Een 25 jaar oude slee als leenauto

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10880
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Joy » 01 aug 2010, 22:12

Afgelopen zaterdag naar Oss afgereisd om de M3 achter te laten en de auto van Patrick op te halen. Deze bleek helaas nog niet klaar waardoor we geen vervoer terug hadden. Als openbaar vervoer hater heb ik voor een keer om de E36 leenauto gevraagd. Dat kon, maar even later bleek deze later die week ook weer uitgeleend te zijn. Met een schuin oog keek ik naar de 7-serie van Bas en dacht, ik vraag het gewoon. En zodoende keerden de 3 musketiers huiswaarts in een 25 jaar oude 728i met ruime ervaring.

Aan alles is te zien dat de auto echt gebruikt is in zijn leven. De aangegeven kilometerstand is naar alle waarschijnlijkheid 2 ton te laag. In het onderhoudsboekje bleek de auto in de 1e drie jaar van zijn (zakelijke ?) leven maar liefst 210.000 kilometer weg te hebben getikt. Elke 4 maanden een onderhoudsbeurt :shock: De koets heeft her en der butsen, krassen en lichte sporen van roest. Ook heeft een of andere onverlaat een sleutel van voor naar achter over de flank getrokken. Daarentegen zijn de wielkasten en de bodem hard, dus het lijkt verder een eerlijke auto. De wielen zijn afkomstig van een 8-serie en meten 16 inch groot. Af fabriek werd er maximaal 14 inch gemonteerd, of een TRX-wiel.

Afbeelding

Bij het openen van het portier valt de 1e indruk niet tegen. In het interieur hangen her en der wat dingen dingen los en heeft het plafond een mengsel van kleuren die één of meerdere rokende eigenaren doen vermoeden. Maar de stoelbekleding is overal nog heel en verder lijkt ook hier alles te werken. Een blik op de middenconsole doet je even grijnzen door alle Duitse uitleg die voor elke knop aanwezig is maar het ziet er strak en eenvoudig uit. Mooie details zijn de checkcontrol lampjes, het echte hout op de deurpanelen, de EHBO-doos in de armsteun van de achterbank en de grote handgrepen met kleerhangers aan het plafond. De brandstofmeter geeft maar liefst 100 liter aan, en deze jongen lust alleen RON98. De 1e tankbeurt is reeds volbracht en is meteen recordhouder in het kampioenschap benzinebonnetjes verzamelen...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Over eenvoud gesproken, er zijn maar bar weinig opties aangevinkt door de 1e eigenaar. Veel verder dan een schuif-kanteldak en metallic lak ben ik niet gekomen. Wat wel pleit voor de 1e eigenaar is het kiezen voor een handbak. Tegenwoordig kun je je niet voorstellen dat je een handbak zou aantreffen in een 7-serie of een S-klasse, maar 25 jaar terug had je nog gewoon de keuze. Ook valt het gewicht van 1470 kilo erg mee. Mijn E36 weegt 35 kilo zwaarder :(
Wanneer de kofferbak open gaat zie je een ruimte om u tegen te zeggen. Huge. Het reservewiel zit niet onder de mat (daar zit de benzinetank) maar staat rechtop tegen de zijkant. Het blijkt een TRX wiel te zijn met de originele band er nog op.

