Nadelen sequentiële bak

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
David R.

Nadelen sequentiële bak

Bericht door David R. » 05 okt 2010, 15:49

Ik zou altijd nog graag een keer een sequentiële bak (Drenth)in de M3 willen hebben. Het gaat er dan bij mij niet om dat ik 1 of 2 seconden sneller ben maar ik vindt dat gewoon mooi.
De vraag die dan echter altijd speelt is de betrouwbaarheid van zo'n bak. Kan je een jaar lang (8 tot 10 dagen) trackdays doen zonder problemen of geeft dit zo veel ellende dat de fun van de trackdays hierdoor verloren gaat. Afgelopen jaar probleemloos gereden (1 x afgebroken fuseepen) en dat wil ik graag zo houden. Als ik overstap op een sequentiele bak begeef ik me dan gelijk in de gevarenzone of valt dat nog wel mee ?

@iko

Re: Nadelen sequentiële bak

Bericht door @iko » 05 okt 2010, 19:57

nadeel 1: flinke investering

RJay

Bericht door RJay » 05 okt 2010, 19:59

Aiko schreef:nadeel 1: flinke investering
'k heb hier een quote liggen van 8 - 18 000 euro, afhankelijk van je wensen.....

steve smith

Bericht door steve smith » 05 okt 2010, 20:07

Heb in spanje met Drenth in een e46 gereden. Was zeker een beleving, en was er aan het einde van de dag ook wel sneller mee dan met een gewone, maar niet voordat ik 125m grindbak omgeploegd had ivm een bokkende bak danwel een bestuurder die nog niet mee overweg kon. :oops:

M.i. zijn die bakken echt bedoeld voor korte sprintjes met frequente revisie. Nog los van of je het einde van het seizoen probleemloos haalt (ik denk van niet) vermoed ik dat je revisie een stuk duurder uitvalt omdat er veel meer delen in gaan dan bij opfrissen na elke dag inzet. Wat niet wegneemt dat het gewoon geil is om door zo´n jankende tandwielkast heen te jagen...... Ligt aan hoeveel het je waard is, 10 trackdays van 6 uur rijtijd-stuk gaat zo´n bak iig niet halen. Zeker het eerste jaar niet, simpelweg omdat je er aan moet wennen en je slijtage dan hoger is.

Maar zal ´m graag horen gillen!

Afbeelding

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 05 okt 2010, 20:13

Is de M3 ombouwen naar DCT niet een alternatieve optie?

Laurens

Bericht door Laurens » 05 okt 2010, 20:19

Flink wat dagen met de Vege Serie gereden met daarin ook een Drenth bak (DG400) bak zit er zeker 20 dagen circuit gebruik in (waaronder ook wedstrijden) en tot nu toe schakelt de bak perfect.
Reviseren is inderdaad niet goedkoop...
Zoals al werd vermeld is de levensduur zeer afhankelijk van de gebruiker.

@iko

Bericht door @iko » 05 okt 2010, 20:40

Jammer dat luco er niet meer is. Hij had ook redelijk wat ervaring ermee

Shakes

Bericht door Shakes » 05 okt 2010, 20:53

Luco kun je op g.u.m.m.e.n.vinden.

N.

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 05 okt 2010, 23:06

RJay schreef:
Aiko schreef:nadeel 1: flinke investering
'k heb hier een quote liggen van 8 - 18 000 euro, afhankelijk van je wensen.....
Meer info? evt. per PB

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 okt 2010, 23:17

Prijzen voor de hardware kan je gewoon op de site van Drenth vinden. Behalve de Drenth spullen moet je meestal ook een andere koppeling en vliegwiel hebben, inbouw en programmeren van de software/electronica. Ik denk dat je sowieso moeilijk onder de 15.000 euro uit komt voor het allemaal eens klaar is.

Het lijkt mij ook mega gaaf alleen zou ik de bijbehorende bedragen niet uitgeven voor een trackday tool. Is het budget geen probleem dan maakt dat niet uit natuurlijk. Er echt goed mee rijden moet je wel leren denk ik, meestal is het flat out opschakelen, dat is niet zo moeilijk, alleen terugschakelen met koppeling en tussengas zodat de bak en aandrijflijn langer meegaan, dat is met 1 of 2 keer terugschakelen zoals bij een normale bak niet heel lastig om te leren, als je 5x terug schakelen moet voor de Tarzan is het wel even aanpoten in het begin denk ik :) Er zijn er ook zat die het niet doen terugschakelen met koppeling, of wel koppeling maar geen tussengas maar met tussengas is het beste voor de levensduur van je bak denk ik.

VLA

Bericht door VLA » 06 okt 2010, 10:23

Aiko schreef:Jammer dat luco er niet meer is. Hij had ook redelijk wat ervaring ermee
Luco weg ? Heb iets gemist volgens mij.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 06 okt 2010, 10:37

Hij is gedwongen verhuisd naar de buren.

Michel P

Bericht door Michel P » 06 okt 2010, 10:48

Robertdj schreef:Hij is gedwongen verhuisd naar de buren.
Hij is uitgezet en heeft zijn DF paspoort in moeten leveren :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 okt 2010, 10:50

Zoals aangegeven wordt is Luco te vinden op Gummen mocht David behoefte hebben aan info van hem. Laten we voor de rest ontopic blijven :thumbup:

David R.

Bericht door David R. » 06 okt 2010, 17:48

Bert ///M3 schreef:Prijzen voor de hardware kan je gewoon op de site van Drenth vinden. Behalve de Drenth spullen moet je meestal ook een andere koppeling en vliegwiel hebben, inbouw en programmeren van de software/electronica. Ik denk dat je sowieso moeilijk onder de 15.000 euro uit komt voor het allemaal eens klaar is.

