De eerste 130i vakantie ervaring

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
markk

De eerste 130i vakantie ervaring

Bericht door markk » 11 aug 2010, 18:34

Zo de vakantie zit er bijna op. Tot zaterdag zit ik nog in Italie en daarna is het voorbij.

Eerst vanuit NL naar het zwarte woud. Daar overnachten, vervolgens doorsturen naar Zwitserland/Kandersteg. Daar een klein weekje vertoeven en vervolgens naar Italie / Lago di Varese.

Normaliter, de laatste 10 jaar, altijd met de 206 gti. Met z'n drietjes. M'n vrouw, ondergetekende en met inmiddels een dochter van bijna 17. Nu dan voor het eerst met de 130i.

Allereerst de Duitse autobahn. Tsja dat wil natuurlijk wel. Gemiddelde snelheid ligt denk ik niet veel hoger als vroeger met de 206 gti. Kruizen tussen 160 en 210 deed ik met de 206gti ook altijd en dus nu met de 130i ook. Harder kan natuurlijk wel maar ook de autobahn wordt steeds drukker en steeds meer stukken zijn 130 max. Het valt wel op de 130i veel comfortabeler hard rijdt. Minder toeren en veel, veel minder schakelen. Alles kan gewoon netjes in 6. No sweat. En het loopt wat makkelijker naar 180+ toe zonder echt moeitje te doen. Heerlijk.

Dan de eerste bergen in het zwarte woud. Tijd voor de 130i om echt wat toeren te gaan maken. Jankend in 2 naar 7000 rpm en dan vollop in de rem voor de haarspeld bocht. Eerlijk gezegd valt dat tegen. Niet in vergelijking met de 206gti als vakantie auto natuurlijk maar ik vind hoog in de toeren de 130i gewoon niet genoeg "punch" hebben. Een turbo, of M3, voldoet dan gewoon veel beter. Het lijkt alsof de 130i gewoon niet in z'n element is dan. Sturen, remmen en zo gaan natuurlijk prima, maar hoog in toeren een berg op jakkeren is voor mijn gevoel gewoon niet z'n ding. Ook de haarspeld bocht uitknallen lukt niet echt. Teneerste geen echte "punch" in vermogen (alles is zoooo clean) en ten tweede geen sper. Die laatste mis je in de bergen echt om het vermogen goed op de weg te krijgen en met het gas de auto te sturen.

Dan rustig tokkelend over de Zwitserse en Italiaanse binnenweggetjes. Heerlijk, prima. In z'n 6 met 1500rpm pakt de motor gewoon prima op. Ik merk dat als ik "relax" rijdt met de auto altijd zeker 1 a 2 versnellingen hoger zit dan ik gewend bent. Heerlijk comfortabel, geen motor geluid, altijd power/koppel en heerlijk sturend. Wel vervelend als er weer zo'n Italiaanse dieselturbo wil sporten. Zonder terugschakelen valt het verschil dan altijd tegen. Maar dan blijkt vaak dat ie in z'n 5 staat en ik vanaf 2000rpm volgas gaf en het maar "net" win (of niet). . Tsja, moet je maar terugschakelen natuurlijk... Ook kan ik me niet meer voorstellen dat ik altijd vakantie heb gereden zonder cruise-control en/of airco. Heerlijk....

Tenslotte blijft naast de indruk dat die auto echt superstrak stuurt ook dat ie toch wat hard en stuiterend is.. Vooral op de soms wat slechtere Italiaanse wegen. En verder heb ik gewoon niet / nooit het idee dat ik met een supersnelle auto onderweg ben die 0-100 <6,5s doet. De 3.0l 6-cylinder is zooo clean, zo rustig, zo lineair, zo zonder rauw karakter dat je het niet doorhebt.

Snel is ie wel. Eerste sprintje van een Italiaanse 7-serie won ik. Tweede verloor ik net met een wagenlengte. Blijkt het een 750i te zijn die 0-100 in 5.2s doet :-)

Concluderend: Heerlijke vakantie auto. Toch mis ik voor het cruisen een onderstel setting die wat minder hard is en voor het echte werk wat "punch"/ vermogen in de hoge toeren en een sper.

En oh ja, het moet gezegd worden: Hij is erg zuinig. 9.7l op de 100km gemiddeld met een gemengde rijstijl zoals hierboven aangegeven. Deed de 206gti echt niet beter, sterker nog die zoop meer...

Nog een paar dagen en dan zijn we weer thuis...

Mark.