Afbeelding
Afbeelding

Wanneer je de 'big-six' start en langzaam wegrolt valt als 1e de besturing op. Deze is nog van het recirculating ball type en daardoor knap vaag. Ook lijkt de overbrenging aan de lange kant waardoor je wat meer moet sturen dan je gewend bent. Het stuurwiel is klassiek dun maar net als de stoel wel verstelbaar. Ook zit er een fijn gewicht in de bediening, het is zeker geen overgeassisteerde besturing. Eenmaal op gang heb je eigenlijk geen last van de vaagheid omdat de auto als een kogel rechtuit blijkt te sporen. En ach het past wel een beetje bij de auto.
De voorremmen blijken 4 zuigers te hebben. Doseerbaarheid is goed. Je moet iets meer pedaaldruk geven om echt te remmen, maar dan doen ze ook wat. ABS is aanwezig, maar lijkt niet te werken.
De versnellingsbak is gemaakt om het toerental laag te houden. Met 2800 toeren bij 120 km/u zul je af en toe een versnelling terug moeten om in te halen. Je voelt de vele afgelegde kilometers wel in de pook die wat kracht vergt en eigenlijk het liefst hulp krijgt van wat tussengas bij het terugschakelen.
De motor is typerend voor de toenmalige generatie 12-kleppers. Onderin niet bijzonder sterk maar boven de 3000 toeren zwelt het vermogen en het geluid aan en is ie in staat de auto toch redelijk rap vooruit te doen gaan. Het verbruik valt me alleszins mee. Bij 120 geeft de meter 1 op 10,5 aan. En zo gemiddeld lijkt er 1 liter sap per 9 kilometer doorheen te gaan.

Mis je dan geen automaat in zo een sloep vraag je je dan af. Toch niet vind ik. Zelfs een 7-serie kreeg wat van het 'freude am fahren' motto mee en zodoende blijkt de auto gevoeliger te rijden dan vooraf gedacht.
Bij het insturen van een bocht moet je de auto even laten settelen alvorens met het gas snelheid op te bouwen maar dan blijft de auto ook goed op koers. Het is een auto waarvan je het stuur rustig door je handen moet laten gaan en het gas soepel moet bedienen. Doe je dit niet dan kom je buiten het ritme van de auto en kan de neus ineens vrij scherp naar binnen snijden. In korte bochten zal de auto licht gaan ondersturen. De achterkant is zo soepel dat je ook op nat wegdek maar weinig last van tractieproblemen zult hebben.
Die soepelheid is overigens heerlijk. De auto zoeft over de snelweg met een comfort die ik al tijden niet heb ervaren. Na een hapje eten ben ik achterin gaan zitten en heeft Tommy het stuur over genomen. Even een meegenomen krantje open geslagen, benen over elkaar (ruimte zat), armsteun naar beneden en genieten maar. Even later lag Patrick op apengapen :mrgreen: lekker he zo een zoefmobiel. Het interieur is ook nog stil naar huidige maatstaven. We hadden vanaf het begin het schuifdak open gehad maar toen deze dicht ging was het ineens knap stil. Aan de buitenkant van de raamstijlen zitten apart gevormde rubbers die windgeruis moeten onderdrukken en dat doen ze blijkbaar goed.

Resumé. Een auto boordevol karakter. Wellicht extra karakter door de sporen van gebruik en het stukje verleden. Ik reed gisteravond tegen de schemering terug naar huis. Oranje gloed over de motorkap, stuur losjes in de hand, zachtjes zoemende motor op de achtergrond en een relaxed nummer op de radio. En ik was verkocht. Het is bijna jammer dat ik 'm weer terug moet brengen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22519
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Niels » 01 aug 2010, 22:17

Tof stukje Joy :thumbup: Erg leuk om zoiets te lezen en te vergelijken met de huidige maatstaven :D

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9070
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Joop » 01 aug 2010, 22:22

Schitterend zo'n oude 7er...
...leuk verslagje na zo'n stukje sturen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Shakes » 01 aug 2010, 23:22

:thumbup:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Tommy » 02 aug 2010, 01:46

Echt Freude am VAREN :)

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door indobesar » 02 aug 2010, 07:11

Leuk geschreven over een leuk ding. :thumbup:

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Roy » 02 aug 2010, 08:57

Erg leuk stuk om te lezen! :thumbup:

Dit vind ik ook erg cool hoe dat eruit ziet :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Remmie
Berichten: 725
Lid geworden op: 18 jun 2009, 11:11
Locatie: omg Rotterdam

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Remmie » 02 aug 2010, 09:34

Gaaf stukje Joy!

Heb er een poosje geleden ook in gereden.
Wat mij opviel was het "klik-klak" schakelen van de pook.
Pook rustig van plek veranderen en hij "valt/klikt" in de versnelling.

