Saab en BMW gaan samenwerking aan

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 sep 2010, 08:14

131 Teletekst ma 27 sep

` Saab en BMW gaan op technologisch
gebied samenwerken.Dat heeft de NOS van
bronnen bij de twee automerken gehoord.
Woensdag worden de handtekeningen onder
de overeenkomst gezet.

Het is de bedoeling dat Saab onderdelen
en technologie van BMW gaat kopen.Saab
wil zich de komende jaren met BMW-
technologie gaan richten op het bouwen
van een kleinere auto.

Het Zweedse Saab werd eerder dit jaar
afgestoten door General Motors,waarna
het kleine Nederlandse automerk Spyker
van Victor Muller het overnam.Saab
maakt nu nog verlies,maar hoopt in 2012
uit de rode cijfers te komen.

Jelmer850i

Re: Saab en BMW gaan samenwerking aan

Bericht door Jelmer850i » 27 sep 2010, 09:14

Lol de volvo maar inruilen voor een Saab, rij ik toch zakelijk ook een beetje BMW :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 sep 2010, 09:15

Da's voor de voorwielaandrijvers bij BMW.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 27 sep 2010, 10:10

Mooi toch? Dan komen er waarschijnlijk fijn sturende Saabjes.

Joop

Bericht door Joop » 27 sep 2010, 16:37

Is dit niet gewoon een handige truuk van Victor Müller om beschikking over BMW-motoren te krijgen voor de Spykers?

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 27 sep 2010, 16:44

Robertdj schreef:Mooi toch? Dan komen er waarschijnlijk fijn sturende Saabjes.
Dan had Saab beter een deal met Renault kunnen maken. Zoals de Clio RS stuurt, stuurt geen enkele mini ... en dan nog niet eens misschien zeg maar.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 sep 2010, 16:45

Ik zou er niet raar van staan te kijken, misschien gaat Saab wel hetzelfde doen als Wiessmann? Super apart uiterlijk maar voor service gewoon naar de Bmw dealer op de hoek....

Sperdy

Bericht door Sperdy » 27 sep 2010, 17:46

Hmm.. Saab stond vorig jaar te koop, niemand wilde die caddilac zooi, Muller kocht het met heeeeel veeeeel geleend geld. Maar dat kapitaal is veel te weinig om van Saab een succes te maken. Nu heeft BMW wel belangstelling voor samenwerking? Saab/Spyker is nog steeds noodleidend, maar nu Saab/Spyker een samenwerking met BMW aangaat zijn de risico-investeerders blij ... hmmm .. ik denk dat Saab in de handen valt van BMW voor nog minder geld dan vorig op de markt. Ik zie dit als een strohalm voor Saab om het bijna failliete Saab nog niet te laten omvallen. Spyker wordt uiteindelijk met het badwater weggegooid, of Muller trekt die natte kledder er net op tijd uit, met weer een investeerder (Arabier of zo iets)

dvh

Bericht door dvh » 27 sep 2010, 19:09

Ik moet zeggen dat ik het wel zie zitten.
Saab onder leiding van Muller, en met bmw parts. Mij speekt het wel aan.

@ferdi, wat je doet is zwartkijken, jij kan niet in de boeken kijken en zien wat er gaande is.
Enkel ( negatief ) speculeren.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 27 sep 2010, 19:52

Hoi dvh, zo moeilijk is het natuurlijk niet. Saab is failliet, stond in de etelage om weggegeven te worden: wat een gek er voor geeft. Muller - hoe knap dat blijft - heeft wat risicoinvesteerders gevonden om Saab + Spyker wat geld te geven. Volstrekt onvoldoende middelen. Spyker is gewoonweg tot nu toe, geen succesvol produkt. en Saab is kapot gemaakt door die Amerikanen. Muller denkt groot als een jongen, blaast zich op als een jongen, voelt zich groot, maar presteert klein. John de Mol denkt ook groot en presteert ook groots. Om maar eens een vergelijkje van de plank te halen.
Waarom heeft in Godsnaam BMW belangstelling voor Saab&Spyker? Ik kan geen enkele reden bedenken dan dat dit een voorbereiding is op een totale overname van Saab&Spyker in de nabije toekomst. BMW heeft alleen belangstelling voor het marktaandeeltje van Saab. Spyker heeft geen marktaandeel. Voor de rest is het portfolio van Saab oninteressant voor BMW, Spyker is volstrekt irrelevant. Mark my Words...

