Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Robin Hartog » 14 sep 2010, 17:58

Ik ben al een tijdje opzoek naar een eerste auto voor mijzelf en heb toch wel besloten dat het een E30 moet worden. Ja, het kost geld. Ja, ze zijn oud en zullen dus het nodige onderhoud nodig hebben. Etc. Maar feit is dat het ook een hobby is/word van mij, en in een hobby mag wat geld zitten. ;)

Nu wil ik een 6 cilinder, dus dan kom je op een 320i of een 325i. Een 320i heeft al 129pk (okay, what's left of it), maar ga ik het verschil met een 325i (170pk) echt missen? Wat ik er mee wil doen is vrij simpel; lekker rijden in mijn vrije uren (ben student he..) en ook een beetje gaan driften in de sneeuw ( :mrgreen: ) en wellicht volgend jaar een driftdagje mee doen.

Kan iemand mij ook vertellen wat voor de rest zwakke punten zijn van een E30 en waar ik dus bij aanschaf op moet letten?

(Oh, en als iemand toevallig een E30 tot ongeveer 1500 a 2000 euro te koop heeft staan, mag dat ook vermeld worden uiteraard. :mrgreen: )

Alvast bedankt. :angel:

PS: Wist niet precies waar ik het moest plaatsen, vandaar maar hier.

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1430
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Oof » 14 sep 2010, 18:04

Zelf een E30 325i rolkooi editie gehad en nog steeds spijt dat die weg is,
Dingen die ik ben tegen zijn:
Profiel Achterbanden. Alle rubbers rondom en met name de achteras was duur. ROEST! Trek ook even alle tapijten een stukje omhoog.
Succes met de koop


Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Robin Hartog » 14 sep 2010, 18:07

FreudeamFahren schreef:*klik* Hier al gekeken?
Waarom krijg ik die niet uit de zoekfunctie? :evil: :bag:

Thnx!

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Robin Hartog » 14 sep 2010, 18:20

Veel info in dat topic, maar dan blijf ik toch zitten met het 320i/325i verhaal.. :)

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Xave30 » 14 sep 2010, 18:51

Je kan net zo goed een 2.5L halen. Verbruik van een 2.0L is ook niet zo veel minder. (hoorde ik altijd dan.....)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door dvh » 14 sep 2010, 19:38

Verbruik scheelt niet veel idd.
Alleen prijs en uitvoering wel.

Zo vind je veel makkelijker een 320 dan een 325, een nette athans. En als je een nette prijs zoekt, dan heb je veel meer keuze met een 320.

Wat het rijden betreft. Heb zelf een E30 318is gehad, en een E30 325.
De 325 had toch duidelijk mijn voorkeur.... heerlijk motorgeluid, lekker janken op hoge toeren en erg rap.
Het voelt ook gewoon 2x zo snel aan in zo'n auto denk ik :D.

320 schijnt erg lui te zijn en qua fun/rijbeleving niet echt te vergelijken met een 325.


( hij zoop wel erg veel moet ik zeggen... 30km heen en terug vol gas en ik was 15-20 euro kwijt aan benzine )

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Niels » 14 sep 2010, 21:04

Frank heeft nog een Touring te koop voor 2K. Klaar ben je lijkt me, tenzij je liever een dubieus hok koopt :wink:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =5&t=20054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Robin Hartog » 14 sep 2010, 21:16

Haha eigenlijk probeer ik tijd te doden met het zoeken en vragen naar info en ondertussen sparen want anders had ik die allang gekocht.. ;)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door dvh » 14 sep 2010, 21:37

http://www.lenen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ? ............ :mrgreen: :bag:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Robin Hartog » 14 sep 2010, 22:07

dvh schreef:http://www.lenen.nl ? ............ :mrgreen: :bag:
:mrgreen: zou ik ook in termijnen kunnen betalen, dan hoef ik geen lening af te sluiten. :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Knot » 14 sep 2010, 22:18

Xave30 schreef:Je kan net zo goed een 2.5L halen. Verbruik van een 2.0L is ook niet zo veel minder. (hoorde ik altijd dan.....)
Heb zelf zat 320i en 325i E30 gereden in alle vormen... 320i is leuk om te beginnen als eerste autotje op straat maar is geen goede basis voor een trackday auto tenzij je sowieso het blok wilde swappen.