Het lijkt mij ook mega gaaf alleen zou ik de bijbehorende bedragen niet uitgeven voor een trackday tool. Is het budget geen probleem dan maakt dat niet uit natuurlijk. Er echt goed mee rijden moet je wel leren denk ik, meestal is het flat out opschakelen, dat is niet zo moeilijk, alleen terugschakelen met koppeling en tussengas zodat de bak en aandrijflijn langer meegaan, dat is met 1 of 2 keer terugschakelen zoals bij een normale bak niet heel lastig om te leren, als je 5x terug schakelen moet voor de Tarzan is het wel even aanpoten in het begin denk ik :) Er zijn er ook zat die het niet doen terugschakelen met koppeling, of wel koppeling maar geen tussengas maar met tussengas is het beste voor de levensduur van je bak denk ik.
Koppeling en vliegwiel worden sowieso veranderd deze winter (GT4 set). Volgens Drenth moest het mogelijk zijn met de huidige originele ECU van BMW. Gaat dat niet dan stopt het hele verhaal. Tevens wil ik automatisch tussengas bij terugschakelen. Ook daar is schijnbaar weer een aparte module voor te krijgen. Wat voor bedragen praat je over bij zo'n revisie ? Ik heb nu een diff van Drexler. Is die daarvoor geschikt of moet je dit ook veranderen. Hoe zit het met de aandrijfassen. Deze zijn nu nog origineel maar zijn die wel sterk genoeg voor zo'n bak.

David R.

Bericht door David R. » 06 okt 2010, 17:53

MartijnGizmo schreef:Is de M3 ombouwen naar DCT niet een alternatieve optie?
Wat ik ervan begrijp is dat voor circuitgebruik niet echt een optie.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 06 okt 2010, 18:23

Waarom niet? De SMG transmissie blijft toch ook heel? Of is die DCT zoveel minder sterk?

mark147

Bericht door mark147 » 06 okt 2010, 18:53

Ik heb ongeveer drie jaar met een Renault Cup Megane gereden en geraced. Deze had een Sadev sequentiele 6 bak.

Echte nadelen heb ik hier niet van ondervonden. Het onderhoud wat ik deed was eigenlijk vrij basic; om de (race)dag de olie wisselen en 1x per jaar even laten nakijken. In de drie jaar heb ik 1x de synchromesh ringen laten vervangen en verder niets. Het enige wat wel harder gaat is de koppelingsplaat. Op zich niet zo gek aangezien deze behoorlijke klappen krijgt. Terugschakelen deed ik echter wel met de koppeling erbij, hoeft niet perse maar heeft wel een behoorlijk positieve levensduur op de bak. Naast de races van het DNRT reed ik ook regelmatig Vijverbergdagen en de sponsordagen. De hele dag met passagier rijden zonder dat de bak een misklap gaf. Al met al dus een positieve ervaring.

David R.

Bericht door David R. » 20 okt 2010, 11:35

De kenners zijn toch bang dat door het onderbreken van de ontsteking er een grote kans is dat de motor in noodloop gaat. Er is misschien een manier dit te overbruggen maar dit dient eerst getest te worden en ik voel er weinig voor dit op mijn eigen auto te gaan doen.
Andere optie is om het motormanagement te vervangen door iets van Pectel met nieuwe kabelboom en alles. Dat gaat echter aardig in de papieren lopen en is dus eigenlijk ook geen optie.
Ziet er dus naar uit dat dit niet gaat lukken.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 20 okt 2010, 11:39

Lekker blijven poken joh! Heb je tenminste de betrouwbaarheid waar je zo hard naar op zoek was. :thumbup:

R-developments

Bericht door R-developments » 20 okt 2010, 11:50

Bij geartronics (het systeem met lucht paddle shift wat ik op mijn auto heb) zijn ze bezig met een ECU die samen kan werken met de nieuwe types ECU. Neil (eigenaar) kan je wellicht wat meer vertellen hierover, zijn website: http://www.geartronics.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga op korte termijn ook ervaren hoe de seq sadev bak bevalt!

Gr bas

Tristan

Bericht door Tristan » 20 okt 2010, 11:56

Heb eens begrepen dat een revisie rond de 50 gebruiksuren ligt. Uiteraard altijd afhankelijk van gebruik. Je kan de bak sparen door met tussengas en koppeling terug te schakelen. De meeste krachten op de bak vinden plaats bij het terugschakelen, niet eens het zonder koppeling opschakelen.

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 20 okt 2010, 18:53

mischien het geluid een nadeel :?: , ik zou me er in ieder geval niet aan storen :P

http://www.youtube.com/watch?v=QovPibOqQyc" onclick="window.open(this.href);return false;

RJay

Bericht door RJay » 20 okt 2010, 19:21

arjanvanessen schreef:mischien het geluid een nadeel :?: , ik zou me er in ieder geval niet aan storen :P

http://www.youtube.com/watch?v=QovPibOqQyc" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk je? Je mag -echt- gehoorbescherming dragen als je daarmee 200+ gaat. :mrgreen:

Tristan

Bericht door Tristan » 20 okt 2010, 19:54

arjanvanessen schreef:mischien het geluid een nadeel :?: , ik zou me er in ieder geval niet aan storen :P

Is ook wel erg extreem. Niet allen seq-bakken maken zo'n lawaai.

Wel een classic, dat filmpje. 8)

Plaats reactie