Joy

Bericht door Joy » 27 sep 2010, 20:24

Het was een leuke dag voor de eigenaren van Spyker-aandelen.

http://www.fd.nl/artikel/20357001/aande ... n-saab-bmw" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 27 sep 2010, 20:32

opzich wel mooi voor beide partijen, saab wordt ook als degelijk gezien en zo kan BMW ook mooi voor weing daar testen :mrgreen:
verder kunnen ze bij Spyker spijkers met koppen slaan en een moker van een V8-biturbo in die kar shoppen :df:
BMW kan zo spykers op op laag (bm)water zoeken oid :mrgreen:

opzich niet verkeerd voor beide partijen.

dvh

Bericht door dvh » 27 sep 2010, 20:40

FerdiACS1 schreef:Hoi dvh, zo moeilijk is het natuurlijk niet. Saab is failliet, stond in de etelage om weggegeven te worden: wat een gek er voor geeft. Muller - hoe knap dat blijft - heeft wat risicoinvesteerders gevonden om Saab + Spyker wat geld te geven. Volstrekt onvoldoende middelen. Spyker is gewoonweg tot nu toe, geen succesvol produkt. en Saab is kapot gemaakt door die Amerikanen. Muller denkt groot als een jongen, blaast zich op als een jongen, voelt zich groot, maar presteert klein. John de Mol denkt ook groot en presteert ook groots. Om maar eens een vergelijkje van de plank te halen.
Waarom heeft in Godsnaam BMW belangstelling voor Saab&Spyker? Ik kan geen enkele reden bedenken dan dat dit een voorbereiding is op een totale overname van Saab&Spyker in de nabije toekomst. BMW heeft alleen belangstelling voor het marktaandeeltje van Saab. Spyker heeft geen marktaandeel. Voor de rest is het portfolio van Saab oninteressant voor BMW, Spyker is volstrekt irrelevant. Mark my Words...
Je weet niet wat geinversteerd is en wordt, dus je kan daar geen uitspraken over doen.
Als er een grote inversteerder achter zit met een grote pot geld, en er word een goede verkoopstratergie opgezet, dan wie weet...
Dat er onderdelen van BMW gebruikt worden is gewoon een moneymaker voor bmw.
En zolang Saab straks autotjes gaat verkopen, en het zijn er maar genoeg, dan kan het gewoon een gezond bedrijf worden.

En persoonlijk denk ik dat het marketing technisch, of gevoelsmatig , geen slechte zet is om bmw motoren te gebruiken. Geeft mensen meer vertrouwen , en wellicht een meer premium gevoel aan hun auto dan wanneer er een GM blok in ligt.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 sep 2010, 20:57

bovendien kunnen op den duur wat werknemers van Saab aan BMW producten werken...wie weet, BMW gaat groter worden, dus wellicht handig...die 2 kunnen elkaar helpen, one to survive and one to get even bigger oid?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 sep 2010, 21:03

Waarom zou Bmw niet geïnteresseerd zijn in het verkopen van onderdelen? Maar Saab/Spyker over willen nemen? Ik denk dat ze meer verdienen aan het leveren van bijvoorbeeld motoren dan dat het marktaandeel Saab oplevert.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 27 sep 2010, 21:25

Even wat anders, liggen er nu in die Spykers AUDI motoren? ja toch?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 sep 2010, 21:33

Klopt, maar dat kan op den duur natuurlijk veranderen, die motoren zijn volgens mij ook niet helemaal standaard meer.

Femme

Bericht door Femme » 27 sep 2010, 23:48

FerdiACS1 schreef:Hmm.. Saab stond vorig jaar te koop, niemand wilde die caddilac zooi, Muller kocht het met heeeeel veeeeel geleend geld. Maar dat kapitaal is veel te weinig om van Saab een succes te maken. Nu heeft BMW wel belangstelling voor samenwerking? Saab/Spyker is nog steeds noodleidend, maar nu Saab/Spyker een samenwerking met BMW aangaat zijn de risico-investeerders blij ... hmmm .. ik denk dat Saab in de handen valt van BMW voor nog minder geld dan vorig op de markt. Ik zie dit als een strohalm voor Saab om het bijna failliete Saab nog niet te laten omvallen. Spyker wordt uiteindelijk met het badwater weggegooid, of Muller trekt die natte kledder er net op tijd uit, met weer een investeerder (Arabier of zo iets)
Ik kan me niet voorstellen dat BMW uit is op een overname van Saab.

BMW gaat gewoon wat onderdelen leveren (motoren en wellicht platformen). Het risico is laag want die onderdelen zijn toch al ontwikkeld en het enige dat er kan gebeuren is dat Saab zijn rekeningen niet betaald.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 28 sep 2010, 00:31

Kan mij niet voorstellen dat BMW haar kennis verkoopt aan Saab. Dat doen die Duirsers nooit als er geen groter plan achter zit. Wat jullie zeggen is natuurlijk voor de hand liggend, kan toch geen kwaad een BMW motorblokje verkopen aan Saab, maakt het uit. Dat dacht ik vanochtend ook, maar BMW kan wel belangstelling hebben voor Saab, als het echt niets meer kost zou ik het weten :). Nee, er zit een strategie achter, kan niet anders ..

M@rcel

Bericht door M@rcel » 28 sep 2010, 10:51

Misschien een manier van BMW om te kunnen overleven tussen de grote reuzen?