Gebruikersavatar
skinnybmw
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 mei 2007, 18:16
Locatie: Dokkum/Leeuwarden, Frl.

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door skinnybmw » 14 sep 2010, 22:58

Ik heb een '89 320i zinnoberrood met een M50B25 en 192pk te koop...is technisch in prima staat maar de carroserie heeft werk nodig (aantal roestplekken en deukjes). De prijs is alleen boven je budget...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Robin Hartog » 14 sep 2010, 23:24

Wat moet hij kosten dan, als ik zo brutaal mag zijn.. Het budget is wel wat op te rekken als hij lang genoeg te koop staat :mrgreen:

Gebruikersavatar
Koen Bongers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 jul 2007, 20:51
Locatie: Sambeek

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Koen Bongers » 14 sep 2010, 23:42

Houdt http://www.aldemi.nl" onclick="window.open(this.href);return false; maar eens een beetje in de gaten. Daar komt zo af en toe leuk spul voorbij. Ik en een vriend van me hebben er beide een E30 gekocht voor ongeveer de helft van je budget. Van het resterende budget kun je er dan wel een M20B25 in laten hangen :)

Auto's komen daar bijna allemaal uit Zwitserland. Sommige zijn kets rot maar vaak komen er ook goede binnen. Mijn eigen ding is een 1984 (belasting vrij zelfs..) 318i welke na vervanging van de draagarmen vlekkeloos door de APK kwam. Chassis is helemaal hard en dat voor 1150 euro. Auto van een maat van me is een 1986 (wordt belasting vrij nog) 325E welke zelfs geen enkel APK afkeurpunt had. Ook met een compleet harde body en dat voor 1300 euro.

Mailcontact loopt niet altijd helemaal vlekkeloos en de omschrijvingen op de site kun je vaak met een korreltje zout nemen. Maar aangezien er zowat continue 10 E30's op voorraad staan, kun je het best gewoon langsgaan en de beste uitzoeken.

Gebruikersavatar
skinnybmw
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 mei 2007, 18:16
Locatie: Dokkum/Leeuwarden, Frl.

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door skinnybmw » 14 sep 2010, 23:42

Vraagprijs is 3500 euro...

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1603
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Jurjen » 14 sep 2010, 23:43

Koen Bongers schreef:Houdt http://www.aldemi.nl" onclick="window.open(this.href);return false; maar eens een beetje in de gaten. Daar komt zo af en toe leuk spul voorbij. Ik en een vriend van me hebben er beide een E30 gekocht voor ongeveer de helft van je budget. Van het resterende budget kun je er dan wel een M20B25 in laten hangen :)

Auto's komen daar bijna allemaal uit Zwitserland. Sommige zijn kets rot maar vaak komen er ook goede binnen. Mijn eigen ding is een 1984 (belasting vrij zelfs..) 318i welke na vervanging van de draagarmen vlekkeloos door de APK kwam. Chassis is helemaal hard en dat voor 1150 euro. Auto van een maat van me is een 1986 (wordt belasting vrij nog) 325E welke zelfs geen enkel APK afkeurpunt had. Ook met een compleet harde body en dat voor 1300 euro.

Mailcontact loopt niet altijd helemaal vlekkeloos en de omschrijvingen op de site kun je vaak met een korreltje zout nemen. Maar aangezien er zowat continue 10 E30's op voorraad staan, kun je het best gewoon langsgaan en de beste uitzoeken.
Daar hebben wij ook een E21 320i gekocht. Prima tent, en voor die prijzen goed te doen!

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Robin Hartog » 14 sep 2010, 23:47

@Koen Bongers: Thnx! Daar heb ik zeker wat aan!! :)

Edit: Jammer genoeg zit het niet in de buurt en is het dus wat lastig om een specialist mee te nemen die me er wat zinnigs over kan zeggen, maargoed, voor die prijzen zeer zeker het overwegen waard!