Werd alleen even misselijk van de wegligging. Hij schommelde :lol:

Maar dat wende snel :df:

:thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Knot » 02 aug 2010, 10:36

Mooi geschreven!

Heb eens een stukje meegereden, aparte auto maar niet geheel mijn ding, heb liever een E36 dan, al is dat kwa leeftijd natuurlijk niet vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13019
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door MartijnGizmo » 02 aug 2010, 11:33

Leuk geschreven, leest lekker weg! :thumbup:

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Auke M535i » 02 aug 2010, 11:37

Leuk verslag! :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Knot » 02 aug 2010, 12:06

Is dat nou 100% of gaat er gewoon 100 liter in de tank? :shock:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Snipe » 02 aug 2010, 12:43

Knot schreef:Is dat nou 100% of gaat er gewoon 100 liter in de tank? :shock:
Hoe het bij deze is weet ik niet, maar mijn E32 7 Serie had een tankinhoud van 102 liter.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9070
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Joop » 02 aug 2010, 12:53

Snipe schreef:
Knot schreef:Is dat nou 100% of gaat er gewoon 100 liter in de tank? :shock:
Hoe het bij deze is weet ik niet, maar mijn E32 7 Serie had een tankinhoud van 102 liter.
Had jij een verlengde E32 dan? In de normale E32 ging 90L en de in de Li 102L.


Maar goed: in bovenstaande E23 gaan 100 echte liters...

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Snipe » 02 aug 2010, 12:56

Ja, een 750iL was het.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Knot » 02 aug 2010, 12:56

Machtig zeg, 100 liter..... en dan even a 1,609 BP98 gaan staan tanken.... :D

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9070
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Joop » 02 aug 2010, 12:57

Ze mogen wel korting geven, omdat je een bulkhoeveelheid afneemt... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Knot » 02 aug 2010, 12:58

Wel een mega tank hoor... de 70L van de M5 is er niks bij.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Snipe » 02 aug 2010, 12:58

Knot schreef:Machtig zeg, 100 liter..... en dan even a 1,609 BP98 gaan staan tanken.... :D
Het kwam regelmatig voor dat de pompbediende nog even een keer extra naar de kassa keek om je checken of het wel klopte :wink:

@Knot: E34 M5 heeft ook een grotere tank en kon volgens mij door Alpina van een nog grotere worden voorzien.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9070
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Joop » 02 aug 2010, 13:04

De E34 M5 had een 90L tank...

De B10 3.4 BiTurbo op basis van de E34 had zelfs een 110L tank om de actieradius nog een beetje op peil te houden. De overige B10 modellen van de E34 hadden een 80L tank, gelijk aan de normale modellen van BMW.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13019
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door MartijnGizmo » 02 aug 2010, 13:04

Ik lees iets over een 120l-tank bij Alpina E34's... kun je heel Duitsland door-stomen... :lol:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Snipe » 02 aug 2010, 13:16

Volgens mij heeft Joop gelijk en leverde Alpina. De E34 met Alpina Tankanlage kon 110 liter hebben.
Ook wel geinig is dat ze in de E21 3-Serie een 95 liter tank plaatsten.

Overigens niet voor een grotere actieradius, volgens de folder, maar om een betere grip te krijgen door de hogere druk op de achterwielen.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9070
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Joop » 02 aug 2010, 13:20

...haha.., zo kun je het ook verkopen. :clap: Als je het verbruik ziet dan zullen het toch andere redenen geweest zijn.

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door EJGT3CS » 02 aug 2010, 13:42

Rucklicht en Kuhlwasser?

:bag:

Luco

Re: Een 25 jaar oude slee als leenauto

Bericht door Luco » 02 aug 2010, 14:01

EJGT3CS schreef:Rucklicht en Kuhlwasser?

:bag:

Ja lichtje om bij te rukken en water om je hand te koelen :mrgreen: :angel:
Nu snap ik ook waarom hier zoveel bmw liefhebbers zijn.

Allemaal rukkers :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten