Ongeluk met auto uit Litouwen: verzekering?
- Mack
Ongeluk met auto uit Litouwen: verzekering?
Gisterenavond heb ik met mijn autootje (niet de Mustang) een ongelukje gehad: ik kwam van rechts en de andere auto stopte niet. Mijn schade bestaat uit een kapotte bumper en een kapotte richtingaanwijzer. Wie er schuld heeft, is dus duidelijk.
Nu was die andere auto een Audi uit Litouwen. We hebben een schadeformulier ingevuld, ik heb zijn verzekeringsgegevens, naam en handtekening.
Mijn auto is WA-verzekerd en de verzekeringsmaatschappij heeft me geïnformeerd dat alles door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij moet worden afgehandeld.
Nu vraag ik me af: hoe gaat dat met een Litouwse verzekeringsmaatschappij? Heeft het zin om dit te beginnen of kan ik gewoon al direct dag zeggen tegen een vergoeding?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Nu was die andere auto een Audi uit Litouwen. We hebben een schadeformulier ingevuld, ik heb zijn verzekeringsgegevens, naam en handtekening.
Mijn auto is WA-verzekerd en de verzekeringsmaatschappij heeft me geïnformeerd dat alles door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij moet worden afgehandeld.
Nu vraag ik me af: hoe gaat dat met een Litouwse verzekeringsmaatschappij? Heeft het zin om dit te beginnen of kan ik gewoon al direct dag zeggen tegen een vergoeding?
Heeft iemand hier ervaring mee?
-
OnlineMartijn_bmw
Re: Ongeluk met auto uit Litouwen: verzekering?
heb je geen rechtsbijstandverzekering (met verhaal service)?
dan kan je het daar neer liggen
dan kan je het daar neer liggen

-
pfff dit lijkt me irritant zeg. Je moet al onwijze moeite doen om het bij Nederlandse maatschappij te verhalen, laat staan met litouwse.... Sterkte ermee!
- Sjef
Heb een keer zoiets gehad met een Duitse auto en dat duurde al meer dan een half jaar voordat er uitgekeerd werd. 10x gebeld om er haast achter te zetten etc.
Sterkte!
Sterkte!
- Arthur
- Auto: Nr.51
En zij doen dus niets meer voor je?? Lekker dan...Mack schreef:Mijn auto is WA-verzekerd en de verzekeringsmaatschappij heeft me geïnformeerd dat alles door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij moet worden afgehandeld.
Een beetje tussenpersoon regelt het voor je, zo niet, gelijk overstappen.Arthur schreef:En zij doen dus niets meer voor je?? Lekker dan...Mack schreef:Mijn auto is WA-verzekerd en de verzekeringsmaatschappij heeft me geïnformeerd dat alles door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij moet worden afgehandeld.
- Mack
Auto is verzekerd bij ANWB, geen tussenpersoon. Ze probeerden me zelfs te overtuigen dat ik direct contact opnam met de verzekering van de tegenpartij (in Litouwen dus) - dat denk ik toch niet...
Gezien de reacties hier en elders, denk ik dat het niet eens ingediend gaat worden. Zo veel schade is het niet en het is een oud autootje. Ik probeer het zelf een beetje te repareren.
Straks ga ik het indienen, kunnen ze het niet verhalen en gaat het nog van mijn no-claim af ook...
Weer een zure les geleerd...
Gezien de reacties hier en elders, denk ik dat het niet eens ingediend gaat worden. Zo veel schade is het niet en het is een oud autootje. Ik probeer het zelf een beetje te repareren.
Straks ga ik het indienen, kunnen ze het niet verhalen en gaat het nog van mijn no-claim af ook...

Als het niet jouw schuld is kan het nooit van de no-claim afgehaald worden, misschien iets voor Macboy, beetje zijn regionen ookMack schreef:Auto is verzekerd bij ANWB, geen tussenpersoon. Ze probeerden me zelfs te overtuigen dat ik direct contact opnam met de verzekering van de tegenpartij (in Litouwen dus) - dat denk ik toch niet...

- Ravin ///M
Heb je geen verhaalsrechtsbijstand op je autoverzekering? Zo ja dan is jouw verzekeraar degene die stappen moet ondernemen, niet jij.
- Mack
Nee, helaas nietRavin ///M schreef:Heb je geen verhaalsrechtsbijstand op je autoverzekering? Zo ja dan is jouw verzekeraar degene die stappen moet ondernemen, niet jij.

Luco: een tijd terug had ik schade op mijn auto die ook niet mijn schuld was, alleen dader onbekend. Nadat het waarborgfonds niet wilde uitkeren, wilde mijn verzekering het op mijn no-claim verhalen. Volgens mij is dit voor de verzekeraar de logische volgende stap als ze het elders niet kunnen halen.
- Maus335i
Mack, even afgezien van deze kutsituatie zou ik net als Luco eens bij een goede tussenpersoon gaan rondneuzen. Ik heb er een in Leeuwarden... mijn recente schade in Duitsland (niet mijn schuld) hebben ze volledig afgehandeld. Ik had van de Duitse verzekeringsmij een papierbos gekregen om in te vullen, heb geen letter gezet alles is voor me gedaan. Daarnaast ben ik nog eens goedkoper uit dan bijvoorbeeld bij Centraal Beheer.
Mosterd na de maaltijd dit natuurlijk, maar misschien kan je er iets mee in de toekomst.
Mosterd na de maaltijd dit natuurlijk, maar misschien kan je er iets mee in de toekomst.
- DDX
Klopt dat als je enkel WA dekking hebt, je het eigenlijk zelf moet regelen.
Maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat de ANWB je niet kan helpen met de juiste brieven ?
Maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat de ANWB je niet kan helpen met de juiste brieven ?
- GTRene
als je lid van de ANWB bent heb je toch ook rechtshulp?DDX schreef:Klopt dat als je enkel WA dekking hebt, je het eigenlijk zelf moet regelen.