Wiebe GT

Bericht door Wiebe GT » 28 sep 2010, 11:48

Niet te vergeten: Saab heeft veel, heel veel ervaring met turbo motoren (low- en highpressure).

Daarnaast heeft saab nog een interessant gepatenteerd concept op de plank liggen van een motor met variabele compressie. Dat is natuurlijk na doorontwikkeling weer heel interessant voor BMW.

Ik zie er wel wat in....

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 29 sep 2010, 11:36

Saab vanaf 2012 aangedreven door BMW
WOENSDAG 29 SEPTEMBER 2010, 09:58 uur | 180 keer gelezen |
ZEEWOLDE (AFN) - De volgende generatie auto's van het Zweedse merk Saab wordt vanaf 2012 aangedreven door benzinemotoren van de Duitse fabrikant BMW. Dat heeft het Nederlandse Spyker Cars, sinds begin van dit jaar eigenaar van Saab, woensdag bekendgemaakt. Financiële details werden niet vermeld.

De overeenkomst voor de levering van de krachtbronnen werd woensdag getekend in Trollhättan, de thuisbasis van Saab. Volgens Spyker-topman Victor Muller is de samenwerking met BMW een ,,belangrijke stap voor Saab om een winstgevende, onafhankelijke autoproducent te worden''. Beide partijen staan volgens Muller open om andere samenwerkingsvormen te onderzoeken.

Analist Tom Muller van zakenbank Theodoor Gilissen sluit niet uit dat BMW op termijn de banden met Saab verder wil aanhalen. ,,Vooralsnog weten we niets meer dan de motordeal, maar er zit al wel fantasie in het verhaal. BMW zou bijvoorbeeld een belang in Saab kunnen nemen, de tijd moet het leren.''

Vertrouwen

De analist ziet de overeenkomst zeker als een goede stap in de ontwikkeling van Saab, dat al jarenlang met verlies draait. ,,Het aan boord hebben van een bekende leverancier van goede motoren zal potentiële kopers vertrouwen geven.'' Spyker mikt op de lange termijn op de verkoop van 120.000 Saabs per jaar en denkt dat het Zweedse merk in 2012 winstgevend is.

Afgelopen maandag meldde de NOS al dat Saab en BMW in gesprek waren over samenwerking. Dat nieuws zorgde voor een koerswinst van 60 procent in het aandeel Spyker, gevolgd door nog eens bijna 3 procent op dinsdag. De officiële aankondiging op woensdag zette het aandeel 1,5 procent in de plus op iets meer dan 4 euro.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 sep 2010, 12:02

Saab vanaf 2012 aangedreven door BMW
WOENSDAG 29 SEPTEMBER 2010, 09:58 uur | 180 keer gelezen |
ZEEWOLDE (AFN) - De volgende generatie auto's van het Zweedse merk Saab wordt vanaf 2012 aangedreven door benzinemotoren van de Duitse fabrikant BMW. Dat heeft het Nederlandse Spyker Cars, sinds begin van dit jaar eigenaar van Saab, woensdag bekendgemaakt. Financiële details werden niet vermeld.

...

Analist Tom Muller van zakenbank Theodoor Gilissen sluit niet uit dat BMW op termijn de banden met Saab verder wil aanhalen. ,,Vooralsnog weten we niets meer dan de motordeal, maar er zit al wel fantasie in het verhaal. BMW zou bijvoorbeeld een belang in Saab kunnen nemen, de tijd moet het leren.''

....
Het begin van het einde van Saab met V. Muller ..

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 29 sep 2010, 12:05

Waarom? Stel dat Bmw een belang neemt in Saab dan wil dat toch nog niet zeggen dat het verdwijnt? En als meneer Muller er niet was dan hadden we het nu alleen nog maar over Saab gehad als vroegere automobiel bouwer.....

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 sep 2010, 12:25

Wat een negatieve reacties weer over Victor Muller. Ik heb juist bewondering voor die man. Keer op keer weet hij ons en de wereld weer te verbazen. Een sportwagenfabriek opzetten, een Formule 1 team runnen, daarnaast zo maar even Saab opkopen en nu weer met BMW een deal sluiten.

Die man heeft zoveel lef en doorzettingsvermogen, dat bewonder ik. Ben zelf ook ondernemer dus ondernemerschap en lef kan ik waarderen. Natuurlijk kun je azijn pissen op het feit dat niet al zijn toko's (tot nu toe) even sucesvol zijn maar het is weer zo typisch Nederlands om al zijn plannen en daden maar weer af te branden. Ik verdenk de meesten van hen ervan dat ze van te voren al hopen dat Muller's plannen mislukken. Ik weet niet wat dat is, misplaatste jaloezie ofzo? Terwijl de gemiddelde azijnpisser hier in NL nog nooit iets in zijn leven gepresteerd heeft en elke vorm van lef ontbeert.

Zo'n Muller kan later met voldoening terugkijken op zijn leven, heeft heel wat mooie stunts uitgehaald dan. :)

Plaats reactie