Oof
Auto: Op zoek naar de volgende

Re: De eerste 130i vakantie ervaring

Bericht door Oof » 11 aug 2010, 18:39

Dus als ik het goed begrijp mag jij vol over bergweggetjes knallen van vrouw en dochter.
Vertel is hoe krijg je dat voor elkaar?

markk

Bericht door markk » 11 aug 2010, 19:44

Gewoon doen. Eerste zeg vier a vijf bochten worden me gegund. Daarna begint terecht het commentaar en pak je nog een paar bochtjes. Daarna weer half uurtje rustig doen...Geven en nemen :)

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 11 aug 2010, 19:50

Vermakelijk verhaal Mark :thumbup: . Het lijkt me krap - met 3 volwassenen in een 1, maar dat ging kennelijk prima?

markk

Bericht door markk » 11 aug 2010, 19:53

gaat prima. Ging al prima en is met 130i alleen maar beter. 4e erbij zou ik niet zo snel doen...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 aug 2010, 23:39

Lijkt me zeker een super fijne vakantie kar :thumbup: Staat hoog op de lijst bij mij :D

Roy

Bericht door Roy » 12 aug 2010, 09:23

De vorige auto van mijn moeder was een 1 serie, maar dat vond ik geen prettige auto om met meer als 2 personen in te zitten. Achterin was het gewoon verdomd krap. Is bij bijvoorbeeld mijn Golf wel anders, beduidend meer ruimte achterin. Vond het ook ontzettend irritant dat ik met mijn knie altijd tegen de achterkant van de armleuning aanzat zegmaar.

Knot

Bericht door Knot » 12 aug 2010, 09:25

Hmmz.. de indruk die ik van de 3 liter had was dat ie het juist uitgilt van 6 naar 7000 en daar ook de piek ligt op 6600.

Tristan

Bericht door Tristan » 12 aug 2010, 09:29

Knot schreef:Hmmz.. de indruk die ik van de 3 liter had was dat ie het juist uitgilt van 6 naar 7000 en daar ook de piek ligt op 6600.
+1

Heb eens een klein stukje in de 130i van Kees morgen rijden maar trok vrolijk door tot de redline. :hmmm:

Oke, het is geen M3 met een hoog piekvermogen. Waren je verwachtingen niet wat hoog m.b.t. je andere (ex) auto's?

Snipe

Bericht door Snipe » 12 aug 2010, 09:49

Roy schreef:De vorige auto van mijn moeder was een 1 serie, maar dat vond ik geen prettige auto om met meer als 2 personen in te zitten. Achterin was het gewoon verdomd krap. Is bij bijvoorbeeld mijn Golf wel anders, beduidend meer ruimte achterin. Vond het ook ontzettend irritant dat ik met mijn knie altijd tegen de achterkant van de armleuning aanzat zegmaar.
Een 1 Serie is geen limo, maar als je de ruimte van een 206 GTI gewend bent valt het natuurlijk allemaal wel mee.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 12 aug 2010, 09:53

Oof schreef:Dus als ik het goed begrijp mag jij vol over bergweggetjes knallen van vrouw en dochter.
Goed zoeken naar de juiste vrouw, ik ben wat dat betreft die geluksvogel wat vrouw en kinderen betreft :mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 aug 2010, 12:14

Mooi verhaal, zo zijn wij met z'n tweetjes 2 weken terug via Brussel naar Luxemburg via Bern Milaan Siena terug naar Florence via Freiburg en Keulen gereden....130i is 'n heerlijke vlotte kar, met 3 volwassenen aan boord zul je wél de toegenomen massa merken zoals in ongeveer elke auto(qua acceleratie/handling), ook bij mijn baffer.

Michel P

Bericht door Michel P » 12 aug 2010, 13:13

Downforce Hans schreef:
Oof schreef:Dus als ik het goed begrijp mag jij vol over bergweggetjes knallen van vrouw en dochter.
Goed zoeken naar de juiste vrouw, ik ben wat dat betreft die geluksvogel wat vrouw en kinderen betreft :mrgreen:
Heb je die kids ook gevonden Hans, wel slim en natuulijk enige zelf kennis :mrgreen:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 12 aug 2010, 13:21

Mooi verhaal Markk. Een oplossing voor. Je 130i motorprobleem is er wel: een (ongeknepen) 135i:)
reed dit jaar met volle bepakking, schoonmoederkoffer, 4 volwassenen in mijn Schnitseltje over 's Heren wegen. Bestemming Barcelona. Schitterende vakantie gehad, dat terzijde. Na Orange worden de wegen wat heuvelachtiger, procentje of 5 à 6. Buitengewoon grappig is het wanneer je met 565nm die heuvels opknalt met volle bepakking, op een manier dat iedere weggebruiker stomverbaast kijkt hoe een BMW 1 serie met 170kmh dat klusje klaart.

