Oud en nieuw

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
duifjes.com

Oud en nieuw

Bericht door duifjes.com » 21 aug 2010, 20:41

Nee.....2011 is nog een stukje verder...

Ik bedacht me net hoe voor mij is nieuwe auto <> oude....

Ik heb best een aantal verschillende auto's gereden in mn leven *(nee niet zoveel als sommige hier...) om een redelijk oordeel te geven over auto's in het algemeen....

Ik dacht zojuist is een nieuwe auto wel te rechtvaardigen kwa prijs? Ik heb de afgelopen jaren diverse auto's gereden van IQ t/m RX400H van Aygo t/m Landcruisers van Jag's t/m M3 Vooral in het luxe segment en naar mijn mening is de prijs van huidige luxe auto's niet meer te rechtvaardigen tov van oudere....

Ik denk dat een nieuwe BMW/Renault/Mazda/Audi van 40K niet beter en fijner rijdt dan een oudere auto van laten we zeggen 6K. Juist in het luxe segment denk ik dat niet meer klopt......85K is het zomaar voor een beetje 5-serie.....maar rijdt ie ook 85K beter dan een oude 5-serie??? Nee is mijn antwoord.....

Na de afgelopen jaren hebben rondgereden in Toyota Landcruisers en div Lexus RX en GS-en en nu de afgelopen 3 maanden in een 14jaar oude 7-serie *(hij is te koop :mrgreen: ) is mijn mening dat nieuwe auto;s veel te veel overrated zijn........

Wat is jullie mening???

Tom

Re: Oud en nieuw

Bericht door Tom » 21 aug 2010, 20:53

duifjes.com schreef:
Wat is jullie mening???
Dat het vooral de schuld van de overheid is.

M3 in NL 112k
M3 in DE 68k
GT3 in NL 170k
GT3 in DE 120k

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 aug 2010, 20:54

Mee eens.......................en dat geldt niet alleen voor auto`s

-Huizen
-Politiek
-Consumptie goederen in het algemeen.....

Anyway, het einde is zoek........................

@iko

Bericht door @iko » 21 aug 2010, 20:55

jullie wonen gewoon in het verkeerde land.

JP

Bericht door JP » 21 aug 2010, 20:57

Ja, maar de hele dag Duits praten...... :hmmm: lijkt mij ook net weer té....

wjn

Bericht door wjn » 21 aug 2010, 21:03

Het is volgens mij een kort door de bocht buikgevoel stelling.

Vb. Een Golf GTI in NL kostte in 1978 ca. 22.000 gulden, dus zeg maar 10.000 euro.
Een nieuwe kost iets van 35.000 euro, dus ca. 3,5x zoveel. (En is dan veel meer auto, want de Golf I is vergelijkbaar met een Lupo/Fox ongeveer qua grootte ;) )

Huizen, een gemiddelde rijtjeswoning kostte indertijd iets van 100.000 (gulden). Nu meer dan 250.000 euro. Is even ca. 5x zoveel.

Auto's zijn in verhouding niet zoveel duurder geworden, dus krijg je nu meer waar voor je geld. Helemaal als je meeneemt dat bv. een huidige 5-serie veel beter is dan een toenmalige 7-serie etc.

Luco

Bericht door Luco » 21 aug 2010, 21:13

Tuurlijk zijn auto's beter geworden, maar voornamelijk ook veel zwaarder en luxer.
Maar wat duifjes bedoelt (denk ik) is het die 85 k waard, terwijl je voor een schijntje bijna net zo luxe en goed rijd met een luxe limo van 12 tot 15 jaar oud.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 aug 2010, 21:14

het lijkt me eerder een wetmatigheid...................

De groei in vooruitgang neemt niet zo snel toe als de monetaire inflatie ( die tevens samenhangt met het schaarser worden van grondstoffen, die dus logischer wijze ook duurder worden)

Kortom; producten worden sneller duurder dan de technologie kan groeien...........................en dan kom je automatisch op de door Duifjes bedoelde scheefgroei............................

JP

Bericht door JP » 21 aug 2010, 21:15

Wat verdiende jij in 1978? Misschien ook wel 1/3 van wat je nu krijgt.

