Eerst vanuit NL naar het zwarte woud. Daar overnachten, vervolgens doorsturen naar Zwitserland/Kandersteg. Daar een klein weekje vertoeven en vervolgens naar Italie / Lago di Varese.
Normaliter, de laatste 10 jaar, altijd met de 206 gti. Met z'n drietjes. M'n vrouw, ondergetekende en met inmiddels een dochter van bijna 17. Nu dan voor het eerst met de 130i.
Allereerst de Duitse autobahn. Tsja dat wil natuurlijk wel. Gemiddelde snelheid ligt denk ik niet veel hoger als vroeger met de 206 gti. Kruizen tussen 160 en 210 deed ik met de 206gti ook altijd en dus nu met de 130i ook. Harder kan natuurlijk wel maar ook de autobahn wordt steeds drukker en steeds meer stukken zijn 130 max. Het valt wel op de 130i veel comfortabeler hard rijdt. Minder toeren en veel, veel minder schakelen. Alles kan gewoon netjes in 6. No sweat. En het loopt wat makkelijker naar 180+ toe zonder echt moeitje te doen. Heerlijk.
Dan de eerste bergen in het zwarte woud. Tijd voor de 130i om echt wat toeren te gaan maken. Jankend in 2 naar 7000 rpm en dan vollop in de rem voor de haarspeld bocht. Eerlijk gezegd valt dat tegen. Niet in vergelijking met de 206gti als vakantie auto natuurlijk maar ik vind hoog in de toeren de 130i gewoon niet genoeg "punch" hebben. Een turbo, of M3, voldoet dan gewoon veel beter. Het lijkt alsof de 130i gewoon niet in z'n element is dan. Sturen, remmen en zo gaan natuurlijk prima, maar hoog in toeren een berg op jakkeren is voor mijn gevoel gewoon niet z'n ding. Ook de haarspeld bocht uitknallen lukt niet echt. Teneerste geen echte "punch" in vermogen (alles is zoooo clean) en ten tweede geen sper. Die laatste mis je in de bergen echt om het vermogen goed op de weg te krijgen en met het gas de auto te sturen.
Dan rustig tokkelend over de Zwitserse en Italiaanse binnenweggetjes. Heerlijk, prima. In z'n 6 met 1500rpm pakt de motor gewoon prima op. Ik merk dat als ik "relax" rijdt met de auto altijd zeker 1 a 2 versnellingen hoger zit dan ik gewend bent. Heerlijk comfortabel, geen motor geluid, altijd power/koppel en heerlijk sturend. Wel vervelend als er weer zo'n Italiaanse dieselturbo wil sporten. Zonder terugschakelen valt het verschil dan altijd tegen. Maar dan blijkt vaak dat ie in z'n 5 staat en ik vanaf 2000rpm volgas gaf en het maar "net" win (of niet). . Tsja, moet je maar terugschakelen natuurlijk... Ook kan ik me niet meer voorstellen dat ik altijd vakantie heb gereden zonder cruise-control en/of airco. Heerlijk....
Tenslotte blijft naast de indruk dat die auto echt superstrak stuurt ook dat ie toch wat hard en stuiterend is.. Vooral op de soms wat slechtere Italiaanse wegen. En verder heb ik gewoon niet / nooit het idee dat ik met een supersnelle auto onderweg ben die 0-100 <6,5s doet. De 3.0l 6-cylinder is zooo clean, zo rustig, zo lineair, zo zonder rauw karakter dat je het niet doorhebt.
Snel is ie wel. Eerste sprintje van een Italiaanse 7-serie won ik. Tweede verloor ik net met een wagenlengte. Blijkt het een 750i te zijn die 0-100 in 5.2s doet

Concluderend: Heerlijke vakantie auto. Toch mis ik voor het cruisen een onderstel setting die wat minder hard is en voor het echte werk wat "punch"/ vermogen in de hoge toeren en een sper.
En oh ja, het moet gezegd worden: Hij is erg zuinig. 9.7l op de 100km gemiddeld met een gemengde rijstijl zoals hierboven aangegeven. Deed de 206gti echt niet beter, sterker nog die zoop meer...
Nog een paar dagen en dan zijn we weer thuis...
Mark.