Porsche, merk/beleving/marketing (opgesplitst)
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Porsche, merk/beleving/marketing (opgesplitst)
SKITTEREND, maar inderdaad een hoop proto/ concept marketingwerk en geef ze eens ongelijk. Anders waren ze niet waar ze nu zijn natuurlijk.
- Hielke
Re: Porsche 918 Spyder concept
Do not agree.
Ze zijn waar ze zijn omdat ze maken wat ze maken.
Je kunt lange tijd iets tegen Porsche of juist iets fanatieks voor een ander merk hebben, maar zodra je als bestuurder een Porsche beleeft moet het pleit beslecht zijn. Of je hebt niks met sportief autorijden, dat kan ook. Dus wat de marketingafdeling van Porsche ook doet ( liefst zo weinig mogelijk), het merk verkoopt uiteindelijk zichzelf omdat ze maken wat ze maken.
Je kunt lange tijd iets tegen Porsche of juist iets fanatieks voor een ander merk hebben, maar zodra je als bestuurder een Porsche beleeft moet het pleit beslecht zijn. Of je hebt niks met sportief autorijden, dat kan ook. Dus wat de marketingafdeling van Porsche ook doet ( liefst zo weinig mogelijk), het merk verkoopt uiteindelijk zichzelf omdat ze maken wat ze maken.
-
Hielke schreef:Do not agree.
Door de Cayenne te maken(met de profits) zijn ze 'n end opgeschoten financieel.
Begin 90's was 't merk incl de 911 bijna ten dode opgeschreven.
Er bestaat niet zoiets als 'Een Porsche' , ze rijden niet allemaal als 'n 997 GT3....
Think about it.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ja, je verkoopt een Cayenne met de marketing van een 997 GT3..................zo werkt het bij Porkers als wel bij ieder ander merk.................
De 1 wil met de Porker flink van de plek, de ander flink door de drek.................kortom; voor ieder wat wils....
De 1 wil met de Porker flink van de plek, de ander flink door de drek.................kortom; voor ieder wat wils....
- Snipe
Porsche maakt prachtige sportauto's.Hielke schreef:Do not agree.
Alleen maken ze ook nog die andere 95 procent van hun auto's. Instap-911's met vierwielaandrijving en automaat, hybride-jeeps, dieselterreinwagens en cashcow-limo's.
Dat doet weinig af aan de top-911's of bijvoorbeeld een Boxster Spider, maar ik vind wel dat Porsche in het algemeen wat overrated is. Als je bij BMW, Audi of Mercedes alleen maar naar de beste/mooiste/snelste/sportiefste/meest exclusieve 5 procent van de productie zou kijken, zouden het ook geweldige merken zijn.
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Klopt wat je zegt Perry. Maar bij de merken die jij noemt is inderdaad slechts 5% (denk nog wel minder) van dat soort modellen/uitvoeringen. Als je kijkt naar Porsche is dat percentage nogal een stuk groter!
-
6%Mark Nauta schreef:Klopt wat je zegt Perry. Maar bij de merken die jij noemt is inderdaad slechts 5% (denk nog wel minder) van dat soort modellen/uitvoeringen. Als je kijkt naar Porsche is dat percentage nogal een stuk groter!
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Mark Nauta
Ik moest lachen 

- romo
Als ik het goed analyseer; Porker is nog meer van haar roots afgeweken dan BMW-Audi en Merceds bij elkaar................tja, ook daar moet de schoorsteen blijven roken, en uit welke uitlaat het ronkt zal ze in Zuffenhaussen een biet zijn...................
- Mark Nauta
True! Ook Porsche heeft het erg erg zwaar gehad. Begin jaren '90 (dacht '92) hebben ze een jaarproductie gehad van 15.000 stuks en gingen ze er bijna aan onderdoor, toen krabbelde het rustig op. De Cayenne heeft ook voor goede dingen gezorgd (financieel gezien) en ervoor gezorgd dat ze er nu nog zijn. Dan kan je het een lelijke auto vinden of niet, of misschien niet 100% Porsche, maar hij zorgt wel voor de nodige inkomsten. Panamera idem dito. Binnen een jaar al ruim meer dan 25.000 verkocht. Totale productie zal wellicht dit jaar en anders volgend jaar boven de 100.000 uit kunnen gaan komen. Dat is een hele slag beter dan 18 jaar terug. Laat ze maar lekker Cayenne's etc bouwen en tussendoor van die GT3 en GT2 monsters. Iedereen blij!romo schreef:Als ik het goed analyseer; Porker is nog meer van haar roots afgeweken dan BMW-Audi en Merceds bij elkaar................tja, ook daar moet de schoorsteen blijven roken, en uit welke uitlaat het ronkt zal ze in Zuffenhaussen een biet zijn...................
-
Mark Nauta schreef:True! Ook Porsche heeft het erg erg zwaar gehad. Begin jaren '90 (dacht '92) hebben ze een jaarproductie gehad van 15.000 stuks en gingen ze er bijna aan onderdoor, toen krabbelde het rustig op. De Cayenne heeft ook voor goede dingen gezorgd (financieel gezien) en ervoor gezorgd dat ze er nu nog zijn. Dan kan je het een lelijke auto vinden of niet, of misschien niet 100% Porsche, maar hij zorgt wel voor de nodige inkomsten. Panamera idem dito. Binnen een jaar al ruim meer dan 25.000 verkocht. Totale productie zal wellicht dit jaar en anders volgend jaar boven de 100.000 uit kunnen gaan komen. Dat is een hele slag beter dan 18 jaar terug. Laat ze maar lekker Cayenne's etc bouwen en tussendoor van die GT3 en GT2 monsters. Iedereen blij!romo schreef:Als ik het goed analyseer; Porker is nog meer van haar roots afgeweken dan BMW-Audi en Merceds bij elkaar................tja, ook daar moet de schoorsteen blijven roken, en uit welke uitlaat het ronkt zal ze in Zuffenhaussen een biet zijn...................
Dat bedoel ik...
Ik hoop dat Hielke dat ook inziet.

- romo
Goed, dan wil ik dus never ever meer gezeik over BMW horen............................ 

-
- Snipe
Over die 5 procent, de exacte aantallen zijn moeilijk te noemen. Dat een Cayenne geen sportwagen is, is duidelijk. Maar een 911 cabrio die door een zakenman aan zijn trophy wife cadeau wordt gedaan, is ook moeilijk een sportauto te noemen. Net als een basis-911 automaat.
Porsche halfjaar-verslag:
In the reporting period, 40,685 vehicles were produced in the Porsche AG group, a drop of 2.4 percent in comparison to the prior year. Over the period from 1 August 2009 to 31 January 2010, 16,904 units of the Cayenne model series left the Leipzig factory, 16.2 percent fewer vehicles than in the same period of the prior fiscal year. Production of the new Panamera came to 9,786 vehicles. The 8,764 units of the 911 series produced at the Zuffenhausen plant represented a drop of 41.1 percent. Production of the Boxster series decreased 19.0 percent to 5,231 units.
....dus in ieder geval kun je zeggen dat minimaal 26.690 van de 40.685 geproduceerde Porsches geen sportauto's waren. Da's minimaal 65,6 procent.
Porsche halfjaar-verslag:
In the reporting period, 40,685 vehicles were produced in the Porsche AG group, a drop of 2.4 percent in comparison to the prior year. Over the period from 1 August 2009 to 31 January 2010, 16,904 units of the Cayenne model series left the Leipzig factory, 16.2 percent fewer vehicles than in the same period of the prior fiscal year. Production of the new Panamera came to 9,786 vehicles. The 8,764 units of the 911 series produced at the Zuffenhausen plant represented a drop of 41.1 percent. Production of the Boxster series decreased 19.0 percent to 5,231 units.
....dus in ieder geval kun je zeggen dat minimaal 26.690 van de 40.685 geproduceerde Porsches geen sportauto's waren. Da's minimaal 65,6 procent.
-
@reactie op snipes aantallen:
Wat ik als bijna concurrentieloze karren van Porsche zie, dus echte sportwagens? De GT3/RS en GT2RS en eventueel misschien dan de 997Turbo, maar daar kan je financieel/prestatie etc ook 'n Nissan GTR of Z06/ZR1 tegenover zetten, laten we realist blijven....BMW is nooit heilig geweest, Porsche ook echt niet.
Voor 'n Boxster/derivaat ga je gewoon naar Ultima en Caterham/Donkervoort.
Dus van 't gehele Porschegamma wil ik er maar 2 of 3 tov de concurrentie.De rest van 't gamma heeft ook meer dan genoeg concurrentie.

Wat ik als bijna concurrentieloze karren van Porsche zie, dus echte sportwagens? De GT3/RS en GT2RS en eventueel misschien dan de 997Turbo, maar daar kan je financieel/prestatie etc ook 'n Nissan GTR of Z06/ZR1 tegenover zetten, laten we realist blijven....BMW is nooit heilig geweest, Porsche ook echt niet.
Voor 'n Boxster/derivaat ga je gewoon naar Ultima en Caterham/Donkervoort.
Dus van 't gehele Porschegamma wil ik er maar 2 of 3 tov de concurrentie.De rest van 't gamma heeft ook meer dan genoeg concurrentie.

-
Wat is er mis met een 'instap' Carrera 2? Ja, het is geen GT3 qua puurheid (die hebben we allemaal liever) maar het apparaat heeft 345pk op 1390kg, 0-100 in 4,9 sec. en een top van 289km/u. Dat zijn betere specs dan een E46 M3 die men hier lange tijd de hemel inprijsden.
- Snipe
Wat er mis is met een basis-911 automaat, is dat niet als sportauto worden gekocht, maar als snelle dagelijkse auto. Vaak nog voorzien van vierwielaandrijving. Hoe vaak zie je zo'n ding op Zandvoort? Vrijwel nooit, want in het algemeen zijn ze bestemd voor volgevreten zestigers en in cabrio-versie voor geblondeerde Gooise overjarige zonnebankmevrouwen.Tom schreef:Wat is er mis met een 'instap' Carrera 2?
Met de auto zelf is weinig mis, maar het is ook weer niet helemaal reëel om iedere Porsche de hemel in te prijzen omdat toevallig een GT2 of GT3 nogal goed gelukt is.
- Mark Nauta
Ik zou als ik jou was eens kijken of je een keer met een 997 Carrera (S) met handbak kan rijden Perry, graag met Sport Plus. Serieus, dan ga je er anders tegenaan kijken. Zelfde als onze Panamera-discussie laatst op MSN.
- Hielke
Ik weet niet welke 5% van BMW, Mercedes of Audi bedoeld wordt maar ik kan me van deze merken nog geen enkele procent bedenken die mij de pis lauw maakt. Dit dan in relatie tot de weinige (inderdaad, hoofdzakelijk GT3 georiënteerde) procenten die ik van het merk Porsche gereden heb.
En we hebben het naar ik hoop wel over de types die ons sportieve autohart laten zingen. Niet de Cayenne en concurrerende boten.
Neem nou die GT3. ik heb als bestuurder ervaringen met een zwaar gebruikte 996 mk1 en een 997 mk2. Het is me lood om oud ijzer welke 2 van deze auto's je naast de meest sportieve BMW's zet, ze maken er in termen van beleving appelmoes van. De BMW's zijn in de Griekse mythologie normale stervelingen terwijl de Porsches over het godenrijk heersen. Zo groot is het verschil. En als er dan non Porsches bestaan die op De Ring een 996 mk1 voor kunnen blijven verandert daar helemaal niks aan.
Dat internationaal gerenommeerde autojournalisten jaar in jaar uit hun duit in het zakje hebben gedaan om de mythe Porsche te verstevigen heeft bij mij initieel alleen maar m'n scepsis doen toenemen. Inmiddels weet ik wel beter.
En we hebben het naar ik hoop wel over de types die ons sportieve autohart laten zingen. Niet de Cayenne en concurrerende boten.
Neem nou die GT3. ik heb als bestuurder ervaringen met een zwaar gebruikte 996 mk1 en een 997 mk2. Het is me lood om oud ijzer welke 2 van deze auto's je naast de meest sportieve BMW's zet, ze maken er in termen van beleving appelmoes van. De BMW's zijn in de Griekse mythologie normale stervelingen terwijl de Porsches over het godenrijk heersen. Zo groot is het verschil. En als er dan non Porsches bestaan die op De Ring een 996 mk1 voor kunnen blijven verandert daar helemaal niks aan.
Dat internationaal gerenommeerde autojournalisten jaar in jaar uit hun duit in het zakje hebben gedaan om de mythe Porsche te verstevigen heeft bij mij initieel alleen maar m'n scepsis doen toenemen. Inmiddels weet ik wel beter.
-
Nee zo'n Carrera koop je niet om elke week mee op Zandvoort te staan, maar als redelijk sportieve maar toch comfortabele snelle dagelijkse auto. Net als de gemiddelde ///M dus, auto met twee kanten.. goed voor dagelijks gebruik en ook prima om 's avonds ff op z'n staart te trappen. Rwd of niet, denk niet dat de gemiddelde M-eigenaar de DSC knop weet te vinden.Snipe schreef:Wat er mis is met een basis-911 automaat, is dat niet als sportauto worden gekocht, maar als snelle dagelijkse auto. Vaak nog voorzien van vierwielaandrijving. Hoe vaak zie je zo'n ding op Zandvoort? Vrijwel nooit, want in het algemeen zijn ze bestemd voor volgevreten zestigers en in cabrio-versie voor geblondeerde Gooise overjarige zonnebankmevrouwen.Tom schreef:Wat is er mis met een 'instap' Carrera 2?
Met de auto zelf is weinig mis, maar het is ook weer niet helemaal reëel om iedere Porsche de hemel in te prijzen omdat toevallig een GT2 of GT3 nogal goed gelukt is.
- Snipe
Ik heb wel eens met een handgeschakelde 997 gereden en dat was een uitstekende auto. Maar het is maar een minderheid van de 911's die met handbak wordt afgeleverd.Mark Nauta schreef:Ik zou als ik jou was eens kijken of je een keer met een 997 Carrera (S) met handbak kan rijden Perry, graag met Sport Plus. Serieus, dan ga je er anders tegenaan kijken. Zelfde als onze Panamera-discussie laatst op MSN.
Een Panamera zal ook best een goede auto zijn, daar maak ik me geen zorgen over. In dit verband haalde ik 'm alleen maar aan om te laten zien dat Porsche geen sportwagenmerk is. Met evenveel recht zou je kunnen beweren dat BMW een sportwagenmerk is, gegeven het feit dat de totale jaarproductie van Porsche (inclusief limo's en terreinwagens) lager is dan het jaarlijks verkochte aantal M3's.
-
Ik hoop dat 'men' in deze korte discussie in dit draadje er lering uittrekt om niet te pas en te onpas in elke discussie 'Een Porsche' als zijnde het hoogst haalbare op sportwagengebied aan te halen....
Dat is 'Een Porsche' namelijk niet en nooit geweest. Hebben we het dan specifiek over de leichtbau RS/GT etc. achtigen dan kan ik daar weer wél redelijk in meegaan.(het hoogst haalbare min of meer)
Maar IK hou in 't achterhoofd dat ook DIE auto's concurrentie hebben , en dat is maar goed ook voor hun en die concurrentie!
Dat is 'Een Porsche' namelijk niet en nooit geweest. Hebben we het dan specifiek over de leichtbau RS/GT etc. achtigen dan kan ik daar weer wél redelijk in meegaan.(het hoogst haalbare min of meer)
Maar IK hou in 't achterhoofd dat ook DIE auto's concurrentie hebben , en dat is maar goed ook voor hun en die concurrentie!
- Hielke
Natuurlijk is het zeer aannemelijk om te geloven dat De sportieve Porsches concurrentie hebben. Ferrari, Lamborgini en Lotus come to mind.
Maar het is hier op het forum dat vaak de vergelijkingen met Porsche met de Duitse luxemerken worden gemaakt. Die vergelijking gaat mank. Mijn oude Bravo staat vele malen dichter bij die luxe merken dan die merken bij de sportieve Porsches. Niemand vergelijkt (terecht) mijn Bravo met een 'sportieve' A5. Waarom dan zo'n slagschip dan wel met een Boxster of 997S vergelekn wordt verbaast me iedere keer weer. Status, aanschafprijs of ueberholprestige moeten dan doorslaggevende factoren zijn.
Maar het is hier op het forum dat vaak de vergelijkingen met Porsche met de Duitse luxemerken worden gemaakt. Die vergelijking gaat mank. Mijn oude Bravo staat vele malen dichter bij die luxe merken dan die merken bij de sportieve Porsches. Niemand vergelijkt (terecht) mijn Bravo met een 'sportieve' A5. Waarom dan zo'n slagschip dan wel met een Boxster of 997S vergelekn wordt verbaast me iedere keer weer. Status, aanschafprijs of ueberholprestige moeten dan doorslaggevende factoren zijn.