Dat dingen duurder worden, dat klopt, maar (normaliter) zal je loon ook meegroeien.....lijkt mij

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 aug 2010, 21:43

Auto's zijn in verhouding niet zoveel duurder geworden, dus krijg je nu meer waar voor je geld. Helemaal als je meeneemt dat bv. een huidige 5-serie veel beter is dan een toenmalige 7-serie etc.[/quote]

En dat betwijfel ik nu juist......is dat daadwerkelijk zo???

Het gaat mij idd om het feit dat het echt waard is een auto te kopen van 85K euro en of deze dan daadwerkelijk echt veel beter rijdt ed dan een oude sloep? Kwa DF-gevoel zeg maar...

Autorijden / nieuwprijzen zijn volgens mij echt te duur atm.....kan me niet voorstellen dat je nog een feel good gevoel krijgt van 85K uitgeven *(95% dan lease/lening) en 30K af gaat schrijven in 2 jaar....

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 aug 2010, 21:58

Tja puur feitelijk gezien zijn echt dure auto's het geld nooit waard als je ze afzet tegen gebruikt spul omdat het gewoon zo waanzinnig afschrijft. Pak je een GTI met pk voor let's say 35K= 80K guldens en je vergelijkt dat op papier met een oude 3.0 911 dan betaal je per pk nog nagenoeg net zo vee. Zet je een Golf 6 naast een oude Audi 100 en en je betaald nagenoeg hetzelfde voor vergelijkbare binnenruimte enz. enz.

Als het dure segment ook zakelijk niet in te zetten was met een lease constructie dan werd het ook niet meer afgezet in NL. Net naar Duitsland geweest voor een weekje en natuurlijk een paar autobladen gekocht. Je koopt daar een Corvette voor 66K :shock: Geen wonder dat je elke dag zo'n ding tegenkomt!

Maar ik snap je punt, hier staat niet voor niets (nagenoeg) afgeschreven premium voor de deur :wink:

romo

Bericht door romo » 21 aug 2010, 21:59

Lees dit maar..................

De wet van de verminderde meer opbrengst;

http://books.google.nl/books?id=QLrHG_O ... &q&f=false

stefan740

Bericht door stefan740 » 21 aug 2010, 22:05

Helemaal mee eens. Best logisch ook ,de auto is er al zo lang dat hij bijna is uitontwikkeld. Zit nauwelijks wat nieuws op een nieuw model.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 aug 2010, 22:13

Ben het totaal niet met je eens.

Voorbeeld: onze e90 318d HE

Wat een grandioze auto vind ik dat.
Stuurgevoel, balans, remmerij. het klopt allemaal voor gewoon goed stuurwerk op de openbare weg. Zelfs het vermogen stelt helemaal niet teleur, al is meer vermogen natuurlijk altijd lekker en is het rijden zonder RFT's ook een aanrader.
Als ik dat allemaal afzet tegenover een e46 320/318d, dan vind ik de e90 echt een vooruitgang.
Zelfde met de e60 t.o.v. de e39 die gewoon echt gedateerd is intussen. Ook zaken als de bediening van bv de navi is het verschil tussen hemel en aarde.

Timmert

Bericht door Timmert » 21 aug 2010, 22:14

Ik ben er het niet echt mee eens.. Ik rij nu een Vectra van 2005, maar een nieuwe Mondeo rijdt bijvoorbeeld echt veel beter. En dat is dan niet eens een bijzondere auto..

wjn

Bericht door wjn » 21 aug 2010, 22:33

@JP
Toen verdiende ik nog helemaal niets, zat nog op school :mrgreen:

@duifjes
Ik probeer 2 zaken te scheiden: devaluatie en vooruitgang

Je kunt niet zomaar stellen dat auto's (te) duur zijn, want dat waren ze en zijn ze nog steeds. Ik probeerde aan te geven dat auto's in verhouding juist niet duurder zijn geworden, als je ook naar andere zaken kijkt. Ik denk dat het probleem meer ligt in het feit dat mensen steeds meer vrije tijd krijgen, daar ook geld voor nodig hebben en dus kritischer worden in het besteden van het beschikbare geld (nou ja, t/m 2008 niet echt dus).

