plek blijft.
Door de andere moer draai ik een boutje welke de demper tegen de uitlaat vastzet, om trillen te voorkomen. Op deze manier zou er dus een M6 bout moeten afbreken om de demper eraf te blazen.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 12 okt 2010, 08:55

Neemt zo'n restrictie niet alle voordelen weg van een open uitlaatlijn? Doe je pijn en moeite om een dikke open uitlaat onder je circuit golf te klussen en dan ga je op het moment dat het er echt toe doet de boel smoren met een pijpje. Dan kun je imho beter een standaard dikke reflectiedemper monteren zodat je van het gezeur van montage etc af bent.

Ik sta voor hetzelfde probleem als jij. Afgaand op deze artikelen:
http://autospeed.com/members/A_0381/P_1/article.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://autospeed.com/members/A_0382/P_1/article.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://autospeed.com/members/A_0384/P_1/article.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ga ik voor de grootst mogelijke tussendemper en einddemper van het absorptietype met standaard een naar beneden gerichte uitlaat. Dat zou de beste demping moeten geven met het minste verlies van vermogen op het circuit. Op straat heb ik toch niks aan max power, maar mocht ik er behoefte aan hebben dan kan ik altijd nog de tussendemper vervangen door een rioolpijp.

daNpy

Bericht door daNpy » 12 okt 2010, 09:56

Ja en nee.
De uitlaat zit al onder de auto sinds aanschaf, dus veel pijn en moeite heb ik er nog niet voor hoeven doen.
Volgens de vorige eigenaren is de uitlaat toegelaten op de NoS, bij TF.
Hij is vrji luid, maar volgens mijn teamgenoten niet té. In Belgie zijn ze echter wat strenger heb ik begrepen.
Vandaar dat ik een snelle oplossing zoek, om problemen te voorkomen.
Uiteindelijk is een middendempertje erbij een betere oplossing, dat ben ik met je eens. Maar ik moet eerst uit zien te zoeken op welke circuits de huidige uitlaat is toegestaan, zonder -bij uitsluiting- de rest van de trackday niet meer te kunnen rijden.

Vanaf ongeveer volgend jaar wordt er dus steeds meer bekend op welk circuit een middendemper nodig is en kan deze vooraf gemonteerd worden. Op een trackday zelf de uitlaat aan gaan passen heb ik nl. weinig trek in.

Bovendien vind ik het veel te leuk met dergelijke dingen te hobieen :D

GTRene

Bericht door GTRene » 12 okt 2010, 10:45

zo is dat, gewoon wat moois maken en een gaatje onder in je eindpijpje voor "afwatering" :wink: is alleen maar goed, wordt je kar weer lichter als het geval er weer af is :lol:
heb je zelf een herrie meter?

daNpy

Bericht door daNpy » 12 okt 2010, 13:05

Nee helaas niet.
Hij zit wel op een Nokia telefoon van een collega, maar de nauwkeurigheid van zo'n ding is natuurlijk ook ver te zoeken.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 okt 2010, 13:08

daNpy schreef:Nee helaas niet.
Hij zit wel op een Nokia telefoon van een collega, maar de nauwkeurigheid van zo'n ding is natuurlijk ook ver te zoeken.
hm...je kan dan wel zien of er verschil is in db...dus voor en na die tijd meten met en zonder zelfde afstand e.d. het verschil kun je dan wel meten.

daNpy

Bericht door daNpy » 12 okt 2010, 15:21

Ik hoor het van de organisatatie wel op Mettet denk ik :D

Kan helaas geen buisje, of geperforeerd staal vinden. Wel heb ik al 8 gaten geboord in het eindstuk, dat scheelt iig :)

daNpy

Bericht door daNpy » 19 okt 2010, 09:54

Ik heb inmiddels een geluidsdemper gemaakt, volgens mijn tekening.
Zoals hierboven staat; in het eindstuk zit een gat van 30mm, met daaromheen nog 8 gaten van 8mm.
Tevens is er een buisje in gelast van 30mm rond met 1mm wanddikte en 65mm lang, om frequenties te kunnen filteren.
Hij staat al in de primer, vandaag nog even afspuiten en dan zal ik ook een foto maken :D

Hopelijk werkt ie, maar daar zullen we op Mettet dan wel achterkomen :roll: :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 19 okt 2010, 10:10

neem aan dat je wel ff hebt geluisterd met en zonder?
zo op het gehoor wel merkbaar verschil?
dan moet je nog afwachten of ie niet bij hoge druk/toeren een bijgeluid gaat maken wat de db meter triggerd :mrgreen:

daNpy

Bericht door daNpy » 19 okt 2010, 11:15

Auto staat 200km verder, dus helaas geen kans gehad om het te proberen.
En hoe hij exact reageert zullen we dus nog moeten zien (horen/meten).

Mocht het niet werken heb ik iig weer wat leuks gemaakt :mrgreen:

daNpy

Bericht door daNpy » 19 okt 2010, 19:14

Foto's van het werkstuk:

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 19 okt 2010, 19:20

wat een dik matteriaal :mrgreen:
in elk geval een stevig ding, en maar goed dat ie met 2 schroeven vast komt te zitten dan :D

verder lijkt het me wel, een klein percentage db weghalende.

is die lak wel hitte bestendig? als ie vlammen werpt...

daNpy

Bericht door daNpy » 19 okt 2010, 19:30

Heel dik is het niet hoor, eindplaat is ca 2mm, minder is veel te moeilijk lasbaar. Buizen hebben minder dan een mm wanddikte.

Ik denk niet dat de verf brandbestendig is, ik heb hem ingespoten met Motip primer en daarna Hema rode lak :mrgreen:
Heb nog wel rode hitte bestendige lak, maar die is dus in Duitsland bij de auto :roll:
Mochte deze op korte termijn afbladderen is het een kwestie van even opschuren en met de andere verf inspuiten.

Plaats reactie