- DDX
Volgens mij ook ja, is wel iets anders als rechtsbijstand maar helpen met juiste brieven te schrijven lijkt me toch rechtshulp ?
- GTRene
ja das waar...tis eigenlijk meer adviezen...misschien als je er meer op aandringt en zegt echt hulp nodig te hebben en of dan de papieren op stuurt? niet geschoten is sowieso mis....wel klote...je zou maar zo'n dronken Pool ofzo tegen je kar krijgen en WA hebben...DDX schreef:Volgens mij ook ja, is wel iets anders als rechtsbijstand maar helpen met juiste brieven te schrijven lijkt me toch rechtshulp ?
- DDX
Daarom is het eigenlijk altijd wel handig om rechtsbijstand erbij te nemen.
Of een goede tussenpersoon hebben, maarja daar betaal je dan ook voor. (wat dus eigenlijk soort van rechtsbijstand is
)
Of een goede tussenpersoon hebben, maarja daar betaal je dan ook voor. (wat dus eigenlijk soort van rechtsbijstand is

- Mack
De Mustang is veel beter verzekerd gelukkig, incl rechtsbijstand etc. En niet bij de ANWB.
Eerlijk is eerlijk, we hebben het hier over een roestige Ford Fiesta uit 1993. De schade is alleen wat plastic van de bumper en een kapotte richtingaanwijzer. Ik kreeg niet de indruk dat de ANWB mee wilde helpen, dus ik laat het zo. Ik regel een nieuwe richtingaanwijzer en doe wat ducktape op de bumper en dan is het wel goed. Zo lang gaat die auto toch niet meer mee.
Wat ik wel schandalig vind, is dat die Oost-Europeanen hier gewoon rond mogen crossen, zonder de regels te kennen, en als ze tegen je aanrijden heb je pech. Vooral omdat in mijn wijk de kans op een Oost-Europeaanse auto ongeveer 50% is.
Gelukkig had die Audi veel meer schade dan ik, dat is dan een schrale troost :jenna: Don't mess with my Fordje
Eerlijk is eerlijk, we hebben het hier over een roestige Ford Fiesta uit 1993. De schade is alleen wat plastic van de bumper en een kapotte richtingaanwijzer. Ik kreeg niet de indruk dat de ANWB mee wilde helpen, dus ik laat het zo. Ik regel een nieuwe richtingaanwijzer en doe wat ducktape op de bumper en dan is het wel goed. Zo lang gaat die auto toch niet meer mee.
Wat ik wel schandalig vind, is dat die Oost-Europeanen hier gewoon rond mogen crossen, zonder de regels te kennen, en als ze tegen je aanrijden heb je pech. Vooral omdat in mijn wijk de kans op een Oost-Europeaanse auto ongeveer 50% is.
Gelukkig had die Audi veel meer schade dan ik, dat is dan een schrale troost :jenna: Don't mess with my Fordje

- Robertdj
Tsja, en vaak zijn ze niet eens verzekerd ook, dan ben je al helemaal de sjaak 

- GTRene
misschien enigste in zo'n situatie met kleine schade is vragen of ie cash wat wil betalen, eventueel samen naar pin apparaat...(met goed verhaal anders politie erbij e.d.)
- Mack
Ja, achteraf was dat de beste optie geweest.GTRene schreef:misschien enigste in zo'n situatie met kleine schade is vragen of ie cash wat wil betalen, eventueel samen naar pin apparaat...(met goed verhaal anders politie erbij e.d.)
Die gast geloofde eerst niet dat ik echt voorrang had, en moest door mij en omstanders worden overtuigd. Ik zei dat als hij me niet geloofde, ik de politie er wel bij wilde halen maar dat wilde hij niet.
Overigens was die gast wel vriendelijk, en hij werkte goed mee (toen hij eenmaal doorhad dat hij fout zat). Om die reden vond ik het niet nodig er politie bij te halen.
Ik had al zijn verzekeringspapieren, rijbewijs etc.: ik heb zelf alles overgeschreven voor het schadeformulier. Die documenten waren goed, dus ik geloof wel dat hij goed verzekerd was. Hij had net zo'n groene kaart als ik. Daar heb ik wel goed op gelet.
-
er moet wel NL op zijn groene kaart staan ...
- Sjoerd MP BMW
Het is eigenlijk belachelijk voor woorden maar als zo'n auto langer dan twee weken in NL is moet deze officieel toch ingevoerd worden, NL kenteken krijgen en dus verzekerd te zijn. Of kan deze op buitenlands kenteken blijven, maar moet dubbel wegenbelasting en BPM betalen?
- Jules
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
schade laten taxeren + foto's maken etc.... en dan gewoon proberen de schade te verhalen, als het niet lukt pech, als het wel lukt heb je lekker een extra zakcentje 
Zou het sowieso niet laten repararen als ik je verhaal zo lees, lijkt die auto niet echt waard

Zou het sowieso niet laten repararen als ik je verhaal zo lees, lijkt die auto niet echt waard

- Tommy
Waarom zou je no claim achteruit gaan als je het niet verhaald krijgt en je toch niet all risk verzekerd bent? De verzekering keert dan toch niks uit en zou je no claim niks moeten dalen.
-
Wil niet vervelend zijn, maar gezien mijn ervaring met Russen die 100% fout waren, kun je fluiten naar een groot deel van de schad; brieven schrijven etc etc. helpt maar weinig. Oplossing? Groot hek om de EU