In de vooruitgang stokt het, maar dat doet het al 80 jaar. Je kunt niet ontkennen dat bv. een huidige Golf veel meer auto is dan eentje van 30 jaar geleden. Maar van A naar B brengen ze je allebei betrouwbaar. Onderscheiden zich voornamelijk in (min of meer door de overheid verplichte) veiligheid en comfort. Qua DF?? Nou ja, als je met je 110pk Golfje I GTI door elke willekeurige diesel zoek wordt gereden, is het DF al gauw over (o.k. sarcastisch, maar de rode draad is duidelijk). Het is wel een auto waarin je voelt dat je rijdt. Maar als je 80kkm/jaar moet doen of 6-8 uur per dagelijks in de auto zit, doe mij die nieuwe maar. Dat is wel degelijk vooruitgang.
Laatst gewijzigd door wjn op 21 aug 2010, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

romo

Bericht door romo » 21 aug 2010, 22:34

Dat is precies wat ik in het draadje van de GTS ook al duidelijk probeerde te maken;

De meest winst valt te behalen op producten die een relatief grote achterstand hebben, die lopen namelijk sneller in dan producten, die reeds op de top zitten, de echte winst in topproducten wordt steeds kleiner; hence de wet van de verminderde meer opbrengst

Het is net als met de 100m sprint................het gaat steeds sneller, maar ergens stopt het (waar is in dit verband niet belangerijk)......................................een "zwakke" broeder kan zijn tijd misschien nog wel wat verbeteren, de sterksten zitten aan de top, en die gaat maar heel, heel langzaam nog verbeteren, ergo; de wet van de verm...............enz enz

wjn

Bericht door wjn » 21 aug 2010, 22:53

Ik vind de BMW M3 GTS (voor diegene die niet weer waar het over gaat :lol: ) een verkeerd voorbeeld, want daar had men veel meer van kunnen maken, cq. dat is puur een marketing auto waar controllers zich ook mee bemoeit hebben.

Voor de rest 100% met je eens.

romo

Bericht door romo » 21 aug 2010, 23:05

De stelling die je zou kunnen hanteren is dat er geen echte, kleine groep, top automobielen meer zullen zijn in de (nabije) toekomst.......................het groeit allemaal naar elkaar toe.................alles is premium straks........... :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 21 aug 2010, 23:08

wjn schreef:Ik vind de BMW M3 GTS (voor diegene die niet weer waar het over gaat :lol: ) een verkeerd voorbeeld, want daar had men veel meer van kunnen maken, cq. dat is puur een marketing auto waar controllers zich ook mee bemoeit hebben.

+1

Romo kijk eens naar de vooruitgang die Porsche geboekt heeft de laatste zeven jaar (op GT3 gebied, van 996 GT3 naar 997 GT3 MK1 naar MK2). Of het verschil tussen F430 en 458 Italia. Die boeken aardig wat winst op rondetijden. Is wat snel om die conclusie nu al te trekken, maar tot dusver is dat bij die GTS minder terug te zien.

Ik ben het trouwens niet met de duifjes eens in de topicstart. Zie genoeg vooruitgang. Lees eens wat er aan luxe op de huidige S of 7 zit... gaat nergens over. Of kijk naar de oude nissan GTR en nieuwe GTR. En ja, 20 jaar terug waren ze de tijd ook ver vooruit en als je zoiets gebruikt koopt heb je voor weinig geld veel luxe. Maar over 20 jaar roept men hetzelfde over de 7 die we nu kennen. Toch zit er genoeg luxe die je op duifjes 7 vind nu op boodschappenwagens. Al die high-tech shizzle begint op de hogere modellen en is langzaam aan toegankelijk voor iedereen.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 22 aug 2010, 05:06

Als ik de insteek van dit topic goed begrepen heb ben ik het wel met Jacco. Ik heb hier voor de deur de keuze tussen een 17 jaar oude E34 en een 7 jaar oude W211. Als ik de keuze heb neem ik altijd de E34 van mijn vrouw.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 22 aug 2010, 07:29

Ik denk dat "beter rijden" - Leuker rijden moet zijn.. mooi voorbeeld is Mini, de nieuwe Mini is absoluut stukker beter dan de laatste classic Mini uit 2000, mijn vriendin rijd daarin, toen ik nog de Mini Works GP had (240pk)
pakte ik toch liever haar Mini, gewoon veel leuker om te rijden..