@Skinnybmw: Hoewel ik hem echt schitterend vind, gaat dat me dan ook weer wat te ver.. ;) Haha

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Tristan » 15 sep 2010, 09:23

Aantal punten waar je op moet letten:

- roest: wielkasten, hoeken onder voorruit, kentekenverlichting achter, hoeken onder dashboard, krikpunten, achterbak etc. Dit zijn toch wel de bekende punten
- een M20B20 of B25 zijn bijna onverwoestbare blokken en kunnen hoge km-standen aan. Indien je er 1 gekocht hebt, zet geld opzij om even je krukaslagers te vervangen, klepspeling op te meten en eventueel af te stellen. Tevens even de tuimelaars checken als de kleppendeksel eraf ligt. Zijn genoeg specialisten die dit voor een leuke prijs kunnen doen. Geeft je weer wat zekerheid dat torretje weer goed loopt.
- draagarmen, deze willen nog wel eens breken. Kijk ook over het algemeen naar de onderstelrubbers. Indien je geen kennis hebt, neem b.v een monteur mee.
- speling in stuur: kan aan onderstelrubbers liggen maar kan ook aan je stuurhuis liggen. Deze willen wel eens versleten zijn.

Voor de rest zijn het redelijk bullet-proof auto's die wel tegen een stootje kunnen. Belangrijkste is dat je een redelijk harde koets kan vinden. De rest kan voor redelijk geld opgeknapt worden, maar een koets aanpakken is kostbaar.

Succes met je zoektocht.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Knot » 15 sep 2010, 09:42

Idd, die traverse waar de achteras aan/in hangt die bussen waren bij mij ook helemaal weg.

Goede harde koets vinden en dan naar die toko die er voor 7000 pond een V8 in hangt :mrgreen:

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Jeroen E21 » 15 sep 2010, 10:14

Tristan schreef:Aantal punten waar je op moet letten:
...
- een M20B20 of B25 zijn bijna onverwoestbare blokken en kunnen hoge km-standen aan. Indien je er 1 gekocht hebt, zet geld opzij om even je krukaslagers te vervangen, klepspeling op te meten en eventueel af te stellen. Tevens even de tuimelaars checken als de kleppendeksel eraf ligt. Zijn genoeg specialisten die dit voor een leuke prijs kunnen doen. Geeft je weer wat zekerheid dat torretje weer goed loopt.
...
Motorisch zijn er drie écht belangrijke issues om te kunnen spreken van een onverwoestbaar blok

- goed warmrijden (duh)
- tijdig distributieriem vervangen, max 6 jaar/80K maar bij 50K merk je al een verschil na wisselen (oprekken vd riem), neem ook gelijk de waterpomp mee!
- blijf niet doorbuffelen bij temperatuurproblemen want het kost je de kop, letterlijk en figuurlijk :roll:

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1430
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Oof » 15 sep 2010, 10:19

Of een kant een kant klare E30 van Jeroen kopen.
Ding heeft het 1.5 jaar super gedaan. :clap:

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Jeroen E21 » 15 sep 2010, 10:42

Thanks! Enig idee waar 'ie nu zwerft?

Maar ik heb destijds eigenlijk alleen normaal onderhoud gedaan en 'm ook zeker een jaar of 3 op z'n donder gegeven met circuit en driften... nooit een probleem!

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1430
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Oof » 15 sep 2010, 10:56

Door een fanatieke winter sneeuw en pekel driften ging de roestduivel daarna wel erg snel. Toen verkocht aan een forum member voor circuit gebruik op zandvoort. Edit aan Ronald Zwietering. Heeft twee berichten hier. Zal hem is een pm sturen of de E30 nog leeft.

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: Aanschaf E30 320i/325i, waar op te letten?

Bericht door Christoph » 15 sep 2010, 11:16

Robin Hartog schreef:@Koen Bongers: Thnx! Daar heb ik zeker wat aan!! :)

Edit: Jammer genoeg zit het niet in de buurt en is het dus wat lastig om een specialist mee te nemen die me er wat zinnigs over kan zeggen, maargoed, voor die prijzen zeer zeker het overwegen waard!

@Skinnybmw: Hoewel ik hem echt schitterend vind, gaat dat me dan ook weer wat te ver.. ;) Haha

E30 is eigenlijk een probleemloze auto, je hoort/ziet gewoon wat er mis is met een hok en kan dus een duidelijk plaatje vormen wat de kosten gaan zijn. Specialist meenemen is ook wat overkill, gewoon iemand die al een aantal m20's heeft gehad + bekende e30 puntjes kent en je kan een prima beeld vormen.

M50 is trouwens wel echt een grote upgrade, ik ben er echt heel erg over te spreken... Maybe je budget beetje oprekken en dan jaren probleemloos knallen? ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], mark123, Rivanov en 3 gasten