Eigenlijk ben ik helemaal geen fan van Golfjes, maar na enkele jaren blijkt toch maar weer "if you can't beat them, join them!"
Deze Golf sprak mij aan omdat hij voor een leuke prijs te koop stond en al redelijk ver afgebouwd was. Smaken verschillen altijd, maar de belangrijkste onderdelen die erop zitten zijn gewoon goed. Helemaal naar persoonlijke wensen aanpassen doen we zodra we een beetje met de auto om kunnen gaan.
Het is een Golf 2 GTI 16V uit 1986. Dit wil zeggen dat hij volgend jaar in NL oldtimer wordt
De auto is gestript, voorzien van een simpele rolkooi, 2 kuipstoelen, sportstuur, KW onderstel, antiroll kit, wat grotere remmetjes, macrolon ramen achter en niet te vergeten een enorme sjakenbumper, embleemloze grill, eenarmige ruitenwisser en natuurlijk heldere koplampen en achterlichten.
Van mij had de opsmuk niet gehoeven maar "it's all in the package"
De motor is voorzien van multipoint injectie, wat het vermogen weer enigszins liet stijgen. Rondom zijn de plastic sierlijsten verwijderd en de voorschermen zijn netjes uitgeklopt om de wielen meer ruimte te geven. Ook is de auto in Porsche-metallic groen overgespoten, maar helaas laat de verf hier en daar al los. Voor mij niet zo'n probleem, de auto roest nergens en tegen de tijd dat we er echt mee kunnen rijden (en nog geen schade oid hebben) kijken we wel wat we met die plekken doen. De auto wordt binnen gestald dus dat scheelt ook weer.
Na de aankoop hebben we de stickers verwijderd, de bumper gedemonteerd omdat hij anders niet fatsoenlijk de brug op kon, de vloerbedekking (wat er van over was) eruit gehaald, de elektronica weer op orde gebracht (enorme brasboel) en nog een heleboel andere kleine dingen.
Afgelopen weekend heb ik de kachel gemonteerd. Alleen het oude kachelhuis met radiator was nog aanwezig (wel uitgebouwd), maar het kachelhuis was kapot. Daarom maar via marktplaats een complete kachelset overgekocht met behuizing, radiateur, aanjager,buizen etc. Na de rolkooi aan de voorzijde te hebben uitgebouwd en het dashboard met maarliefst 4 schroeven los te hebben gehaald ging de kachel er vrij makkelijk in door het dashboard iets omhoog te tillen. Nog voor de montage even de ventilator getest en deze werkt perfect op alle 3 de standen, dus de voorschakelweerstand is ook niet kapot.
Ook nog wat isolatie die tegen de firewall zat verwijderd met plamuurmes en verfafbrander, scheelt weer (minimaal) gewicht. Belangrijkste is natuurlijk dat het 'later' niet meer hoeft te gebeuren.
Hierna de ruitenwisser weer terug gemonteerd, hiervan was het stangetje afgebroken en daarom enige tijd geleden al uitgebouwd.
Ondertussen ook nog het sleepoog fel rood gespoten, ziet er grappig uit en deze moet nu eenmaal opvallen vind ik.
Binnenkort komen DMSB-spec stoelframes op de vloer met daarop de kuipstoelen. De frames zijn al klaar, de bodem van de auto heb ik afgelopen weekend ook voorbereid. De originele stoelbevestiging aan de voorzijde zit op een tunneltje dat dwars loopt, dit is ca 6 cm hoog en daarom dus verwijderd.
Het was een enorme klote klus om alle puntlassen uit te boren, ondanks dat ik hiervoor een speciaal boortje had. Aan de passagierskant heeft mijn grote vriend de haakse slijper daarom even meegeholpen, wat een boel tijd scheelde. Nu rest aan die kant ook nog de overgebleven 'strips' van het tunneltje verwijderen, en dan kunnen de gaatjes die zijn ontstaan in de bodem weer dicht. Vervolgens worden de stoelframes in de auto gelast, met aan de linkerkant een schuifrails en rechts komt de stoel zo laag mogelijk op de grond.
Met de stoelen worden ook de 3" 5-punts gordels gemonteerd.
Als dit is gebeurt is de auto na een grote beurt en hermontage van de rolkooi weer zo'n beetje klaar voor gebruik.
Liefst wil ik ook nog de geluidssterkte en de CO2 uitstoot meten, ivm circuit-eisen en natuurlijk de APK.
Na de winter maken we hem klaar om geimporteerd te worden. Het is namelijk ook de bedoeling met de auto op straat (de Ring) te kunnen rijden en ook voor de GLP is een auto met (Duits) kenteken verplicht.
Uiteraard is er nog een enorme wishlist met dingen die in de toekomst moet gaan gebeuren, zoals:
- accu naar achteren
- elektronica vernieuwen
- radio
- snelsluit pins op de motorkap
- Alle bitumenplaten verwijderen
- rolkooi uitbreiden
- carbon deurpanelen
- kickboards
- extra set velgen met semi's, later voor slicks
- on-board camera
etc.
De planning is om 26 oktober naar Mettet te gaan voor de showdown :Y)