steve smith

Bericht door steve smith » 12 aug 2010, 13:31

Michel P schreef:
Downforce Hans schreef:
Heb je die kids ook gevonden Hans, wel slim en natuulijk enige zelf kennis :mrgreen:
LOL

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 12 aug 2010, 13:34

Gezien het talent wat ze hebben en uitstraling moeten die kids wel gevonden zijn................. :'(

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 aug 2010, 13:41

mooi verhaal :thumbup:

alleen misschien stomme vraag, maar waarom ga je niet met de EVO of de M3 op vakantie?? die hebben meer ruimte met ze 3en dan de 1 serie lijkt mij...
markk schreef:Gewoon doen. Eerste zeg vier a vijf bochten worden me gegund. Daarna begint terecht het commentaar en pak je nog een paar bochtjes. Daarna weer half uurtje rustig doen...Geven en nemen :)
herkenbaar :D :df:

markk

Bericht door markk » 12 aug 2010, 15:13

bmw320i schreef:mooi verhaal :thumbup:

alleen misschien stomme vraag, maar waarom ga je niet met de EVO of de M3 op vakantie?? die hebben meer ruimte met ze 3en dan de 1 serie lijkt mij...
markk schreef:Gewoon doen. Eerste zeg vier a vijf bochten worden me gegund. Daarna begint terecht het commentaar en pak je nog een paar bochtjes. Daarna weer half uurtje rustig doen...Geven en nemen :)
Met Evo de snelweg op is vragen om hoofdpijn en om de 250km tanken.
m3 is prima natuurlijk maar ik wil daar niet teveel kms opzetten, en 4 deuren is wel erg handig merk ik...
Ruimte mdt zn drien is geen probleem. We gaan niet kamperen ofzo, zitten in Hotel dus geen beddegoed ed mee...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 aug 2010, 17:54

markk schreef:
bmw320i schreef:mooi verhaal :thumbup:

Met Evo de snelweg op is vragen om hoofdpijn en om de 250km tanken.
m3 is prima natuurlijk maar ik wil daar niet teveel kms opzetten, en 4 deuren is wel erg handig merk ik...
Ruimte mdt zn drien is geen probleem. We gaan niet kamperen ofzo, zitten in Hotel dus geen beddegoed ed mee...
oke als je idd alleen wat kleding etc. mee hebt moet het natuurlijk ook makkelijk in een 1-serie passen idd!

veel plezier nog ;)

Roy

Bericht door Roy » 12 aug 2010, 23:44

Snipe schreef:
Roy schreef:De vorige auto van mijn moeder was een 1 serie, maar dat vond ik geen prettige auto om met meer als 2 personen in te zitten. Achterin was het gewoon verdomd krap. Is bij bijvoorbeeld mijn Golf wel anders, beduidend meer ruimte achterin. Vond het ook ontzettend irritant dat ik met mijn knie altijd tegen de achterkant van de armleuning aanzat zegmaar.
Een 1 Serie is geen limo, maar als je de ruimte van een 206 GTI gewend bent valt het natuurlijk allemaal wel mee.
Zo kun je door blijven gaan. Als je een Fiat 500 gewend bent is een 206 GTI ook weer ruim...

Snipe

Bericht door Snipe » 13 aug 2010, 09:14

Roy schreef:Zo kun je door blijven gaan. Als je een Fiat 500 gewend bent is een 206 GTI ook weer ruim...
Dat is waar. Maar in de openingspost stond dat 'ie eerst altijd met een 206 op vakantie ging en de reactie daaronder is: "Tsjonge, dat dat allemaal past in een 1 Serie." Daar reageerde ik dus op.

Knot

Bericht door Knot » 13 aug 2010, 09:44

markk schreef: m3 is prima natuurlijk maar ik wil daar niet teveel kms opzetten,
Nounou.... niet zo moeilijk hoor, gewoon knallen met die M3, 4 auto's kost gelukkig ook niks om te laten staan... kan die paar kilometer er toch ook wel bij? ;)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 13 aug 2010, 12:44

Hij wil hem graag mooi houden voor de volgende eigenaar................... :thumbup:

markk

Bericht door markk » 13 aug 2010, 14:24

precies, de eerste die 25k neerlegt zolang de m5 van Rico te koop staat mag 'em zo meenemen ;)

markk

Bericht door markk » 14 aug 2010, 10:41

Zo vannacht naar huis gereden. Waren om 7.15 uur vanochtend thuis.

Nog even 250 op de teller aangetipt en vrij lang achter een "local" die in het donker goed de weg wist 220-240 gecruised. Rijdt erg lekker, maar dan zuip ie wel ;-)

Mark.

Plaats reactie