Die koste in 2000 €15000,- met alle toeters en bellen (Knightbridge) en de GP €45000,- in 2008
is een tikkie appels met peren vergelijken maar de plezier/beleving met het autorijden wat ik daarin heb is vele malen hoger dan een nieuwe auto. En dit geldt voor zo veel auto's ze worden duurder en beter maar niet leuker.. :wink:

alt

Bericht door alt » 22 aug 2010, 09:15

Ik ben een stuk ouder dan de meeste df´s, heb een dertig tal auto´s gehad, Italiaanse , Franse, Duitse, Amerikaanse en Engelse. maar wat wat mij vooral opvalt is dat het vermogen hoger is op papier, maar onderin de motor geen koppel hebben.
Vroeger in de jaren 60 tot 90 kon je stationair weg rijden.
Bij een diesel kon je stationair je voet van de koppeling laten schieten en auto reed gewoon weg.
Nu moet je met beleid je gas doseren.
Je gaspedaal reageerd niet zoals je vroerger met carburateurs reed.
Heb wel eens in een Volvo gereden, je gaf gas en 1 seconde later reageerde de motor, je laat je gas los 1 second later reageert de motor.
Levensgevaarlijk met het oprijden van een proviciale weg.
Op deze opmerking over het opnemen van de motor, zei de dealer, dit komt door de emissie eisen.
Ik koop geen nieuwe prive auto meer, dus een oudere met veel cc´s.
Rij nu met v8 4,2 ltr.
Rijdt redelijk maar geen duw in je rug, wel wat koppel onderin, maar nog steeds niet de voet van de koppeling laten schieten want dan slaat de motor af.
Was vroeger alles beter, nee.
Maar is nu alles beter nog steeds niet.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 aug 2010, 11:45

Tom schreef:
wjn schreef:Ik vind de BMW M3 GTS (voor diegene die niet weer waar het over gaat :lol: ) een verkeerd voorbeeld, want daar had men veel meer van kunnen maken, cq. dat is puur een marketing auto waar controllers zich ook mee bemoeit hebben.

+1

Romo kijk eens naar de vooruitgang die Porsche geboekt heeft de laatste zeven jaar (op GT3 gebied, van 996 GT3 naar 997 GT3 MK1 naar MK2). Of het verschil tussen F430 en 458 Italia. Die boeken aardig wat winst op rondetijden. Is wat snel om die conclusie nu al te trekken, maar tot dusver is dat bij die GTS minder terug te zien.

Ik ben het trouwens niet met de duifjes eens in de topicstart. Zie genoeg vooruitgang. Lees eens wat er aan luxe op de huidige S of 7 zit... gaat nergens over. Of kijk naar de oude nissan GTR en nieuwe GTR. En ja, 20 jaar terug waren ze de tijd ook ver vooruit en als je zoiets gebruikt koopt heb je voor weinig geld veel luxe. Maar over 20 jaar roept men hetzelfde over de 7 die we nu kennen. Toch zit er genoeg luxe die je op duifjes 7 vind nu op boodschappenwagens. Al die high-tech shizzle begint op de hogere modellen en is langzaam aan toegankelijk voor iedereen.

helemaal mee eens.

Mijn 'dure' nieuwe 5er is zo snel(of sneller)als 'n E36 3.0 M3 of 'n E34 M5, verbruikt 1:10 a 1:12, dat red je niet met die dingen, dat doet ie in alle stilte en rust, satnavshit en andere gadgets is al over gesproken. En dan de massa van die boot van mij. Ik moet nog zien of uberhaupt 'n E34 M5 of 'n E36 M3 in 't bochtenwerk nog zo denderend is, ondersteltechniek en banden schrijden voort.

Dus.

allen

Bericht door allen » 22 aug 2010, 13:10

Robin schreef:Mijn 'dure' nieuwe 5er is zo snel(of sneller)als 'n E36 3.0 M3 of 'n E34 M5, verbruikt 1:10 a 1:12, dat red je niet met die dingen, dat doet ie in alle stilte en rust, satnavshit en andere gadgets is al over gesproken. En dan de massa van die boot van mij. Ik moet nog zien of uberhaupt 'n E34 M5 of 'n E36 M3 in 't bochtenwerk nog zo denderend is, ondersteltechniek en banden schrijden voort.

Dus.
Leuk, dat jij zo'n nieuwe dure wagen hebt, die echt zo fantastisch geweldig rijdt. Jammer is dan weer wel dat je gereden wordt, zelfs als je zelf achter het stuur zit. :mrgreen:

Plaats reactie